Nya A-kasse regler

Sv: Nya A-kasse regler

som egenföretagare har jag "sålt" mina varor o tjänster till marknadspriser hela tiden.med undantag från de sönderreglerade jordbrukspriserna. men de tillkom ju för att hålla priserna nere.....

En annan nyliberal vanföreställning är ju tron på "den osynliga handen" som ska göra marknaden självreglerande.

Denna osynliga hand fungerar ju i praktiken inte alls eftersom marknadens beslut tas av ett fåtal väldigt mäktiga människor, visserligen mäktiga men likafullt fortfarande människor vilka gör helt mänskliga misstag.

Så marknaden har inte alltid rätt om vilka priser som borde råda...
 
Sv: Nya A-kasse regler

Det där är ju ganska intressant vändning. Såg halva programmet Lönesänkarna igår om just lönebildning och sysselsättning.

Utifrån det jag såg är tanken att det bör finnas en viss arbetslöshet för att dämpa löneökningstakten - vilket även flera ledande nationalekonomer i Sverige och utomlands är helt inne på, tillika även sittande regering (men även tidigare dito).

Varför då inte låta folk få ta del av kompetenshöjande åtgärder direkt istället, så att även deras arbetsmöjligheter ökar? Och då menar jag förstås riktiga kompetenshöjande åtgärder inte fas 3 och ungdomssatsning som enligt mitt förmenande är både att idiotförklara människor och kasta pengarna i sjön.

Skall säga att jag inte läst hela tråden, utan bara de första inläggen.

Jag tycker att man skall skapa incitament för förändring under arbetslöshetsperioden, hjälpa människor att öka sina chanser till ett vettigt jobb, dvs öka utbildningsinsatserna, men kan bara gissa att detta ligger tvärtemot regeringens linje för att kunna ha en viss arbetslöshetsprocent.
 
Senast ändrad:
Sv: Nya A-kasse regler

:bow::bow::bow:

Men då kan ju byggjobbarnas löner börja stiga igen och det rimmar ju illa med Borg och Reinfeldts tankar om att arbetarna måste hållas svältfödda, så det kommer ju knappast att komma någon sådan lagstiftning inom överskådlig framtid.

Hela Borg och Reinfeldts politik bygger på att kunna sänka reservationslönen så att arbetarna blir desperata nog för att sälja sig villkorslöst, att då lagstifta mot att kunna ta arbetare från utlandet som kan tvingas att jobba under slavliknande förhållanden går ju stick i stäv med denna ideologi.

Nu spårar visserligen diskussionen långt utanför trådens ämne.

Men i Sverige kan vi väl ändå inte påstå att byggjobbarna är dåligt betalda?
Sett i reallöner, och jämfört med exempelvis sjuksköterskor, lärare, bibliotekarier och andra personer som också har ansvarsfulla jobb, är allt byggjobbarna välbetalda här.
Det kan finnas andra yrkesgrupper som har större behov av att få upp lönerna.

Min pappa outbildade metallaren har bättre månadslön än min mamma lågstadieläraren med högskoleutbildning.
 
Sv: Nya A-kasse regler

En annan nyliberal vanföreställning är ju tron på "den osynliga handen" som ska göra marknaden självreglerande.

Denna osynliga hand fungerar ju i praktiken inte alls eftersom marknadens beslut tas av ett fåtal väldigt mäktiga människor, visserligen mäktiga men likafullt fortfarande människor vilka gör helt mänskliga misstag.

Så marknaden har inte alltid rätt om vilka priser som borde råda...

Vem ska annars sätt priserna?
Går exempelvis staten in och sätter priserna så sker det ju på något eller någons bekostnad och funkar ju bara så länge marknaden dvs folket accepterar det.

Sverige har idag en konkurrensutsatt marknad. vilket har tvingat fram en konkurrenskraftig industri. Att då inte konkurrensutsätta vissa delar av marknaden dvs införa en skyddad verkstad låter sig bara göras med skattemedel som hämtas från den konkurrensutsatta delen av marknaden.

Men resultat att konkurrensförmågan och därigenom förmågan att vinna affärer minskas vilket i sin tur leder till mindre skatteinkomster och det medför i sin tur mindre pengar att skydda de "skyddade verkstäderna"

så på sikt sätter alltid marknaden priserna. Kolla på varvsindustrin i Sverige, den var inte längre konkurrensmässig. Så länge staten hade råd pumpades miljarder in i den och subventionerade priserna. men till slut så bestämmde marknaden...som alltid:meh:
 
Sv: Nya A-kasse regler

Nu spårar visserligen diskussionen långt utanför trådens ämne.

Men i Sverige kan vi väl ändå inte påstå att byggjobbarna är dåligt betalda?
Sett i reallöner, och jämfört med exempelvis sjuksköterskor, lärare, bibliotekarier och andra personer som också har ansvarsfulla jobb, är allt byggjobbarna välbetalda här.
Det kan finnas andra yrkesgrupper som har större behov av att få upp lönerna.

Min pappa outbildade metallaren har bättre månadslön än min mamma lågstadieläraren med högskoleutbildning.

I sverige är det fult att tjäna mer pengar tack vare utbildning eller kunskap, däremot är det helt ok att vinna pengar:D
 
Sv: Nya A-kasse regler

Eller så bestämde inte marknaden när det gällde varvsindustrin och tekoindustrin utan facket genom att vägra marknadsanpassa lönebildningen!

På en konkurrensutsatt marknad bestämmer "marknaden" priset ( i alla fall i teorin, i praktiken beror det på hur pass funktionell marknaden är, dvs antalet köpare, information, kunskap, ev kartellbildning etc).

Sedan är det upp till den enskilde säljaren - på den konkurrensutsatta marknaden - att kunna producera och sälja till ett kostnadsläge som ger långsiktig överlevnad för just dennes företag.

I Sverige har det varit så att man tidigare inte velat kostnadsanpassa till rådande efterfrågan, detta löstes delvis med hjälp av devalveringarna på 70- och 80-talet. Senare har lösningen bland annat varit att flytta ut produktion till låglöneländer, men också införa ny teknik på bekostnad av arbetstillfällen.
 
Senast ändrad:
Sv: Nya A-kasse regler

I sverige är det fult att tjäna mer pengar tack vare utbildning eller kunskap, däremot är det helt ok att vinna pengar:D

Tack för att du påminde mig:p

Jo, och det är ju som också påpekats allt vanligare att tillverkningen försvinner i Sverige och flyttar till länder där lönekostnaderna är lägre för företagen.
Och exempelvis snickare kommer från Polen och jobbar billigare eftersom de får bra lön ändå, jämfört med Polska löner.
Och de svenska fackföreningarna sätter ner foten och hindrar marknadskrafterna från att träda i kraft genom att kräva svenska löner även för utländsk arbetskraft.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Eller så bestämde inte marknaden när det gällde varvsindustrin och tekoindustrin utan facket genom att vägra marknadsanpassa lönebildningen!

På en konkurrensutsatt marknad bestämmer "marknaden" priset ( i alla fall i teorin, i praktiken beror det på hur pass funktionell marknaden är, dvs antalet köpare, information, kunskap, ev kartellbildning etc).

Sedan är det upp till den enskilde säljaren - på den konkurrensutsatta marknaden - att kunna producera och sälja till ett kostnadsläge som ger långsiktig överlevnad för just dennes företag.

I Sverige har det varit så att man tidigare inte velat kostnadsanpassa till rådande efterfrågan, detta löstes delvis med hjälp av devalveringarna på 70- och 80-talet. Senare har lösningen bland annat varit att flytta ut produktion till låglöneländer, men också införa ny teknik på bekostnad av arbetstillfällen.

instämmer, och genom att devalvera så sköt man över problemen till kommande år o generationer....

Att naivt påstå att man inte ska låta marknaden sätta priserna... det är som att låta bli att pissa. det går ett tag men sedan kommer det vare sig man vill eller ej.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Tack för att du påminde mig:p

Jo, och det är ju som också påpekats allt vanligare att tillverkningen försvinner i Sverige och flyttar till länder där lönekostnaderna är lägre för företagen.
Och exempelvis snickare kommer från Polen och jobbar billigare eftersom de får bra lön ändå, jämfört med Polska löner.
Och de svenska fackföreningarna sätter ner foten och hindrar marknadskrafterna från att träda i kraft genom att kräva svenska löner även för utländsk arbetskraft.

Och då gör marknaden som den alltid gjort, finner nya vägar.

blir det betydligt billigare att anlita en snickare svart än vitt och valet står mellan att anlita ngn eller låta bli, vad väljer Svensson då?

Vi har valet mellan en öppen beskattningsbar ekonomi med marknadspriser eller en strikt kontrollerad vit + en okontrollerbar svart ekonomi.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Det var sant under 1970-talet. De som anställs idag har genomgående låga löner, jmf med genomsnittslönen för metallare på teknikavtalet som har stått stilla i flera år.

Vad gäller byggjobbarna så ersätts dessa med billiga polacker och rumäner, på samma sätt som inom transportnäringen.

Inkomstskillnaderna ökar snabbt i Sverige och har gjort så sedan 1990-talet även om ökningen har eskalerat under de sista 5-10 åren.

Hade löneutvecklingen hos metallarna stått på sig sedan 1978 så hade en metallare idag haft sisådär 35 000 vilket man inte får idag med mindre än att du har en högskoleutbildning.

Faktum är att genomsnittlig lön för en metallare i privat tjänst är 25 000 medan genomsnittslönen för den som har ingenjörsutbildning på högskolenivå idag i privat tjänst ligger på 38 000.

De som har en ingenjörsutbildning på nivå civilingenjör har i privat tjänst en genomsnittlig lön på 48 000...

Så de som försöker påstå att "utbildning inte lönar sig" är helt ute och cyklar med nattmössan djupt nerdragen...

Jämför vi med arbetarnas gyllene år 1978 så har dessutom arbetstakten och komplexiteten hos arbetsuppgifterna ökat radikalt liksom värdet av det producerade - trots detta så sjunker reallönerna... Så mycket för det nyliberala mantrat "ansvarstagande ska löna sig" :wtf:
 
Sv: Nya A-kasse regler

I dokumentären Lönesänkarna tar man upp just detta, och hur regeringen efter valet 1982 (socialdemokratisk) tog beslutet att försöka omfördela ersättningen mellan arbete och kapital, då lönerna tog en väldigt stor andel, vilket i sin tur leder till för låg investeringsvilja etc (min kommentar det sista).

Det är intervjuer med bland annat P-O Edin och K-O Feldt och det är ganska intressant att höra dem berätta hur resonemanget var och hur de skulle få fackföreningensrörelsen att acceptera sänkta reallöner.

Vad man missar litet grand i resonemanget, tycker jag, är fördelningen arbete vs kapital som insatsvaror i produktionen, alltså kvoterna och deras utveckling över tid. När jag googlade för att hitta utvecklingen över tid så ser jag att min gamla lärare Lars Calmfors även kommenterat denna brist i dokumentären.

Så svaret kanske är så enkelt som att reallönerna har inte kunnat öka i samma takt som produktiviteten på grund av att produktivitetsökningen inte beror på löneandelen utan på kapitalandelen eller ännu mer korrekt uttryckt ny teknologi i form av it bland annat - och då blir det ju helt fel om reallönerna skulle öka när det inte är arbetskraftens insats som åstadkommit produktivitetsökningen.

Och det är väl här det stora problemet idag egentligen ligger, vi har en förändrad industriproduktion som inte är lika arbetskraftsintensiv som tidigare = färre arbetstillfällen för lågutbildade, högre krav på utbildning etc. Och om människor då, av olika anledningar, inte får utbildning så har man ett arbetslöshetsproblem då arbetskraftens utbud av outbildade tjänster är större än efterfrågan på dito. Kvar är då städjobb och andra servicejobb, där också konkurrens hårdnar om jobben.

Skall man ha tillbaka fler jobb som inte kräver utbildning ja, då är det konkurrens med låglöneländerna som gäller, med lönesänkningar som följd etc etc etc. eller servicesektorarbeten för att serva de som köper denna typ av tjänster.

Och inom jordsbruksnäringen tog man ju redan på 70-talet (tror jag det var) beslut om att försöka få till stordrift - dvs få bort småbrukarna och även här skapas ju ytterligare arbetssökande då.

Och mycket av det som skett grundar sig på aktiva politiska beslut, oavsett regeringsfärg.
 
Senast ändrad:
Sv: Nya A-kasse regler

Så de som försöker påstå att "utbildning inte lönar sig" är helt ute och cyklar med nattmössan djupt nerdragen...

Nej, det börjar äntligen bli ändring på den punkten. Men det beror ju på aktiva val som gjorts de senaste 7 åren. Positiva förändringar som har skapat Sverige möjlighet att vara en av de starkaste ekonomierna i Europa. Jag vågar inte ens tänka på vad som hade hänt om vi hade haft vänster-socialkonservativa krafter i regering under de här åren, som hade försökt "rädda" industrijobben. Sen har jag fortfarande en kraftig kritik mot att för lite görs för att förändra och förbättra möjligheter för nya små och innovativa företag.

Nu är snarare problemet att utbildning lönar sig (det är DÄR jobben finns!), men att det ändå är för få som vill utbilda sig till det som efterfrågas. Man lever ändå ganska bra genom en massa försäkrings-, släkt- och bidragssystem. Som jag tidigare skrev; flera företag i min närhet vill anställa men lyckas inte rekrytera - samtidigt som arbetslösheten är ganska hög.

Varför är inte fler människor beredda att satsa ett par år på högskolan som ingenjörer?
Varför nöjer man sig med att vara arbetslös och gnälla på fas 3?
Varför nöjer man sig med att ha en gymnasieutbildning som ingen vill ha och gnälla över det?
Varför tror man att samhället ska lösa problem åt individerna utan att de är beredda att satsa något själva?
 
Sv: Nya A-kasse regler

kl*
Alltså jag är helt med på att man ska göra sig attraktiv för arbetsmarknaden. Men i vissa fall (som mitt eget) så är det inte så lätt som det låter.
Har en gymnasial utbildning utan inriktning. Har läst för mycket kurser för att komma in på folkhögskola, fattas en kurs för att komma in på högskola/universitet. Har försökt läsa denna kurs 4 gånger, varav jag nu försökte läsa den terminen innan sommaren, då fick jag aktivitets ersättning från försäkrningskassan. Läste 75% och jobbade lite för att få det att gå ihop. Men tyvärr klarade jag inte kursen denna gången heller trots att jag hade 6 timmar med specialpedagog utöver de vanliga lektionstillfällena. Jag lyckas alltså inte med denna JÄLVA (ursäkta) kurs. Matte 2b och det sätter käppar i hjulet så in i bombens.

Känns i mitt läge som om jag sitter fast, ni som verkar vara sådana proffs och vet precis vad som krävs för att "göra sig attraktiv"

Vad gör man i ett sådant här läge?

Jag har inte haft turen att ha friska föräldrar som kunnat jobba (min mamma börjar dock hitta tillbaka på arbetsmarknaden efter att fått utbildning inom ett område hennes fysik klarar, min pappa är avliden pga sjukdom) och det har lett till att det inte funnits något ekonomiskt stöd eller någon som har haft körkort i min familj eller pengar till att jag skulle få chans att ta ett.

Hur ska man lyckas spara ihop till det när man får ta lågavlönade sälj jobb som precis gör att man lyckas trycka ihop sig i en etta med sin sambo och få mat på bordet?

För det hade ju självklart ökat mina jobbchanser om jag hade haft körkort.

Jag kommer väl aldrig få chans till att ens få a-kassa, så deras kvar kommer jag aldrig få uppleva. Men min sambo är tyvärr i det läget efter att han blivit av med sin fasta anställning för 2 månader sedan. Dock har han inte fått något eftersom de lyckats slarva bort (ja SLARVA bort) han arbetsgivarintyg 3 gånger:meh: Han får söka jobb över hela Sverige.

Som ni säger inte mer än rätt att man ska behöva lämna familj/fru/man/barn eller sambo om man får jobb ju, känslor får man inte ha om man vill överleva!:D
Men i hans läge även om han skulle få jobb 100 mil här i från. Hur skulle han lyckats flytta? Han har inte ett öre. Han har verkligen inte råd att betala en hyra i förskott eller ens vara inneboende hos någon.
Även om han skulle bli beviljad socc-bidrag så lever man ju på existens minimum och det är ju knappast så att man kan spara undan någon tusing i månaden precis.
 
Senast ändrad:
Sv: Nya A-kasse regler

Här håller jag inte riktigt med om Din historieskrivning :) , grunden till efterfrågan på varor från vår exportindustri skapades inte direkt av någon borgerlig regering, utan av socialdemokraterna.

Och de borgerliga har väl inte varit så dåliga på att försöka rädda jobb heller, säger bara Saab :) .

Jag har även litet svårt att se att de borgerliga prioriterar utbildning som en viktig fråga än mindre yrkesinriktad utbildning under omställningsfas, hade man gjort det så kanske matchningsproblemet som Du beskriver varit mindre. Ett annat sätt att lösa det på är ju att företagen utbildar själva, ett ytterligare sätt är att göra jobbet så attraktivt så kompetent personal söker det (helt enkelt matcha utbudet inom aktuellt område med ex vis lön som gör jobbet intressant).

Att utbilda sig är ingen självklarhet för många människor, både beroende på läggning men också på miljö, idag även på grund av ekonomi. I en perfekt värld skall Du ju kunna räkna hem Din utbildning. Att dessutom kanske behöva utbilda sig, och då menar jag eftergymnasial utbildning och högre, till något som man inte är intresserad av, och kanske heller inte har läggning för kan knappast var lösningen.

Jag säger det igen, problemet idag är att vi har tappat mycket av den enklare jobben, på grund av bland annat ny teknologi, arbetsmarknaden har helt enkelt inte lika stort behov av outbildad arbetskraft som förr och vad gör man åt detta?

Tvingar folk att genomföra högre utbildningar? När det inte ens är utbildningsnivån generellt det är fel på utan ett matchningsproblem.

Ökar andelen jobb för outbildade? Med låga löner som följd.

Varför inte stärka upp välfärdssamhället och kräva att arbetslösa åtminstone på halvtid arbetar inom den icke-konkurrensutsatta kommunala sektorn och som motprestation erhålla a-kassa alternativt genomför utbildning.

Jag håller med om att systemet med a-kassa inte direkt uppmuntrar till aktivitet.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Jag tycker inte det är rätt att man skall tvingas flytta eller lämna sin familj för att få ett jobb!

Det är ett val som var och en måste få välja själv, men redan för många år sedan var frågan uppe i nationalekonomin, dvs matchningsproblemet där efterfrågan av arbetskraft finns på ett ställe, arbetskraften på ett annat, och då skall arbetskraften flyttas.

Ett oerhört mekaniskt sätt att se på människor och jag skulle absolut inte vilja bli reducerad till detta synsätt.

Skapa i stället jobb på plats, befrämja småskalighet, hjälp de som vill utbilda sig inom något till detta, skapa temporära jobb som är just temporära inom offentliga sektorn.

Man måste också lära sig att alla människor har inte samma möjligheter och tyvärr måste jag säga att det känns inte som att sittande regering gör speciellt mycket för att öka människors möjligheter, oavsett förutsättningar, snarare tvärtom, åt den som har skall varda givet!

Det skapar samhällen som på sikt inte blir så trevliga att leva i, med slitningar mellan de som har och de som inte har, ökad kriminalitet m m, utanförskap och en hel del annat, som också permanentas eftersom barn präglas av den miljö de växer upp i och de möjligheter de får med sig från denna miljö. Tyvärr.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Industrijobben "på golvet" är idag med både högt ansvarstagande, krav på högt tekniskt kunnande och med hög arbetsinsats - trots det så står lönerna stilla.

Kanske det är dags att inse att man får de arbetare man betalar för ?

Vill man ha oxfilé så kan man inte betala för falukorv...
 
Sv: Nya A-kasse regler

kl*
inte funnits något ekonomiskt stöd eller någon som har haft körkort i min familj eller pengar till att jag skulle få chans att ta ett.


Men i hans läge även om han skulle få jobb 100 mil här i från. Hur skulle han lyckats flytta?

Att ha föräldrar som ger ekonomiskt stöd är inte en förutsättning för att kunna utbilda sig i Sverige.
Jag inser att jag haft förmånen att ha lätt att lära mig, vilket öppnat dörrar som annars är tidskrävande att öppna.
Men inte har mina föräldrar gett mig ekonomiskt stöd. Jag levde på studiemedel när jag studerade, som så väldigt många andra. Flyttade 90 mil från familjen för att studera.

Nej, att separera är väl inte något rimligt grundkrav.
Men många människor veckopendlar.
Min kompis som är arkeolog var arbetslös. Hon veckopendlade ca 20 mil för att ändå ha ett jobb, under ett par års tid. Sambon var kvar på hemorten där han hade jobb, och han skötte hennes häst trots att han då inte hade något hästintresse.

Min pappa skaffade som jag tidigare berättat för att beskriva hur en person som inte "borde" kunna få jobb, jobb i Norge när han var arbetslös. Han bodde säsongsvis i Norge, jobbet låg ca 50 mil hemifrån har jag för mig. Självklart var mamma kvar hemma där hon har sitt jobb. Han var borta som längst tre månader i sträck - eftersom jobbet krävde det. Under tiden avtalade han med en granne om praktisk hjälp med snöplogning och sådant som mamma inte klarar av själv.

Med fantasi och av nödtvång kan man under en period acceptera ganska obekväma lösningar.
Mina föräldrar behöver inte så hög inkomst eftersom de har låga utgifter. De bor i ett stort hus på landet, men eftersom de inte har lån (kunde lösa alla lån när pappa sålde åkermark och uthus för ca tio år sedan) och eldar med ved så kostar det inte så mycket att leva. Men ändå räcker det inte med mammas låga lön som lågstadielärare för att dra runt allting och pappa var tvungen att finna en lösning. Eftersom han förutom sin anställning på metallfabriken är egen företagare (eftersom han äger en jordbruksfastighet) tog det väldigt lång tid innan facket kom fram till att han hade rätt till A-kassa och han var tvungen att hitta en ekonomisk lösning själv. Efter nio månader kom man fram till att han hade rätt till A-kassa men då hade han ju löst problemet själv genom jobbet i Norge.

I din situation, där både du och sambon saknar jobb, kan jag se en möjlighet att ni gemensamt flyttar om sambon får jobb på annan ort.
Det verkar som om du har svårt för matematik. Kanske något slags lärlingsplats eller liknande kunde öppna en dörr? Kanske du inte får lön till att börja med, men du kanske kan göra dig anställningsbar genom att ha haft praktik eller lärlingsplats eller något annat som blir en arbetslivserfarenhet? Under förutsättning förstås att socialen, som verkar vara de som försörjer dig, accepterar det?
 
Sv: Nya A-kasse regler

Att arbetsuppgifterna ändrat karaktär är ju ett av de stora "problemen" då arbetsmarknaden inte efterfrågar/kan svälja lika mycket outbildad arbetskraft som förr.
Å andra sidan kan marknaden heller inte svälja hur mycket högskole- och universitetsutbildad arbetskraft som helst heller!

Att vissa yrkesgrupper lyckas hålla uppe lönenivån är ju just för att det är brist inom yrkesgruppen, ändra dessa förhållanden och lönenivåerna kommer på sikt att ändras, sedan är det ju alltid så att det finns duktiga människor och mindre duktiga människor inom alla yrkeskategorier - utbildning eller ej.

Liksom att konkurrensen ökar inom den outbildade arbetskraftssektorn genom bland annat arbetskraftsinvandring.

Frågan är ju vad man gör med/för denna stora grupp av människor, som av olika skäl inte har utbildning - använda piska eller skapa möjligheter? Piskan hjälper ju faktiskt inte utan cementerar istället rådande struktur, vilket knappast är någon lösning på problemet, de enda som verkar gynnas är de som driver coach- och fas-3-företag och det är väl missriktade åtgärder om något.

Lönerna står väl ändå inte stilla? Att de inte har samma andel som av BNP eller produktionsresultatet som tidigare är ju ganska självklart, det har tillkommit andra insatsvaror som står för en ökad andel av kostnaderna.

Att vi inte har full sysselsättning innebär ju också att lönerna inte driver inflationen, så det nollsummespelet slipper vi ju, samtidigt så urholkas inte konkurrenskraften mot omvärlden på grund av lönetrycket, vilket också är positivt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
847
Senast: Stekspaden
·
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 687
Skola & Jobb Något konstig rubrik kanske... I mina arbetsuppgifter ingår en viss del där jag ska vara behjälplig till utomstående när dom är hos...
Svar
2
· Visningar
1 063
Senast: Avalbane
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 175
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp