Nya kvalregler?

Sv: Nya kvalregler?

Fast det handlade ju om att det var tidsbegränsat i första stadiet. Det gick man ju ifrån så helt fel hade vi faktiskt inte där! :idea:

Att sedan ryttare känner oro för förändringar tycker jag verkar sunt. Jag tycker det är jättebra att folk ifrågasätter och inte bara köper rakt av. Diskussion leder alltid till något. Se bara att tiden ändrades. :idea:

En fundering är varför du är så aggressiv vad gäller att folk ifrågasätter och har åsikter? Är det så konstigt att de som är aktiva har mycket tankar och åsikter? :crazy:
Faktum kvarstår att de enda som jag mött och är positiva till förändringarna är fd ft-ryttare eller som gått ner flera nvåer och tävlar då och då. :crazy:

Sen är det fortfarande inte riktigt 3 månader men vaddå då. Säsongen startar nu 10-13 april om det funkar med vädret. Och hoppsäsongen startar häromkring i mitten av februari. Så det blir 2 månader :angel:

Fast det där är ju bara rent skitsnack eftersom majoriteten av landslagsryttarna tycker det är en BRA förändring att det har kommit hoppkval och dom säger ju lustigt nog att de enda som är negativa och gnäller om förändringarna är dom som har fattat att det där kommer bli ett problem att klara kvalen och kanske får steppa ner ett par klasser i nivåer eftersom dom inte klarar att hoppa 120-130.

Nu pratar jag ju mest med seniorerna bland de yngre ryttarna finns det ju säkert ett par st nu som får gå ner ändå till lätt klass som ridit ** så tro fan dom gnäller. :angel:

Hoppterminen börjar i skåne den 2 februari by the way

Jag visste inte att *** anordnades för ponnyer :devil:

Om du läser alla inlägg istället för bara ett par så ser du också sammanhanget!

Det har dessutom varit kval för ekipage i *** klass, tror att det var förra året igen

Fast på Ponny kanske det är så att de skall vara kvalade tillsammans??

Men nu var det ju faktiskt inte på tal om BARA stor häst som du snöar in dig på. Det finns något som heter ponny med

Om du läser alla inlägg istället för bara ett par så ser du också sammanhanget!

Det har dessutom varit kval för ekipage i *** klass, tror att det var förra året igen

Nej jag ser inte sammanhanget för den enda som överhuvudtaget började blanda in ponnyer i diskussionen som vi förde var du.

De kvalregler som jag hämtade var från 2006 så det var inte kval för *** då och inte heller för 2005 som idasagare påpekade, möjligtvis år 2004 eller nått men det är ju inte så akuellt i dagens debatt

Senast ändrad:

Men nu får du väl ge dig! Det är hur många som helst som diskuterar ponny i denna tråden eftersom det är där som de allra största ändringarna kommer att ske för fälttävlan

Nej jag ser inte sammanhanget för den enda som överhuvudtaget började blanda in ponnyer i diskussionen som vi förde var du.

De kvalregler som jag hämtade var från 2006 så det var inte kval för *** då och inte heller för 2005 som idasagare påpekade, möjligtvis år 2004 eller nått men det är ju inte så akuellt i dagens debatt

Diskuteras inte förändringarna i TR över huvud taget oavsett om man rider häst eller ponny?!? Av alla inlägg man kan läsa finns det ponnyfrågor från fler och fler... Som sagt...:idea:

Men nu får du väl ge dig! Det är hur många som helst som diskuterar ponny i denna tråden eftersom det är där som de allra största ändringarna kommer att ske för fälttävlan

Ja visst är det så att det diskuteras ponny , men inte i den diskussionen som du började tjafsa i hurvida man kvalar som ekipage eller inte i fälttävlan på häst och nu visade det ju sig att man inte gjorde det och då började DU dra in ponnyerna i det hela. Men vi kan väl föra den diskussionen oxå då hur svårt det nu blir för ponnyryttarna att tävla andras ponnyer nu när dom måste hoppkvala.

Du kan ju börja då :idea:

Diskuteras inte förändringarna i TR över huvud taget oavsett om man rider häst eller ponny?!? Av alla inlägg man kan läsa finns det ponnyfrågor från fler och fler... Som sagt...:idea:

Självklart men inte i diskussionen vi förde i inlägg 392 och framåt

Jag tjafasade inte alls. Hur du kan få det till tjafs är för mig helt oförstående. Den ende som tjafsar i denna tråden är ju du!

Så som jag fick reda på igår så har det eg inget med att göra det svårare utan att det finns alldeles för många som inte ens tränar sina hästar i banhoppning och än mindre tävlar dem i banhoppning under vintern. På detta sättet så vill man få ut dessa.

Jo det går rykten om att ft-ryttare inte tävlar under vinterhalvåret.
Fast vi är några som konstaterat att det måste vara en fenomen norr om Skåne då alla vi känner (och inte känner) tävlar. :angel:
(Jag tror inte riktigt att det ligger så mycket bakom det ryktet!!! Att enstaka inte gör det är en sak men det är inget utbrett problem)

Dock är där säkerligen flera som behöver mer träning. Alla behöver bli bättre. Fast jag har fortfarande svårt att släppa att man "bara" sätter in banhoppningskrav, inte mer rutin i terrängen som kvalkrav.

Var bor då dessa personer som Olga fick reda på :confused:

HUR kommer man göra med Lag-SM 2008 för ponnyer? Hur ska detta anordnas när kat II ponnier inte får gå SM???
Ska man bara göra tävlingen för kat I kommer inte många klubbar få ihop till ett lag!!!

Skulle gärna vilja ha ett vettigt svar på detta!

Tror inte själva Lag SM kommer drabbas då det går i en lägre klass än riktiga SM

Sen är det fortfarande inte riktigt 3 månader men vaddå då. Säsongen startar nu 10-13 april om det funkar med vädret. Och hoppsäsongen startar häromkring i mitten av februari. Så det blir 2 månader :angel:

Och som de själva skrivit räcker det inte att bara kunna rida en terrängbana, utan det krävs dressyr och hoppning också. Så alltså om man startar 3 av 4 helger (vilket är på gränsen för mycket, enligt mig, beror självklart på antal klasser och höjd/svårighetsgrad) dessa två månaderna blir det 6 starter innan ft-säsongen. Eftersom det krävs dressyr också torde väl hälften av starterna vara i dressyr. 3 kvar...

Min gamla terrängräv kommer iaf ha problem men vi får kämpa. :)

Och som de själva skrivit räcker det inte att bara kunna rida en terrängbana, utan det krävs dressyr och hoppning också. Så alltså om man startar 3 av 4 helger (vilket är på gränsen för mycket, enligt mig, beror självklart på antal klasser och höjd/svårighetsgrad) dessa två månaderna blir det 6 starter innan ft-säsongen. Eftersom det krävs dressyr också torde väl hälften av starterna vara i dressyr. 3 kvar...

Min gamla terrängräv kommer iaf ha problem men vi får kämpa. :)

Hmm men man behöver väl inte dressyrkvala ? För såvitt jag vet så behöver man inte det ännu ( är väl bäst att tillägga) men det skulle inte förvåna mig ett dugg om det snart kommer att införas.
Jag brukar göra en dressyrstart innan tävling , det brukar räcka om hästen är någorlunda ok i dressyren, hoppstarterna brukar bli planerade till 3-4 tävlingar när jag tävlade som mest, ibland mindre beroende på olika anledningar.

Senast ändrad:

HUR kommer man göra med Lag-SM 2008 för ponnyer? Hur ska detta anordnas när kat II ponnier inte får gå SM???
Ska man bara göra tävlingen för kat I kommer inte många klubbar få ihop till ett lag!!!

Skulle gärna vilja ha ett vettigt svar på detta!

Att det inte blir nåt individuellt SM för kat II är väl knappast att säga att kat II ponnyer inte får gå SM i lag
LagSM går ju i lätt klass och det finns ju för både kat I och II så vad är problemet, huruvida man måste ha från båda kategorier resp åldersgrupper kommer väl så småningom (det är ju rätt långt till augusti) och att det blir stilbedömning i terrängen och inte "clear round" torde väl vara ganska självklart.
Att klasserna ändrats på ponny har ju inte med säkerhet att göra utan är en avpassning för att göra det vettigt att arrangera ponnyfälttävlan. Hur många av oss har inte skrikit om att det är vansinnigt att B- och D-ponny skall ha samma bana (t.o.m banhoppning) i debutant och att C-ponny har samma höjd i debutant och lätt och sen ett jättehopp till msvB....
Nu har man rättat till det samt tagit bort en klass som endast undantagsvis haft mer än 3 startande/tävling och då är alla upprörda för det....
Det är de andra ändringarna som är gjorda för säkerheten, dvs clear round/stilbedömning/hoppkval/klocka bort/minimi ålder/ryttarbok och inte klassändringarna
Sen Olga och Fio... det är :o att följa ert hackande på varann och tillför inte debatten nåt nytt :devil:

*kl*

Fy f*n vilket kafferep det är här. :devil:

Suck.

Nu börjar det ju iaf dra ihop sig till att vi ska få veta något vettigt, på onsdag nästa vecka hålls mötet. Och på måndag är det jag som ringer förbundet & frågar när de har planerat in presskonferensen. :angel: De lär nämligen få hålla en alldeles egen för mig annars, om de inte har tänkt att ha någon. :devil: ;)

*kl*

Okej, vet att Fio och Olga diskuterade om hurvida man behövde kvala upp sig eller inte, men i deras diskussion förstod jag inte rikigt vad som gällde för ponny.

Om man skaffar sig en ny ponny, behöver man kvala om ända nerifrån debutant, om både ponnyn och ryttaren har startat högre klasser?

Står inget om dressyrkval men de ville nog poängtera att fälttävlan består av tre delar. :D

Jag kommer nog inte tävla dressyr alls, vilket är trist eftersom jag tycker det är KUL.

Skulle inte kvaltiden även kunna gälla hösten efter ft-säsongens slut? Då har man vintersäsongen på sig att kvala inför våren. Fast då kanske tanken att form är färskvara inte håller.

*kl*

Okej, vet att Fio och Olga diskuterade om hurvida man behövde kvala upp sig eller inte, men i deras diskussion förstod jag inte rikigt vad som gällde för ponny.

Om man skaffar sig en ny ponny, behöver man kvala om ända nerifrån debutant, om både ponnyn och ryttaren har startat högre klasser?

Enligt tidigare inlägg (se inlägg 407 av Bettibets)här så har ju tydligen FT-kval för ponny ALLTID gällt ekipage så det kan ju inte vara någon nyhet då?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick en ny i februari, tror jag, men nu fick jag veta att en annan vill komma på hembesök inför nytt beslut om boendestöd. Det är...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra svenskar står redo för att rida om nya poäng i helgens världscupomgång. Vid klockan 17.00 startar klassen – och här är allt du...
Svar
0
· Visningar
35
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 027
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka