Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

Fin ponny! Och vilken vacker färg han har!

Kl
Igår var det andra hoppträningen för lille P och nu var det stor skillnad mot för två veckor sen. Det flöt på, han bjöd fint och rakt och de små öronen var spetsade nästan hela tiden.
Tror att "polletten" har trillat ner nu!
Dottern var jättenöjd med honom...

Nu blir det vila för honom några dagar för imorgon åker vi tåg till Malmö för att se terrängen på lördag. Ska bli grymt kul! :banana::banana::banana:

Kl
Det var fantastiskt att vara på plats i Malmö och se terrängen.
Jag är så grymt imponerad av alla duktiga ekipage...

Här hemma har lilla ponnyn fått en liten minivila. Tror det var välbehövligt efter allt nytt i hans liv...

*KL

Jag har huvudbry. Kommer att flytta om fyra veckor men vet inte vad jag ska göra med ponny tills dess, hur jag än gör blir det inte bra :(

Han har gått i grushage de senaste veckorna för att försöka få ordning på vikten. Tyvärr trivs han inte i den flocken överhuvudtaget. Därför har jag börjat fasa in honom på gräs igen, den flocken som är där är mycket mer stillsam. MEN nu har hans mage kraschat igen. Bakjäst och foderjäst hjälper inte. Han äter fortfarande samma mängd hö som när han gick på grus.

Detta är tyvärr de enda två alternativen som finns just nu då det står skadehästar i de andra hagarna. Jag vet inte vad jag ska göra, jag kan inte med gott samvete låta honom gå i grushagen, men hans mage är verkligen jättedålig av gräset trots att han som mest gått två och en halv timme på en dag.

Just nu äter han 8 kg hö med TS runt 78 (?) vilket egentligen är mer MJ än vad han behöver med tanke på att han redan är överviktig, men jag vill inte dra ner trots att han äter gräs också ifall magen skulle bli ännu värre.

Låter jobbigt.
Men hur lång infasning har han fått hittills?
Vet hästar som behövt flera veckor på sig innan magarna blivit ok.

Har han alltid varit så känslig i magen? Tycker att gräs är det mest naturliga för dem och det ska de ju tåla...

Lycka till och hoppas det löser sig.:)

Än så länge har han gått över på gräs ca tio dagar, 1-2,5 h i taget (handbetades först innan översläppet, har gått på bete i sommar).

Frågan är ju om det är värt att fasa över alls när det handlar om fyra veckor.

Han har alltid varit känslig i magen. Känt honom sedan han var fem och han är 21 nu. Klarar inte silage, betfor, foderbyten eller invänjning på gräs särskilt bra.

Ja då förstår jag att det varit lite pyssel för er del genom åren.

Kl
Vår lille ponnyplutt har nu fått vila en vecka, tror det gjort honom gott.
Här är så fantastiskt höstväder så han mår nog lite extra bra just nu :).

Kl
Lite bilduppdatering från oss! Vi kämpar på, mycket fel och brister än. Jobbar fortfarande mest på framåtbjudningen :) Vårat mål är en pay and ride-dressyr den 19 oktober, LD1 ;) Största utmaning för oss blir att rida i ridhus och bland annat folk och hästar, och åka transport :o Ska försöka ta oss till ridhuset en gång innan i alla fall...

08_zps3b022387.jpg

07_zpse62d4a04.jpg

06_zps4637d6be.jpg

04_zps64e3e08a.jpg

02_zps516b8b1b.jpg

Såg i efterhand att det bara var bilder i vänstervarv :o

Jag vill ha en mörkgul :love:

Går det att höja nosgrimman ett hål eller två? Tror det hade gjort mycket för helhetsintrycket (yes, jag är fjollig :-P) :-) kul att ni ska iväg :-D

Såg det också, måste höja :o har ju egentligen inte nosgrimma för funktionens skull utan för att den måste vara där vid en eventuell tävling, lika bra att ha den vid träning också då(väldigt löst spänd). Men håller helt klart med om att den ska upp :)

Kan även tillägga att det är en splitt ny sadel och jag har nästintill aldrig suttit i en dressyrsadel förut :D

Tycker du ser ut att sitta riktigt trevligt på din fina ponny:).

Har anmält Juno till hans första tävling också, blir den 13 oktober. En L:C1 ska vi ta oss runt. Ska försöka få möjlighet att rida i en hoppgrupp nån kväll så han får vänja sig vid att ha mycket hästar runt. Är nog det som kommer att ställa till mest...

Kul med tävling!
LD:1 är ett perfekt program att börja med, ingen galopp+ att man får rida lätt....
Tycker din ponny är jättesöt!

Han har så jäkla häftig färg:love:
Det kommer gå fin fint. Bra program att börja med. Är det en wintec du skaffat åt honom?

kl
På lördag ska jag på premiering med min multifeta ponny. Wish me luck! Fattar inte hur hon ska ta sig framåt...
Men nu är vi anmälda och då kan vi ju lika gärna köra på.

Kalla det för show condition så känns det bättre :thumbsup:

*Kl*
Imorgon ska Peia på återbesök. Jag är skeptisk men håller såklart tummarna ändå!

Jag gillar alltid bilderna på er, tycker det syns att ni trivs ihop :) Kul att ni ska ut på tävling, mitt tips är att komma ihåg att andas ;) Plus att man kan behöva träna på att tävla, min dressyrdebut resulterade i ett uthopp från banan där han rev dressyrstaketet :o

Fiorano: Vad roligt att han får komma ut med. Du verkar guida dina ponnyer så bra, kolla bara på Barbie :love:

LC: Påminn mig gärna, vad är det med Peia? Håller givetvis alla tummar jag har!

*KL

Hagproblemet löste sig till igår, fick släppt ihop honom med ett sto som inte är riktigt fräsch utan går i mindre grushage. Men på eftermiddagen kom chefen på att hon behövde den hagen till annat så det såg ut som vi var tillbaka på ruta ett :( Den minst dåliga lösningen just nu blev att ställa honom i sjukhage på dagarna så jag får trotsa febern och promenera honom ordentligt innan jobbet ikväll.

Det upptäcktes förändringar båda bak på röntgen. Inte halt på rakt spår, inte halt efter böjprov men halt på böjt spår. Eftersom vi inte vet om det är ärftligt så är inte heller avel aktuellt.
Utvärdering och troligen beslut om hon blir utdömd eller ej tas imorgon.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
5 381
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 786
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 495
Senast: Sassy
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar