Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

Gittan har än så länge bara en sadel, en hoppinriktad Ideal 17,5, anpassad av sadelmakaren för lite kortare ryggar. Men den funkar förvånansvärt bra att rida dressyr i också.
Tänk om man var flickan med guldbyxorna...

Thorowgood youngrider med vidaste järnet som är xxvid plus att det är uttryckt lite till... Spanar just nu lite på tekna s-line dressyr. Har haft hur många sadlar som helst och det mesta har varit alldeles för smalt:(

Det tycker jag, MEN skulle jag satsa seriöst på hoppning hoppa så skulle jag nog vilja ha en sadel med lite mer stöd för knäna, just nu blir det lite brett, svårt att förklara.
Men skönt säte och som sagt var funkar riktigt bra att även rida dressyr i. Du kan ju komma hit och provrida den och pållan om du vill. :p

Hihi ja det kanske man ska ta sig tid att göra nån gång! Idag har jag och en kompis ridit och vi avslutade med att fota varandra lite :)

Jag har anmält mig och Z till en clear round dressyr på hemmaklubben. Mest för att kanske hålla min nyfunna motivation uppe!

Men han börjar kännas fin nu, han är riden varje dag i en vecka nu och det börjar släppa mer och mer men framförallt snabbare. Det är mycket häst att få mjuk och uppvärmd. Förhoppningsvis kommer en massör ut till stallet inom ett par veckor så ska Z få sig en genomkörare!

Kan ju bero på också att det stått småhinder uppe på ridbanan hela veckan som vi har studsat över ett par stycken varje dag som uppvärmning. Han släpper mycket fortare i kroppen om han får studsa lite :D

minus 30-40kg skulle han va ännu finare :sneaky:

Tjusiga! :love:

*kl

Vi red på banan en stund igår då jag skulle iväg och därmed inte hann ut i skogen. Vi är fortfarande på långsam igångsättning efter sommarvilan, skrittar och travar mest. Lite tråkigt är det emellanåt men samtidigt mycket lättare och mer motiverande att verkligen _jobba_ på det som är basic. Igår var han superduperfin :love: fick fram mer steg än på länge. Börjar rycka lite i tävlingsnerverna :p men får väl komma igång helt först och sen kanske rida för en tränare, det har vi inte gjort sen i augusti förra året :(

Vilka fina bilder. Vad vit han är.... hur gammal?

Kl
Vår lille ponny har enligt dottern känts lite "matt" några dagar. Tror kanske att han reagerar på pälssättning. Så idag får det bli en skrittur i skogen och imorgon vila. Tror att jag ska börja ge b-vitamin också. Vet att det diskuteras om effekt eller ej men tror inte att det skadar iaf...

Ska se om inte jag kan ta honom på en skrittur idag... Här är nämligen fantastiskt väder :).

Tack! Han är 15 år i år. Jag har haft honom sedan han var 3 :love:

Men han har faktiskt lite mörkt kvar, i mitten av det lilla hovskägget han får från kotan, där är det svarta hår! :D

Vid pälssättning/pälsfällning har jag fått lära mig att det mest effektiva är att öka på mängden energi om hästen har det jobbigt, tex ge olja eller havre. Det går åt extra vid skrudbyte!

B-vitamin producerar hästen genom att vara ute i solen och således har den svårt att ta upp det genom att få det tillsatt i matväg ;)

Tack för ditt råd.
Har faktiskt aldrig gett någon häst b-vitamin förut men vi fick med en flaska i köpet till denna...
Men det låter ju logiskt att tillföra energi iom att vi upplevt honom lite matt också..
Ska nog testa med olja....

Det går åt proteiner för att tillverka den nya pälsen :)

*kl
Xanadu har slagit i ena bakbenet så skenan är alldeles svullen men bara lokalt. Ingen direkt ömhet heller men det ser knasigt ut. Hon var väldigt lugn och trevlig att hantera idag :love:

Vid pälssättning/pälsfällning har jag fått lära mig att det mest effektiva är att öka på mängden energi om hästen har det jobbigt, tex ge olja eller havre. Det går åt extra vid skrudbyte!

B-vitamin producerar hästen genom att vara ute i solen och således har den svårt att ta upp det genom att få det tillsatt i matväg ;)

Du har förväxlat det lite. ;) Det är protein som behövs i god tid inför pälssättningen och D-vitamin som hästen får av solen. B-vitamin tillverkar hästen själv om den får tillräckligt av bra grovfoder.
Jättetjusig häst! :love:

Jaha det var så det var! Nåja, summan var i alla fall att att köpa b-vit är onödigt enligt min lärare jag hade i alla fall :p

Å andra sidan, det har jag sagt till folk med, om man dövar sitt eget samvete genom att köpa dyra produkter till hästarna, så gör det ju NÅN nytta i alla fall :D

Mina hästar får dock ökad mängd havre vid skrudbyte. Å andra sidan vet jag inte om dom "har det jobbigt eller ej" om jag inte skulle ge dom det :)

Kl
Här går allt framåt, just nu känns ridningen så j*kla bra! Har helt plötsligt fått en framåt bjudning på min lilla ponny som man förut bara kunnat drömma om! Igår gjorde vi flera galoppfattningar från skritt på banan, det hade jag kunnat glömma för ett år sen. Och han svarar framåt direkt när vi tränar tempoväxlingar. Riktigt lyhörd och det är superhärligt! Nu bråkar vi bara med vårat högervarv.. Han vill gärna ställa sig utåt och trilla in, svår att hålla ut på spåret speciellt i trav och galopp. Massör/terapeut hittar inga speciella spänningar eller nått utan felet sitter nog i att vi alltid ridit så i brist på tränarhjälp och nu måste lära om.

Men min lilla ponny är helt fantastisk :) har dessutom en ny sadel(igen) på väg på posten! Jag har riktig sadelfetish... Blir aldrig nöjd:D

Super kul!
Är det någon som har koll på hur många connemaror som gått treårstest i år och hur många utmärkelser det blivit? Det är väl kanske något test kvar också?

Barbie har en Childeric Dac (dressyr) och Juno har en Prestige Golden Star(hopp) vidd 37. Dom ser ganska olika ut i ryggen då Barbie är jättebred och platt med liten bred manke och Juno är mer takformad, svängd, har en manke och är extremt kort. Han ska så småningom också få en dressyrsadel och är väldigt sugen på att prova en Jaguar på honom.

Lite nytt på Juno som börjar bli riktigt trevlig:)

1157748_10201154703061587_1311022023_n.jpg

1170704_10201154702581575_113572914_n.jpg

544534_10201154703101588_530304784_n.jpg

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
5 384
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 786
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 495
Senast: Sassy
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar