Nya kvalregler?

Sv: Nya kvalregler?

Om jag har förstått detta rätt så ska alltså ponnierna i kat II kvala i 120 hoppning. För kategori C innebär det alltså MSV A banhoppning. Först kval till MSV B, Sen till MSV A och väl där kval för fälttävlan. Likadant för D-ponnyerna, även om inte resan blir lika lång där, kval till Msv B och sen kval till FT. Rätt uppfattat?

Det är enligt mig svårare att rida hoppningsprovet än rida banhoppning på samma nivå. Tycker nog hästarna hoppar bättre på rena banhoppningstävlingar än på fälttävlanshoppningen. Jag tror inte det här kommer bli några större problem för dom flesta som idag rider *** faktiskt.
Sen kommer en och annan häst gallras ut på vägen men faktum är att de hästar som inte klarar att hoppa 130 felfritt eller med ett ner har ju egentligen inget i slutstriden att göra iallafall i fälttävlan på den nivån så jag tror dom tänker att de hästarna kan vi vara utan iallafall.

Det är lite det jag menar också, kommer man direkt från vinterträningen med en massa banhoppning ska väl de flesta klara att göra hoppkvalen.
Sen är frågan om alla tycker det är någon bra idé. Alla ryttare har ju sina planer på hur de lägger upp träningen inför säsongen på hästarna, inte alla tävlar speciellt mycket innan första ft. Nu tvingas de göra minst två 1.30 varje år. (Om jag har förstått rätt...)
Och andra sidan kanske de också gör så att alla förbättrar sin banhoppning, hmm.

Och jag vet inte vad olgaklara har varit på för internationella tävlingar på sista tiden, men så dåligt hoppar inte hästarna i banhoppningen. De bästa hoppar ofta felfritt.

Senast ändrad av en moderator:

Var ett tag sen jag var insatt i ponnyernas höjder, men jag har för mig att ponnyer aldrig hoppar högre än 100cm i terrängen, vilket borde innebära att de kvalar genom LA (110cm) för de som är D-ponnyer, C-ponnyerna däremot skall ju upp och hoppa MSV B höjd.

ja tror inte du kan gå från 70 till 1 meter, du får nog hoppa upp till 90 först, eftersom du inte har ridit den höjden innan. Det är i varje fall vad jag tror =)

Det tycker jag också låter mest rimligt. Nu var detta rent hypotetiskt, eftersom jag bara har en kvalificerad Lättklass och aldrig kommer kunna klara hoppkvalen för MsvB :crazy:

Iofs tycker jag att det är bra att det blir en 80-klass. (Tycker att Deb för kat I ska gå i den höjden, det gör det väl inte nu eller?)
Cinna och Jennifer klarar av hoppkvalen i åtminstone LA, förhoppningsvis Msv B också. Men bökigare att hålla ordning på allt blir det ju förstås.

Du måste nog rida 100 klass innan du får kvala till * genom bara ett hoppkval. Annars borde det väl behövas två, så fattar jag det men jag fattar och andra sidan inte mycket alls.

Givetvis tycker jag som du att det låter mest rimligt men det STÅR inte så utan jag drar saken till sin spets och enligt min tolkning så kan jag göra som jag skrev. Eftersom han är kvalad i fälttävlan till *-ig 2007 så ska han bara behöva göra sina hoppkval för att starta 100-klass och sen 1 st 120 för att få starta den *-iga....

Inte nåt jag skulle praktisera i praktiken men jag känner att reglerna är så luddiga att alla sätt man kommer på om tolkning behöver stötas och blötas och var gör man det bättre än här???:bow:

*kl*

Så kat 1 är de som kommer få starta stjärnigt?
vad kommer gälla inför Sm, är det kval dit i **-stjärnigt? Vilken höjd kommer terrängen hamna på i den klassen?

vad trist :/ men jag förstår inte, ska de byta ut namknen på klasserna med, eftersom det stod ngt om *-ig på kat I?

Men högsta höjden för ponny i terrängen är väl 1 m? då behöver man väl inte kvala högre än LA på D ponny, eller?
Undra hur de har tänkt sig där, när 2 klasser har amma höjd :confused: bara olika svårighet

Det tycker jag med, har länge tyckt att debutant varit för lätt...

Min ponny är underbar, men han har sina begränsningar. Jag får nog vara glad om vi klarar hoppkvalen till Lätt klass, alltså LA eftersom han är C-ponny.
C-ponnyerna kommer ju att få gå en hoppklass högre än D-ponnyerna för att kvala till samma fälttävlansklass, så blir det ju.

Någon som vet hur det blir med Lätt för Kat II, kommer den fortfarande gå på 70 cm eller blit det 80 nu kanske?

Surt också för de 137-ponnyer som kanske gått SM på 90 cm, får nu bara gå Lätt på 80 cm...

Och hur kommer det bli för de duktiga B-ponnyryttarna, de kommer ju knappast rida C-ponny om de bara får gå i samma klasser som B-ponnyn, de kommer ju att gå direkt på D-ponny när de är 11, hur säkert blir det?

Jag kan bara konstatera att jag kommer få problem.:confused:

Värmland har inte så många hopptävlingar överhuvudtaget. De lokala tävlingar som finns har "bara" klasser upp till 110. Regionala tävlingar kan man räkna på sina 5 fingrar under hela året.........Från oktober till mars/april finns inget alls om man inte räknar bort sk drive-in tävlingar med klasser t o m 110.......

Jag får bli dressyrryttare.;)

Min heta pålla har dessutom lite svårt att gå inomhushoppning på trånga banor, varför upplägget medvetet har varit att träningshoppa hemma under lugna förhållanden. Detta har funkat jättebra och resulterat i att jag tävlat desto mer dressyr.

Ja, ja....jag bara suckar. Har haft många olika typer av hästar, bra banhoppningshästar och dåliga banhoppningshästar men synonymt för dem alla har varit att jag alltid känt mig säker i terrängen vilket alltid varit viktigt för mig. Om jag någon gång känt mig minsta osäker har jag inte startat eller utgått under terrängen.....:idea:

Om jag har förstått detta rätt så ska alltså ponnierna i kat II kvala i 120 hoppning. För kategori C innebär det alltså MSV A banhoppning. Först kval till MSV B, Sen till MSV A och väl där kval för fälttävlan. Likadant för D-ponnyerna, även om inte resan blir lika lång där, kval till Msv B och sen kval till FT. Rätt uppfattat?

Som terrängen är idag så ligger den på 1.00 i MSVB och MSVA, alltså blir det en höjd på 1.10 i hoppkval, (HLA).Så har jag fattat den biten.

Nu har vi över 100 inlägg sista dygnet och iaf jag är inte klokare än i går. Det som presenterats på förbundets hemsida är valda delar av ändringar + till intet bindande uttalanden av diverse potentater.
För mig är den viktigaste frågan:
När kommer TR4?
Om det som ryktas börjar gälla 1 april, när kommer det?
Reglerna på Buke förbjuder mig att ha åsikter på ledamöterna i kommiten.

*kl*

men jag måste försöka få klarhet i en fråga... :confused:
Vad kommer **-stjärnig klass bli för höjd för ponnyerna? I terrängen alltså...

Eftersom internationella CCIP** är 100 cm, är en kvalificerad gissning att nationell tvåstjärnig ponnyklass har samma höjd.
( =gamla MsvA kat D )

KL

Nu är jag kanske lite negativ men jag ser ingen förbättring om man tänker säkerhet med de nya reglerna. (Förutom klockan då :D)

Detta klingar inte säkerhetstänk i mina öron i alla fall:

* Små kat C ponnyer har möjlighet att hoppa på betydligt högre hinder. Min kompis har en av de bästa C-ponnyerna och har i många år försökt få dispens att rida bland D-ponnyerna, men har hela tiden fått NEJ, med motiveringen av säkerhetsskäl..varför plötsligt denna helomvändning??

* Man höjer svårighetsgraden med 10 cm för de som debuterar, också märkligt i mina ögon, jag hade snarare velat se att de sänkte till 60 cm för de mindre, numera kat II:angel:

* Många mindre rutinerade ryttare däribland jag själv har tagit hjälp av rutinerad ryttare, när en ung , oerfaren eller "ouppfostsrad" häst skall debutera, detta kommer vara nästintill omöjligt nu, för dessa ryttare har nog inte bara en helg ledig för att ägna den åt 100cm hoppning på någon lolkal tävling med någonannans 4-åring..
Man kommer då själv att försöka ge sig på något som man inte behäskar och olycksrisken ökar....

* Hoppkvalen tar tävlingstillfällen från fälttävlan och man får färre helger att skaffa rutin i lägreklasser i terrängen. Alt hästarna får tävla för mycket för att man måste iväg och hoppa, trötta hästar = större olycksrisk..

Nej jag tycker att man angriper problemet från fel håll.

Är glad att det blir ett lugnt år för min del så man slipper bry sig allt för mycket om detta, men jag tycker synd om de C-ponnyryttare som haft mål och drömmar om ett SM nästa år...

Nu har vi över 100 inlägg sista dygnet och iaf jag är inte klokare än i går. Det som presenterats på förbundets hemsida är valda delar av ändringar + till intet bindande uttalanden av diverse potentater.
För mig är den viktigaste frågan:
När kommer TR4?
Om det som ryktas börjar gälla 1 april, när kommer det?
Reglerna på Buke förbjuder mig att ha åsikter på ledamöterna i kommiten.

Mm TR4 är efterlängtad.
Jag tror mig iaf ha fått klart för mig att fälttävlansresultat/kval innan ändringarna gäller. Även om man måste göra hoppkval samma år-- alltid nått;):idea:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick en ny i februari, tror jag, men nu fick jag veta att en annan vill komma på hembesök inför nytt beslut om boendestöd. Det är...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra svenskar står redo för att rida om nya poäng i helgens världscupomgång. Vid klockan 17.00 startar klassen – och här är allt du...
Svar
0
· Visningar
35
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 023
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Utreda för allergi eller inte