Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

Blir man förresten klassad som konstig om man betalar sin hovslagare mer än vad som står på fakturan? Är så sjukt nöjd! Och hon tar skamligt lite betalt tycker jag!

Kl
Tack så mycket för era svar.

Tror inte vi mäter honom i år utan väntar nog in slutmätningen nästa år.

Intressant att det finns så många Connemaror över ponnymått. Jag trodde, i min enfald, att de alltid stannade som ponnyer :D.

The_connemara: härligt när det är på det hållet! Håll hårt i din hovslagare. Jag vet inte vad jag ska ta mig till när min blir för gammal... Men, men den dagen den sorgen...

Briar var som treåring 140 cm och nu som femåring ca 144 (sist jag mätte).
Alltså fullt normal D-ponny.
Om jag tävlar honom så kommer det att bli bland storhästar eftersom jag är medelålders.

Välkommen till tråden :) Ser fram emot att se bilder på pållen!

Min är ca 145 cm, det var han både när han var sju och åtta, har tyvärr inga mätintyg från tidigare.

*KL

Här är vi under igångsättning fortfarande och har börjat jogga i trav den här veckan. Gedion verkar ganska nöjd :) Han får sova inne på nätterna nu för att hålla en annan häst sällskap då alla andra hästar fortfarande sover ute. Storhästarnas boxar är ganska mycket större än ponnyernas så om han inte har huvudet ut genom luckan utan pillar i höt är det knappt man ser honom :p

Haha, hoppas kan vi ju alltid :D Ska ta och anmäla honom till finalen snart också. Därefter börja planera in skoning, löshoppning osv. Får hoppas att hingstbetet inte förvildat honom alldeles :p

Blir man förresten klassad som konstig om man betalar sin hovslagare mer än vad som står på fakturan? Är så sjukt nöjd! Och hon tar skamligt lite betalt tycker jag!

Haha jaa det blir du! :p

Däremot har jag givit presenter till tidigare hovslagare, typ en whiskey till jul eller nåt annat liknande :)

kl
Här kommer några bilder tagna idag på vår prins.
Det är dottern som sitter på och hon hade ridit en sväng i skogen och gick in på banan bara för att jag skulle fota (därav lite konstig outfit. Lovade henne att skriva att hon brukar rida med stövlar ;))

Det är en ponny som gick rakt in i hjärtat på både mig och dottern. Vi är kära!!

Jättefin ponny!! :d

Nyfiken fråga, vad är det för sadel ni har? :)

Till alla: Vad har ni för sadlar till era connemaror? Själv rider jag omkring i en gammal ridskolesadel jag kom över för 200kr för massa år sedan, fungerar bra men blir ju väldigt sugen på en ny sadel till nästa vår. Jag är inne på att jag tror globus clic (hopp) skulle passa, någon som har erfarenhet av den?

Tidigare har hästen gått med en Edinburgh dressyr fit.5 (= x-vid). Skulle gärna ha en sådan fast hopp men verkar svårt att hitta?

Senast ändrad:

Åh, nej vad sorgligt... Med fölet blir det ju dubbel sorg.
Tog bort mitt halvblod nu i somras så jag vet hur fruktansvärt det är.
Jag känner mig fortfarande halv, han fattas mig hela tiden.

Kl
Idag hade ponnybus och dottern stött på orienterare i skogen. Han blev så rädd så dottern kände hjärtslagen under knäna, men när han fått titta en stund klev han på igen :), stolt!

Cinna har en Morris&Nolan Gold collection som dressyrsadel och två hoppsadlar, en M&N gold collection och en Zaldi star.
Peia har en Passier Young Winner, eller något åt det hållet. Har tidigare haft Frank Baines som hopp- resp. dressyrsadel, Edinburgh som hoppsadel och Prestige Versailles som hoppsadel.
Keso har hittills fått hålla tillgodo med min inridningssadel från tidig medeltid samt mormoderns Zaldi Star.

Tiger har en Bates Momentum med svart järn i. Funderar på att testa o sätta i ett bredare för det (blått) ligger helt slätt emot ryggen. Kanske det andra är lite smalt då? Å andra sidan behöver han smalare än vad som syns på stallgången enl tidigare erfarenhet iaf så det kanske är bra med det som sitter i ändå.

Rak rygg, inte bred någonstans och normal manke. Men ligger sadlarna inte bra så gliiider de bak.

Till alla: Vad har ni för sadlar till era connemaror? Själv rider jag omkring i en gammal ridskolesadel jag kom över för 200kr för massa år sedan, fungerar bra men blir ju väldigt sugen på en ny sadel till nästa vår. Jag är inne på att jag tror globus clic (hopp) skulle passa, någon som har erfarenhet av den?

Tidigare har hästen gått med en Edinburgh dressyr fit.5 (= x-vid). Skulle gärna ha en sådan fast hopp men verkar svårt att hitta?

Jag har en Santa Cruz 17" dressyrsadel och en 16,5" Zaldi Gemini? hoppsadel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
5 384
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 786
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 495
Senast: Sassy
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar