Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

*KL

Pga sjukdom i familjen har Gedion vilat nästan fyra veckor i sommar, men nu har vi flyttat från sommarbetet till anläggningen och börjat sätta igång. Eftersom han är lite till åren och hans matte är ett höns (:o) så skrittar vi den här veckan och trappar upp lite allteftersom. Han har fått byta box och står nu mellan två ponnyer där han får vara lite mer ifred vilket han verkar nöjd med. Inte lika nöjd med att inte gå på gräs dygnet runt dock utan han går tillsammans med ett gäng andra tjocka ponnyer.

Från betet. Det är ju inte med stolthet man ser honom rakt framifrån :cautious:
1044614_10151531762898391_565114344_n.jpg

Hur går det för alla andra?

Senast ändrad:

Äh! Klart man ska vara försiktig vid igångsättande :)

Hos mig står det typ still. Hade planerat att åka med Zinzano till Örebro förra helgen för att ställa ut men ångrade mig ett par dagar innan och avanmälde. Har inte följt den planen jag hade för honom i sommar så jag ansåg honom inte i form för visning + tanken på att tvätta häst gjorde mig trött och sedan på det då åka enkel väg 25 mil... och sedan hem igen... Nä!

Istället grattar jag A. som tog storslam på utställningen med sin fina Hagens Yuppie (u: samma mamma som min Zinzano) som tog hem valackchampion, veteranchampion och BIS!! :D

Härligt att marorna går så bra på utställning. Senaste här i roslagen blev en connemara BIS med bl a en 10 på traven och utställningen innan det blev connemaravalacken Bosse BIS och en annan connemara veteranchampion!

Heja heja!!!

Lillponnyn är på inridning hos en superduktig ponnyhoppryttare (typ elit) nu i en månad! Ska bli spännande! Tanken är väl att låna ut eller sälja honom efter det om allt går bra. Vet inte om jag vill sälja... Ska höra runt lite med ridskolorna härikring om någon behöver en bussig nyinriden B-ponny...

Här händer det inte heller så mycket, mer än att jag rider som vanligt. Sista veckan dock lite klent med ändrade ridplaner pga barn som ska lära sig rida och liknande (inte mina barn). Men kommande vecka har jag semester och då ska jag väl ändå hinna rida en massa, förutom allt det där som jag tänkt hinna med att åka och vaccinera hästar, hämta ett broderat schabrak (sponsrat av ridklubben), två dressyrtävlingar med en fjording, tvådagars ridläger här hemma och allt vad det nu var. Asch, det ser ju ut som om rätt mycket är inplanerat redan:p

Kul att du fortsätter med ställandet :)

Jag har ju varit sugen på att ställa G för skojs skull ett par gånger men jag fegar alltid ur eftersom jag känner att jag inte har någon bra koll på hur det går till.

Vad roligt att du hittade någon som kunde rida in Kotten! Har kikat på körning ibland för att se om du uppdaterat något med honom :p

Kryddelydd: Ha ha, det tenderar visst att bli så på semestern. Jag har glömt, vad var det för stam på Briar?

*kl*

Vi tränar vidare här i norr på dressyren. Barbie är en pärla och blir bättre och bättre för varje tävling. Sensat vann vi över alla storhästarna i L:B2 med 66,667%. Red på exakt samm % veckan innan i en L:B3. Så jämna är vi iaf:D. I september har vi två tävlingar till, en L:A1 och en L:B3. På träning har vi börjat med msv-rörelserna och jag har så himla svårt att få min kropp att lyda:(. Men till våren ska vi nog allt kunna vara klara för msvc:).

version-106d97bd8d12465b67403f477a064cef

version-816035b05e600dcfd5772fcd15c100cd

version-9b20acbf339aa9aa4711d5b9c7fe697d

Juno blir väl bättre han också. Har haft en riktig survecka förra veckan, men men så är det ibland. Nu kan han iaf fatta galopp åt både höger och vänster vilket är ett steg i rätt riktning:).

Hur går det för alla andra?

Hehe, Tingeling har gått på bete sen i mitten av juni så henne ser man inte heller så gärna på rakt framifrån...men magen ska bort så fort hon kommer in på stall igen. :)

Vi jobbar på - jag har satt upp ett litet mål för oss under den här kommande höst/vinter-säsongen men jag vågar knappt skriva ut det eftersom jag vet att jag börjar sätta såna höga krav på mig själv och Tingeling då...och det är inte rättvist...:crazy:

Vi gjorde jätteframsteg innan sommarvilan men har sen tagit det rätt lugnt - dock verkar det som att vilan gjort henne gott för det känns som att polletten börjat trilla ned ordentligt. :)

Jajemän. Är en dressyrdomare här som har honom och jag har sett henne starta några gånger också:).

Kl
Vilka fina Connemaror ni har!

Jag köpte en Connemaravalack född 06 nu i somras. Mest tänkt till dottern men har tänkt rida honom lite själv också då han är väldigt grön. Han blev inriden förra sommaren och kastrerades jan -12.

Han är en supertrevlig individ! Jättecool vid hantering men med massor av energi i ridningen. Pigg, vaken och framåt... :love:

Han är e: Alladin- Backuddens mountain haze, tror att det fanns en till i tråden med den härstamningen? Eller har jag fel?

Ska försöka bidra med foto någon dag...

Välkommen hit!

Det låter som att ni hittat en liten diamant!

*Kl*

Igår hade jag sån tur att en gammal stallkompis kom ut till stallet och kunde fota mig och min fina, om än tjocka, prinsessa...
Galoppjobb stod på schemat så gramanen var på för säkerhets skull till en början men togs av i slutet av passet.

Kan ju konstatera att beslutet att både matte och häst ska gå ned i vikt rejält under hösten är ett korrekt beslut. Haha! ;)

dsc_3901_52126ff9e087c313c243363c.jpg

dsc_3970_5212767addf2b330ed8a6a46.jpg

dsc_3975_5212767cddf2b3308cfb5123.jpg

dsc_4025_521274aeddf2b3301bbbd0e8.jpg

dsc_4045_52127569e087c313cec29f77.jpg

dsc_4064_5212756c9606ee266fa9b1b2.jpg

Vilka jättefina bilder!

Kl
En liten fråga från mig som inte är så insatt i Connemaravärlden:
Hur höga är era Connemaror? Växte de sent eller vid vilken ålder har de varit "färdiga"?
Min ponny ska ju slutmätas nästa år och jag hoppas på några millimeter till...
Tror att han är ca 143- 144 cm nu.

Tack!

Nu är inte min en renrasig Connemara (fullblod/Connemara) men hon mäter ca 156 cm i mankhöjd har jag för mig.

Min var 135cm när han var 3. Har tänkt att jag ska försöka mäta honom någon dag men skulle gissa på att han är 138 eller nått sånt :) 10år.

Mina är inte mätta i år, men Barbie var 140 förra året (togs ner till 139 på mätintyget). Juno var 142 på sitt treårstest men har vuxit väldigt mycket detta året så tror att han iaf är 144-45 nåt kanske:p. Eftersom jag ändå tävlar bland stora hästar kvittar det lite för mig.

Ja, egentligen kvittar det ju... En bra häst beror ju inte på några centimeter hit eller dit. Men tycker att många är så fixerade vid att deras ponnysar måste vara maxade. Det är ju inte heller höjden på manken som avgör hur "stora" de är att rida.
Men jag hoppas att det iaf är en D-ponny vi köpt och inte C... ;)

Tiger var precis 148 i början av hans tredje år (född 19 april). Hösten (kvalitén) som drygt fyra var han 154 och han är runt 155 nu (9 år). Han har alltid varit väldigt stor och sen, men mer sen i kroppen än på höjden. Han har heller inte någon ponnygång.

*kl

Jag tror att Xanadu är runt 143 idag och det finns väl risk för att hon växer över. Men håller hon sig som ponny genom ungponnyåren är jag nöjd. Nästa fredag är det sommarpremiering :D

Hej och välkommen :D

Cinna mättes första gången som 7-åring = 146,5 cm. Slutmätning året därpå = 144,5 cm :rofl:
Peia mättes första gången som 4-åring = 143cm. "Slutmätning" fyra år senare = 143 cm.
Keso är bara mätt som 3-åring = 133 cm.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
5 384
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 786
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 495
Senast: Sassy
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar