Nya kvalregler?

Sv: Nya kvalregler?

Synd att inte kommiten frågar OSS på Buke innan de läggar förslaget i tryck:) VI som har så mycket synpunkter både från ryttare,hästägare och uppfödare!!! Själv känns det som att jag som sponsor/uppfödare ska lägga mina pengar på annat än fälttävlan.....

Framförallt ställer vi de frågor som resten av fälttävlans-Sverige kommer göra.
Det känns som att man nästan vill prata med förbundet om varje enskilt fall så man vet om det verkligen är okej att starta aktuell klass.

Förlåt, är säkert redan skrivet nån stanns men iaf jag kvalade upp till lätt klass förra året, gills inte det kvalet i år eftersom jag har D-ponny och deb då var 70cm och nu ska vara 80?

Jag vet faktiskt inte, reglerna för ponny känns om möjligt ännu mer förvirrade. :crazy: Så jag har tyvärr inget svar.

de gamla kvalreglerna gäller. Du måste bara göra hoppningen.

Framförallt ställer vi de frågor som resten av fälttävlans-Sverige kommer göra.
Det känns som att man nästan vill prata med förbundet om varje enskilt fall så man vet om det verkligen är okej att starta aktuell klass.

Går det inte att läsa sig till informationen, kan de ju knappast komma med reprimander om någon råkar göra fel...

Fast det är ju bara hoppkvalen som måste göras samma år. Detta måste alla göra även de som är kvalade i klassen.

Så min lille tysk som är kvalad till 100 måste gör sina kval i banhoppning för 100 nästa år för att få starta. Jag behöver inte kvala om honom i fälttävlan. (han startade alltså ingen 100 i år)

Så med andra ord är min kvalad till *-ig då och måste vi alltså bara göra banhoppningen innan första start. Men låt oss då fundera lite....jag går ju inte rakt ut i *-ig första starten utan jag vill börja lite lägre...jag startar säsongen med att göra 2 110 hoppkval för 100-klass för att fixa till det fort och lätt, när jag ändå är igång så hoppar jag 1 st 120 felfritt (:devil:) också och är då även hoppkvalad för att starta *-ig eller????

Så börjar FT säsongen så jag går ut i 100-klass, efter 3 starter känns han igång och eftersom jag kvalat in hoppningen till *-ig och han är FT-kvalad sen förra säsongen så är det bara för mig att styra ut...eller??????

Är det så alltså? Det är det här jag har varit mest osäker på.
Men varför står det då
"Kvalificerande resultat för att gå upp en klass ska ha uppnåtts under innevarande eller föregående säsong.
Form är en färskvara och resultat äldre än ett år kan inte anses inte vara kvalificerande."

Jag blir tokig på detta.

Ja, precis det var det jag menade med...varför står det föregående år om det bara är innevarande år för BANHOPPNINGEN som gäller....medan fälttävlanskvalen man gjort för förra året gäller eller gör de inte?

Går det inte att läsa sig till informationen, kan de ju knappast komma med reprimander om någon råkar göra fel...

Hmm, jag är tyvärr inte så säker på det. Jag får försöka skriva ihop ett mejl till förbundet med alla frågor.
Vore ju lagom kul att behöva rida Debutant igen för att kvala upp till Lätt klass. Det vimlar ju inte av ft och sista året vill ju inte Jennifer "slösa" onödig tid på Deb-klasser :crazy:
Inte heller kul om hon tvunget måste rida kvalen i LC och inte i LB eller LA som hon normalt tävlar i.

Tror det kommer vara ungefär som på kaninhoppning (har hållt på med det innan), där har man en bok med kaninens och förarens namn på samt kaninen reg. nummer och förarens medlemsnummer. Sen lämnar man in den när man start anmäler sig och i slutet av tävlingen får man tillbaks den ifylld med resultat och undertecknad av dommaren.

Skulle kunna tänka mig att det ör ngt liknande?

Vilket innebär ett hejdlöst jobb för sekretariat och att tävlingen kommer att bli en livad tillställning för ingen kan åka hem innan alla är klara och resultaten helt färdiga....:o

Kan inte tänka mig att man Inte skulle få göra kvalen i högre klass... :crazy:
Men hon måste ju göra de efter årsskiftet, det räcker inte med de hon gjort innan.

Men ställer samma fråga som ngn innan, gäller de gamla terrängkvalen?
Även C-ponnyernas..? Som om jag har kvalat till MsvB i Lätt för
C-ponny som är 70 cm i terrängen, kan jag då starta MsvB för då Kat I som är... 1m(?) i terrängen, förtsatt att jag klarar hoppkvalen.. Detta låter ju inte heller helt rimligt :crazy:

Senast ändrad:

Jojo, men nog ska hon kunna rida ett par klasser med max åtta fel även efter årsskiftet ;)

Just kvalen är jag också lite nyfiken på. Verkar ju helt orimligt om man ska tvingas göra om sina kval 2008. Då går ju två tävlingar bort eftersom hon då måste gå Debutant innan hon kan starta Lätt igen.
Jippi :crazy:

Jag tycker också det känns orimligt att, iaf D-ponnyerna, ska behöva göra om kvalen... Det blir väl samma klass de ska starta ändån, som de skulle ha startat om det inte blir några ändringar?

C-ponnyerna blir jag lite konfunderad över, Ska man verkligen kunna gå direkt från 70cm till 1m i terrängen, även om man visar att man klarar höjden i banhoppning är det ju en helt annan sak...
Samtidigt känns det ju onödigt att de C-ponnyer som gått MsvB på 90 cm måste gå tillbaka till Debutant på 80 cm...

Det är vad jag skulle vilja ha klarhet i :smirk:

Jag tycker att det verkar ganska snurrigt i största allmänhet. Känns som att man skulle vilja ha lite klarhet ganska snart så man kan lägga upp en tävlingsplanering.

Precis... Man vill ju gärna veta hur mkt man måste rida innan man kan starta den klassen man tänkt sig :crazy:
Nu blir det nog bara debutant för mig och C-ponnyn ett tag, jag är inte helt säker på att vi kommer klara hoppkvalen i LA till Lättklass...

Förresten nu blir ju alla arrangörer tvungna att bygga en helt ny bana med 80cm-hinder, som blir den nya debutant för Kat I, för det har väl inte funnits någon som gått på den höjden innan? (Förutom C-ponnyerna på lagSM...)

Du måste nog rida 100 klass innan du får kvala till * genom bara ett hoppkval. Annars borde det väl behövas två, så fattar jag det men jag fattar och andra sidan inte mycket alls.

Precis... Man vill ju gärna veta hur mkt man måste rida innan man kan starta den klassen man tänkt sig :crazy:
Nu blir det nog bara debutant för mig och C-ponnyn ett tag, jag är inte helt säker på att vi kommer klara hoppkvalen i LA till Lättklass...

Förresten nu blir ju alla arrangörer tvungna att bygga en helt ny bana med 80cm-hinder, som blir den nya debutant för Kat I, för det har väl inte funnits någon som gått på den höjden innan? (Förutom C-ponnyerna på lagSM...)

Jag gissar på att många 90 klass hinder som är lägre än maxhöjden kommer att användas, till debutant för kat 1, jag menar hur många satsar på att bygga helt nya 80 hinder?? Och hur bra är det ur säkerhetssynpunkt..??

Eller så blir det färre tävlingstillfällen, för att det blir för krångligt med nya banor och flera bansträckningar...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick en ny i februari, tror jag, men nu fick jag veta att en annan vill komma på hembesök inför nytt beslut om boendestöd. Det är...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra svenskar står redo för att rida om nya poäng i helgens världscupomgång. Vid klockan 17.00 startar klassen – och här är allt du...
Svar
0
· Visningar
35
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 023
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka