Nya kvalregler?

Sv: Nya kvalregler?

Fast å andra sidan så ska ju kvalen fyllas i i ryttarboken och den fanns ju inte 2007 så hur ska man bevisa då? Genom att skriva ut resultatlista från hopptävlingar man varit på? Jag efterlyser 1 års övergångsregler.....:mad:

Fast det är ju bara hoppkvalen som måste göras samma år. Detta måste alla göra även de som är kvalade i klassen.

Så min lille tysk som är kvalad till 100 måste gör sina kval i banhoppning för 100 nästa år för att få starta. Jag behöver inte kvala om honom i fälttävlan. (han startade alltså ingen 100 i år)

Är det så alltså? Det är det här jag har varit mest osäker på.
Men varför står det då
"Kvalificerande resultat för att gå upp en klass ska ha uppnåtts under innevarande eller föregående säsong.
Form är en färskvara och resultat äldre än ett år kan inte anses inte vara kvalificerande."

Jag blir tokig på detta.

Dina fälttävlanskval gäller fortfarande dvs två år

Men gäller mina kval i Debutant 70 cm som C-ponny eller måste jag göra om dem i den nya Debutant 80 cm som Kat I om jag vill starta Lätt? :confused:
Och kan man räkna mitt kval i Lätt för C-ponny som kval till Lätt för Kat I?

Jag sällar mig till dom som inte fattar detta med föregående år :confused:
Av den raden kan man förstå att om man red *-stjärnig 2007 så är man kvalad att göra det 2008 men läser man vidare så måste man iallafall kvala med 2 st 1,20 :confused:

Själv tycker jag det hade varit lättare att man behövt fler kval i samma klass för att gå upp en klass + att man kunde skärp kraven i hoppningen. Kanske endast två rivningar. Känns nu som man får starta fast man rivit med sig halva banan .

Att ta bort klockan verkar lite konstigt också. Kanske i debutant C.R. men sen tycker jag nog att den är bra. Hjälp, nu kanske folk rider som galningar för att dom inte vet tiden

Haha, jodå, jag kommer att vara den räddande ängeln och upplysa er allihopa! :D ;)

Bara jag får chans att ställa frågor så ska det nog bli bra. Och jisses vad de kommer att tycka att jag är tjatig. :angel:

Tror ni att förbundet (läs JJ) kommer att godkänna att man åker utomlands och rider en Världscup-tävling t ex fast man inte klarat hoppkvalen för att få starta en nationell 3* då? Hur hänger det ihop med säkerhetstänkande? Och hur rättvist blir det då jämfört med boende utomlands? Hur länge måste man bo utomlands då för att "slippa" hoppkvalen?? Många frågor återstår

Kan man bli mer förvirrad :confused:

Om vi säger så här, min pålle är kvalad och startad lättklass. Men jag vill börja säsongen med en deb för att komma igång. Då ska jag alltså rida 2 st 100 banhopp eller kan jag rida 2 st 110 banhopp och vara klar för lätt och rida en deb och sen gå direkt på lätt? Eller måste jag rida 2 st 100 och sen klämma in en 110 där mellan??? Och jag kan inte rida en 120 på försäsongen och ha det kvalet klart till * utan måste göra det precis innan tilltänkt uppgång? (Troligen inte aktuellt men undrar)

Haha, jodå, jag kommer att vara den räddande ängeln och upplysa er allihopa! :D ;)

Bara jag får chans att ställa frågor så ska det nog bli bra. Och jisses vad de kommer att tycka att jag är tjatig. :angel:

Ja de kommer dom nog att tycka, för du har ju fått med dig ett antal frågor av oss här på buke:rofl: Så du kommer att bli vår ängel för all framtid:love::love::love:

*KL*

Jag önskar SÅÅÅÅÅ att de som bestämt dessa regler skulle läsa denna tråden....då kanske de förstår hur luddig deras formulering är! Kan man skicka länken till ngn "däruppe" och till VEM isåfall????:smirk:

Synd att inte kommiten frågar OSS på Buke innan de läggar förslaget i tryck:) VI som har så mycket synpunkter både från ryttare,hästägare och uppfödare!!! Själv känns det som att jag som sponsor/uppfödare ska lägga mina pengar på annat än fälttävlan.....

Tja jag vet inte det riktigt. En häst som går de högsta klasserna är ju inte alltid den bästa i banhoppning. Det är ju inte ofta som det är felfria i hoppningsprovet direkt. De får ju en annan språngkurva efter en tid i terräng

Det är enligt mig svårare att rida hoppningsprovet än rida banhoppning på samma nivå. Tycker nog hästarna hoppar bättre på rena banhoppningstävlingar än på fälttävlanshoppningen. Jag tror inte det här kommer bli några större problem för dom flesta som idag rider *** faktiskt.
Sen kommer en och annan häst gallras ut på vägen men faktum är att de hästar som inte klarar att hoppa 130 felfritt eller med ett ner har ju egentligen inget i slutstriden att göra iallafall i fälttävlan på den nivån så jag tror dom tänker att de hästarna kan vi vara utan iallafall.

Tja det lär väl synas :D

men jag hävdar att på världseliten så hoppar inte många felfritt i 130 hoppning.

Tror det kommer vara ungefär som på kaninhoppning (har hållt på med det innan), där har man en bok med kaninens och förarens namn på samt kaninen reg. nummer och förarens medlemsnummer. Sen lämnar man in den när man start anmäler sig och i slutet av tävlingen får man tillbaks den ifylld med resultat och undertecknad av dommaren.

Skulle kunna tänka mig att det ör ngt liknande?

Ja för först står det att det kan ha gjort föregående säsong, sen står det att det ska göras före första start på säsongen?:confused:
Alltså de här e ju helt snurrigt....

tror att det är terrängkvalen som kan göras på både nuvarande och föregåede säsong men hoppningen ändast på nuvarande

Tror det kommer vara ungefär som på kaninhoppning (har hållt på med det innan), där har man en bok med kaninens och förarens namn på samt kaninen reg. nummer och förarens medlemsnummer. Sen lämnar man in den när man start anmäler sig och i slutet av tävlingen får man tillbaks den ifylld med resultat och undertecknad av dommaren.

Skulle kunna tänka mig att det ör ngt liknande?

Förklarar varför man ska ha både ÖD och TD. Nu får ÖD verkligen en meningsfull uppgift:devil:

Jaa, det kommer ju ta ett tag att fylla i alla böcker, och inte så kul att sitta och vänta om man har bråttom hem

Är hon en Kat I? för isåfall fattade jag det som att man måste göra hoppkvalen i 90 cm till debutant, om det så är feltolkat av mig eller feltryckt eller om debutantklassen för Kat I kommer höjas till 80 cm, men faktum är att det står:

Hon är D-ponny idag så hon blir ju kat I. Frågan är då, kvalen får väl göras i högre klass än LC?
Cinna och Jennifer har ju rundor upp till LA med max fyra fel i.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick en ny i februari, tror jag, men nu fick jag veta att en annan vill komma på hembesök inför nytt beslut om boendestöd. Det är...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra svenskar står redo för att rida om nya poäng i helgens världscupomgång. Vid klockan 17.00 startar klassen – och här är allt du...
Svar
0
· Visningar
35
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 023
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka