Nya kvalregler?

Sv: Nya kvalregler?

Det ända negativa som jag kan se det är väl att det blir en lång tävlingsäsong för hästarna och att (om man nu inte är klar med kvalen i februari) man åker på hopptävlingar istället för att träna terräng och därför kommer igång senare.

Jo jag ska försöka: :D

Att vi behöver bättre banhoppning generellt sätt för att lyckas internationellt är klart. Jag ser dock inte sambandet med säkerhet och hoppkvalen när det gäller 2* och 3*.

Med att höja nivån innebär inte bara att höja hindren. Du kan höja svårigheten OM det är det man söker... Dock tänkte jag mest på 90 -
1* där jag sett "enkla" hoppbanor. På 2* och 3* nivå har jag inte sett så många att jag kan generalisera. Dock har det verkligen varit blandat men främt internatonellt då.

Dock tror jag INTE att lösningen är att ha kvalen.
Jag tror att det finns risk för att man istället för att köpa en rutinerad terrängräv (som läromästare i terrängen för ungdomar) då köper en häst som hoppar bra. Vi vet att de bra hopp/terränghästarna inte är till salu. Istället måste man då lära upp den i terrängen. Det tar ett tag för att få en rutinerad häst. J/YR ska ha rutinerade terränghästar för att få rutin. De som fortsätter sedan plockar upp hästar på andra premisser.

En "gammal" terrängräv är ganska ofta slarvig i hoppningen. Det har inte med terrängen att göra.

Inför fler terrängkval. Ett större antal per ryttare för att få gå upp. Det tror jag på. Olika typhinder kräver olika ridning. Det måste man testa för att få rutin. Ha inte för enkla 100-banor. Inför unghästvariant om det behövs..

En 5-åring som river 4 hinder i 90 klass oroar mej när den kommer ut i terrängen. En räv som river 4 i 2* oroar i regel inte mej alls.

En annan sak: Oron finns också hur ryttare ska kunna gå in och rida andras hästar nu med 2 hoppkval. Hur löser man det? Snacka om att det krävs planering OM det nu tex händer ryttaren något.

Dock tror jag INTE att lösningen är att ha kvalen.
Jag tror att det finns risk för att man istället för att köpa en rutinerad terrängräv (som läromästare i terrängen för ungdomar) då köper en häst som hoppar bra. Vi vet att de bra hopp/terränghästarna inte är till salu. Istället måste man då lära upp den i terrängen. Det tar ett tag för att få en rutinerad häst. J/YR ska ha rutinerade terränghästar för att få rutin. De som fortsätter sedan plockar upp hästar på andra premisser.

En "gammal" terrängräv är ganska ofta slarvig i hoppningen. Det har inte med terrängen att göra.

Håller med dig i det du säger.

Själv är jag lite rädd för att föräldrar kommer att köpa D-ponnyer till sina 9-åriga barn för att dessa ska kunna rida SM, för det finns de som inte ser till säkerheten och har gott om pengar. Jag hoppas dock att det inte blir så.

Själv är jag lite rädd för att föräldrar kommer att köpa D-ponnyer till sina 9-åriga barn för att dessa ska kunna rida SM, för det finns de som inte ser till säkerheten och har gott om pengar. Jag hoppas dock att det inte blir så.

Tror inte det kommer att bli så. Dom föräldrar som vill nå status genom sina barns framgångar, kommer även i fortsättningen att välja hoppning eller dressyr. Livet som ponnyförälder i fälttävlan är nog lite för tufft för dom.
Sen är det ju så att det som skrämmer ett litet barn mest är när ponnyn sticker utan att barnen har en chans att få stopp. Det betyder att dom barnen själva kommer att lägga av med fälttävlan.

Sv: Hur påverkar ändringarna i TR1,2,3 oss?

JAg rider ponny och tycker att den nya kategori indelningen är lite märklig:
"Mom 401 - nytt 2008
PONNY
Ponny delas in vid fälttävlan i två kategorier; Kat I-ponnyer från och med 138 cm - 148 cm mankhöjd och Kat II övriga ponnyer.
Kat II delas in i två åldersgrupper nämligen efter ryttarens ålder dvs alla ryttare upp till och med det år man fyllt 13 benämnt katII-13 och alla ryttare upp till och med det år man fyllt 18 år vilka åldersgrupper tävlar var för sig.
Ryttare på Kat I får tävla från det kalenderår den fyller 11 tom det år den fyller 18.

Kategori II-ponny får enbart starta debutant och lätt klass. Ryttare får starta CNCP enstjärnig och tvåstjärnig på Kat I-ponny från och med det år ryttaren fyller 13 år."

Nu kommer jag inte kunna rida Msv för min ponny tillhör kat 2.
Orättvist då min ponny är säkrare än många D-ponnyer jag sett .:mad:

Undrar också hur de kommer göra med SM . Någon som vet?

Ytterligare svar på Happygirls inlägg:
Ooops, jag glömde ju att man inte får starta kat I ponny förrän det år man fyller 11 och inte starta * eller ** förrän det år man fyller 13

Du kommer inte kunna starta SM på en kategori 2 ponny.
Istället kommer det bli något championat, som bedömmer stilen.

Jag tror jag har rätt för mig nu ? :confused:

Det ända negativa som jag kan se det är väl att det blir en lång tävlingsäsong för hästarna och att (om man nu inte är klar med kvalen i februari) man åker på hopptävlingar istället för att träna terräng och därför kommer igång senare.

Fast säsongen blir väl inte längre? Jag har alltid startat dressyr och hoppning som uppvärmning inför FT-säsongen och då gör man ju det i feb-april. Att man nu måste "bokföra" sin hoppning spelar ju inte så stor roll, jag hade ju ändå startat de klasserna.

Det finns väl inte någon som inte tävlar innan terrängsäsongen kommer igång?

Det som jag ser som ett problem det är ju att klämma in en hopptävling mitt i FT-säsongen för att man vill gå upp en klass. Då blir ju pressen väldigt stor att man måste hoppa med max 1 nedslag och gissa om man kommer att få 2 just den helgen:eek:...så då kan det ju leda till att man får rida fler helger hoppning än önskvärt för att kunna gå upp en klass.

Men borde man inte kunna klara av även den hoppningen (för att gå upp en klass alltså) på försäsongen så man har det gjort?
Vad jag ser i det utdrag ur TR som finns på ridsport.se finns det inget tidigaste/senaste datum för att ha detta kval avklarat...

det vore ju enkelt om det fungerade så för alla hästar, och jo de äldre kan nog göra det, men att en yngre häst som ska upp en klass ska vara klar för 1-2 klasser högre hoppning under inomhussäsongen på våren är ju mycket tveksamt. Det är ju en viss skillnad att styra runt inomhus med unghästar tycker jag, allt kommer ju lite snabbare. Risk att det blir litet för tufft schema för dessa hästar, och även vissa större hästar som passar bättre utomhus.

För massa sidor sedan skrev pegasus en fråga om antal nedslag i hoppkvlaet, kommer inte ihåg exakt men vet att jag själv undrar något liknande och att jag inte kunde se att någon här svarat på pegasus inlägg.

Jag har läst att för att få starta 0,90 så ska man rida två 1,00m banhoppning med 0+8 fel eller 4+4.

Kan någon snälla förklara för mig hur jag ska gå tillväga för att få 4 fel i grunden ch då få gå vidare till omhoppningen? låter i mina öronen helt befängt. så 4+4 regeln är för mig obegriplig.

o sen då? får jag inte rida på 8 fel i bara grunden?
Måste jag gå nolla i grunden o sen får jag riva två i omhoppningen?
Det är så jag tolkar 0+8 iaf...

men jag kanske bara är trög/förvirrad, jag blir inte klok på det här, hoppade in i sporten förra året o nu bara krånglar de massor!
och den här ryttarboken? Ska man FÅ den? KÖPA den? Om man nu ska visa upp sina kval etc i den bolen måste man ju ha den NU. Första tävlingen här hemma är nästa helg. Är alla de som anordnar banhopning med på att vi som rider FT vill ha våra resultat inskrivna o godkända i en bok?

Kan någon snälla förklara det här för mig, jag orkar inte bry min hjärna, den kokar över....

Du behöver bara rida grunden och då får du ha antingen 4 fel i båda kvalomgångarna eller nolla i ena och 8 fel andra. Alltså ingen omhoppning behövs, start i avd B är OK också. Så antar jag att de menar.

Ryttarboken förstår jag inte alls heller. Hur den ska se ut kommer tydligen publiceras på Ridsports hemsida.

Jag har en undran ang säkerhetsvästen i hoppningen. Det blir ju krav för ponnyryttare/juniorer. YR då? Går de under juniorer eller anses man tillräckligt mogen för att besluta det själv eftersom man är myndig?

Du har missuppfattat det hela lite, det är bara grundomgångar som räknas, men du måste ha två stycken. Låt oss säga att du startar 1m nästa helg och nollar i grunden för att helgen efter rida en annan 1 m men då med 8 fel i grunden då har du kvalat genom 0+8 fel om du har ett nerslag i vardera tävling bli det 4+4 fel och även det gäller som kval.

Du har missuppfattat det hela lite, det är bara grundomgångar som räknas, men du måste ha två stycken. Låt oss säga att du startar 1m nästa helg och nollar i grunden för att helgen efter rida en annan 1 m men då med 8 fel i grunden då har du kvalat genom 0+8 fel om du har ett nerslag i vardera tävling bli det 4+4 fel och även det gäller som kval.

Såhär långt har jag också uppfattat det hela, men funderar lite över om/huruvida statusen på kvaltävlingen kommer spela roll? Det kan alltså likaväl vara en lokal t.ex. 1 m-klass som en regional för godkänt kval ska kunna räknas?

Ja det kan inte spela någon roll, däremot räknas inte klubb/träningstävlingar

Jag har en undran ang säkerhetsvästen i hoppningen. Det blir ju krav för ponnyryttare/juniorer. YR då? Går de under juniorer eller anses man tillräckligt mogen för att besluta det själv eftersom man är myndig?

Det är _bara_ juniorer och ponnyryttare det gäller, "fram till det år ryttaren fyller 19 år" (TR III)

Senast ändrad:

tack för alla svar, som inbiten hoppryttare tyckte jag ju självklart 0+8 eller4+4 skulle vara grund plus omhoppning, tur att det finns klokt folk som bortom mina skygglappar... haha

Jag tycker det är för mycket ändringar på en gång, det varslas om det alldeles för sent iome att folk faktiskt börjar kvala redan nu i januari (syftar tex på den där ryttarboken man ska ha för att ha koll på kval etc) o ingen övergångsperiod!?
Som så många andra tror jag att sporten kanske inte främst tappar ekipage som redan rider men framför allt nya talanger!

nej usch jag är mest frustrerad och förvirrad just nu

Men borde man inte kunna klara av även den hoppningen (för att gå upp en klass alltså) på försäsongen så man har det gjort?
Vad jag ser i det utdrag ur TR som finns på ridsport.se finns det inget tidigaste/senaste datum för att ha detta kval avklarat...

Nej och då blir det inte det största problemet OM du har en häst du vet vad den ska gå. :D
Snarare är ju problemet om du ska igång med en (eller flera) under säsongen (ryttarbyte etc) eller när du ska gå upp nästa nivå. Tur att det är ok med avd B som kval. De går ofta på fredagar här i Skåne = krockar inte lika ofta med ft.

Med risk för att jag blir traggig. Jag tror inte på hoppkvalen ur säkerhetstänk, jag känner INGEN som INTE tävlar hoppning före och under säsong men självklart styr ft eftersom terminen är som den är. Fel kanske men så är det.
Höj antalet kval istället för ryttaren(inte ekipage, möjligen där också). Då kan en rutinerad ryttare ta upp unghästar ganksa snabbt och den orutinerade ryttaren får rida flera klasser på olika banor innan det är dags för högre. Där tror jag på sökerhetsfaktor.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick en ny i februari, tror jag, men nu fick jag veta att en annan vill komma på hembesök inför nytt beslut om boendestöd. Det är...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra svenskar står redo för att rida om nya poäng i helgens världscupomgång. Vid klockan 17.00 startar klassen – och här är allt du...
Svar
0
· Visningar
35
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 025
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka