Nya kvalregler?

Sv: Nya kvalregler?

I nästa nummer av Ridsport. :) Det är iaf där jag kommer skriva om det. Kommer säkert ligga uppe pressmeddelande på förbundets sida också.

I nästa nummer av Ridsport. :) Det är iaf där jag kommer skriva om det. Kommer säkert ligga uppe pressmeddelande på förbundets sida också.

Men???:confused: nästa Ridsport kommer ju på torsdag och presskonferensen skulle ju inte vara förrän den 17:e????

Jag menar självklart nästa nummer efter presskonferensen har varit. Det blir lite svårt annars..

Men???:confused: nästa Ridsport kommer ju på torsdag och presskonferensen skulle ju inte vara förrän den 17:e????

Jag menar självklart nästa nummer efter presskonferensen har varit. Det blir lite svårt annars..

Titta redan nu blir det fel och missförstånd så HUR skall du bära dig åt när du skriver egentligen så vi verkligen förstår :devil:

Tänk på att buke är missuppfattningarnas paradis :angel:

Precis. Jag tyckte det var rätt logiskt att det inte var överhuvudtaget möjligt att det skulle finnas med i torsdagens nummer då det är ett par dagar kvar till själva konferensen. Men det gick visst inte fram. Allt måste man då göra själv. :devil: :angel:

Precis. Jag tyckte det var rätt logiskt att det inte var överhuvudtaget möjligt att det skulle finnas med i torsdagens nummer då det är ett par dagar kvar till själva konferensen. Men det gick visst inte fram. Allt måste man då göra själv. :devil: :angel:

Men du...om du skriver NÄSTA nummer av Ridsport och den då kommer på torsdag så kan jag ju OMÖJLIGT veta om du har fått lov att förhandshinta i Ridsport om detta eller ej....:crazy:

Men du...fortfarande så har ju inte konferensen varit, där allt ska presenteras. Den här diskussionen leder ingen vart, men iaf så kommer det att skrivas om det i Ridsport i januari eller när nu nästa nummer (efter torsdag!) kommer.

Men vi som inte har något nyttigare att göra, kan väl få tramsa vidare i väntan på den 17:e :angel:
Mer allvarligt:
Troligen kommer man inte att få räkna klass där man fått straff för farlig ridning enligt TR471 som kvalificerande resultat.

Men vi som inte har något nyttigare att göra, kan väl få tramsa vidare i väntan på den 17:e :angel:
Mer allvarligt:
Troligen kommer man inte att få räkna klass där man fått straff för farlig ridning enligt TR471 som kvalificerande resultat.

Klokt OM man nu vågar döma för farlig ridning alt dömer på rätt sätt. :idea:

Vi vill inte ha dömt för farlig ridning om hästen stannar till vid vatten i debutant :angel:

Att vara hinderdomare är inte alltid så lätt. Vi försöker placera folk med stor erfarenhet vid hinder där en korrekt bedömning är svår att göra.
Det vore väldigt bra om aktiva ryttare i större omfattning än i dag, ställer upp som hinderdomare. Det gör också att ni kan fatta rätta beslut snabbt även när ni rider.
Vid närmare eftertanke: Massor av er ställer redan upp:)

Klokt OM man nu vågar döma för farlig ridning alt dömer på rätt sätt. :idea:

Vi vill inte ha dömt för farlig ridning om hästen stannar till vid vatten i debutant :angel:

Nej och inte vill vi ha 15 cm:s telefonstolpar utlagda på nedhopp till vatten i 100-klass där banbyggarens kommentar är: Denna har vi lagt här för att vi tänker döma farlig ridning vid MINSTA tvekan. Varvid flera galningar satsade allt de hade och lite till och fullkomligt flög ut i vattnet med fall som ett brev på posten....

Jag anser helt klart att det behövs bättre utbildning av banbyggare, hinderdomare och överdomare när det kommer just till farlig ridning. OCH jag efterlyser statistik för att få reda på vilka banor där det utdöms MEST farlig ridning. Om det visar sig vara jämt fördelat så är allt väl men om det vid någon bana utdöms flera straff än "normalt" så bör förbundet eller ngn ta sig en titt på den ansvarige vid den banan.

Tyvärr är det nog så att utbildning inte alltid hjälper OM man inte har rätt attityd.
Enligt min ringa erfarenhet är nog inte problemet att man delar ut för många straff för vårdslös ridning.

Och min erfarenhet är att man aldrig delar ut "farlig ridning" på riktigt farlig ridning dvs slit & fläng i obalans utan petar i om naturligt försiktiga hästar ser sig för på små fjutt-hinder.
Har t.o.m träffat på överdomare som inte hade en aaaning om att farlig ridning inte = hoppa stillastående :angel:
Har också fått lära om hinderdomare som av förra ÖD fick höra att det var förbjudet att travhoppa = stillastående :eek:

Nej och inte vill vi ha 15 cm:s telefonstolpar utlagda på nedhopp till vatten i 100-klass där banbyggarens kommentar är: Denna har vi lagt här för att vi tänker döma farlig ridning vid MINSTA tvekan. Varvid flera galningar satsade allt de hade och lite till och fullkomligt flög ut i vattnet med fall som ett brev på posten....

Jag anser helt klart att det behövs bättre utbildning av banbyggare, hinderdomare och överdomare när det kommer just till farlig ridning. OCH jag efterlyser statistik för att få reda på vilka banor där det utdöms MEST farlig ridning. Om det visar sig vara jämt fördelat så är allt väl men om det vid någon bana utdöms flera straff än "normalt" så bör förbundet eller ngn ta sig en titt på den ansvarige vid den banan.

mm Bättre utbildning behövs :idea: men samtidigt vet vi att ÖD måste vara påläst. :devil: Vid disk är det ÖD som bestämmer. :mad: Som hinderdomare ska du notera exakt vad som händer etc men ska kunna luta dej mot ÖD.

Som hinderdomare kan man inte ens gissa sej till allt som kan hända. :o

Sen vet vi också att det inte räcker att videofilma som bevis. :eek:
Har ÖD bestämt sej ävenom denne inte sett något så gäller det. :mad:

Jaja. Postivt tänkande gör en glad :bump:
Bara vi får komma ut på banorna och sedan umgår så blir allt bra :bump:

För er som inte nöter ut TR på ett par månader och måste köpa nya stup i kvarten:
Farlig ridning beskrivs på två ställen i TR
Moment 470 behandlar när en häst stannar framför ett hinder och sedan hoppar från stillastående.
Moment 471 behandlar när en ryttare "åsidosätter säkerheten för sig själv, sin häst eller tredje part"

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick en ny i februari, tror jag, men nu fick jag veta att en annan vill komma på hembesök inför nytt beslut om boendestöd. Det är...
Svar
6
· Visningar
675
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra svenskar står redo för att rida om nya poäng i helgens världscupomgång. Vid klockan 17.00 startar klassen – och här är allt du...
Svar
0
· Visningar
35
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 019
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka