Nya kvalregler?

Sv: Nya kvalregler?

*kl*

Vad tycker ni om detta??

Detta tycker jag är bra. Vi såg ju hur tokigt det kan bli annars vid LagSM där de lyckades få lägga hoppningen sist, trots väldigt konstiga kvalregler, i övrigt nästan ingen skillnad för hur många tre-dagars har du haft i lätt/1.00m - msvB/* tidigare

Det står att tanken med indelningen med ponnyerna är för att man skall skaffa rätt storlek för åldern och det låter ju sunt.... MEN vad gör man med den som är 10 år, lång till växten och HAR KÖPT en gammal trygg läromästare på 139,2 cm :crazy:
Tycker man kunde gjort ett eller två övergångsår för de under 13 med slutmätta 138,1 - 140.0 cm ponnyer då de fått tävla som kat II
För dessa kan ju känna sig riktigt blåsta :o

Så tidigt börjar ju inte ft säsongen i Sverige så man behöver stressa, banhoppning kan man ju rida redan i januari om man skulle vilja. Enligt Nyrelski

I Skåne börjar säsongen tidigt. Men ju längre norrut man kommer dessto senare startar den. Och ju högre klasser i hoppning man vill rida dessto längre att åka. Men det är klart de som bor norrut är ju van att resa och några resor till skadar inte:smirk: Kanske alla som vill hålla på med sporten ska flytta till Skåne:idea:

Senast ändrad av en moderator:

Nä, nu skall vi inte överdriva :cool: Vi har tävlingar häruppe också som t.ex Heby & Strömsholm kör tidigt så inte är det mer problem norröver med hoppningen

Nä, nu skall vi inte överdriva :cool: Vi har tävlingar häruppe också som t.ex Heby & Strömsholm kör tidigt så inte är det mer problem norröver med hoppningen

Hur långt är det för er? Och bor jag i Bollnäs hur långt är det?? Och finns det fler tävlingar om jag eller hästen/ponnyn skulle ha en sämre dag?

Detta tycker jag är bra. Vi såg ju hur tokigt det kan bli annars vid LagSM där de lyckades få lägga hoppningen sist, trots väldigt konstiga kvalregler, i övrigt nästan ingen skillnad för hur många tre-dagars har du haft i lätt/1.00m - msvB/* tidigare

Jag menar tanken med att man nu kan lägga alla **/*** med hoppningen sist vilket ju medför att dessa man vill ha bort i terrängen genom banhoppningen ändå kommer att få rida terrängen. Går lite emot tänket som är med banhoppning nu :confused:

Så många tredgars finns ju inte direkt öht, och de flesta **/*** går ju över två dagar i dessa har ju dressyr/banhoppning gått samma dag och terrängen gått sista dagen. Nu kan man ju svänga på den med dressyr/terräng och banhoppning sista dagen

Varför då? Jag tycker inte det är något konstigt med att kunna hoppa 1.20 för att rida 1*. Banhoppningen går ju ändå i 1.15.
Så tidigt börjar ju inte ft säsongen i Sverige så man behöver stressa, banhoppning kan man ju rida redan i januari om man skulle vilja.
Visst kommer det bli svårare men det är ju det som är meningen, så många som har tyckt att det är för lätt att kvala till en högre klass och att många går för fort fram. Nu måste man ju faktiskt kunna rida och få hästen att hoppa bra innan man startar högre klasser.

Så som jag fick reda på igår så har det eg inget med att göra det svårare utan att det finns alldeles för många som inte ens tränar sina hästar i banhoppning och än mindre tävlar dem i banhoppning under vintern. På detta sättet så vill man få ut dessa.

Sedan så personligen så tycker jag att en 120cm banhoppning är svårare än en 115cm fälttävlanshoppning.

Utan klocka i lägre klasser har man redan i England förresten. För att man främst ska rida för att få en bra rytm och känsla i rundan och inte rida på tiden. Tillslut lär man sig att rida lagom fort även utan klockan

personligen tror jag inte att det kommer bli bättre, jag tror att folk kommer att rida betydligt fortare eller överdrivet långsamt istället. En ändring av tempot OCH klocka tycker jag hade varit bättre.

*kl*

Vad pratar vi för höjder för kat I och kat II ponnyer. Är det någon som vet ?? :confused:

Kat II deb 70 som idag och 80 i lätt eller ?? Terräng, banhoppning ?
Kat 1 deb 80 och lätt 90 ??? Terräng / banhoppning ?
Vad gäller sedan CNCP * / ** motsvarar det MsvB / MsvA för D-ponny i dag eller hur ser det ut ?? Och vad är det för höjder iså fall ??

Om kat I är 80 deb nu kommer kvalen i deb från förra året (70 cm)att gälla till lätt klass eller kommer man att få "kvala om " lätt klass.
En "före detta" C-ponny (139 cm) som kvalat MsvB förra året !! Gäller det också !! (förutom hoppkvalen som måste till så klart)

Någon som vet nåt ? Eller har en kvalificerad gissning !!! :angel:

KL

OK nu ska vi se om jag fattat detta rätt så här på morgonen...

Jag red *-ig förra året och för att få starta det i år så måste jag antingen rida 2 1.20m med max 8 fel totalt eller 2 1.10m (m max 8 fel tot) , 1 1.20m (m max 4 fel) och en 100 fältt

Okej...det där med klockan gillar jag inte alls...:crazy:
Men så om jag ska starta debutant till våren nu... så måste jag alltså ha 2 st 100 cm hoppningar med max 4 fel i grunden på båda?
Om jag sedan vill rida Lätt i slutet av säsongen räcker det då att göra en 110 cm med max 4 fel i grunden??:confused:

Ja, fast det är max 8 fel sammanlagt som gäller på de två första, kan alltså var 0+8, 8+0 eller 4+4, och sedan max 4 fel i 1,10.

Det undrar jag också,
Om jag har ridit 3 felfria debutant kat D förra året och vill debutera lätt iår då rider jag 2 st LB och sen kan jag starta lr?
Gills kvalen från förra året då debutanten var 70 cm? eller måste jag kvala om?

*KL*

Jag önskar SÅÅÅÅÅ att de som bestämt dessa regler skulle läsa denna tråden....då kanske de förstår hur luddig deras formulering är! Kan man skicka länken till ngn "däruppe" och till VEM isåfall????:smirk:

När jag läser förbundets "information" kommer ett antal frågor upp. Kommer några andra ändringar att ske? Första frågan är om kvalreglerna kommer att ändras på någon annan punkt. Att man anser att ryttarna ska bli bättre på banhoppning är uppenbart. Men har detta med säkerhet att göra? Visar två tillfällen av ett otal där man råkat ha "bara" två rivningar att man är kapabel att gå en terräng? Man talar vackert om att form är en färskvara. Betyder ett antal banhoppningar på vintern att man är i form att rida terräng väl på sommaren? Kommer man fortfarande att kunna ha t.ex. två stopp och två rivningar i banhoppningen plus ett stopp i terrängen som ett kvalificerande resultat?

Jag menar tanken med att man nu kan lägga alla **/*** med hoppningen sist vilket ju medför att dessa man vill ha bort i terrängen genom banhoppningen ändå kommer att få rida terrängen. Går lite emot tänket som är med banhoppning nu :confused:

Så många tredgars finns ju inte direkt öht, och de flesta **/*** går ju över två dagar i dessa har ju dressyr/banhoppning gått samma dag och terrängen gått sista dagen. Nu kan man ju svänga på den med dressyr/terräng och banhoppning sista dagen

Jag undrar detsamma som dig, varför göra hoppkvalen för att göra terrängen säkrare om hoppningen ändå skall gå sista dagen :confused:

Är inte det lite typiskt kommiten eller att ha så korkade regler :crazy:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick en ny i februari, tror jag, men nu fick jag veta att en annan vill komma på hembesök inför nytt beslut om boendestöd. Det är...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra svenskar står redo för att rida om nya poäng i helgens världscupomgång. Vid klockan 17.00 startar klassen – och här är allt du...
Svar
0
· Visningar
35
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 023
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka