Nya kvalregler?

Sv: Nya kvalregler?

Stämmer det hära med stilbedömningarna? Hur kommer det att funka rent prektiskt, ska där sitta en stildomare vid varje hinder (är det inte svårt nog redan att få tag i kompetenta hinderfunktionärer? :crazy: ), eller är det bara vissa bitar som bedöms..?

Stilbedömning hade man i somras på träningstävlingarna på Nilslund. Stildomare bedömde de 5 första hindren. Jag tror de flesta som red där tyckte det var bra. Ett bra förslag tycker jag när det gäller de som debuterar fälttävlan.

Jag ger upp:cry:
Har nån ett förslag på vad man kan hitta på för hobby i stället?

funderar på att samla på frimärken med hästmotiv :eek:

fast allt är inte dåligt i detta nya. :idea:
Det måste till förändringar men jag tror faktiskt inte att det är "rätt valda" förändringar, allihop. :crazy:

Stilbedömning hade man i somras på träningstävlingarna på Nilslund. Stildomare bedömde de 5 första hindren. Jag tror de flesta som red där tyckte det var bra. Ett bra förslag tycker jag när det gäller de som debuterar fälttävlan.

Jag tror absolut på att det kan funka (om man vill). :idea:
Och det är nödvändigt för sportens överlevnad idag när "alla kan allt och är experter". :eek:

Bordshockey. Minimal skaderisk, förhållandevis låg kostnad och det finns upp till VM-turneringar för den som vill tillfredsställa tävlingsnerven.

Jag har varit inne på M.A :s sida och tyckte inte det var så annorlunda mot Ridsports uppgifter, förutom att det inte släppt uppgifterna om stilbedömning och höjderna i lätt/debutant för ponny än, men det kommer säkert snart för är jag inte felunderrättad så är det också bestämt.
Sen var där ett kval till i 1.00m varav två felfria för CNC* i övrigt var det väl inga (ny-nya)ändringar vad jag kunde se.
Jo, det där med 50% i dressyren och max 12 i banhoppningen, det låter ju himla bra. MEN...... här kan jag säga att vi får problem Norröver, våra dressyrdomare har ju satt heder i att kunna dömma så lågt som möjligt :angel:
Nåt måste de ju vara bäst på :banana: och här har dom lyckats :cool:
Ser ut som att det är dax att börja leta domare redan nu :angel:
Sen stilbedömningen..tanken är inte att alla hinder skall bedömas, så som det var i Gärds på Breeders funkade ju bra och på Nilslund också men sen gäller det ju att få fram domare...

Senast ändrad av en moderator:

Jag har faktiskt inte orkat läsa allt detta men jag pratade igår med en som satt med när detta med kval osv beslutades. Hon förklarade för mig att:

Varje år måste hoppkvalen göras om innan start i den klass man vill starta, oavsett hur det har gått tidigare år.
Kvalen gäller bara ett år och efter det måste man kvala om.
De ponny som inte får gå mer än lätt klass bedömms stilmässigt där en final kommer gå på ribban.

Hon var helt emot detta med hoppkval och menar att fälttävlan kommer få mycket färre starter, färre tävlingar (absolut ingen kommer vilja ha tävlingar tidigt på året då få hunnit kvala), unghästar kommer få dåligt med rutin osv. Har man en häst som går säkert i 1,20 - 1,30 rider mam troligen banhoppning i stället. Hon menade också att det finns hästar på ***-nivå som inte går 1,30 på godkända resultat. Ska de då behöva gå **/* eller kankse tom 1,00 för de är dåliga banhoppare???

Jag tycker denna regel är lite väl överdriven, många fälttävlandshästar är ju slarviga i banhoppningen. Ett till nedslag kunde de ju ändå bjuda på. Det kommer bli betydligt färre starter och det kommer väl bli typ 5 lag på SM och väldigt få individuellt.

Men å andra sidan är det klart att förbundet vill göra grenen säkrare. Detta var tydligen ett förslag, och det gick igenom.

Det var även 4 tävlingar som var tvungen att vara godkända som kval. 2 med 0 fel i uth och 2 med max ett stopp...

De ponny som inte får gå mer än lätt klass bedömms stilmässigt där en final kommer gå på ribban.

QUOTE]

Det får vi verkligen inte hoppas då Ribban går i maj :o och i M.A:s förslag Strömsholm första helgen i juni känns väl heller inte aktuellt för championats-final

Bordshockey. Minimal skaderisk, förhållandevis låg kostnad och det finns upp till VM-turneringar för den som vill tillfredsställa tävlingsnerven.

Tss, bordshockey. Är det verkligen en sport?
Vi får väl se om det blir så mkt ft nästa år, ponnyn kan ju lika gärna gå bara hoppning och dressyr som reglerna tycks bli nu :mad:

För några år sedan var det väl 4 kval i varje klass , DET kan väl komma tillbaka ?

Fast för oss som inte har upptäckt fälttävlans underbara värld förens i nån av det sista ponnyåren men som tävlat högt både i hopppning och dressyr och jämt rider i skogen och får erfarenheter som är bra till terrängen. Ska vi då behöva harva runt på 4debutant innan vi får gå upp till lätt?
Det är i stort sätt vad jag förhoppningsvis kommer kunna starta i år..
4 fälttävlans starter alltså.

Fast för oss som inte har upptäckt fälttävlans underbara värld förens i nån av det sista ponnyåren men som tävlat högt både i hopppning och dressyr och jämt rider i skogen och får erfarenheter som är bra till terrängen. Ska vi då behöva harva runt på 4debutant innan vi får gå upp till lätt?
Det är i stort sätt vad jag förhoppningsvis kommer kunna starta i år..
4 fälttävlans starter alltså.

Fast det där med 4 rundor tycker jag är vettigt. För att få rutin på olika typer av hinder skulle det vara bra men lägg till att det ska vara på olika banor också. :idea:

Att se det som "harva runt" är ett annat bekymmer. Då behöver vi ännu mer diskussion om vad det är att rida terräng. Hur många ponnyryttare har inte gått på pumpen när det gått över till stor häst? :crazy:

Har sagt i ett år nu att jag ska sälja alla 3 hästarna och köpa guldfiskar för varenda krona. Får väl göra slag i saken nu :p Borde fylla ut stallet iaf :rofl:

Det får vi verkligen inte hoppas då Ribban går i maj :o och i M.A:s förslag Strömsholm första helgen i juni känns väl heller inte aktuellt för championats-final

Vet inte riktigt hur hon menade då men det var så hon sa.

Nja jag är mer FÖR att folk skall sluta se fälttävlan som enbart en terrängritt. Det ingår faktiskt 3 moment i sporten och meningen är väl att försöka bli så bra det går i alla momenten.

Det är pinsamt när hoppfolket tror att OS i fälttävlan går i LB eftersom det är så det ser ut när vissa rider hoppning och dressyr.

Det är väl på tiden fälttävlan blir av med ryktet som sporten man rider för man inte kan bli bra på riktig banhoppning och dressyr.

Anser jag iallafall....

Fast det där med 4 rundor tycker jag är vettigt. För att få rutin på olika typer av hinder skulle det vara bra men lägg till att det ska vara på olika banor också. :idea:

Att se det som "harva runt" är ett annat bekymmer. Då behöver vi ännu mer diskussion om vad det är att rida terräng. Hur många ponnyryttare har inte gått på pumpen när det gått över till stor häst? :crazy:

Okej, dumt ordval. Det har du verkligen rätt i:angel:
Men jag tror farande att det skulle bli mycket färre ponnyryttare i de högre klasserna. Och säkerhets mässigt, jo, det är klart säkerheten ska ju gå i första hand.
Men det har ju också visat sig att det inte bara är i de högre klasserna olyckerna ger. Innan den tragiska olyckan i Bollnäs så hade vi ju en dödsolycka i debutant, nej föresten det var väl på häst så i en 90 klass då. För dålig galopp hästen kommer inte upp med fram och går omkull på litet räcke. Det var ju därefter den framdragna marklinjen kom.
Alltså, att ha större erfarenhet innan man hoppar upp en klass är ju inte det ända man kan jobba med för att höja säkerheten (även om jag inte på nått sätt hävdar att du menat det)..

Står det olika på M.A:s sidor?
Där jag läste var det fortfarande 2st 0,90m före lätt, men nu felfria och inte ett stopp som tidigare
Däremot 4st 1.00m innan * varav minst två felfria (och två med ett stopp) alltså en ökning med en (1!) runda och lite skärpning, inte så mycket att orda om tycker jag

WOW :bow::bow::bow:

Nu ligger TR ute på nätet.... ja inte fälttävlans förstås :angel:

För att röra till debatten ytterligare har det införts kval i hoppning även för häst :D

Dock inte så farligt som man först trodde men.... nu måste du kvala i 2 st 1.20m med max 4 fel för att få starta 1.30m

Undrar om den ena handen vet vad den andra gör? :rofl:

Citat från förbundet:
Observera att uppdatering sker kontinuerligt. Information om att ändringar skett publiceras här på hemsidan och användaren ansvarar själv för att hålla sig informerad om aktuella bestämmelser.

Det kanske är ok för ryttarna, men som arrangör med flera månaders förberedelse innan tävling är detta inte godtagbart.

tjena "oldQ" ringde och stötte på lite efter vårat samtal i dag. som det ser ut så kommer det en uppdatering innom kort.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick en ny i februari, tror jag, men nu fick jag veta att en annan vill komma på hembesök inför nytt beslut om boendestöd. Det är...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra svenskar står redo för att rida om nya poäng i helgens världscupomgång. Vid klockan 17.00 startar klassen – och här är allt du...
Svar
0
· Visningar
35
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 023
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈