Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

Gillas!

Nu sitter jag hemma och ser min häst genom fönstret, lycka :love: Ska lasta och köra upp och rida i naturreservatet tänkte jag :bump:

Tips till fotografen är att följa ekipaget med kameran och klicka av över hindret. På många bilder ser det ut som att h*n har hållt kameran beredd vid hindret och klickat av när ni kommit i bild, därav blir ekipaget suddigt :idea:

Så att kameran vet att det är ekipaget som ska va i fokus och inte hindret! :)

Tipset är snarare att skaffa en ny kamera :p Kameran är tämligen uttjänt men får leva med ett tag till. Det blir nästan alltid suddigt, även på stillsamma objekt.

Hahaha :D

Min lilla häst var på strålande humör idag! Han har vilat senaste veckan pga vår fälttävlan i helgen (som mamma lägger typ 20 h/dag på flera veckor... =/) och vi åkte till gräsvägarna = glad häst :D Nu på kvällen var vi på promenad med mammas sto och hunden en sväng, det tog Tiger typ hela rundan att fatta att äter man snabbt i farten går det bra (som mammas häst kan), stannar man blir matte arg, hahaha, matvrak!

Livsnjutare! :love:

Jag är helt slut efter ha stängslat för sommarbetet, men hästarna verkade nöjda, gott med gräs och spring i benen.

Ja, innan blinningarna kommit! Knotten är dock vakna här.

I morse var jag och Tiger ute i skogen en sväng och testade rida utan tyglar, det var coolt :D

Jag fäste helt sonika tyglarna på det bettlösa runt halsen i stället och kunde hålla dem som vanligt liksom. Tigerbuset är ju dock van vid att vi bara är ute och flummar i grimma och då saktar han av för röstkommando eller att jag viftar lite på snöret, jag sitter inte direkt så stadigt att det är möjligt med några sitshjälper (läs hänger i halsringen och skrattar :D). Idag tänkte jag dock testa om det gick att rida som vanligt (nåja, utan sadel såklart) och hålla tyglarna som vanligt men att ha dem runt halsen.

Först gick det inte så bra :D Tiger (som faktiskt är en väldigt snäll häst) trodde vi var ute och busade som vanligt och han ville välja väg, när jag inte styrde så mycket (brukar ju vara antingen leda eller lägga snöret mot halsen beroende på vilken sida av halsen man har det) så trodde han att jag valde samma :p Så vi fick stanna och svänga tillbaka, visserligen utan ytterligare hjälp men min tanke var inte en 10 m volt i korsningen, haha.

Sen gick det inte så bra när vi skulle trava ner för en backe hemåt efter att precis ha vänt efter lite för mycket bus. Samma visa igen - Tiger fattade inte att jag faktiskt ville bromsa och jag ville inte göra som vanligt att bara göra halt på röstkommando. Då sträckte jag fram handen och tog tag i huvudlaget faktiskt och Tiger bara "Va, ville du något matte?" hahaha, sötdjur :D Sen kom han på att jag faktiskt kunde vilja bromsa och även bryta av utan att jag höll i huvudet och då gick det finfint :) Kul var det!

Sen var det dags att sitta på hinder på hemmaklubbens fälttävlan! Först ut var PCNC* som jag tror Nice n Curly vann? Vi satt på en grav med en stor häck bakom i slutet av banan, flott hinder ponnyerna hoppade relativt bra över. Nästa klass var P90 och vi satt på en halv coffin, grav och stock ut, oxå i slutet av banan. Jösses amalia vad fort det gick ibland :eek: Sen var det P80 och vi satt på en vit låda med ris som tredje hinder, kul att sitta både i början och i slutet av banan i de olika klasserna! Sista klassen H90 satt vi på samma coffin som innan och det gav lite krångel för de mindre rutinerade och gav oss åskådare mycket intressant ridning att titta på. Gud vad det är kul med terräng :bump:

Nu blir det promenad med pållarna och imon ska Jag och Tiger hitta på något kul, jag har inte bestämt vad ännu dock. Sen är det terräng hela dagen igen, H100, * och ** :banana:

Här hade vi värsta knottinvationen igårkväll. Stackars hästarna!
Kul att kolla på fälttävlan, det är lite fart och fläkt. Men jag hade nog aldrig vågat fräsa på i de tempot själv.

Ingen fölunge än men vaxproppar som kommer och går så det borde vara nära. Den havande tycker det är tämligen tungt och jobbigt just nu och vill helst stå inne i lösdriften och klia rumpan.

Fälttävlan är ju :love: Jag är dock ännu mer övertygad om 90 och kanske 100 är max för min del :D

Söndagen bjöd på hästar, 100, * och **. Vi satt på superlätta hinder (dvs kalasstora lådor/stock oxer) där alla var felfria hela dagen förutom näst sista ryttaren som vägrade ut sig på vårt hinder som var nr 2. Helt odramatiskt vid våra hinder alltså och vi kunde roa oss med att titta på alla fina hästar!

Innan dess var Tiger ute och busade i skogen och matte insåg att det var enklast att fatta galopp från halt. Varför har jag inte testat det innan?! Självklart var det ju enklast pga att matten lyckades sitta still nog och ge lite mindre motstridiga hjälper, suck på mig :angel:

Sen hittade jag min granne i slutet av sista klassen så jag fick lift ända hem direkt från tävlingsplatsen, så smidigt och mycket roligare än att sitta på tåg! Gillas :bow:

Endast en olycka på hela helgen med maaaaaassor av starter var ju bra dessutom, ingen skadad häst heller.

Hej hej!
Jag har följt den här tråden en del, men inte skrivit förrän nu.

Jag har en connemara född 2008, Gräns Birgitta (e: Grange Flynn Sparrow ue: Hagens O'Cheif), men mest kallad Gittan. Hon är stor, mätte senast 152 i manken och närmare 155 över rumpan.

Gittan är en glad pålla som tycker om mat och när matte tar ute henne på en ridtur i skogen. Dressyrandet håller vi på att komma underfund med och det här med att hoppa är ju roligt, speciellt ut ur hagen, men det är lite läskigt att hoppa diken i skogen om man är första häst tycker Gittan. Om kompisen gör det först går det dock jättebra.

I sommar väntar förberedelser inför kvalitetsbedömningen i Rånäs, så hon får ta det lugnt först i augusti.

Åh vad roligt med en till Flynnavkomma!!
Bild och helst film är ett måste :)

Har för mig att jag sett henne som fölunge då jag varit på gräns men där är så många så minns inte alls egentligen!

Har ju själv ett Sto från Gräns och två avkommor undan henne med just Flynn som pappa.
Den ena är dock såld men jag ser honom varje vecka!
Båda överhöjdare.

I helgen är de debut i msv B.. vi börjar fixa bytena helt ok även om han är lite före åt ena hållet ibland och lite efter åt de andra hållet :P
Förmodligen får han springa en 120 på söndag oxå då mitt halvblod är anmäld men är lite knackig och tävlingen är bara 20 minuter hemifrån. Så vi åker nog dit o skutttar o åker sen hem igen!

Välkommen!
Jag är också nyfiken och vill se bilder!

Det börjar bli riktigt många överhöjdare i denna tråden.

Jag stämmer in i skaran som önskar sig bild :D

*KL
Igår var min hästkrake BILLIG. Trodde jag skulle kunna skritta en lugn runda med hackamoret eftersom vi ridit ut flera gånger på nya stället (där han ändå stått mer än två månader nu) men det var FEL! Slutade med att han reste sig och kastade sig såpass att jag åkte av och fick gå hem...

Hade inga större men utöver humöret igår men idag är jag fasen mörbultad överallt...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
5 695
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 795
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 523
Senast: Sassy
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 194
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka