Sv: Nya kvalregler?
Jo jag ska försöka:
Att vi behöver bättre banhoppning generellt sätt för att lyckas internationellt är klart. Jag ser dock inte sambandet med säkerhet och hoppkvalen när det gäller 2* och 3*.
Med att höja nivån innebär inte bara att höja hindren. Du kan höja svårigheten OM det är det man söker... Dock tänkte jag mest på 90 -
1* där jag sett "enkla" hoppbanor. På 2* och 3* nivå har jag inte sett så många att jag kan generalisera. Dock har det verkligen varit blandat men främt internatonellt då.
Dock tror jag INTE att lösningen är att ha kvalen.
Jag tror att det finns risk för att man istället för att köpa en rutinerad terrängräv (som läromästare i terrängen för ungdomar) då köper en häst som hoppar bra. Vi vet att de bra hopp/terränghästarna inte är till salu. Istället måste man då lära upp den i terrängen. Det tar ett tag för att få en rutinerad häst. J/YR ska ha rutinerade terränghästar för att få rutin. De som fortsätter sedan plockar upp hästar på andra premisser.
En "gammal" terrängräv är ganska ofta slarvig i hoppningen. Det har inte med terrängen att göra.
Inför fler terrängkval. Ett större antal per ryttare för att få gå upp. Det tror jag på. Olika typhinder kräver olika ridning. Det måste man testa för att få rutin. Ha inte för enkla 100-banor. Inför unghästvariant om det behövs..
En 5-åring som river 4 hinder i 90 klass oroar mej när den kommer ut i terrängen. En räv som river 4 i 2* oroar i regel inte mej alls.
En annan sak: Oron finns också hur ryttare ska kunna gå in och rida andras hästar nu med 2 hoppkval. Hur löser man det? Snacka om att det krävs planering OM det nu tex händer ryttaren något.