Sv: Nya kvalregler?
KL
Nu är jag kanske lite negativ men jag ser ingen förbättring om man tänker säkerhet med de nya reglerna. (Förutom klockan då
)
Detta klingar inte säkerhetstänk i mina öron i alla fall:
* Små kat C ponnyer har möjlighet att hoppa på betydligt högre hinder. Min kompis har en av de bästa C-ponnyerna och har i många år försökt få dispens att rida bland D-ponnyerna, men har hela tiden fått NEJ, med motiveringen av säkerhetsskäl..varför plötsligt denna helomvändning??
* Man höjer svårighetsgraden med 10 cm för de som debuterar, också märkligt i mina ögon, jag hade snarare velat se att de sänkte till 60 cm för de mindre, numera kat II
* Många mindre rutinerade ryttare däribland jag själv har tagit hjälp av rutinerad ryttare, när en ung , oerfaren eller "ouppfostsrad" häst skall debutera, detta kommer vara nästintill omöjligt nu, för dessa ryttare har nog inte bara en helg ledig för att ägna den åt 100cm hoppning på någon lolkal tävling med någonannans 4-åring..
Man kommer då själv att försöka ge sig på något som man inte behäskar och olycksrisken ökar....
* Hoppkvalen tar tävlingstillfällen från fälttävlan och man får färre helger att skaffa rutin i lägreklasser i terrängen. Alt hästarna får tävla för mycket för att man måste iväg och hoppa, trötta hästar = större olycksrisk..
Nej jag tycker att man angriper problemet från fel håll.
Är glad att det blir ett lugnt år för min del så man slipper bry sig allt för mycket om detta, men jag tycker synd om de C-ponnyryttare som haft mål och drömmar om ett SM nästa år...