Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

*KL

Jag hade tänkt att visa film från när vi tömkörde idag, men det visade sig att min lilla kamera fick vääldigt svårt med allt mörker och bara en ljuskälla så det vart mest bara svart :(

Efter mycket om och men verkar det äntligen som han är bra i magen i alla fall, problemet är att jag fortfarande tycker det ser ut som om han skulle behöva mer protein och det är redan tillräckligt svårt att få ihop foderstaten utan att överskrida MJ eller få problem med magen. Suck.

Vad blev lösningen? Jobbigt med magproblem :-(

För Tiger blev det omvänt, tänkte mata på och se om han öht kunde funka på typ fri tillgång (han har alltid fodrats som lättfödd och varit lite rund så fort han vuxit hyfsat klart på höjden). Nu har han ätit bra över normalbehovet och jag tror faktiskt jag kände ett revben här om dagen :-D tror iofs många saker påverkat så han kanske inte kan äta fullt så mycket framöver men det är ändå skönt att inte behöva jaga jaga både värden och kvalité på hösilaget.

Jag är inte säker, men det kan ha varit saltet som varit boven för det får han inte mer än det som finns i mineralerna just nu. Saltsten äter han upp alldeles för fort så han har fått salt löst med kraften istället. Det har funkat i flera år, men i år verkar det ha varit för mycket.

Jag önskar att Gedion också kunde smalna av genom att äta mer, lite jobbigt i mattehjärtat när han får nöja sig med halm :p

och Kjerulfia:
Jag har sett det på hemsidan :crazy: Ingen ytterligare information har gått ut till de berörda hingstägarna iaf. Det kanske jagas annan anläggning som kan ta emot evenemanget med extremt kort varsel? Isf helst en anläggning i Skåne :p
För min del kan iofs premieringen senareläggas med någon månad men sen går det inte att skjuta mer på det eftersom betäckningssäsongen då hinner dra igång.

Hoppas du snart kan komma igång med riktig träning, utan kryckor!

Han lär inte bli annat än C-ponny iaf. Jag har ingen särskilt noggrann statistik vad det gäller hingstars mankhöjd men jag vill minnas att de flesta är D-ponnyer. Av de som löste licens 2012 så fanns det ingen gul C-ponny. Tror bara det var två-tre stycken C-ponnyer öht.
Dock har Keso, såklart, gulanlag. Värt att tänka på också.

Det hoppas jag med!

Men det låter ju riktigt bra för Kesos del! :bump:
Han är ju fin, verkar ha bra temprament, är gul och c-ponny det borde locka flera stoägare!

Hoppas de löser sej med premieringen, kvarka är ju inget man vill ha med hem till sitt stall.

Temperamentet är suveränt, än så länge :p

Vi får väl se. Det vore skönt att få något besked om det finns någon backup-plan med andra datum, annan plats eller om det helt enkelt ställs in.

Man hoppas ju att de kan få tag på annan anläggning. Hoppas verkligen att det löser sig på något sätt, men det kan inte vara helt lätt.

Gittan och en av hennes kompisar ska vara lösdriftshästar under helgen minst, eftersom två av tre lösdriftshästar har boxvila pga hovböld och diverse, så det blev en akut boxrokad. Ja, ja de verkade trivas iallafall. Fri tillgång till mat har de ju nu, och båda tycker att mat är ganska viktigt här i livet så de verkade nöjda.

Senast ändrad:

Det tycks bli hingstpremiering i Ljungby istället. Närmare för mig men det ställer till det med boende, stallplats och en av mina medhjälpare som reser uppifrån Finspång. Men men, det är bättre än kvarka :laugh:

*KL

Vi har varit iväg idag och åtgärdat päls:

575992_10151342811578391_784232717_n.jpg

Tjusigt :-D

Tänkte lägga in en bild på samma tema:
wpid-dsc_1190.jpg

Supertigern blev klippt i nacken med maskin! Det trodde jag aldrig skulle gå men han var helt lugn. Klippmaskinsskräcken verkar vara övervunnen riktigt ordentligt :bump:

Wow - imponerande!! Så där skulle nog aldrig Tingeling tillåta att jag klippte med maskinen....

*kl*
Idag har vi haft träning igen och idag utbrast tränaren att det var vårt bästa pass någonsin!
Känslan när jag satt på var väl inte att det var det bästa hela tiden men nu när jag sett filmerna så förstår jag vad hon menar!

Senaste två veckorna har jag verkligen jobbat stenhårt med att få henne så lösgjord som möjligt och idag satt tränaren upp för första gången på ett år (hon har skadat ryggen för ett år sedan och har därför haft svårt att rida Tingenling som studsat runt en del) och hon kände en oerhörd skillnad till det bättre idag!
Superskoj att höra!!

Så vi firar våra framsteg med en veckas vila nu! HAHA! Tror dock att Tingeling kan behöva lite vila för vi har gjort gigantiska framsteg senaste tiden och det kan nog behövas smältas lite.
Så det blir en veckas hel vila och sen tror jag veckan efter blir vila varannan dag och sen skrittjobb och lite jogging varannan dag.

Åh vad kul :D:D Jag längtar tills vi kan åka och träna! Ska bara skaffa släp först och ha lite kondis på ponnyhästen :p

Nä det trodde jag aldrig skulle gå heller! Med tanke på att han slängde mig in i väggarna och slog sitt eget huvud efter när vi hade klippt honom första gången och tog fram maskinen igen :cool: Men skam den som ger sig! Jag har tillbringat många rädda timmar med en minst lika rädd häst och den där maskinen men efter 4 år så har pålle kommit på att maskinen är rätt snäll trots allt :love:

Även om jag faktisk aldrig ens funderade på det där uppe vid öronen med tanke på att just upp mot öronen är det han är mest rädd om annars vid klippning. Vet inte vad jag fick iden ifrån idag att faktiskt testa. Den jävla manen troligtvis :cool:

Härligt :banana:

Gedion tycker det är superläskigt att bli klippt, så han står blickstill. Men vi brukar inte klippa mer än hela halsen fram till huvudet så han spänner sig bara men gör inget när man är där. Manen skulle nog gå, men vi har ingen envis slinga att tämja där ;)

LilaTiger: Jag har aldrig tänkt på att Tingeling ser ut att ha så långa ben innan, jag kanske är för van vid ponnybenen hemma :D

*KL

Innan klippningen tog jag några bilder på den vita för att dokumentera hur han ser ut nu:

2013-03-03102918_zpsd9b44d6c.jpg

Idag skulle jag ta några nya för att se skillnaden med och utan päls (plus friserad man och svans ;) ). Det gick onekligen väldigt sådär...

SAM_0871_zpsf49a4f9b.jpg

SAM_0872_zpsf738b924.jpg

SAM_0873_zpsf80650bf.jpg

SAM_0874_zpsab50ff94.jpg

Efter den här bilden tröttnade herr ponny på mattes fotoförsök och gick helt enkelt iväg för att beta :mad: Hela tiden lagom långt bort för att jag inte skulle få tag i honom :grin: Jag tröttnade och gick tillbaka till stallet (typ 30 meter bort), stod där inne en liten stund och kom ut med lite havre skramlandes i en bytta. Ponnyn som alldeles uppenbart varit övergiven och utsvulten i evigheter kom travandes mot matte (och havren!), men några fler porträttbilder blir det nog inte utan medhjälpare :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
280
· Visningar
5 454
Senast: Mineur
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 788
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 500
Senast: Sassy
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 136
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar