Nya kvalregler?

Sv: Nya kvalregler?

Det kan väl inte vara så, en 18 åring på en B-ponny det ser inte bra ut i mina ögon, om det är så undrar man ju lite hur de har tänkt..? Precis som någon sa hur skall denna ryttaren kunna förbereda sig i hopp och dressyrtävlinar?

I praktiken blir det väl så att åldersgränsen på B-ponny sänks från 14 till 13?

*kl*

Är det någon som har koll på hur de gör med ekipage som kvalat upp sig från tidigare år?
Jag har en c-ponny som kommer gå kat 1. Denna sommaren har vi kvalat upp oss till Medelsvår, kommer vi behålla den uppklvalningen, och kunna starta direkt?
Skall vi hoppa medelsvår för att få starta?

Om jag inte minns helt fel så var MSV b för c ponny 90 cm? och eftersom 90 cm nu kommer vara lätt i kat I så borde det ara den klassen som du är kvalad till, annars blir det ju att du "hoppar över" en höjd

Lite rörigt med allt nytt...:crazy:. Min dotter rider liten B-ponny. Som jag har förstått det måste hon kvala i banhoppning LA för att rida lätt klass. Stämmer det? Kommer det inte att bli något SM för de yngsta och minsta längre? Lite konstigt att ponnyer i helt olika storlek skall jämföras. Blir ju svårt med dressyren tror jag...

Det beros ju på om Lättklassen kommer att vara 70 som förut, då ska hon kvala i 80 som är LB, blir Lättklassen 80 istället som Kat Is debutant måste hon kvala i 90, LA.

Lite rörigt med allt nytt...:crazy:. Min dotter rider liten B-ponny. Som jag har förstått det måste hon kvala i banhoppning LA för att rida lätt klass. Stämmer det? Kommer det inte att bli något SM för de yngsta och minsta längre? Lite konstigt att ponnyer i helt olika storlek skall jämföras. Blir ju svårt med dressyren tror jag...

Vad det gäller dessa små ekipage tror jag att det är en medveten strategi från komittén... Man vill inte ha ut dom i terrängen förrän de är stabila hoppare (LB för debutant och LA för lätt)
Sen skall det bara handla om "lek" och utbildning därav inget SM, istället lär det komma ett championat med stilbedömning :bow:
Eller har dom tappat bort det på vägen ?

Gud, hela säsongen är ju nästan förstörd. Kunde de inte gjort en övergångsperiod?

Vad det gäller dessa små ekipage tror jag att det är en medveten strategi från komittén... Man vill inte ha ut dom i terrängen förrän de är stabila hoppare (LB för debutant och LA för lätt)
Sen skall det bara handla om "lek" och utbildning därav inget SM, istället lär det komma ett championat med stilbedömning :bow:
Eller har dom tappat bort det på vägen ?

Tack för svaret! Tror ju tyvärr att det kommer att bli ännu färre B-ponnyekipage i fälttävlan nu...

en fundering.....hur sätter man ihop ett lag till SM?
Ska det vara både kat 1 o 2 i laget eller kat B, C o D som tidigare?

Skulle ju vara väldigt konstigt om det var nåt annat än kat I + II

Fast man vet ju aldrig :angel: Förra året lyckades dom ju snurra till det rejält:angel:

*KL*

Har ni läst på www.falttavlan.com ?

Skaffa er en inlogg och läs!

Ännu mer nyheter eller är det bara spånande?

Jaha ja, nu känns det som förvirringen är total:eek::eek: stämmer inte med vad som står på förbundets hemsida eller har jag/vi missförstått:confused:ett och annat? Ja, vi får väl vänta till fltvkommiteén haft möte 9/1 :crazy:som jag förstått att dom ska ha mötet...Vi kan väl hoppas att våra frågor och funderingar kommit till deras kännedom:p

Jaha ja, nu känns det som förvirringen är total:eek::eek: stämmer inte med vad som står på förbundets hemsida eller har jag/vi missförstått:confused:ett och annat? Ja, vi får väl vänta till fltvkommiteén haft möte 9/1 :crazy:som jag förstått att dom ska ha mötet...Vi kan väl hoppas att våra frågor och funderingar kommit till deras kännedom:p

Nej där är mycket som skiljer. Förhoppningsvis är det deras tankar, inte vad som ska gälla.
Föga förvånande
Att TDn som står bakom sidan är emot b-ponnyer är inget nytt. Han vill inte att ponnyer under 135 ska starta ft. :mad:

Ja det där var minst sagt förvirrande:crazy:
Jag gillade förvisso det där med hårdare krav på fälttävlanskvalen men det måste väl ändå vara den officiella versionen (förbundets) som gäller.

Fast är det inte så att det som står på förbundets sida bara är ett utdrag av vad som kommer i TR? Därför kan det ju faktiskt vara så att allt inte står med där, & att man bara får ha 12 fel i hoppningen för att få gå ut i terrängen. Det tycker jag är bra, & låter väl rimligt med tanke på de nya hoppkvalen.

Att det däremot ska krävas 1,30 för att rida 2* kommer förstöra den här sporten. :mad: Så där hoppas jag bara att han har skrivit fel. :devil:

Stämmer det hära med stilbedömningarna? Hur kommer det att funka rent prektiskt, ska där sitta en stildomare vid varje hinder (är det inte svårt nog redan att få tag i kompetenta hinderfunktionärer? :crazy: ), eller är det bara vissa bitar som bedöms..?

Annars tycker jag stilbedömning är bra :banana:

Förresten, på Breeder har de väl nån slags bedömning, hur gör de där, ni som varit med? :angel:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick en ny i februari, tror jag, men nu fick jag veta att en annan vill komma på hembesök inför nytt beslut om boendestöd. Det är...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra svenskar står redo för att rida om nya poäng i helgens världscupomgång. Vid klockan 17.00 startar klassen – och här är allt du...
Svar
0
· Visningar
35
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 023
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka