Nya kvalregler?

Sv: Nya kvalregler?

Om du läser hopp -tr så ser du att uppklassningen är borttagen:idea:

Jag nämnde inte de som tävlar *** överhuvudtaget

Jag vidhåller att alla som rider *** tävlar 130 med väldigt bra resultat vilket inte du håller med om , men om du går in och kollar på alla landslagsryttare så startar dom mycket banhoppning på den nivån och i stort sett nästan alla rider enkelt felfritt eller har ett pet här och där, dessutom börjar dom flesta tävla redan i februari så dom hinner göra en hel del tävlingar innan april. För dom blir kvalen inte några som helst problem.

Det är ju mest ni som tjatar om att ingen hinner kvala till *** eller till SM pga hoppkvalen så det är väl ni som får bestämma er ;)

Nu har jag varit inne och kollat upp resultaten på alla ryttare. Och nej det finns ingen som rider med de resultat du säger om man frångår deras banhoppningshästar och då Linda!

2006 var de endast 3st som red 130cm på sina *** hästar.

2007 var det endast 6st som red 130cm där två av dem 6 lyckades gå felfritt en start.

Två av dessa ryttare gjorde 2starter resp 6starter på sina hästar övriga red en start i 130cm.

Hur du kan få detta till att tävla mycket hoppning förstår jag inte???

(detta är det som är taget från förbundets resultatsida)

Senast ändrad:

I D I O T I!

Ja, det är rätt ord. Förstår inte överhuvudtaget hur man kan införa hoppkval, i FÄLTTÄVLAN. Man kanske skulle ta att berätta för förbundet att i fälttävlan ingår det 3 moment, inte bara hoppning. Det är dressyr och terrängmoment också. Om man ska kvala i hoppning, ska man kvala i dressyren också.

Jag kan heller inte förstå hur man kan säga att man lägger in hoppkvalen i säkerhetssynpunkt, jag anser bara att de försöker sätta spiken i kistan för fälttävlan. Ush, jag blir så förbannad av detta. Men som sagt, det är väl bara att anmäla sig till 120klasser i feb-mars så man kan få två rundor felfria eller max ett par pet.

Jaja, det är väl tyvärr bara att acceptera detta, men det är för mig helt fruktansvärt idiotiskt. Höj istället kvalreglerna i fälttävlan, minst 6 gdk starter i respektive klass för att gå upp. För det är trots allt fälttävlan vi håller på med, och inte hoppning.

Morr:(

2006 var de endast 3st som red 130cm på sina *** hästar.

Psst, 2006 redovisades endast placeringar på reg tävling, däremot alla starter på nat. From 2007 redovisas alla starter från reg och uppåt.
Därför kan det alltså ha varit fler som ridit 130 utan att de siffrorna finns med 2006. :)

Psst, 2006 redovisades endast placeringar på reg tävling, däremot alla starter på nat. From 2007 redovisas alla starter från reg och uppåt.
Därför kan det alltså ha varit fler som ridit 130 utan att de siffrorna finns med 2006. :)

Det var därför jag lade till kommentaren inom parentes ang förbundets hemsida ;)

Men jag svarade ju detta påståendet:

Jag vidhåller att alla som rider *** tävlar 130 med väldigt bra resultat vilket inte du håller med om , men om du går in och kollar på alla landslagsryttare så startar dom mycket banhoppning på den nivån och i stort sett nästan alla rider enkelt felfritt eller har ett pet här och där

130cm med väldigt bra resultat är ju i mina ögon placering. Och det är ganska lätt att få placering om man rider felfritt på en hyffsad tid i vart fall regionalt

I D I O T I!

Ja, det är rätt ord. Förstår inte överhuvudtaget hur man kan införa hoppkval, i FÄLTTÄVLAN. Man kanske skulle ta att berätta för förbundet att i fälttävlan ingår det 3 moment, inte bara hoppning. Det är dressyr och terrängmoment också. Om man ska kvala i hoppning, ska man kvala i dressyren också.

Jag kan heller inte förstå hur man kan säga att man lägger in hoppkvalen i säkerhetssynpunkt, jag anser bara att de försöker sätta spiken i kistan för fälttävlan. Ush, jag blir så förbannad av detta. Men som sagt, det är väl bara att anmäla sig till 120klasser i feb-mars så man kan få två rundor felfria eller max ett par pet.

Jaja, det är väl tyvärr bara att acceptera detta, men det är för mig helt fruktansvärt idiotiskt. Höj istället kvalreglerna i fälttävlan, minst 6 gdk starter i respektive klass för att gå upp. För det är trots allt fälttävlan vi håller på med, och inte hoppning.

Morr:(

Håller helt med. Förstår bara inte hur hoppkvalen ska hinnas med då som jag kan se idag på tex Sthlms tävlingstermin att det är typ bara ca 3 tävlingar innan säsongen startar som om vi inte reser nog ändå. Men vi ska väl inte vara med trots/eller för att vi har flera av de uttagna i trupperna på JR/YR sidan:confused::confused: Jag vet inte som tagit fram reglerna men dess kan inte ha några som helst affärs kunskaper:eek: De har satt upp ett mål men inte värderat konsekvenserna av besluten för att uppnå målen.:mad:Det är faktiskt inte bara ryttarna som drabbas utan även tex uppfödarna mfl. För ngt år sedan hade man talang inventeringar för att höja statusen på sporten men nu vill man döda den:crazy:

Kan du inte själv initiera en tävling som tillgodoser de klasser som behövs för att kvala i din klubb? Man kan väl inte förvänta sig att "andra" ska göra allt? Betänk även att alla tävlingar inte kommit ut än, så utbudet kanske är större än du tror när det väl kommer till kritan.
Själv har jag initierat flera dressyrtävlingar då vi så ofta blev bortlottade, vilket uppskattades av många.

Med risk för att få många motsägelser, så ser jag på det som så här.

Att något behöver göras är sin sak, men att höja kraven på banhoppningen, innebär bättre/försiktigare hoppare. En häst som hoppar riktigt bra, o är väldigt försiktig, är verkligen inte den lättaste att rida heller. en försiktig häst, tycker ofta inte det är ok att peta en bom eller två, då behöver den lite stöd fån piloten där uppe. vilket resulterar i att det krävs riktigt duktiga ryttare på de fina hopparna. Om ryttaren i fråga inte är tillräckligt skicklig att matcha en försiktig hopphäst kan verkligen oyckor hända. Låt säga att du går ut på en storhoppande häst, som många gånger lämna 50 cm över varje hinder, då finns ju risken att den hoppar för högt o inte når över i längd. Då krävs oxå att ryttaren vet vad den pysslar med,samt hur den ska lära hästen att hoppa dessa typer av hinder för att inte slå sig.

Att sätta högre regler kräver alltså en enorm förbättring av ryttare.

Sedan finns det ett sätt till att se det på, många hästar hoppar faktiskt bättre i terrängen än i banhoppningen. Ska inte dessa hästar lyckas gå de större klasserna då? när de visar sig ta placeringar i både 3 o 4 stjärnig klass??

Olyckorna som hänt, tror ja inte beror på för dåligt hoppande hästar.

Vad ja försöker få fram med detta är, att ta ut FÖR bra hoppare i terrängen, kommer nog tyvärr skörda en del olyckor om de rids av "fel" ryttare.
Well, ja hoppas allt blir klart i tid iallafall så alla hinner förbereda sig som man ska innan sessongen sätter igång igen.

Jag håller med dig fullt ut.

En bra terränghäst är inte alltid den bästa banhoppningshästen.

Kan du inte själv initiera en tävling som tillgodoser de klasser som behövs för att kvala i din klubb? Man kan väl inte förvänta sig att "andra" ska göra allt? Betänk även att alla tävlingar inte kommit ut än, så utbudet kanske är större än du tror när det väl kommer till kritan.
Själv har jag initierat flera dressyrtävlingar då vi så ofta blev bortlottade, vilket uppskattades av många.

Jodå jag vet att inte alla tävlingar är ute än. Men det kommer inte att tillkomma så många tävlingar innan april:crazy: Sen ska du inte kasta sten i glashus utan att ha på fötterna:eek: JAG TILLHÖR FAKTISKT DE SOM ÄR MED OCH ARRANGERAR BÅDE FÄLTTÄVLANSTÄVLINGAR, DRESSYR OCH HOPPTÄVLINGAR BÅDE INOM KLUBBEN OCH UTANFÖR KLUBBEN. Vad vet du om att arrangera en fälttävlanstävling när du säger som du gör? En dressyrtävling är ingenting:o

Jag håller med dig ! Har ju själv en häst som hoppat felfritt massor av gånger i *** medans bra 130 rundor varit mera sällsynta. Och jag kommer nog aldrig känna mig så säker i terräng på någon annan häst än vad jag gjort på henne. Och så osäker i banhoppningen....

mm men det är ganska enkelt att googla och kolla på Equipes egen sida. Iof får man inte med allt men mycket och det är ganska enkelt att se att det är 120 som gäller samt några starter i 130 men med blandat resultat :D

Med risk för att få många motsägelser, så ser jag på det som så här.

Att något behöver göras är sin sak, men att höja kraven på banhoppningen, innebär bättre/försiktigare hoppare. En häst som hoppar riktigt bra, o är väldigt försiktig, är verkligen inte den lättaste att rida heller. en försiktig häst, tycker ofta inte det är ok att peta en bom eller två, då behöver den lite stöd fån piloten där uppe. vilket resulterar i att det krävs riktigt duktiga ryttare på de fina hopparna. Om ryttaren i fråga inte är tillräckligt skicklig att matcha en försiktig hopphäst kan verkligen oyckor hända. Låt säga att du går ut på en storhoppande häst, som många gånger lämna 50 cm över varje hinder, då finns ju risken att den hoppar för högt o inte når över i längd. Då krävs oxå att ryttaren vet vad den pysslar med,samt hur den ska lära hästen att hoppa dessa typer av hinder för att inte slå sig.

Att sätta högre regler kräver alltså en enorm förbättring av ryttare.

Sedan finns det ett sätt till att se det på, många hästar hoppar faktiskt bättre i terrängen än i banhoppningen. Ska inte dessa hästar lyckas gå de större klasserna då? när de visar sig ta placeringar i både 3 o 4 stjärnig klass??

Olyckorna som hänt, tror ja inte beror på för dåligt hoppande hästar.

Vad ja försöker få fram med detta är, att ta ut FÖR bra hoppare i terrängen, kommer nog tyvärr skörda en del olyckor om de rids av "fel" ryttare.
Well, ja hoppas allt blir klart i tid iallafall så alla hinner förbereda sig som man ska innan sessongen sätter igång igen.

Alltså jag tycker du fått fram det som jag känner. :D
Dvs visst vi måste bli bättre på hoppning men är detta vägen? Är inte risken för att vi får fram en annan häst istället, som inte är lika bra i terrängen?

Vill vi få fram bättre resultat i hoppningen så höj nivån på den delen på tävling!

Jag vet inte som tagit fram reglerna men dess kan inte ha några som helst affärs kunskaper:eek:

Några banbyggare (hrm), ryttare (enl uppg JL) och ordf.

Enl mej så har en av banbyggaren fått igenom lite för mycket. :crazy:
Känner igen vad han kämpat för i flera år. Snart är b-ponnyerna borta :eek:

Några banbyggare (hrm), ryttare (enl uppg JL) och ordf.

Enl mej så har en av banbyggaren fått igenom lite för mycket. :crazy:
Känner igen vad han kämpat för i flera år. Snart är b-ponnyerna borta :eek:

Skulle vara intressant och höra hur dom tänkt vad målet är med reglerna är :confused:och vilka alternativ dom kunde uppnå dom med. För att nå ett mål finns det alltid olika vägar med olika konsekvenser beroende vilken väg man tar:devil: Men de har uppenbarligen inte tänkt längre än näsan räcker:angel:

Hvad hvis man ikke kommer fra sverige???

Jeg starter altid tävlingar for Danmark. Gælder de samme krav??

Har svært ved at forestille mig at de går ind og tjekker resultater fra andre lande

Citat: TR1 Nordisk ryttare, ej bosatta i Sverige, tävlar på det egna landets gällande licenser.
Förmodligen gäller att om du är kvalificerad efter det egna landets regler, anses du kvalificerad här med.

Fast kanske inte.:confused: Var det inte en ponnyryttare som vann SM i hoppning, men inte fick starta Nordiska för att han var för ung?:confused::confused:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick en ny i februari, tror jag, men nu fick jag veta att en annan vill komma på hembesök inför nytt beslut om boendestöd. Det är...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra svenskar står redo för att rida om nya poäng i helgens världscupomgång. Vid klockan 17.00 startar klassen – och här är allt du...
Svar
0
· Visningar
35
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 025
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka