Nya kvalregler?

Sv: Nya kvalregler?

Johodå... Jolly Roger t.ex, på EM finns många ponnyer under 140 cm just i fälttävlan där höjden har ganska liten betydelse då hinderna trots allt är ganska låga (om man jämför med banhoppning)

Jolly Roger är på mätintyget C-ponny men när han visades på bruksprovet var han 1,42 o vid kontrollmätning på Lag-SM för några år sedan var han inte heller C-ponny:confused:

Svar till Novali01:
Jo men vi har minst en träff per år, där BB, TD och ÖD diskuterar alla möjliga saker.:angel:
Betydligt seriösare än era sandlådeträffar:p
Ingen rosa champagne där inte.:cry:

Nä, såna svaga drycker förekommer väl knappast i dom kretsarna :devil:

Jolly Roger är på mätintyget C-ponny men när han visades på bruksprovet var han 1,42 o vid kontrollmätning på Lag-SM för några år sedan var han inte heller C-ponny:confused:

Och hur noggrann är en bruksprovsmätning då.....:cool:
Hade ett sto som på premiering var 143 och som sen med lätthet mättes till 137,8
Hur som helst finns det många fler som Örups lille hingst, en annan liten svart som jag glömt namnet på som vunnit NM, sen finns det också några som mätt upp för att slippa dispens ansökningar som Olga pratade om

Svar till Novali01:
Jo men vi har minst en träff per år, där BB, TD och ÖD diskuterar alla möjliga saker.:angel:
Betydligt seriösare än era sandlådeträffar:p
Ingen rosa champagne där inte.:cry:

Synd bara att alla inte går på era möten...kanske om ni hade lite mer champagne och "rosa" snack så skulle alla komma!:idea:

Synd bara att alla inte går på era möten...kanske om ni hade lite mer champagne och "rosa" snack så skulle alla komma!:idea:

Visst är det. Dom som kommer är i mångt och mycket samma personer från år till år. Förhoppningsvis blir det ändring på det eftersom man (vi BB, TD OCH ÖD) beslutade att för att få behålla sin auktorisation så skulle man medverka på detta möte minst vartannat eller vart tredje år, kommer inte ihåg vílken tidsperiod som bestämdes.
Sen är det synd att när FLT-kommittén lyckas anordna kurser för andra välkända internationella banbyggare att inte alla ordnas möjlighet att närvara vid dessa kurser. Orsakerna till detta kan ju vara många, platsbrist, tidsbrist, kostnadsskäl mm.
Dessa kurser är mycket intressanta så många BB mfl skulle vinna mycket på att försöka närvara om dom bereds möjlighet till detta.

*kl*

Det verkar som om förbundet kommer "släppa" ändringarna nästa vecka ändå, alltså publicera dem på nätet. Men det blir ingen presskonferens nästa vecka.

Är det någon som har koll på de internationella kategorierna? Är det bara i fälttvlan de skiljer sig eller gäller det dressyr och hoppning också?
Och hur kommer det bli här? Jag har inte riktigt förstått om det gäller alla grenar eller bara fälttävlan..? :confused:

Är det någon som har koll på de internationella kategorierna? Är det bara i fälttvlan de skiljer sig eller gäller det dressyr och hoppning också?
Och hur kommer det bli här? Jag har inte riktigt förstått om det gäller alla grenar eller bara fälttävlan..? :confused:

Tror faktiskt att det bara är i fälttävlan.

De nya kvalreglerna har kommit ut på förbundets hemsida!!!

Har läst igenom dem men är fortfarande inte 100 på hur det kommer bli för mig nu.. min ponny är 140 cm, alltså kat C när han ska göra banhoppningskvalen, men Kat I när vi ska tävla fälttävlan.
"För att få starta 90 klass - hoppkval i minst 1,00 m banhoppning, 100-klass hoppkval i 1,10 resp kat I debutant 90 cm hinderhöjd i hoppkvalet etc."
""P"
Motsvarande regler för hoppningskval gäller för ponny varvid hinderhöjden i hoppkvalet skall överstiga maxhöjden i terrängmomentet med 10 cm. "

Betyder detta att debutant för Kat I kommer att vara 80 cm i terrängen istället för tidigare 70 cm? :confused:
Och att jag med Kat C/I ponny måste kvala till debutant i LB 90 cm medans Kat D/I kvalar i LC 90 cm?

Jag kan då konstatera att jag istället för att kanske skulle ha debuterat Medelsvår nästa år förmodligen aldrig kommer att komma högre än debutant med de nya reglerna.. :smirk:

Ja och jag är lika förvirrad jag...vilken klass förutsätts man starta i? Om man red 1 st *-ig förra året är det då *-ig man är kvalad till och ska bara göra hoppkval eller???:confused:

Alltså vad jag menar är kan jag inte gå ned 1 klass som man brukar göra de första klasserna för då måste jag kvala om??? Eller räcker det med de hopp prov som alla måste göra innan första start för våren???

Senast ändrad:

Jag är JÄTTEFÖRVIRRAD!!!!

Hur ska de nu få mer rutinerade rytttare i fälttävlan om man inte får starta högre än lätt klass på en liten c-ponny. Och om man har en som är 135 och har gått stabilt i MSV, får nu bara starta lätt...

Klockan tas ju bort och det är ju både för och nackdelar. Då måste ju banbyggarna bygga så att det blir normalt att klara tiden och undvika att man måste rida olika fort på tävlingar. Klockan har ibland gjort att ryttare på heta hästar försöker bromsa för att hinna inom tiden, inte bara låta dem gå!!!

Trots att detta är till för att undvika olyckor, har ju ALLA som har hänt gällt hästar och inte ponnier, som råkar ut för den största ändringen...
Och en sista fråga: Våra trupper är ganska små, speciellt på ponny och senior sidan.. Vad tror ni?
KOMMER DETTA TILLFÖRA FLER RYTTARE TILL SPORTEN??

*kl*

Ja lite förvirrat känns det, jag ser fram emot presskonferensen där man kan fråga lite mer & få det mer utförligt beskrivet. Det jag tycker är bra är att de tog bort tidsfristen på 2 månader för hoppkvalen, det hade blivit svårt med så få tävlingar som vi ändå har i Sverige.

Det som inte känns så kul är väl att på senior-SM lär vi väl få, tja, en fem-sex stycken till start kanske..? :crazy: Samma problem kommer ju finnas bland juniorerna & young riders. Trist. Som någon sa, fler ryttare kommer vi knappast få. Tvärtom, en del kommer nog försvinna pga att deras hästar inte hoppar banhoppning tillräckligt bra. Och att låta andra tävla sina hästar blir ju också svårt, liksom att försäljningsstall tappar lite mark. Det spelar ju inte längre så stor roll att hästarna är kvalade, de måste ju ändå börja om med sin nya ryttare. Vilket är på gott & ont. Saknar kanske också något om vad de allra mest rutinerade ryttarna ska göra, kanske skulle det finnas undantag. Jaja, svamlar mest runt lite här nu. Ska som sagt bli intressant med presskonferens när det nu blir av.

*kl*

Ja lite förvirrat känns det, jag ser fram emot presskonferensen där man kan fråga lite mer & få det mer utförligt beskrivet. Det jag tycker är bra är att de tog bort tidsfristen på 2 månader för hoppkvalen, det hade blivit svårt med så få tävlingar som vi ändå har i Sverige.

Det som inte känns så kul är väl att på senior-SM lär vi väl få, tja, en fem-sex stycken till start kanske..? :crazy: Samma problem kommer ju finnas bland juniorerna & young riders. Trist. Som någon sa, fler ryttare kommer vi knappast få. Tvärtom, en del kommer nog försvinna pga att deras hästar inte hoppar banhoppning tillräckligt bra. Och att låta andra tävla sina hästar blir ju också svårt, liksom att försäljningsstall tappar lite mark. Det spelar ju inte längre så stor roll att hästarna är kvalade, de måste ju ändå börja om med sin nya ryttare. Vilket är på gott & ont. Saknar kanske också något om vad de allra mest rutinerade ryttarna ska göra, kanske skulle det finnas undantag. Jaja, svamlar mest runt lite här nu. Ska som sagt bli intressant med presskonferens när det nu blir av.

Ja, nu är vi inte så förvånade längre över att presskonferensen blev inställd....:devil: Att sitta på en sådan och försvara detta blir nog inte helt lätt...

Sen att det behövdes nån slags förändring det är jag helt med på men hur jag än läser så blir jag förvirrad och då har de ju inte lyckats med sin info?:confused:

Ja, ska man då anlita en proffsryttare till årgångschampionat så blir det ju en långdragen historia....kostar klöver och säkert blir det nog så att mer än en och annan amatör försöker rida sin häst själv där istället för att anlita dem....

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick en ny i februari, tror jag, men nu fick jag veta att en annan vill komma på hembesök inför nytt beslut om boendestöd. Det är...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra svenskar står redo för att rida om nya poäng i helgens världscupomgång. Vid klockan 17.00 startar klassen – och här är allt du...
Svar
0
· Visningar
35
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 023
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka