Nya kvalregler?

Sv: Nya kvalregler?

Men högsta höjden för ponny i terrängen är väl 1 m? då behöver man väl inte kvala högre än LA på D ponny, eller?
Undra hur de har tänkt sig där, när 2 klasser har amma höjd :confused: bara olika svårighet

Så har det ju varit nu med MSV B och MSV A ligger båda på en meter, men som vi alla vet är det inte höjden som är svårighetsgraden i vår sport..

Är glad att det blir ett lugnt år för min del så man slipper bry sig allt för mycket om detta, men jag tycker synd om de C-ponnyryttare som haft mål och drömmar om ett SM nästa år...

Som jag... visst känns det surt, jag hade gärna ridit SM nästa år och jag tror faktiskt vi hade kunnat klara oss rätt bra, nu får jag hålla mig i debutant och eventuellt någon Lätt. Dessutom minskar nog chansen att bli placerad avsevärt, min ponny hävdar sig rätt bra i dressyren bland C-ponnyerna, men jag tror inte att han rimligen kommer att ha någon chans mot dressyrponnyerna, spec eftersom de D-ponnyer som kommer att tävla i samma klasser som oss kommer vara de som är starka i dressyr snarare än i hoppning...

Jag älskar såklart inte min ponny mindre för det här, men fast man inte vill tänka på det, så blir minskar han ju i värde, när han ska säljas... Det är ju skillnad på en ponny som kan gå SM och kanske vara med och konkurrera, än en som kan gå lägsta klassen och ha väldigt svårt att få placeringar...

Men jag har nog inte fattat riktigt då, gäller hoppkvalen för ekipage eller för häst och ryttare för sig (som fälttävlanskvalen gör nu)? Tänker på stor häst då.
I så fall är det ju inga problem om man vill att någon annan ska rida ens häst, då kan man väl själv rida hoppningen och någon annan fälttävlan bara den ryttaren har gjort de hoppklasserna som krävs. Eller funkar det inte så :confused:

Det är lite det jag menar också, kommer man direkt från vinterträningen med en massa banhoppning ska väl de flesta klara att göra hoppkvalen.
Sen är frågan om alla tycker det är någon bra idé. Alla ryttare har ju sina planer på hur de lägger upp träningen inför säsongen på hästarna, inte alla tävlar speciellt mycket innan första ft. Nu tvingas de göra minst två 1.30 varje år. (Om jag har förstått rätt...)
Och andra sidan kanske de också gör så att alla förbättrar sin banhoppning, hmm.

Och jag vet inte vad olgaklara har varit på för internationella tävlingar på sista tiden, men så dåligt hoppar inte hästarna i banhoppningen. De bästa hoppar ofta felfritt.

Exakt , tyskarna bla tex är ju i stort sett alla felfria i hoppningen på 130 även om dom ridit terräng dagen innan.

Dom flesta jag känner i svår klass brukar starta säsongen med att hoppa banhoppning på 130 nivå iallafall. Jag tror inte det blir så mkt ändringar för deras del i schemat.

Å andra sidan kanske dom tänker såhär att ryttarna skall lära sig själva att rida upp hästarna i klasserna och inte lämna bort dom till någon av dom andra som får runt kossor i terrängen för att senare bara glida med på ett bananskal upp i klasser dom egentligen inte behärskar utan dom tvingas vara kvar i lägre klasser en mkt längre tid.

*Kl*

Det står att klockan tas bort i de lägre klasserna !! MEN kommer det fortfarande att finnas en optimaltid på de klasserna ?? Med samma regler som idag !! :confused::confused:

Apropå 4-åringar. Får inte de en mycket tuffare säsong med de nya reglerna..?? Om de ska kvala i 1 meters hoppning först innan de ska ut och gå debutant :confused:. (Förra året kvalade de 4-åriga hopphästarna till semifinalerna genom 3 st 1 meters, dock alla felfria). Blir ett väldans tryck om de ska gå championat i aug/sept, och innan dess ha kvalat till finalen och innan dess ha kvalat till kvalen och innan dess ha blivit tränade till de första kvalen osv osv :smirk:. Nä nu pressar vi de stackarna så de inte vet annat, bäst att gå ut och börja nu om man ska hinna :cool:.

Nä nu får ni väl ändå ge er...... startar man sin 4-åring i fälttävlan innan den har ett par stabila rundor i 1.00m hoppning med sig?:eek:

Diskussionen här tyder ju på att regeln om banhoppningskval verkligen är behövd :bow:

Apropå 4-åringar. Får inte de en mycket tuffare säsong med de nya reglerna..?? Om de ska kvala i 1 meters hoppning först innan de ska ut och gå debutant :confused:. (Förra året kvalade de 4-åriga hopphästarna till semifinalerna genom 3 st 1 meters, dock alla felfria). Blir ett väldans tryck om de ska gå championat i aug/sept, och innan dess ha kvalat till finalen och innan dess ha kvalat till kvalen och innan dess ha blivit tränade till de första kvalen osv osv :smirk:. Nä nu pressar vi de stackarna så de inte vet annat, bäst att gå ut och börja nu om man ska hinna :cool:.

Hur menar du? Finns väl ingen bra hoppryttare som enbart ridit 3 klasser på sina fyraåringar dom tar till semifinal och dom flesta där brukar ju vara felfria ? Hur gör Piia med sina ? dom går ju ofta både hopp och fälttävlanschampionat.

För de 4 åriga hästar som är bra kommer det inte bli några som helst problem att skutta runt 2 st 1m hoppning med max 8 fel

Herregud lilla vän! har du inte redan din 3-åring färdig att starta 1 meter den 1 januari???:eek:

nu får du skynda dig på lite så han inte halkar efter så förfärligt i sin utbildning.....*LOL*

Det är lite det jag menar också, kommer man direkt från vinterträningen med en massa banhoppning ska väl de flesta klara att göra hoppkvalen.
Sen är frågan om alla tycker det är någon bra idé. Alla ryttare har ju sina planer på hur de lägger upp träningen inför säsongen på hästarna, inte alla tävlar speciellt mycket innan första ft. Nu tvingas de göra minst två 1.30 varje år. (Om jag har förstått rätt...)
Och andra sidan kanske de också gör så att alla förbättrar sin banhoppning, hmm.

Och jag vet inte vad olgaklara har varit på för internationella tävlingar på sista tiden, men så dåligt hoppar inte hästarna i banhoppningen. De bästa hoppar ofta felfritt.

Senior EM! 8st felfria av 43st startande i banhoppningen. Tja jag vet inte vilka tävlingar NI följer resultatmässigt men speciellt många felfria brukar det INTE vara i banhoppningen. Men det är ju klart om man anser att några stycken representera hela världen så kan man ju skriva så som du gör!!!
http://www.horsesport.org/c/PDFS/CH-EU-PratoniInd.pdf

Unghäst VM! Där om något borde ju hästarna hoppa felfritt i banhoppningen!
8st felfria av 45st
http://www.horsesport.org/c/PDFS/LeLion1s.pdf
12st av 42st
http://www.horsesport.org/c/PDFS/LeLion2s.pdf

Bara för skoj så listar jag en del av de *** som varit, och nej jag anser inte att max 12st felfria är ett bra resultat i banhoppningen

Blenheim***:
3st felfria av 56st

Hamilton***
2st felfria av 12st

Kreuth***
2st felfria av 20st

Mansfield***
4st felfria av 20st

Gatcombe***
9st felfria av 40st

Pardubice***
5st felfria av 25st

Martinvast***
4st felfria av 25st

Burghley ****
3st felfria av 45st

Aachen***
13st felfria av 34st

Nä jag orkar inte rada mer faktiskt. men det är helt fritt för er alla att gå in och titta på alla resultat själva så ser ni att det inte är så många felfria som ni vill påskina!! Detta har ju inget med VAD jag eller andra här som skriver har varit på för internationella tävlingar!!

Exakt , tyskarna bla tex är ju i stort sett alla felfria i hoppningen på 130 även om dom ridit terräng dagen innan.

Dom flesta jag känner i svår klass brukar starta säsongen med att hoppa banhoppning på 130 nivå iallafall. Jag tror inte det blir så mkt ändringar för deras del i schemat.

Eftersom du gärna gillar att gå på vad jag har för erfarenheter så undrar jag hur du kan skriva att det är på detta viset som inte varit på speciellt många fälttävlan de senaste 2 åren???

Många av de *** ryttarna i Sverige är nere i Skåne på våren och tävlar hoppning och tränar för JJ och där är inte många av dem felfria speciellt mycket även om de heller inte gör dåliga resultat.

Jag tycker att dra upp andras resultat eg inte hör hit till denna diskussion för åsikter har man rätt till att ha även om man kanske inte tävlar *** vilket vare sig du eller jag gör för tillfället!

Jag tycker nog dom flesta landslagsryttarna rider bra i 130 klasser, Linda, Sara, Johan, Viktoria och Magnus rider ju alla felfritt på den höjden, Dag har väl inga större problem heller att rida felfritt
Vem finns det mer?

Ja jag var ute 2005 på 3 st *** sist där en hel rad tyskar hoppade felfritt på dom maxade hoppbanorna där både 2 och 3 kombination ingick 14 hinder med 17 språng. Jag tror väl inte dom blivit sämre dom 2 sista säsongerna utan snarare bättre.

De tävlingar här hemma jag var på förra året var ju total katastrof i hoppningen så jag förstår ju verkligen att det måste till hoppkval.

*kl*

Kan vi inte hålla oss till vad den här faktiskt INTRESSANTA tråden handlar om nu istället för att kasta skit på varandra? Buke blir alltmer en stor sandlåda...

Senior EM! 8st felfria av 43st startande i banhoppningen. Tja jag vet inte vilka tävlingar NI följer resultatmässigt men speciellt många felfria brukar det INTE vara i banhoppningen. Men det är ju klart om man anser att några stycken representera hela världen så kan man ju skriva så som du gör!!!
http://www.horsesport.org/c/PDFS/CH-EU-PratoniInd.pdf

Unghäst VM! Där om något borde ju hästarna hoppa felfritt i banhoppningen!
8st felfria av 45st
http://www.horsesport.org/c/PDFS/LeLion1s.pdf
12st av 42st
http://www.horsesport.org/c/PDFS/LeLion2s.pdf

Bara för skoj så listar jag en del av de *** som varit, och nej jag anser inte att max 12st felfria är ett bra resultat i banhoppningen

Blenheim***:
3st felfria av 56st

Hamilton***
2st felfria av 12st

Kreuth***
2st felfria av 20st

Mansfield***
4st felfria av 20st

Gatcombe***
9st felfria av 40st

Pardubice***
5st felfria av 25st

Martinvast***
4st felfria av 25st

Burghley ****
3st felfria av 45st

Aachen***
13st felfria av 34st

Nä jag orkar inte rada mer faktiskt. men det är helt fritt för er alla att gå in och titta på alla resultat själva så ser ni att det inte är så många felfria som ni vill påskina!! Detta har ju inget med VAD jag eller andra här som skriver har varit på för internationella tävlingar!!

4 fel är oxå ett bra resultat, 8 fel på typ Burghleys banor osv är oxå ett bra resultat och jag är rätt övertygade om att alla de hästar som går på 4 och 8 fel skulle gå felfritt på en vanlig 130 hoppning annars hade dom haft betydligt fler fel.

Det var väl det som saken handlade om att klara hoppkvalen? De som inte klarar hoppkvalen på en enkel banhoppning får ju betydligt större problem med hoppningen när man rider den på en fälttävlan.

Senast ändrad:

Delvis KL

Är de bara jag som är korkad o inte riktigt tycker att hoppkval har med säkerheten i terrängen att göra? Bara för att hästen nollar i hoppningen är den väl inte automatiskt en bra terränghäst o tvärt om?
Vore de inte bättre att tvinga folk att träna terräng än vanlig banhoppning?

Olyckorna som har hänt har ju alla varit just rena olyckor - den enda som kunnat undvikas är väl den i Tågarp där hästen fick pinnen i buken och där kommer förbundet bara med en rekommendation att använda brytbara(?) pinnar på smala hinder...

Om nu hoppningen skall gå sist istället så kan det ju kvitta för säkerheten ...

Jag tycker nog hoppkvalen är till för ryttaren mer än för hästarna då man ser katastrofalt dålig ridning i hoppningen som det är idag och det är ju inte hästarnas fel ofta utan ryttarens osäkerhet eller brist på rutin eller vad som helst. Så självklart gynnas hoppningen i terrängen av en bättre ryttare.

Något som skrämmer mig när jag gått banor i terrängen att unga människor (mest) har inte ens koll på hur många galoppsprång det skall vara fram till ett hinder utan dom resonerar så att det blir vad det blir ?? Så hamnar man i trubbel i en kombination så vet dom inte om dom skall rida fram eller ta tillbaka då dom inte vet om där är långt eller kort. Det tvingas dom kunna nu med hoppkvalen iallafall.

Självklart skall det tränas terräng?? Vem har sagt något annat?

I ryttarboken har jag för mig det kom på förslag att där skall fyllas i x - antal terrängträningar man måste göra innan man får gå upp en klass.

Senast ändrad:

Jo, de håller jag med om. Men dessa nya regler sägs ju vara för att förbättra säkerheten, och då tycker jag att de finns andra saker att ändra; fler fälttävlandskval, "slalompinnar" som inflaggare, tuffare tag mot farlig ridning osv...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick en ny i februari, tror jag, men nu fick jag veta att en annan vill komma på hembesök inför nytt beslut om boendestöd. Det är...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra svenskar står redo för att rida om nya poäng i helgens världscupomgång. Vid klockan 17.00 startar klassen – och här är allt du...
Svar
0
· Visningar
35
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 023
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur