Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

*Kl*

Beslutsångest de luxe inför helgen. Mitt visningsträns är svart med mässingsspännen och mässingsclinchers på pannbandet. Men jag har inget mässingsfärgat bett så det skär lite i mig :p Är jag tvungen att åka och köpa ett mässingsbett för enbart detta tillfälle? :crazy:

NEJ! Mässingsbett är fult! Jag har ett Sprenger mässing/rostfritt i 11.5 om du vill låna! Dynamic RS tredelat d-ringar. Men den lilla kanske har kostare?

På löshoppningen ska jag ha vanligt träns men ska det vara svart eller brunt? Aachen-nosgrimma eller utan nosgrimma? Eller Aachen-nosgrimma utan nosrem så det blir som en engelsk? (Men med den fula flärpen kvar :eek: )

INTE UTAN NOSGRIMMA! Hellre engelsk med flärp än aachen tycker jag oftast. Kanske undantag för maffiga, brötiga hingstar om man behöver dra dem i munnen (inte under löshoppningen alltså men innan o efter :p)

Till det bruna tränset har jag antingen vanligt slätt läderpannband eller ett med fyra rader guldiga Swarovskistenar.
Till det svarta tränset har jag vanligt slätt läderpannband, ett med en blingad stjärna, ett med fyra rader "vita" Swarovskistenar eller mitt blingade Sverige-pannband.

INGET BLING!!! Det är nästan ok vid dressyr, visning never ever!

Min ytterst proffisionella kommentarer som självklart ger dig en godkänd hingst om de följs :angel: :D

(jag bör nog inte tillägga att jag inte varit på en enda visning på typ fem år eller något :angel:)

Lägger till: Bling är ok när man rider tycker jag. Eller på de där flätade, supertrimmade, "rakade-över-hela-kroppen"-halvbloden :p

Men jag håller med! Klinker är okej men INTE BLING vid visning!!

Helt klart mässingsbett om spännena och klinkern är i mässing på tränset.

Hellre engelsk med flärpen kvar än utan ;)

*också väääldigt professionella åsikter* ;)

Men är det inte fruktansvärt med silverfärgat bett till träns med mässingsspännen? :p
Keso har nog 10,5 i bettstorlek, om det inte till och med är något kortare än så.

Den lille ponnyhingsten är än så länge så snäll att det inte är problem att passera stona trots att han går i vanlig grimma med vanligt grimskaft så någon Aachen-rem är säkert inte nödvändigt :p
Alltså Aachen-nosgrimma men utan Aachen-rem och vanligt slätt pannband. Men svart eller brunt? :p

Blingade pannband hade jag egentligen inte tänkt ha heller men ville att ni skulle få saker att välja på :D

Jag röstar på brunt träns, och samma träns vid både löshoppning och visningen. Engelsk nosgrimma och inget bling på pannbandet:).Bling kan dock funka; så här såg Juno ut på treårs:
479791_3964585844973_1183255625_n.jpg

Då får vi hålla tummarna att jag hittar ett mässingsbett att låna då ;) Jag är inte helt sugen på att köpa ett mässingsbett för enbart detta tillfälle :p

Men om jag ska ha samma träns vid både visning och löshoppning så har jag ju köpt visningstränset i onödan :p

Brunt träns är nog vad jag själv är mest inriktad på. Han passar faktiskt rätt bra i brunt :D

Haha, ja det är ju sant. Själv tycker jag att visningsträns är gräsligt fula och föredrar alla gånger ett snyggt stilrent vanligt träns.

Det visningsträns jag har tycker jag nog är rätt likt ett vanligt träns, förutom nosgrimman. Eller är det något särskilt på visningstränsen du ogillar?

Riks 2011 hade jag vanligt träns, brunt med ljusbrun fodring

zt6mindre22.jpg

Har även visat i:

DSC00406.jpg

och med "visningsbett" men tycker nu själv i efterhand att det är lite overkill på en valack :p tycker väl egentligen att endast redan äldre godkända hingstar bör visas i det. Eller riktigt bra ston också möjligtvis....

hagens_zinzano-27.jpg

Huu, nej! Jag avskyr att fläta. Dessutom är hans man för lång. Dessutom är han söt i sin lockiga man. Dessutom är det inte kutym. Räcker det? ;)

Det kommer bli ett vanligt bett. Frågan är isf vilken färg och om det ska vara fasta eller löpande ringar. (Jag har verkligen för mycket grejer!)

Connemaror SKA ju ha lång man, i utställningssammanhang i allafall, så ha den fritt fall du.

Sedan ska ju hingstarna vara manliga, så jag skulle i ditt fall undvika allt bling bling och tänka i banorna manligt på "lill-pojken" ;)

Jag vet. Egentligen gillar jag inte lång man men Kesos man är sparad för enbart detta tillfälle :p

Min fästman Appe fnyser åt bling-tankar på Keso och anser att spikes och nitar är grejen :D (När jag påpekade att Totilas också är hingst och har bling så bara tittade Appe på mig och sa kyligt "Totilas är dressyrhäst. Det är fjolligt så det kan du ju inte jämföra med." Och så var det med den saken :D )

Något ska han ju ha rätt i :devil: Du vet, även en blind höna kan hitta ett korn :rofl:

Veckans planering för Keso:
Måndag: Keso ska verkas och eventuellt få skor. Dessutom ska lite av hans päls klippas bort.

Tisdag: Börja frisera man, pannlugg och svans. (Lär få göra det även på onsdag.)

Torsdag: Putsa tränsen, grimma, senskydd osv. Packa transporten med hö, kraftfoder, senskydd osv. Packa mina egna grejer. Eftersom vi bara ska ha en hund med oss, chihuahua-JR-korsningen, så plockar jag ut den stora buren ur bilen och sätter in en mindre i baksätet. Det ger oss massor av plats i bakluckan :D (Dessutom finns det ju rätt mycket plats i transporten och transportens sadelkammare.

Fredag: Rida Peia och Cinna på morgonen. Steka pannkakor. Hämta Jennifer på Lund C, om hon inte behagar åka buss :p Äta lunch. Åka till stallet och lasta in ponnyn och resten av packningen. Åka till Johanna, bör ta 2,5-3 timmar. Nätt färd. Tyvärr får jag köra själv. Varken Jennifer eller Daniella har E-körkort :devil:

Kan ju bara hålla med Appe :p

KL

Idag har jag varit och tränat med pållan igen. Hon skötte sig galant. Gick i fin form nästan hela tiden och gjorde de dressyrkrumelurer hon skulle, fast det var ju svårt med öppna i trav i vänstervarvet förstås, men det löste vi det med.
Vi avslutar våra träningar med att hoppa lite granna och idag hoppade vi tre hinder i rad för första gången. Pållan bytte galopp som hon skulle, hade fina språng över och vi fick fint beröm av tränaren. Det kändes helt enkelt skitbra. :banana:

På vägen dit mötte vi ett nytt fordon, en motorcykel (av något slag, enduro-hoj kanske?), visst hon blev lite spänd, men gjorde inte en fena. :bump:
Det är så skönt att veta, att även en mc verkar vara OK, de kan ju annars vara ganska läskiga eftersom de låter så mycket och kan komma väldigt snabbt inpå.

Senast ändrad:

Kul att både träning och trafikridning gick bra :bump:

*KL*
Idag har jag friserat den unge mannen. Shit vad han har mycket hår! :eek: Igår blev han halvklippt och dessutom skodd. Han var duktig vid båda övningarna :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
299
· Visningar
5 826
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 802
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 527
Senast: Sassy
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 222
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka