Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

kl
Glömt berätta för er att April var dräktig på 17dagar med Idefix du Villon.
Nu går hon på bete och är ganska rund. Ska försöka underhålla ridningen lite under hösten och sedan hoppas jag på en fin liten fölis nästa år.

Om det är någon av er som är intresserad av en ungponny nu eller inom de närmsta åren så kan ni väl hojta till. Har en fölunge i år och två planerade nästa år. Det är så kul när man får följa dem efter man sålt dem.

Han ser fin ut i kroppen Briar. Kul att ni är så på gång.

Tack!
Ja, jag tycker själv att jag har lagt honom i rätt hull, och så är han hyfsat musklad med tanke på den unga åldern.
Väldigt trevlig liten ponny.
Nu har han semester i en vecka, sedan ska träningen börja om och då kommer fokus att landa ännu mer på bakdelen med lite mer samling, lite mer vila i travstegen, lite bättre tänjning av stegen vid travökningar, och mer jobb med övergångar mellan skritt-galopp-skritt och mer galoppsluta för att förbereda för de svårare LA programmen och MSV C. Han kommer inte att gå några dressyrtävlingar i år, men kanske nästa år som sexåring.

Skälet till att det inte blir några dressyrtävlingar i år är att jag har tre andra hästar som går lite dressyr varav jag har tänkt kvala två av dem till nästa års fjordhäst SM. Då behöver jag lägga tävlingarna med de hästarna i första hand.
Det finns ju gränser för hur många tävlingar man vill och orkar åka på. Fjordingarna är nu anmälda till sammanlagt tre tävlingar. En av dem behöver minst två tävlingar till för att kvala (under förutsättning att det går bra), den andra behöver egentligen ingen mer tävling i år om det går bra men minst tre tävlingar på LA i vår.

Dessutom har jag inplanerat riksfinalen i westernallsvenskan på nordistravaren i oktober. Så det finns tävlingar...

och Briar har helt enkelt fått hänga med på westerntävlingar som social träning och han har ju skött sig med den äran, tycker jag.

*kl*

Väntar med spänning på rapporter från Rikshelgen! Ni är väl flera stycken som varit där:)?

Jag var där i lördags tillsammans med Mathilde, Cajsa, the_connemara, Tiger och the_connemaras mamma. Vädret var under all kritik och det var trist med få anmälningar. Arrangemanget verkade dock funka bra så det var trevligt :)
Eftersom regnet vräkte ner offrade jag bara kameran när the_connemara och Tiger var i farten. Bilder kommer. Så småningom. Hela jag är så uttröttad att jag knappt orkar tänka :p

Kulan Kavat vann iaf en ridklass och en WHP. Tiger var tvåa i en ridklass och vann en WHP.

Angående de få starterna så tycker jag att det är hemskt tråkigt. Jag minns t.ex. 2006 i Åstorp då visningarna och ridklasserna höll på inpå kvällen. Nu var det väldigt få starter i alla klasser.
Vad fattas tror Buke-folket?

Främst tror jag det beror på att man inte har riks tillsammans med connemaramästerskapen.

Många fler visar och rider ridklasser när "dom ändå är där" för att tävla hoppning eller dressyr.

Vad trist med få anmälningar!
Men stort grattis till the Connemara och Tiger!! :)

Vad som fattas har jag tyvärr inget bra förslag på, men för min del var det avståndet till Riksen och åldern/formen på min kille.

Ligger nog en hel del i det Seabaz skriver!

Ingen av dina föl som blir överhöjdare? OM de skulle bli överhöjdare så skulle jag vara väldigt intresserad!

Jag tror definitivt att det är en miss att inte ha mästerskapen samtidigt!

Vi backade ju till slut pga avståndet men det är ju alltid för lång för någon.

Jag är beredd att hålla med seabaz faktiskt. Om det ska bli många starter så tror jag att ett samarrangemang mellan utställning och ridklasser med connemara sm är en fördel. Detta eftersom det trots allt är fler som tävlar i de konventionella grenarna och då lockar man fler att delta i ridklasser och utställning eftersom man ändå är där.
Nu har inte jag någon jämförande statistik över deltagande, men det vore intressant att se.

Främst tror jag det beror på att man inte har riks tillsammans med connemaramästerskapen.

Många fler visar och rider ridklasser när "dom ändå är där" för att tävla hoppning eller dressyr.
Det är den anledningen jag själv tippat på. Avstånden avskräcker förstås alltid en del men det borde jämna ut sig så länge Riks flyttar runt i landet.
Om jag ser tillbaka i tiden så var det främst hoppklasserna som lockade oss att åka. Då åkte vi nog cirka 40 mil som längst och när vi ändå åkte tog vi med en ungponny som bara visades. Dessutom gick den vuxna ponnyn WHP eftersom vi ändå var där.

Delvis kl

Har det alltid varit hopp o dressyrmästerskap i samband med Riksen? Sedan när? Jag har bara röriga minnen från alla utställningar när jag var yngre men kan bara på rak arm komma ihåg att vi red dressyr o hoppning i Ängelholm, då måste jag varit max 18 (10 år sedan) med tanke på ponnyn. Ridklasser o WHP har det dock varit "alltid" vad jag kan minnas.

Oavsett så var det ju fortfarande väldigt få anmälda i utställningsklasserna på söndagen med unghästar (som inte rids) och avelsston mfl som jag inte heller tror brukar ridas i stor utsträckning (på Riksen alltså).

Tiger var en pärla som vanligt :love: Och manen låg på en sida efter tvätt, najs :D

Inledde med att tycka visning för hand var hyfsat kul, det tycker han aldrig när vi tränar hemma = vi tränar inte alls :p Fick 87789 = 39 p o silver med kommentarerna:
God rastyp. Ngt långsträckt.
Vackert huvud. Ngt rak hals. Bra bogläge och manke. Ngt lång rygg. Välmusklat bakparti.
Ngt tåvid fram. Välbenad från sidan.
Vägvinnande. Naturlig.
Rörlig, luftig.

Det regnade, men det var najs att springa i. Mindre najs att rida i i efterföljande ridklass. Och jag hinner alltid glömma av hur svårt det är att rida lätt i min kavaj, haha. Tiger var iaf glad även om matte totalt missade det där med att stämma av och hålla ihop hästen, det är så lätt att bara liksom åka med när man rider runt runt på led. Efter en jäkla massa dividerande bestämde de sig iaf för att sätta Kulan Kavat som första och enda placerade (väl värd, fina!) förstod jag i efterhand. Väljer att se Tiger som en värdig tvåa :D

Sen regnade det lite mindre och var dags för WHP. Tiger är numera klassad som hobbyponny och får lov att följa med på vad som bjuds. Vilket innebar att vi inte hoppat något annat än vår pyttelilla (!) stock hemma i år, inget alls förra året och förrförra året tror jag vi hoppade miniterräng hemma hos tränaren typ 2 gånger. Jag var faktiskt lite orolig att han skulle tycka det var lite skumt men det var ju helt obefogat. Visserligen var hindren 60-70 men de hade fått till en kul bana med bla en knallröd, smal mur. Tiger var iaf GLAD och busade sig runt, kom fel på typ alla hinder utom sista men var antingen snabb i tassarna eller tog tigersprång (haha) och bockade, bushäst :love: Vi fick dock bara trava på ärevarvet för det var några yngre ponnyer med, men det var kul att rida först ändå :D

Kommentarerna till ridklass o WHP har jag inte läst än, glömde hämta ut protokollen :o Men har för mig domaren gav honom en positiv kommentar om "hunter pony" redan i ridklassen, lite kul att han sedan vann WHP, haha.

Fö var han skiträdd för deras stora paraply men de skrattade bara åt honom :p

Vad kul att det gick så bra för er! Hade så himla gärna velat vara med men det blev tyvärr alldeles för dyrt kalas i år:/. Hoppas att det ska vara möjligt framöver och att det kanske läggs lite mer i mitten av landet:p.

*kl*

Barbie var iaf och tävlade i torsdags och gick en L:B3 på 66.67%:).

Troligtvis inte och då hade jag nog funderat både en och två gånger på att behålla den själv :) Fast risken att man får en som är 160+ som mina långa ben kräver är nog väldigt liten. Hur stor skulle du behöva? Det ligger ju en överhöjdare ute på hästnet nu.

Vad kul! Grattis till er:bump::up:

KL
Det är ingen som sett om det finns några bilder från Riksen någonstans? Hade varit kul att se.

Är det någon som ska till Brandstorp på connemaramästerskapen i hoppning och dressyr?

Det kommer komma bilder på tepra (eller nåt sånt?). har massa connemarabilder och det står att det är på gång från riks-13. Nu minns jag inte hemsidan men googla typ "bilder connemarariks 2011" eller nåt så lär du komma in på rätt hemsida :)

kl

Tack för grattisarna :)

Fick protokollen i fredags.

Ridklass
Ridning i grupp: Positiv. Väl ridet.
Ridning enskilt: "Good looking hunter type". Väl ridet.
Visning vid hand: Väl visat. Ponnyn svarar snabbt på hjälper.
Allmänt intryck: Ridbar ponny. Väl förberedd och väl visat.

WHP
Ridning i grupp: Väl riden med trevligt temperament.
Ridning enskilt, hoppning: Väldigt positiv, ni gör ett gott jobb tillsammans.
Allmänt intryck: Mycket fin runda! Väl ridet!

Vet inte om jag höll med om att det var så översvallande (spec inte prestationen från min sida ärligt talat) som det låter, tror söta lilla grå charmade dem mest haha :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
5 384
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 786
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 495
Senast: Sassy
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar