Nya kvalregler?

Sv: Nya kvalregler?

Jag kan absolut hålla med här.
Min ponny t.ex kan lätt riva eller kanske tom stanna på en LA hoppbana, men han tvekar inte en sekund och är inte i närheten av att vara i hindret när det är ett terränghinder på 1m, han hoppar helt enkelt bättre, och har betydligt större självförtroende i terrängen. På banhoppning kommer vi rätt ofta fel på hinder, pga att han lyssnar för mkt på mig, och jag har ingen koll alls :crazy:, men i terrängen tar han själv tag i hinderna och vi kommer istort sett aldrig tokigt, förutom när jag "hjälper till" för mkt. :angel: Och även då klarar han det utan problem.

Så, jag tycker egentligen det hade varit vettigare med fler kval i fälttävlansklasser, eller som någon nämde, en "bok" där man ska skriva in ett visst antal terrängträningar per år, där auktoriserad tränare får kanske skriva in nivå på träningen och en underskrift.

Delvis KL

Är de bara jag som är korkad o inte riktigt tycker att hoppkval har med säkerheten i terrängen att göra? Bara för att hästen nollar i hoppningen är den väl inte automatiskt en bra terränghäst o tvärt om?
Vore de inte bättre att tvinga folk att träna terräng än vanlig banhoppning?

Olyckorna som har hänt har ju alla varit just rena olyckor - den enda som kunnat undvikas är väl den i Tågarp där hästen fick pinnen i buken och där kommer förbundet bara med en rekommendation att använda brytbara(?) pinnar på smala hinder...

Jag antar att de vill komma åt de som inte tävlar sina hästar i hoppning ordentligt innan de ger sig ut på en FT-bana. Tro det eller ej men det finns nog en hel hög med såna med tanke på vad man kan se ute på debutant banorna nuförtiden...:eek:

Men jag håller med, det skulle förutom dessa hoppkval DESSUTOM vara många fler godkända FT-kval för att få gå upp i klasserna. Jag vet att nu många protesterar och säger att juniorerna då inte hinner men å andra sidan så är det ju SÄKERHET detta handlar om och att en junior ska rusa upp i klasserna kan ju inte betecknas som särskilt säkert...:cool:

Jag kan absolut hålla med här.
På banhoppning kommer vi rätt ofta fel på hinder, pga att han lyssnar för mkt på mig, och jag har ingen koll alls :crazy:, men i terrängen tar han själv tag i hinderna och vi kommer istort sett aldrig tokigt, förutom när jag "hjälper till" för mkt. :angel: Och även då klarar han det utan problem.

.

Är det det inte faktiskt så att det är Du som borde bli bättre i hoppning om du nu inte har någon koll :confused:

Ok, ska försöka vara seriös ( iaf en liten stund )
Nu gällande reglemente har ganska blygsamma krav för kval.
För start i *** krävs 8 starter med ett stopp i varje.
I Australien ( kolla EFA hemsida ) krävs 3 starter (varav 2 utan hinderfel ) för varje klass.
Man säger i TR att man tycker att ett år i varje klass är lagom (snacka om dubbla budskap )

Vidare:
Kvalificerande resultat får innehålla 16 hinderfel i banhoppningsmomentet.

Kommer verkligen de publicerade ändringarna att leda till en säkrare sport?

Självklart skall det tränas terräng?? Vem har sagt något annat?

I ryttarboken har jag för mig det kom på förslag att där skall fyllas i x - antal terrängträningar man måste göra innan man får gå upp en klass.

Det som vore bäst med den där ryttarboken är ju om det blir noterat vilken tränare som har elever som ofta får "farlig ridning" eller blir varnade på annat sätt...:angel:

Ok, ska försöka vara seriös ( iaf en liten stund )
Nu gällande reglemente har ganska blygsamma krav för kval.
För start i *** krävs 8 starter med ett stopp i varje.
I Australien ( kolla EFA hemsida ) krävs 3 starter (varav 2 utan hinderfel ) för varje klass.
Man säger i TR att man tycker att ett år i varje klass är lagom (snacka om dubbla budskap )

Vidare:
Kvalificerande resultat får innehålla 16 hinderfel i banhoppningsmomentet.

Kommer verkligen de publicerade ändringarna att leda till en säkrare sport?

Ja, det är ju precis det många påpekat...varför inte låta det bli fler FT-kval för varje klass???

Nej, jag har svårt att tro att säkerheten markant förbättras...möjligtvis att nya ryttare inte bryr sig om att börja för det verkar så krångligt med kval och regler! Och DET är väl egentligen inte någon hit...

Ja, att kvala upp en häst tycks alltför enkelt. Ponnykraven är ju på sitt sätt tuffare, när det gäller terrängen då. Där får man inte ha hinderfel öht för att räkna som kval.
Dock har ju inte ponnyerna några krav på dressyr- och hoppresultat för kval.
Jag skulle gärna se en blandning av de två typerna.

Ja, det är ju precis det många påpekat...varför inte låta det bli fler FT-kval för varje klass???

Nej, jag har svårt att tro att säkerheten markant förbättras...möjligtvis att nya ryttare inte bryr sig om att börja för det verkar så krångligt med kval och regler! Och DET är väl egentligen inte någon hit...

För några år sedan var det väl 4 kval i varje klass , DET kan väl komma tillbaka ?

Liten kommentar om inflaggningarna. Att man inte är mer tydlig i sin information beror på att man jobbar med att ta fram en billigare ( men säker ) lösning. Dom pinnar som användes på Öved och senare på Gärds lär kosta 84 kr/st.
Vi kan nog räkna med en lösning innan säsongen börjar.

Jo, jag behöver bli bättre på banhoppning, och det är jag väldigt medveten om ;) och jag har kämpat i 2 år nu på att lära mig hitta rätt avstånd, och jag tycker fortfarande inte att jag har någon koll... :(
Det är just därför jag inte har gått upp i LA, utan hållt mig till LB i två år trots att i stort sett varenda start har varit felfri och det börjar se rätt löjligt enkelt ut för ponnyn :p

Det är just därför som jag säger att jag förmodligen kommer hålla mig i debutant framöver, eftersom jag förmodligen inte kommer att rida LA hoppning. Däremot har jag ingen som helst tvivel om att vi skulle även klara terrängmomentet på de som nu blir Lätt klass för honom, eftersom vi redan har tränat på denna nivå i över ett år.

För några år sedan var det väl 4 kval i varje klass , DET kan väl komma tillbaka ?

Ja, minst! För ärligt talat, en ryttare som bara rider på de banor som finns närmast hemma, som ofta även är hästens normala träningsbanor, får inte speciellt mycket rutin. När de sen kommer ut i högre klass på andra banor så kommer ju problemen som brev på posten....:eek:

*kl*

Kommitéen har beslutat om nytt möte i början av januari, förhoppningsvis blir det väl lite klarare efter det.

Senast ändrad:

*kl*

Kommitéen har beslutat om nytt möte i början av januari, förhoppningsvis blir det väl lite klarare efter det.

Jag hoppas de kollar upp hur tävlingsterminerna i hoppning ser ut runtom i landet innan dess:cool:

*kl*

Är det någon som har koll på hur de gör med ekipage som kvalat upp sig från tidigare år?
Jag har en c-ponny som kommer gå kat 1. Denna sommaren har vi kvalat upp oss till Medelsvår, kommer vi behålla den uppklvalningen, och kunna starta direkt?
Skall vi hoppa medelsvår för att få starta?

Förbryllad ( nu igen )
Om man har en liten kat 2 ponny ( B-ponny ) får man tävla den tills man fyller 18. Men man får inte kvalificera sig eftersom man inte får hopptävla den om man är över 13.
Har jag fattat rätt?

Nej, den regeln som gör att även vuxna ryttare får starta vuxna ponnyer i avdelning B gäller bara för kategori C och D. (Vilket i sig är fullkomligt uruselt.)

Så man får alltså som 18 åring starta en B-ponny i fälttävlan men inte i hoppning :confused:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick en ny i februari, tror jag, men nu fick jag veta att en annan vill komma på hembesök inför nytt beslut om boendestöd. Det är...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra svenskar står redo för att rida om nya poäng i helgens världscupomgång. Vid klockan 17.00 startar klassen – och här är allt du...
Svar
0
· Visningar
35
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 023
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka