Nya kvalregler?

Sv: Nya kvalregler?

Det här förstår jag överhuvudtaget inte alls? Vad menar du med obrukbara inom högre klasser :confused:

Vad menar du med gå i kras, en säsong kan ju gå i kras iallafall det blir ju inte alltid som man vill, man är ju inte bättre än vad man är på respektive nivå. I fälttävlan mer tydligt än i hopp och dressyr kanske.

Om man koper en ponny som ar 137 i mankhojd skulle den kunna starta SM som C-ponny i msvb, alltsa komma upp pa elit niva. Nu kommer denna ponny inte komma i klass 1 - vilket gor att den inte alls fa ga nagra hogre starter.
Jag menar ocksa att jag vet endel som har haft siktet installt pa SM, c-ponny. Nu far de lagga om planeringen, de far tavla mot storre ponnyer och i hogre klasser. Snopet...

Samtidigt farstar jag att forbundet maste folja med internationellt.

Har t.o.m träffat på överdomare som inte hade en aaaning om att farlig ridning inte = hoppa stillastående :angel:

Fast enligt moment 470 så ÄR ju det farlig ridning om hästen hoppar från stillastående??:confused:

Det finns ju en viss bana här i området där det utdöms MER farlig ridning än någon annan och det gäller till 99% vattenhindret i 100-klassen och MSV i ponnyklass.

Däremot deras illa beryktade dike som förvandlar ganska normala människor till fullkomligt GALNA monster med vilt stirrande blick och hysteriskt bankande skänklar och anridningar i 190 knyck som skulle göra vilken racerförare som helst grön av avundsjuka, där är det mer sällan som farlig ridning utdöms...:confused::crazy:

Felet där är inte att hinderdomaren dömer enligt TR....nåja kanske lite väl strikt.
Vad man kan invända mot är att banbyggaren inte följt rekommendationen om hindertyper i klassen.
I 100-klass "vattenhinder - bör helst - lågt nedhopp"
Medelsvåra ponnyer ska klara det som det ser ut.

För er som inte nöter ut TR på ett par månader och måste köpa nya stup i kvarten:

Fast det är väl det som är problemet. När man kan sitt TR (någorlunda) så kan man ibland mer än ÖD. :mad:

Är väl medveten om att det inte är enkelt. Det är lätt att tro att man vet något :angel: och att missa uppdatera hjärnan trots att man egentligen vet att det uppdaterats. :D

Och det är inte så enkelt på deb/lätt nivå, att vara ÖD. Alla nivoser blandat med experter :angel: men ge farlig ridning för en ryttare som rider in alldeles för snabbt. Man får väl lära sej att hålla tempo enligt klassen.

Tyvärr sker misstagen på alla nivåer och även hinderdomare som är erfarna gör fel. Kanske då pga att man inte är uppdaterade eller ovana vid en viss situation. Och det ÄR skillnad att sitta på en nat och en int. :D

Hursomhelst kommer de nya kvalreglerna att ligga på hemsidan innan jul så vi får väl tåligt vänta tills dess.
Ett tips blir ju att planera in lite banhoppning nu så tidigt som möjligt för er som inte hinner göra hoppkvalen innan maj :angel:

Missade visst att lägga in ett "bara" före = :p

Vad jag ville säga var att det finns massor med saker som är minst lika farliga (farligare?) som att hoppa stillastående t.ex rida alldeles för fort, hänga i munnen på hästen över hindret, rida en ostyrbar häst, fortsätta sin ritt med trasig utrustning, jaga runt en uttröttad häst, mm mm. Detta händer minst lika ofta som (den farliga varianten av) stillastående hoppning men döms nästan aldrig som farlig ridning
Man har stirrat sig blind på vad som beskrivs i mom 470 och glömt att läsa mom 471

Men det förekommer. En av våra landslagsryttare, som definitivt inte är känd för att fega, har satt farlig ridning på ponnyryttare som inte bara kommer i övertempo utan också driver ponnyn att öka mot hindret.

Men det förekommer. En av våra landslagsryttare, som definitivt inte är känd för att fega, har satt farlig ridning på ponnyryttare som inte bara kommer i övertempo utan också driver ponnyn att öka mot hindret.

:bow::bow::bow:

Och visst är det bra! Tänk om fler vore som hon. :devil: ;)
Tycker att det är ett lysande sätt att få ryttarna att tänka till, med "domare" utplacerade efter banan. Och gärna då i efterhand ge ryttarna en förklaring till VARFÖR de blev dömda så, så de förhoppningsvis lär sig något.

När vi var i Trollhättan i somras så kom det en ponny unge farandes med bara ett bet i munnen. Resten av tränset hängde och slog ponnyn på bogen!
Ingen av hinderfunktionärerna gick ut för att stoppa henne.
Det visade sig sen att ungen blev placerad! :mad:

Hursomhelst kommer de nya kvalreglerna att ligga på hemsidan innan jul så vi får väl tåligt vänta tills dess.
Ett tips blir ju att planera in lite banhoppning nu så tidigt som möjligt för er som inte hinner göra hoppkvalen innan maj :angel:

nu lär det inte vara problem...:idea:
snarare när man vill gå upp en klass mitt i säsongen... eftersom vi har sååååååååå många tävlingar att välja på :idea:

Jag har hört att ponny ska gå över till andra kategorier, internationella kategorier.
Klass och klass två vill säga.
138-148 cm akulle isåfall bli en klass, och den andra klassen är för de som är under den höjden.
Klass 1 (138-148) kommer att få starta stjärniga klasser, SM kommer motsvara Msv a.
Klass 2 kommer endast att få starta Lätt klass, jag tror inte änns de skulle få ett sm..?

Ja, dessa stackars C-ponnys ! De hade ju redan i år svårare kval till lag-SM än både b-ocg D-ponny:confused: När man håller på med ponnyavel så blir ju inte alla maxade D-ponny......

Ja, dessa stackars C-ponnys ! De hade ju redan i år svårare kval till lag-SM än både b-ocg D-ponny:confused: När man håller på med ponnyavel så blir ju inte alla maxade D-ponny......

Mhm. Man pratar mkt om sakerheten. Jag vet inte vad det finns for sakerhet som gor att man skall ta upp c-ponnyer i Msva-klasser, som de aldrig har fatt lov att ga innan.. Menmen.

Missade visst att lägga in ett "bara" före = :p

Vad jag ville säga var att det finns massor med saker som är minst lika farliga (farligare?) som att hoppa stillastående t.ex rida alldeles för fort, hänga i munnen på hästen över hindret, rida en ostyrbar häst, fortsätta sin ritt med trasig utrustning, jaga runt en uttröttad häst, mm mm. Detta händer minst lika ofta som (den farliga varianten av) stillastående hoppning men döms nästan aldrig som farlig ridning
Man har stirrat sig blind på vad som beskrivs i mom 470 och glömt att läsa mom 471

Jo, det är sant. Och vad jag vill komma åt med mina inlägg är att banbyggare borde träffas och diskutera såna här saker så det inte BLIR som jag beskriver, en bana där det döms farlig ridning fast det inte ÄR farlig ridning och i fallen där det verkligen BORDE dömas ut straff så händer ingenting....:crazy:

Mhm. Man pratar mkt om sakerheten. Jag vet inte vad det finns for sakerhet som gor att man skall ta upp c-ponnyer i Msva-klasser, som de aldrig har fatt lov att ga innan.. Menmen.

Johodå... Jolly Roger t.ex, på EM finns många ponnyer under 140 cm just i fälttävlan där höjden har ganska liten betydelse då hinderna trots allt är ganska låga (om man jämför med banhoppning)

Svar till Novali01:
Jo men vi har minst en träff per år, där BB, TD och ÖD diskuterar alla möjliga saker.:angel:
Betydligt seriösare än era sandlådeträffar:p
Ingen rosa champagne där inte.:cry:

Jag har en elev med en mkt kapabel C-ponny som kommer att välkomna detta!

Den har enorm förmåga och slår lätt D-ponnyerna både när det gäller kapacitet hoppmässigt och galoppmässigt!

De försökte redan i år att ta upp den bland D-ponnyerna men fick nej, även om den vunnit i princip allt sedan den började gå fälttävlan :crazy:

Om den nya regeln inte träder i kraft kommer de att tävla hela säsongen i Danmark där den räknas som kat 1 ponny.

Jag ser inga problem med detta och tror inte att säkerheten kommer att bli sämre på något vis

*kl*

Vi får vänta på att få veta alla ändringar, presskonferensen är flyttad till någon gång i januari.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick en ny i februari, tror jag, men nu fick jag veta att en annan vill komma på hembesök inför nytt beslut om boendestöd. Det är...
Svar
6
· Visningar
675
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra svenskar står redo för att rida om nya poäng i helgens världscupomgång. Vid klockan 17.00 startar klassen – och här är allt du...
Svar
0
· Visningar
35
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 019
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?