Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

Men alltså jag tycker inte att han är kort någonstans. Upplever ländryggen som ganska lång på honom dessutom. Vad har han för täckesstorlek?

Sen måste jag också säga att hans skick är ju helt perfekt! Supersnygg i kroppen!

Visst kan man förvillas av olika saker. Han är ju dessutom alldeles fläckig av sig själv :p
Hans mamma har med 3-4 veckors mellanrum fått 38 respektive 33 poäng. Då är det inte så lätt att veta vad som gäller :D

Inga syskon planerade. Hans mamma är till salu så det finns inte tid för fler föl för hennes del. Jag har försökt få hans mormor dräktig men hon resorberade i fjol så hon är troligen för gammal. Eventuellt gör jag ett försök till i år men det är inte säkert.
Planen var dock inte att han skulle bli såhär liten :p Hans mamma är 143 cm och pappan är 142 cm. Det finns ett par C-ponnyer längre bak men betydligt större än Keso.

Han har troligen 120 i täckesstorlek. Peia och Cinna har 6,0 eller 135.

Tack för komplimangen iaf! Jag är glad för att han ser så proportionerlig ut. Något överbyggd men inte så det stör. Min lilla sötnos! :love:

Oj, drar de så stora täcken?!

Briar vet jag knappt vad han drar, men är säker på att 125 räcker gott och väl (använder väldigt sällan täcken på mina pållar). Briar är nu 144cm i mkh.

Lukas, som är kbl-travare och 158 cm hög, passar lagom i 135. Men han är i och för sig kort i ryggen.

Varit ute och ridit i vårsolen under helgen, helt underbart! Briar pigg och glad. Jag har börjat testa lite mer samling i skritten, men han blir lite väl laddad av det. Fattar inte helt konceptet "stoppa bakbenen djupare under magen" utan blir lite trampig och vill gärna göra en galoppfattning (vilket i sig inte är så dumt för att träna galoppen) så jag måste verkligen fokusera på ett steg i taget.
Han är inte så duktig på att ta ett steg i taget och vänta på nästa instruktion...
men han är en helt underbar liten ponny.
Igår testade jag att göra ett "beställt" galoppombyte. Fick med mig fram men missade bak, lyckades korrigera efter några steg. Ska tränas mer när paddocken är framtinad, det är lite lättare i byte av riktning än att köra rakt fram längs vägen.

Då är dina i längre modell än mina. Juno som är 145 nu kanske har 125 i täcken. Jag hade alla gånger hellre haft samma längd i ryggen som dina! Det är uppenbart nu när Juno börjar jobba att han har sin korta rygg mot sig och inte riktigt får plats. Sen är hans kors väldigt sluttande också så jag antar att det inte gör saken bättre:/.

oj! Min connemaravalack är 155cm och drar 145cm!! Han breddade sig det sista vid 10 års ålder då alla tidigare 135-täcken helt plötsligt satt som kondomer på honom vid hösten!

Han är ju superfin på sista bilden!! :d
Trodde faktiskt att han skulle få högre poäng.

Ang täcken så är nog 135 den vanligaste täckes storleken på dponny Connemaror.
Diamant passar bäst i 130 täcken, men har vissa i 125 och andra i 135 beroende på typ.

Jag kör 125 cm till min som är 145 cm i mkh. Han kan ha 135 på längden, men de är alltid för stora i bogen.

Han är absolut jätte fin! Jag tror han blir ännu finare med ett par år till på nacken. Se det som en bra erfarenhet.

kl
Det blir inte så mycket uppdaterande för mig i denna tråden. Det har varit ganska lungt för min connemaratös April över vintern. Vi har varit iväg och löshoppat varannan vecka. Annars har vi tagit det ganska lungt fram tills för ett par veckor sedan. Då började jag hänga på henne lite mer regelbundet och nu kan jag hoppa upp på henne själv och skritta runt lite på gårdsplanen. Hon är inte så styrbar än men väldigt snäll vilket är tur för annars hade jag aldrig vågat rida på henne själv såhär i början :o Har bestämt mig för att visa henne på treårstestet i Örebro. Vi har en bra bit dit men jag vill inte vänta tills slutet av augusti då testet här nere är för då kommer hon vara smällfet.

Lilleman blir ett år nu och han är nykastrerad. Ganska nöjd med honom, han är jämn och fin i kroppen och har lätt för att lära sig nya saker. Dock är han en känslig kille och i dagsläget ingen barnponny (men vilken 1åring är det) så jag är nöjd med att han är såld till en vuxen.
I början på juni får han förhoppningsvis ett syskon och denna gången hade det varit roligt med ett sto.

Spännande och mysigt med föl på gång!:love:

kl
Idag har jag, för första gången på ca 6v suttit i sadeln :bump:
Helt underbart var det, har saknat det så mycket!
Pälsklingen är ju visserligen både tjock och kunde haft mer muskler..:angel: men han är min tjockis:love:
482034_10151387605244843_1833791752_n.jpg

kl

Tiger har provat täcke idag:
wpid-dsc_1248.jpg

Och börjat hosta :( Så nu har jag lästa halva natten om att blötlägga hö, horsehage osv. Varför kan det inte vara enkelt att köpa grovfoder :mad: (har gått över till hö och höet verkar ok men Tiger började hosta direkt, inte den andra hästen).

Tips? Han står redan på torv och äter allt från marken som vet ville när han hade börjat hosta pga dålig halm typ förrförra sommaren, den hostan gav inte med sig till 100 % förrän nu i höstas när han började äta silage. Inte ett host på HELA vintern, haft halm tillgängligt i boxen och ätit något kg/vecka typ.

Senast ändrad:

Ni är jättesöta :laugh: Påminn mig gärna, hur stor är han, för visst är han överhöjdare?

maran: Min är lite dammkänslig, men den enda åtgärden vi gjort just nu är att fodra största delen grovfoder utomhus (de går ute ca 5-20) och en mindre mängd inomhus. Det har funkat bra. När han stod på ridskolan som ägde honom innan fick han ventipulmin i omgångar och stod nära ytterdörren. Senare fick han stå i utebox vilket gjorde ganska stor skillnad. Där stod han på torv men hos mig står han på halm.

Juno hostade i tisdags när jag red också. Han har hostat några fåtal gånger förut precis när han börjat röra på sig de senaste två veckorna. Har inte fäst mig vid det eftersom det bara varit två hostningar vid kanske 2-3 tillfällen. Men det var mer i tisdags. Är rädd att han ev fått den smittan som Barbie hade förra våren. Det var en nicoletellainfektion och orsakas av en bakterie som finns i normalfloran men som i samband med någon ev annan infektion och ge långvarig hosta. Blev så brydd i morse också vid utsläppet för han hade inte ätit upp allt sitt hö och vanligen är han täckt av spån från topp till tå vilket han inte heller var:/.

Undrar om jag kanske varit för snabb med att plocka av täcket nu när det börjat bli varmare om dagarna. Men men, ska rida en sväng imrgon så får jag se om han hostar då. Gör han det är det nog inte så mycket mer att göra än att låta honom vila med skritturer ett tag. Tog Barbie tre månader att bli frisk från eländet...

Tack :)
Diamant är 148cm så han är maxad d-ponny
( helt perfekt i storlek enligt mej som är 158cm :) )
Hade för mej att Diamant och Gideon var ganska jämnstora.

Fiorano: Håller tummarna för att Juno inte har samma smitta som Barbie hade och att han snabbt blir frisk! Gillar att se bilder på dina ponnyer, du rider dom så fint!

Mitt minne var visst inte så bra :o Men det stämmer, Gedion är 145 cm så de är ganska jämnstora.

Fiorano: Håller tummarna att det inte är samma smitta som Barbie, kan ju vara nåt helt annat också.

Vilken fin typ hon har! Kommer att bli en riktig pingla den där:).

Pancakes och Gesska; Hoppas också innerligt att det "bara" är en lätt förkylning eller nåt. Han har dock ingen feber och är sitt vanliga jag. Får se om jag longerar idag eller om han får vila ytterligare en dag eftersom jag sen är ledig i en vecka:p. Har jobbat så mycket de senaste två månaderna att hästarna mest är på lite halvfart. Men det kvittar ju ändå eftersom underlaget är crap. Töande snö är ingen höjdare.

Barbies ägare och därmed uppfödaren till båda djuren var här och hälsade på igår. Med sig hade hon transporten som jag fått av henne:bump:! Så jag längtar så tills våren är här på riktigt med bra underlag så vi kan börja träna och tävla!

Juno och Barbie har dessutom börjat få gå i hagarna bredvid varandra nu för att kunna släppas ihop om nån vecka (el kanske tidigare). Det fungerade sååå mycket bättre än jag trodde att det skulle! Barbie är en riktigt liten häxa som surar men Juno bryr sig inte utan ser lika glad ut för det:D. Han är dessutom inte så hingstig som jag befarade. Han hummar och låter lite men hänger inte ens ut dasen:p. Vid utsläppet i morse hälsade dom lite hastigt över staketet och sen ställde sig både och åt sin frukost:). Yey! Barbie älskar dessutom sin nya hage som erbjuder lite mer kvistar och annat att fixa med.

Som det ser ut nu kommer dom att få gå tillsammans på lösdrift efter sommaren. Tror det blir toppen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
5 414
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 788
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 495
Senast: Sassy
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 136
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar