Nya kvalregler?

Sv: Nya kvalregler?

Tycker synd om ponnyryttarna också, har en kompis vars dotter red SM på c-ponny i år, men nästa år ska den isf gå MSV A för d-ponny på SM..? :crazy: Är det verkligen säkerhetstänkande?

Det här med att klockan tas bort förstår jag inte alls. Man ska alltså ha tidtagning men ryttarna får inte ha klocka? Vad är isf poängen med det?

Har bara skummat ändringarna nu och det känns rörigt. Det där med hoppkvalen skulle behöva specificeras känner jag.
Det står först såhär:
"Kvalificerande resultat för att gå upp en klass ska ha uppnåtts under innevarande eller föregående säsong."

och sedan såhär:
"Häst och ryttare skall varje år tillsammans ha genomfört hoppkval på hopptävling[...]"

Vad gäller egentligen? Pågående år eller pågående och föregående? Olika för grundkval och ytterligare kval till högre klass?

Ska försöka studera närmare när jag sitter hemma i lugn och ro. Det här kräver eftertanke.

Alltså, jag blir inte riktigt klok på det här.

"Kvalificerande resultat för att gå upp en klass ska ha uppnåtts under innevarande eller föregående säsong.
Form är en färskvara och resultat äldre än ett år kan inte anses inte vara kvalificerande.
För att få starta kommande säsong måste ett antal banhoppningsprov med godkänt resultat ha uppnåtts.

Mom 410 OBLIGATORISKA HOPPNINGSKVAL
Häst och ryttare skall varje år tillsammans ha genomfört hoppkval på hopptävling före första start på fälttävlan innebärande 2 hoppkval med max 8 fel (0+8 eller 4+4) på nivå med hinderhöjder överstigande terränghindrens höjdmått i resp klass med 10 cm.
För att få starta 90 klass - hoppkval i minst 1,00 m banhoppning, 100-klass hoppkval i 1,resp kat I debutant 90 cm hinderhöjd i hoppkvalet etc.
För kval upp till närmast högre nivå skall häst och ryttare härutöver tillsammans ha genomfört ett hoppkval på hopptävling med max 4 fel enligt följande

För att få starta 100 klass 1,10 m banhoppning
CNC* och ** 1,20 m banhoppning
CNC*** 1,30 m banhoppning"

Säg att jag ska rida 100-klass på min häst till våren. Då måste jag har gjort 2 godkända rundor i 1,10. Om jag sen vill gå upp i * till hösten, måste jag då göra 3 rundor i 1,20, eller innebär det fetmarkerade stycket att jag bara måste göra en runda i 1,20, för att jag har kvalat till 100-klass? Det måste ju vara det senare alternativet, att jag behöver ha en 1,20 med max 4 fel?

KL
Men man måste väl fortfarande ha godkända rundor i tex 90 då för att få starta 100, eller behövs bara hoppkval?

Ja det tar jag för givet, att fälttävlanskvalen är kvar. Jag har inte hört något annat iaf.

Ingen klocka :confused: :confused: :confused: :confused: Fullkomligt vansinnigt ju!!! Hur i hela friden ska man kunna lära sig att rida i rätt tempo då???? Jag har tex en häst som verken ser ut eller känns som han går fort men tack vare klockan ser jag ju att han vinner otroligt mkt mark och det går FORT! Känns fullkomligt naturligt att rida på i det tempot då han galopperar så lätt och tar hindren fint ur galoppen. Kommer ju bli avplockad som fartdåre :o Min andra häst har svårt att hålla tiderna så han vet jag ju att det är ett bra flytt och jämn galopp som gäller. Kommer nog bli handbroms ridning när jag inte kan se på klockan hur fort det egentligen går :crazy: Har ändå ridit ft i 9 år och vet i vilket tempo jag ska rida men som sagt, denna hästen lurar hjärnkontoret :)

Säg att jag ska rida 100-klass på min häst till våren. Då måste jag har gjort 2 godkända rundor i 1,10. Om jag sen vill gå upp i * till hösten, måste jag då göra 3 rundor i 1,20, eller innebär det fetmarkerade stycket att jag bara måste göra en runda i 1,20, för att jag har kvalat till 100-klass? Det måste ju vara det senare alternativet, att jag behöver ha en 1,20 med max 4 fel?

Så har jag fått det förklarat för mig av "initierad källa" att under pågående säsong räcker det med en hoppning för att gå upp en klass

Ingen klocka :confused: :confused: :confused: :confused: Fullkomligt vansinnigt ju!!! Hur i hela friden ska man kunna lära sig att rida i rätt tempo då???? Jag har tex en häst som verken ser ut eller känns som han går fort men tack vare klockan ser jag ju att han vinner otroligt mkt mark och det går FORT! Känns fullkomligt naturligt att rida på i det tempot då han galopperar så lätt och tar hindren fint ur galoppen. Kommer ju bli avplockad som fartdåre :o Min andra häst har svårt att hålla tiderna så han vet jag ju att det är ett bra flytt och jämn galopp som gäller. Kommer nog bli handbroms ridning när jag inte kan se på klockan hur fort det egentligen går :crazy: Har ändå ridit ft i 9 år och vet i vilket tempo jag ska rida men som sagt, denna hästen lurar hjärnkontoret :)

Håller med dig, nu kommer inte folk att lära sig rida med klocka, vilket ju är viktigt att kunna senare. Inte för att pricka optimalen utan för att planera ritten på ett bra sätt. Nu kommer de ju bara lära sig efter ritten om det var bra, inte under ritten vilket är det viktiga. Helt fel beslut!

Alltså, jag blir inte riktigt klok på det här.

"Kvalificerande resultat för att gå upp en klass ska ha uppnåtts under innevarande eller föregående säsong.
Form är en färskvara och resultat äldre än ett år kan inte anses inte vara kvalificerande.
För att få starta kommande säsong måste ett antal banhoppningsprov med godkänt resultat ha uppnåtts.

Mom 410 OBLIGATORISKA HOPPNINGSKVAL
Häst och ryttare skall varje år tillsammans ha genomfört hoppkval på hopptävling före första start på fälttävlan innebärande 2 hoppkval med max 8 fel (0+8 eller 4+4) på nivå med hinderhöjder överstigande terränghindrens höjdmått i resp klass med 10 cm.
För att få starta 90 klass - hoppkval i minst 1,00 m banhoppning, 100-klass hoppkval i 1,resp kat I debutant 90 cm hinderhöjd i hoppkvalet etc.
För kval upp till närmast högre nivå skall häst och ryttare härutöver tillsammans ha genomfört ett hoppkval på hopptävling med max 4 fel enligt följande

För att få starta 100 klass 1,10 m banhoppning
CNC* och ** 1,20 m banhoppning
CNC*** 1,30 m banhoppning"

Jag uppfattar det som det är det senare alternativet. Men hur är det med övergångsregler finns det några såna? Om man från förra året är kvalad till 2* gäller det om man rider sina 2 rundor på 1,20. Isf kan man starta 2* direkt när säsongen startar så slipper man göra ett ytterligare kval för att starta 2* om man valt att starta 1* i början av säsongen. Egentligen tycker jag att det hade varit mer rimligt att öka antalet kval för att kunna gå upp i klasserna för att ryttarna och i förekommande fall hästarna ska få mer rutin. Frågan är hur många unga ryttare kommer att lägga av med fälttävlan:confused: Och för att inte tala om de föräldrar som verkligen ställer upp för sina barn men där reglementet tillslut blir allt för krångligt:eek:Frågan är ju sen vad tycker de arrangerande klubbarna om förändringarna? De kommer att påverkas mkt oxå med att kolla kval, böcker, ryttarrepresentanter osv:crazy: Jag tror inte att de beslutande tänkt igenom konsekvenserna av sina beslut av förändringarna:( Men ridsporten ska väl fortsätta att leva upp till att vara en rikemanssport:devil:

Lika kul som vanligt. När förbundet går ut med information, skapar man mer nya oklarheter än man klarlägger.

Just därför hade det ju varit väldigt bra med en presskonferens som det skulle varit idag. Men det var visst för litet intresse från media.

Just därför hade det ju varit väldigt bra med en presskonferens som det skulle varit idag. Men det var visst för litet intresse från media.

Problemet med det svala intresset hänger väl ihop med att ni är inte så många som är väl insatta i sporten.

Jag fattar det som att innan någon överhuvudtaget startar en fälttävlan nästa år skall hoppkvalen till respektive klass vara gjorda dvs 2 st. Går man sedan upp en klass behövs ett till. Dvs inga övergånsregler gäller utan ALLA måste ha gjort sina hoppkval innan första start till resektive klass.

ex

Innan start i * klass måste jag ha hoppat runt 2 st 120 med godkänt banhoppningskval.

Vill jag sedan starta ** rider jag en till 120.

Fast sen blir det ju krångligare , vill jag starta *** räcker det då med ett kval i 130 eller måste dom vara två :confused:

Det står ju väldigt luddigt det där alltså.

Just det, om alla rider en klass lägre först, räcker det då med ett hoppkval för nästa klass ? Då lär det bli fullt i vissa lägra klasser tror jag

Jag fattar det som att innan någon överhuvudtaget startar en fälttävlan nästa år skall hoppkvalen till respektive klass vara gjorda dvs 2 st. Går man sedan upp en klass behövs ett till. Dvs inga övergånsregler gäller utan ALLA måste ha gjort sina hoppkval innan första start till resektive klass.

ex

Innan start i * klass måste jag ha hoppat runt 2 st 120 med godkänt banhoppningskval.

Vill jag sedan starta ** rider jag en till 120.

Fast sen blir det ju krångligare , vill jag starta *** räcker det då med ett kval i 130 eller måste dom vara två :confused:

Det står ju väldigt luddigt det där alltså.

Pratade med Janne idag och han säger att det är så som du skriver. ALLA måste göra hoppkvalen varje år för resp klass och skall du gå upp så blir det ett till

Pratade med Janne idag och han säger att det är så som du skriver. ALLA måste göra hoppkvalen varje år för resp klass och skall du gå upp så blir det ett till

Så om Jennifer isf väljer att starta en Deb som första tävling nästa år ska hon då rida två LD hoppning med max 8 fel. (Jag utgår ifrån att kvalen även får göras i högre klasser.) Ska hon sen då starta Lätt i den andra tävlingen gör hon ett kval med max 4 fel i en LB.
Väljer hon däremot att rida Lätt direkt så ska hon göra två rundor i LB med max 8 fel.

Har jag då förstått rätt? :confused:

Så då menar ni att det är 3 kval som gäller?? Då gäller det att lägga ner allt krut på banhoppning så fort säsongen startar. Sen kanske man ska ställa sig frågan om det är banhoppning man ska ägna sig åt ist och bara rida fälttävlan till husbehov:confused:Jag tror iaf att sporten kommer att tappa ryttare och även arrangörer:cry:

Jag tror iaf att sporten kommer att tappa ryttare och även arrangörer:cry:

Varför då? Jag tycker inte det är något konstigt med att kunna hoppa 1.20 för att rida 1*. Banhoppningen går ju ändå i 1.15.
Så tidigt börjar ju inte ft säsongen i Sverige så man behöver stressa, banhoppning kan man ju rida redan i januari om man skulle vilja.
Visst kommer det bli svårare men det är ju det som är meningen, så många som har tyckt att det är för lätt att kvala till en högre klass och att många går för fort fram. Nu måste man ju faktiskt kunna rida och få hästen att hoppa bra innan man startar högre klasser.

Utan klocka i lägre klasser har man redan i England förresten. För att man främst ska rida för att få en bra rytm och känsla i rundan och inte rida på tiden. Tillslut lär man sig att rida lagom fort även utan klockan

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick en ny i februari, tror jag, men nu fick jag veta att en annan vill komma på hembesök inför nytt beslut om boendestöd. Det är...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra svenskar står redo för att rida om nya poäng i helgens världscupomgång. Vid klockan 17.00 startar klassen – och här är allt du...
Svar
0
· Visningar
35
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 023
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka