Nya kvalregler?

Sv: Nya kvalregler?

Är hon en Kat I? för isåfall fattade jag det som att man måste göra hoppkvalen i 90 cm till debutant, om det så är feltolkat av mig eller feltryckt eller om debutantklassen för Kat I kommer höjas till 80 cm, men faktum är att det står:

För att få starta 90 klass - hoppkval i minst 1,00 m banhoppning, 100-klass hoppkval i 1,10 resp kat I debutant 90 cm hinderhöjd i hoppkvalet etc.

Självklart är det för säkerhetstänket, men vill vi ha kvar sporten så måste den också kunna utövas. Jag tror många lägger ner nu, vet t ex att VC sagt att hennes skimmel inte kommer kunna gå något mer, han är för dålig banhoppare. Och han känns ju ändå som en rätt säker terränghäst efter alla dessa år...

Men visst, det är svårt att komma åt alla delar av problemet.

Jag tycker fortfarande att man fokuserat på fel saker, visst förstår jag att man var tvungen att agera efter Bollnäs och banhoppningen var väl det som var lättast att komma åt men det är ju inte där olyckorna sker.

Om man nu ändå ska införa en ryttarbok så hade man lika gärna kunna ha gjort så enkelt att man var tvungen att fylla i x träningstillfällen i terräng för start på olika nivåer. Många tränar för lite terräng helt enkelt.

Så om jag har 2 nollor i 1m nu under hösten så räknas inte det som kval då utan jag måste göra nya kval efter årsskiftet?:confused:

Tänkte på det här med ryttarboken, det är alltså som en bok man ka ha där man själv ser till att ha sina kvalificerande resultat? Vad ska den mer innehålla?

Även det här är lite oklart tycker jag, ang Norpans fråga.

"Kvalificerande resultat för att gå upp en klass ska ha uppnåtts under innevarande eller föregående säsong.
Form är en färskvara och resultat äldre än ett år kan inte anses inte vara kvalificerande.

För att få starta kommande säsong måste ett antal banhoppningsprov med godkänt resultat ha uppnåtts.

Mom 410 OBLIGATORISKA HOPPNINGSKVAL
Häst och ryttare skall varje år tillsammans ha genomfört hoppkval på hopptävling före första start på fälttävlan innebärande 2 hoppkval med max 8 fel (0+8 eller 4+4) på nivå med hinderhöjder överstigande terränghindrens höjdmått i resp klass med 10 cm.
För att få starta 90 klass - hoppkval i minst 1,00 m banhoppning, 100-klass hoppkval i 1,resp kat I debutant 90 cm hinderhöjd i hoppkvalet etc.
För kval upp till närmast högre nivå skall häst och ryttare härutöver tillsammans ha genomfört ett hoppkval på hopptävling med max 4 fel enligt följande

För att få starta 100 klass 1,10 m banhoppning
CNC* och ** 1,20 m banhoppning
CNC*** 1,30 m banhoppning"

Även det här är lite oklart tycker jag.

"Kvalificerande resultat för att gå upp en klass ska ha uppnåtts under innevarande eller föregående säsong.
Form är en färskvara och resultat äldre än ett år kan inte anses inte vara kvalificerande.

För att få starta kommande säsong måste ett antal banhoppningsprov med godkänt resultat ha uppnåtts.

Mom 410 OBLIGATORISKA HOPPNINGSKVAL
Häst och ryttare skall varje år tillsammans ha genomfört hoppkval på hopptävling före första start på fälttävlan innebärande 2 hoppkval med max 8 fel (0+8 eller 4+4) på nivå med hinderhöjder överstigande terränghindrens höjdmått i resp klass med 10 cm.
För att få starta 90 klass - hoppkval i minst 1,00 m banhoppning, 100-klass hoppkval i 1,resp kat I debutant 90 cm hinderhöjd i hoppkvalet etc.
För kval upp till närmast högre nivå skall häst och ryttare härutöver tillsammans ha genomfört ett hoppkval på hopptävling med max 4 fel enligt följande

För att få starta 100 klass 1,10 m banhoppning
CNC* och ** 1,20 m banhoppning
CNC*** 1,30 m banhoppning"

Fast å andra sidan så ska ju kvalen fyllas i i ryttarboken och den fanns ju inte 2007 så hur ska man bevisa då? Genom att skriva ut resultatlista från hopptävlingar man varit på? Jag efterlyser 1 års övergångsregler.....:mad:

Ja det har iaf jag uppmanat folk att göra, skriv ut resultatlistan. Bättre att vara på den säkra sidan.

Jag tycker ändå det mesta är bra och man måste börja nånstans, det har fokuserats alldeles för mycket på dressyr, men att en häst går prydligt mellan vita staket säger väldigt lite om hur den fungerar på hinder i högre tempo, det gör däremot (med enstaka undantag) banhoppningen. Sen kan jag ju tycka att det är lite luddigt skrivet i meddelandet (är nån förvånad:angel:) men det kommer säkert kompletteringar innan första tävling.
Skall bli spännande att se hur många starter det blir på vårt PonnySM 29 - 31 augusti. Vi lär inte behöva några mobila boxar i alla fall ;)

Ja för först står det att det kan ha gjort föregående säsong, sen står det att det ska göras före första start på säsongen?:confused:
Alltså de här e ju helt snurrigt....

Mycket TR ändringar. Säkerhetsmässigt bidde det inte ens en tumme.
Ingen klocka, svårare för ej kvalificerade ekipage att starta, banhoppningsmomentet innan terrängen, icke tvingande rekommendationer till banbyggare.
Indirekta säkerhetsvinster genom minskat antal startande och troligen färre tävlingar.

Fast å andra sidan så ska ju kvalen fyllas i i ryttarboken och den fanns ju inte 2007 så hur ska man bevisa då? Genom att skriva ut resultatlista från hopptävlingar man varit på? Jag efterlyser 1 års övergångsregler.....:mad:

Banhoppningskvalen gäller bara samma år, dvs det du gör efter 1/1 2008

Banhoppningskvalen gäller bara samma år, dvs det du gör efter 1/1 2008

Är det så alltså? Det är det här jag har varit mest osäker på.
Men varför står det då
Form är en färskvara och resultat äldre än ett år kan inte anses inte vara kvalificerande."

Jag blir tokig på detta.

Enligt vanligtvis välinformerad Källa:
Kat 2 ponny: Debutant 70 Lätt 80
Kat 1 ponny Debutant 80

Kan de mena att de vanliga "gamla" terrängkvalen kan man göra förevarande säsong men banhoppningskvalen måste vara samma?

Är det så alltså? Det är det här jag har varit mest osäker på.
Men varför står det då
Form är en färskvara och resultat äldre än ett år kan inte anses inte vara kvalificerande."

Jag blir tokig på detta.

Min källa som varit med i utformningen av ändringarna säger att det är så, "innevarande och föregående" gäller vad jag förstår terrängkvalen, där är väl nåt moment inblandat.... om man läser där klarnar det hoppas jag :confused:

Old Q..... min källa säger detsamma

Men det måste väl vara avsikten.
Internationell erfarenhet visar att riskerna ökar i högre klasser. Färre ryttare i högre klasser innebär mindre riskexponering.

Tja jag vet inte det riktigt. En häst som går de högsta klasserna är ju inte alltid den bästa i banhoppning. Det är ju inte ofta som det är felfria i hoppningsprovet direkt. De får ju en annan språngkurva efter en tid i terräng

Självklart är det för säkerhetstänket, men vill vi ha kvar sporten så måste den också kunna utövas. Jag tror många lägger ner nu, vet t ex att VC sagt att hennes skimmel inte kommer kunna gå något mer, han är för dålig banhoppare. Och han känns ju ändå som en rätt säker terränghäst efter alla dessa år...

Men visst, det är svårt att komma åt alla delar av problemet.

Just detta jag menar. Men internationellt finns det ju inga sådana kval så där är det ju fritt för henne att rida :D

Kan de mena att de vanliga "gamla" terrängkvalen kan man göra förevarande säsong men banhoppningskvalen måste vara samma?

Ja det måste ju alltså vara så de menar då. Nu får vi verkligen hoppas att förbundet skyndar på, för det här tror jag inte många är särskilt medvetna om, på alla nivåer. Det kan ju faktist vara så att man behöver fler än 2 hopptävlingar på sig för att få ihop sina kval, och ska man hinna rida några fälttävlan så är det väl dags för färdiga och KLARA regler vid årsskiftet kan man ju tycka.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick en ny i februari, tror jag, men nu fick jag veta att en annan vill komma på hembesök inför nytt beslut om boendestöd. Det är...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra svenskar står redo för att rida om nya poäng i helgens världscupomgång. Vid klockan 17.00 startar klassen – och här är allt du...
Svar
0
· Visningar
35
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 023
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka