Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

en ganska intressant kommentar från dig..angående hästarnas mankhöjd.
Är det vanligare med överhöjdare inom connemaraaveln idag jämfört med 15 år sen?

Vi har ju provat ta fram 2 o båda har blivit överhöjdare trots föräldrar som ligger mellan 145-148.
Är det jakten på den maxade d-ponnyn som gör att dom blir större och vilken betydelse har det för framtidens connemaraPONNY?

för övrigt så ska jag fixa bilderna i helgen, så länge de inte spöregnar!:cool:

en ganska intressant kommentar från dig..angående hästarnas mankhöjd.
Är det vanligare med överhöjdare inom connemaraaveln idag jämfört med 15 år sen?

Vi har ju provat ta fram 2 o båda har blivit överhöjdare trots föräldrar som ligger mellan 145-148.
Är det jakten på den maxade d-ponnyn som gör att dom blir större och vilken betydelse har det för framtidens connemaraPONNY?

för övrigt så ska jag fixa bilderna i helgen, så länge de inte spöregnar!:cool:

Intressant frågeställning!

För min del får grenar av connemaraaveln GÄRNA tillverka överhöjdare. Men det är ju faktiskt inte korrekt enligt rasbeskrivningen väl?

Finns en otroligt stor marknad för överväxta connemaror!
Jag har en lååång lista på människor som frågat om Q är till salu och som vill att jag ringer om han ska säljas!!
Även ridskola!

Och jag förstår dom, den är söt, den är lagom i storlek för både barn och vuxna (inte för tunga), lagom stora rörelser, fin teknik med språng som räcker till 120 (förmodligen 130 med bra pilot) och språng som är lätta att följa med i.

Nisse som vi sålde såldes ju väldigt enkelt när jag väl bestämde mig för att sälja.
Nu kände jag iofs den tjejen (jobbade tillsammans) men såhär i efterhand är de flera av hennes kompisar som är inbitna halvblodsmänniskor som avundas hennes lilla nisse som gör alla övningar lika bra eller bättre än deras halvblod plus att han inte är så stor så hon orkar rida ihop honom till skillnad från kompisarnas 170 hästar.

Men det är ju fel med överhöjdare om man ska gå till rasbeskrivningen, så det är inte önskvärt, precis som BEC.
Även om marknaden kanske skriker efter dessa?

Här kommer en bild på Gittan från december förra året. Måste fixa upp fler bilder på lämpligt internät ställe, så kan jag visa några nyare.

Eftersom hon var sjuk förra sommaren och tappade ALLA muskler och såg ut som ett benrangel, är hon fortfarande tunn på den här bilden.
Idag är hon en fetknopp efter allt nytt gräs. :angel:

374233_10150502244586085_1095004485_n.jpg

Fast rasstandard är ju inte samma sak som den naturliga variationen i mankhöjd hos en ras. Connemaran har ju en naturlig variation uppåt till ca 155, nedåt kommer jag inte ihåg.

Söt pålle :D

Nä, variation är självklart ok :) Jag är nyfiken på om spannet ändrats något och om medelmankhöjden ändrats? Jag tror inte den B-ponnyn jag satt in var helt ok enligt rasstandard iaf :p

Jag tror att medelmankhöjden har ökat. Men den har också ökat i takt med att gränsen för ponny har höjts har jag för mig. Det visades på ett föredrag på SCS årsmöte i år.
Rätt intressant företeelse, men inte förvånande egentligen.

Ja det känns väl som om medelmankhöjden har ökat något de senaste åren. Men det vet jag inte om det är något unikt för just connemaror?

Själv hade jag ju gärna haft en överhöjdare att rida på själv. Men ett av målen med min avel är ju att det ska bli en ponny. Om det sedan skulle bli en överhöjdare så tror jag inte att det kommer bli svårare att bli av med den för det.
Att just Kjerulfias Gittan har blivit så stor kanske inte är så konstigt. Hon har väl en mamma som är ganska stor?

kl
Ingen fölunge här än. Nu är vi på 344dagar. Det börjar rinna lite gulaktig vätska ur spenarna och bäckenbanden är som en hängmatta :D Snart kanske?

2 åringen har varit på promenad med gjorden ett par gånger till. Visade lite attityd när vi skulle prova att trava lite men det ser jag bara som positivt. Vill ju ha lite go i dem också :)

Ja om jag minns rätt så är Gittans mamma rätt stor.
Å så mina som har samma pappa som Gittan, dom är ju överhöjdare dom oxå.
Sen om de kommer från mamma eller pappa vet jag inte.

Vad skönt att hon lagt på sig, Roisin hade en period när hon var fyra-fem där hon inte ville lägga på hullet.
Jag testade och ge henne lite allt möjligt, eftersom hon först åt hon det villigt och sen helt plötsligt valde att rata det efter ett par veckor...som tur var hjälpte sommarbetet henne med.

Nu är vi åt andra hållet, eftersom hon inte gått att hålla igång pga hältan så gick hon upp en hel del i vintras, men i vår har vi lyckats banta ner henne rejällt.
Det är en bit kvar, men det går nog bra för nu kan jag ju motionera henne igen, har ridit två korta svängar i veckan på henne.
Det var så kul att kunna rida igen! :love:

Roisin är efter en överhöjdare, jag hade inte blivit besviken om hon hade går över höjden.
Men hon brås på sin mamma som är ca 144cm, Roisin ligger däromkring med, hon är inte slutmätt.

Eftersom hagkompisen är skadad och ska ta det lugnt, har jag löslongerat henne i hagen, så hon fått röra på sig lite, för han går tyvärr inte att lämna ensam.

Jag tog en riktigt fin bild på henne igår, hon får en tia från mig i alla fall (i söthet), vi får se hur det går till hösten då jag vill att vi ska komma i väg på utställning i grannbyn. :D

I Gittans fall tror jag höjden kommer från både Flynn och Teresa.
Teresa har ju åtminstone tre bröder som också är stora (Questy, Zinzano, Yuppie). Questy, som är/var typ 160 har Gittans ee (Ashfield Festy) och uu (Abbeyleix Flora), som e och u.

Det funkade, haha :D

Jag har tagit bort typ alla foton från photobucket eftersom jag aldrig gillat det. Nu funderar jag på vart man ska ha dem istället? Jag hade nog velat ha lite större album (a la 40 bilder från ett ridpass), det är inte så smidigt på en blogg väl? Först tänkte jag ha dem på mitt googlekonto (typ Picasa?) men där verkar man inte alls kunna ha så många. Hmm.

Bilder föreställer förresten Tiger som åring och en av hans uppfödare december 2004. Foto: Nina Gustafson.

Vilken söt liten tiger :)

Bara för den bilden så började jag titta på gamla bilder på photobucket o hittade denna bild med min vildhingst Q.. 3 år o polaren som dock hunnit bli valack!
skogen008.jpg

Imorgon ska lille spjuvern på dressyrtävling och idag när jag trimmade lite lätt så satt galoppdelen som ett smäck. Superfina byten:love:
Så nu får vi hoppas att det håller i sig imorgon oxå :)

Han ser verkligen livsfarligt ut :eek: :D Fina pojkar!! Var Q aldrig hingstmaterial eller varför kastrerade ni honom?

Ha så kul imon, du är bäst :D

Vi behöll Q som hingst över 3 års men då han redan var för stor på 3 års så valde vi att kastrera. Fick ju inte superlysande på 3 års heller då löshoppning inte är hans gren riktigt.
Han blir först lite övermodig o fegar sen ur istället även om bentekniken är bra. Sen fick han bara 767 på gången.

Vi hade gärna visat honom som hingst men eftersom han var så stor så tänkte vi att han måste vara något helt makalöst bra för att få en överhöjdare godkänd..

Med facit i hand hade det kanske varit bättre o sparat honom men han är nöjd som valack oxå.

pixbox är helt okej! Men om man kopierar bildadressen därifrån så får man ta bort lite (två bokstäver) i slutet för att de ska kunna visas direkt i inlägg här.

När man blir medlem där så har man ett visst antal utrymme första månaden så får man lite mer för varje månad. Jag som varit medlem där i massa år kan ladda upp hur mycket som helst! Jag har hundratals bilder där och man gör olika album med så många bilder i varje som man vill!

Här är min sida där/mina album: http://www.pixbox.se/usr_show_id1750_page0_order1.html

Och dom har så man kan ladda upp alla bilder samtidigt precis som photobucket, så man slipper sitta med en och en och ladda upp :) Du kan även välja om bilderna/album ska vara publika eller privata eller bara för vänner

Det var så kul att kunna rida igen! :love:

Så härligt! Hoppas nu att det fortsätter åt rätt håll. :)

Jag får väl baka tårta igen för idag drattade jag av. Landade mjukt på en gräsplätt men bröt av en nagel. :eek:
Buset skulle ju bara akta sig för ett monster som låg och lurade i ett buskage (eller mer troligt så lurade det nog mest inuti hans söta, pälsklädda huvud) så han gjord en snygg tvärvändning. Det gjorde jag också men tyvärr inte åt samma håll. :rofl:
Han är lite av en expert på tvärvändningar enligt ägaren och det har jag ju märkt men jag har hittills lyckats sitta kvar alla gånger utom idag. Ställningen i tävlingsgrenen "Tvärvändning" är i nuläget 5-1. Ryttaren leder med andra ord stort över Häst. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
5 384
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 786
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 495
Senast: Sassy
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar