Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Säg att jag ska rida 100-klass på min häst till våren. Då måste jag har gjort 2 godkända rundor i 1,10. Om jag sen vill gå upp i * till hösten, måste jag då göra 3 rundor i 1,20, eller innebär det fetmarkerade stycket att jag bara måste göra en runda i 1,20, för att jag har kvalat till 100-klass? Det måste ju vara det senare alternativet, att jag behöver ha en 1,20 med max 4 fel?
Ingen klocka Fullkomligt vansinnigt ju!!! Hur i hela friden ska man kunna lära sig att rida i rätt tempo då???? Jag har tex en häst som verken ser ut eller känns som han går fort men tack vare klockan ser jag ju att han vinner otroligt mkt mark och det går FORT! Känns fullkomligt naturligt att rida på i det tempot då han galopperar så lätt och tar hindren fint ur galoppen. Kommer ju bli avplockad som fartdåre Min andra häst har svårt att hålla tiderna så han vet jag ju att det är ett bra flytt och jämn galopp som gäller. Kommer nog bli handbroms ridning när jag inte kan se på klockan hur fort det egentligen går Har ändå ridit ft i 9 år och vet i vilket tempo jag ska rida men som sagt, denna hästen lurar hjärnkontoret
Alltså, jag blir inte riktigt klok på det här.
"Kvalificerande resultat för att gå upp en klass ska ha uppnåtts under innevarande eller föregående säsong.
Form är en färskvara och resultat äldre än ett år kan inte anses inte vara kvalificerande.
För att få starta kommande säsong måste ett antal banhoppningsprov med godkänt resultat ha uppnåtts.
Mom 410 OBLIGATORISKA HOPPNINGSKVAL
Häst och ryttare skall varje år tillsammans ha genomfört hoppkval på hopptävling före första start på fälttävlan innebärande 2 hoppkval med max 8 fel (0+8 eller 4+4) på nivå med hinderhöjder överstigande terränghindrens höjdmått i resp klass med 10 cm.
För att få starta 90 klass - hoppkval i minst 1,00 m banhoppning, 100-klass hoppkval i 1,resp kat I debutant 90 cm hinderhöjd i hoppkvalet etc.
För kval upp till närmast högre nivå skall häst och ryttare härutöver tillsammans ha genomfört ett hoppkval på hopptävling med max 4 fel enligt följande
För att få starta 100 klass 1,10 m banhoppning
CNC* och ** 1,20 m banhoppning
CNC*** 1,30 m banhoppning"
Säg att jag ska rida 100-klass på min häst till våren. Då måste jag har gjort 2 godkända rundor i 1,10. Om jag sen vill gå upp i * till hösten, måste jag då göra 3 rundor i 1,20, eller innebär det fetmarkerade stycket att jag bara måste göra en runda i 1,20, för att jag har kvalat till 100-klass? Det måste ju vara det senare alternativet, att jag behöver ha en 1,20 med max 4 fel?
Så har jag fått det förklarat för mig av "initierad källa" att under pågående säsong räcker det med en hoppning för att gå upp en klass
Just därför hade det ju varit väldigt bra med en presskonferens som det skulle varit idag. Men det var visst för litet intresse från media.
Jag fattar det som att innan någon överhuvudtaget startar en fälttävlan nästa år skall hoppkvalen till respektive klass vara gjorda dvs 2 st. Går man sedan upp en klass behövs ett till. Dvs inga övergånsregler gäller utan ALLA måste ha gjort sina hoppkval innan första start till resektive klass.
ex
Innan start i * klass måste jag ha hoppat runt 2 st 120 med godkänt banhoppningskval.
Vill jag sedan starta ** rider jag en till 120.
Fast sen blir det ju krångligare , vill jag starta *** räcker det då med ett kval i 130 eller måste dom vara två
Det står ju väldigt luddigt det där alltså.
Pratade med Janne idag och han säger att det är så som du skriver. ALLA måste göra hoppkvalen varje år för resp klass och skall du gå upp så blir det ett till
Banhoppning - banhoppningen läggs som moment före terrängprovet vid alla tävlingar, utom vid SM och två- och trestjärniga klasser.
Pratade med Janne idag och han säger att det är så som du skriver. ALLA måste göra hoppkvalen varje år för resp klass och skall du gå upp så blir det ett till
Jag tror iaf att sporten kommer att tappa ryttare och även arrangörer