Nya A-kasse regler

Sv: Nya A-kasse regler

A-kassa är inte ett bidrag utan en försäkring - håll dig gärna till sanningen istället för att komma med en massa nyliberala floskler ;)
Ja men det är ju ännu bättre för då kan ju A-kassan dra dessa latmaskar inför domstol för försäkringsbedrägeri :D
 
Sv: Nya A-kasse regler

Det hade ändå varit intressant att se hur många som
skulle klara av att arbeta om vi inte hade haft vårt generösa
sjukförsäkringssystem och om akassa hade legat i nivå
med försörjningsstöd.
Jag har träffat sorgligt många som inte jobbar för att de
tack vare a-kassa och utbetalningar från försäkringskassa
inte behövder "plåga" sig. De klarar ekonomin ändå.
 
Sv: Nya A-kasse regler

... och då förstår jag att man som seriöst sjukskriven alt. seriös arbetssökande blir arg och upprörd. När någon får serverat på silverfat det man själv inte kan (sjukdom) eller får (jobberbjudande).

Simply me: fast i den klassiska råttfällan. Du söker säkert även ekonomiassistentjobb, för att få komma in i arbetssvängen. Men där har du liten chans eftersom du är överkvalificerad. En bra väg kan vara att gå till bemanningsföretag och söka väldigt brett. Själv har jag som gymnasiekonom blivit erbjuden controler-tjänst via ekonomiassistentvikariat.

Stämmer bra att jag även söker övriga administrativa jobb men där är det helt kört, även få jobb inom typ handeln verkar ursvårt, eller på andra ställen där de inte har så höga utbildningskrav. Visst är jag fast i den klassiska fällan. Har bra kontakt med ett bemanningsföretag där jag haft ett par uppdrag, varav det senaste resulterade i ett tillfälligt jobb hon myndigheten jag var uthyrd till och det ger bekräftelse på att det är en bra väg in. Hade då tillfälliga jobb via bemanningsföretaget och senare hos myndigheten i 18 månader men visste aldrig om jag hade jobb mer är några veckor framåt, vilket var tungt, men jag stortrivdes och längtar tillbaka
 
Sv: Nya A-kasse regler

Ja. Häromdagen träffade jag en person som varit sjukskriven nästan ett år på ganska lösa grunder. Nu är hon utförsäkrad och har anmält sig på AF. Och börjar med att tacka nej till ett jobb som skulle passa henne ypperligt både när man ser till kvalifikationer och kroppsliga symtom "jag har ingen lust"...
Dom som tackar nej till ett jobb framöver kommer omedelbums att slippa få A-kassepengar :)
 
Sv: Nya A-kasse regler

Lösningen? Jobba av stallhyran (sjukskriven för fysiska krämpor men mockar 15 boxar, vill inte jobba med hästar för det ger för dåligt betalt - trots att det finns erbjudande om jobb, a-kassa är bättre - mer fritid).
Ska bli intressant att se hur de löser detta om några månader :sneaky:
 
Sv: Nya A-kasse regler

Det är extremt få (promillenivå) som med dagens sjukvård är helt (100%) arbetsoförmögna annat än i akuta faser.

Ändå får många både sjukskrivningar och sjukersättning på 100% fortfarande i långliga tider.

Problemet är inte enbart ovilja att göra rätt för sig, det handlar också om att vi har arbetsmarknad som är väldigt rigid och icke-flexibel, många företag har svårt att använda deltidsarbetande/osäkert närvarande personal på ett bra sätt.

Det krävs reformer.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Senaste jag fick höra var "nä, jag pallar inte. Ska iväg och hämta lite delar till bilen och det vill jag inte skjuta på. Dessutom är det så fint väder att jag hellre vill vara på stranden med polarna än jobbar - pengarna från a-kassan räcker till mig nu över sommaren".

Morr.
:eek::eek::eek: just därför ska dom jagas med blåslampa
 
Sv: Nya A-kasse regler

Men ett system där man ska söka x antal jobb varje månad oavsett om man är kvalificerad eller ej är det ingen som helst nytta med.

Arbetsgivarna kommer att bli nerlusade med tusentals ansökningar som måste sållas bort till "cylinderarkivet" och det hela skapar endast oreda.

Det är ju redan så att du blir bestraffad om du inte söker jobb som anvisas av AF, så rätt borde vara att förbättra matchningen och öka antalet anvisningar.

I det här läget är det snarare AF som borde bära hundhuvudet snarare än de arbetslösa. Istället förser man en redan dysfunktionell AF med ännu mer meningslöst pappersvändande när någon måste sitta och gå igenom tiotusentals rapporter från arbetslösa :crazy: Det hela känns som ett monumentalt feltänk...

Vidare så finns det öht någon statistik, forskning el.dyl. över hur stor del av de arbetslösa som "fuskar" ? Risken är ju att det blir en lika stor flopp som de hårdare reglerna för sjukskrivning, där de utförsäkrade inte alls kom i arbete. I storleksordningen 1% hamnade i en riktig anställning, det stora flertalet kom istället att uppbära försörjningsstöd från sin kommun.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Det här blir en liten utsvävning, men en bra deal för en arbetsgivare är att anställa dig på t ex ett grav.vik. som t ex ekonomiassistent. De får högkvalificerad personal till rimlig lön och dessutom kan de binda upp dig under hela vikariatet (ingen uppsägningsmöjlighet från din sida), du får referenser och erfarenhet.

Alltså undviker de den stora skräcken med överkvalificerad personal - anställer, arbetar in i företaget, försvinner ut till bättre jobb.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Men nog måste det väl ändå vara rimligt med krav på att söka jobb, om man lyfter försäkringspengar/bidrag? Prestation mot peng, självfallet.

Att man sedan väljer att söka jobb man inte kan få, för att rädda hem sin fritid med "lön" (som a-kassa och bidrag ofta kallas hos bidragstagaren) är ju ett rätt välbekant faktum.
 
Sv: Nya A-kasse regler

I det här läget är det snarare AF som borde bära hundhuvudet snarare än de arbetslösa. Istället förser man en redan dysfunktionell AF med ännu mer meningslöst pappersvändande när någon måste sitta och gå igenom tiotusentals rapporter från arbetslösa :crazy: Det hela känns som ett monumentalt feltänk...

Vidare så finns det öht någon statistik, forskning el.dyl. över hur stor del av de arbetslösa som "fuskar" ? Risken är ju att det blir en lika stor flopp som de hårdare reglerna för sjukskrivning, där de utförsäkrade inte alls kom i arbete. I storleksordningen 1% hamnade i en riktig anställning, det stora flertalet hamnade kom istället att uppbära försörjningsstöd från sin kommun.

Vilket är helt korrekt och avsedd effekt om man inte uppfyller kraven för de andra försäkringarna.

En alternativ metod vore att öka anvisningarna till utbildning och jobb rejält och följa upp som redan finns regler om. Oavsett vilket sätt måste man skapa incitament att lösa sin beroendesituation så snabbt som möjligt. Söker man inga jobb kan man inget få. Försöker man inte anpassa sina färdigheter till vad som efterfrågas så ökar inte chanserna. Det måste vara ett växelspel mellan den arbetssökande som måste anstränga sig och AF som möter upp med rätt stöd för att förbättra möjligheterna. Faller någon av dem, blir det svårt för vissa grupper.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Där slog du ett huvud på spiken ;)

Idag finns det ingen plats för den som inte är 100% på topp.

I dagens slimmade organisationer så har de naturliga reträttplatserna försvunnit, tex den äldre herren som gick runt med en vagn och hämtade och delade ut post eller vaktmästaren som gick runt och såg till att allting fungerade.

Idag återstår endast den hårda kärnan och mycket läggs ut på andra aktörer som även de är lika slimmade...
 
Sv: Nya A-kasse regler

Det hade ändå varit intressant att se hur många som
skulle klara av att arbeta om vi inte hade haft vårt generösa
sjukförsäkringssystem och om akassa hade legat i nivå
med försörjningsstöd.
Jag har träffat sorgligt många som inte jobbar för att de
tack vare a-kassa och utbetalningar från försäkringskassa
inte behövder "plåga" sig. De klarar ekonomin ändå.

Fast där är den ju igen, antagan att man inte vill eller överdriver. Jag skriver att jag hela tiden får möta människor som inte tror att jag verkligenhar rätt att va sjukskriven för är man det så är det för att man inte orkar jobba. Det känns lite som LSS boende där folk antar att bor man i ett sådant boende är man våldsam. Är man sjukskriven så är man fuskare?

Jag jobbar 5 timmar i veckan. Framtidsdrömmen är 50% men det ligger liksom många år fram antagligen. Att hela tiden höra människor fullkomligt kräka ur sig om alla lata, ovilliga och fuskande sjukskrivna gör inte det enklare för mig att känna att jag har ett existensberättigande i samhället.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Idag har man urholkat AF´s förmåga till stöd och hjälp - man har avvecklat utbildningar för att istället lägga pengar på värdelösa jobbcoacher med "tyck-om-dig-själv-kurser" och ren pysselsättning... för att inte tala om FAS 3 som tränger undan riktiga jobb snarare än att göra folk "anställningsbara".

AF måste kunna anvisa plats på utbildningar som efterfrågas på arbetsmarknaden hellre än att slänga bort miljardbelopp på jobbcoacher, FAS 3 och annat som inte leder till anställning.

Sen finns det en inte försumbar andel individer som inte ses som anställningsbara då dom är lite grann kantstötta, och där måste arbetsmarknadens parter ta sitt ansvar...

Men de rena "fuskarna" hävdar jag är en väldigt liten del av de arbetslösa, så liten att den kan anses som försumbar - och det kommer jag att tro på och envist hävda ända till dess att du visa forskning och statistik som tydligt visar motsatsen.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Jag jobbar 5 timmar i veckan. Framtidsdrömmen är 50% men det ligger liksom många år fram antagligen. Att hela tiden höra människor fullkomligt kräka ur sig om alla lata, ovilliga och fuskande sjukskrivna gör inte det enklare för mig att känna att jag har ett existensberättigande i samhället.

Fast existensberättigandet har vare sig med sjukdomshistoria eller arbetsförmåga att göra.

Frågan handlar om vilken rätt till ersättning man har och ska ha från de gemensamma försäkringar som vi har.

Det torde vara sällsynt att ha en maximal arbetsförmåga på 5h/veckan, men inte otänkbart beroende på sjukdomstillstånd. Att man då kan få bidra efter denna förmåga är enormt bra, det är där jag tycker att företag och organisationer måste bli bättre. Både för individen och för samhället i stort. Alla ska kunna bidra.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Men det är väl ingen HÄR som i den HÄR tråden ifrågasatt dig?

Varför går du in och försvarar dig med näbbar och klor när det inte är någon som ifrågasätter DIG? Detta är ju en tråd i ett ämne där det diskuteras GENERELLT. Det är inte en tråd där det diskuteras hur Hazel kan tro att hon verkligen har rätt att vara sjukskriven.
 
Sv: Nya A-kasse regler

nej det borde inte ha med det att göra. Men från andra människor är det så det uttrycks. Det är så viktigt att man tillför samhället någonting och att man inte "kostar" något att man alltid får en känsla av "men vad ska vi med dig till då?" när man är sjukskriven.
 
Sv: Nya A-kasse regler

ja precis. GENERELLT har åsikterna blivit att är man arbetslös är man lat och är man sjukskriven så fuskar man antagligen sig till det. Det tycker jag är en otroligt tråkig syn på människor.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Jag tycker inte alls det är den generella uppfattningen. Däremot märker jag att många - med eller utan a-kassa/sjukskrivning - har tröttnat på de som FUSKAR. Som utnyttjar systemet.

Är det fel inställning, kan vi lika gärna skrota samhällets uppbyggnad som det ser ut idag, och låta var och en klara sig själv. Det är självklart aldrig OK att fuska och sko sig på andra, att utnyttja ett system som är uppbyggt för att hjälpa de som verkligen behöver det.

Varje krona som fuskas ur systemet, berövas någon som verkligen behöver det. Hur kan det någonsin vara accepterat?

Personligen tycker jag det är en överdjävligt tråkig syn att "jag vill ha mer fritid, jag låter andra försörja mig för det tycker jag gott de kan göra medan jag tjänar svarta pengar, latar mig på stranden eller ägnar mig åt min fritidssysselsättning hela dagarna". Ja, det får mig att se rött.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
847
Senast: Stekspaden
·
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 687
Skola & Jobb Något konstig rubrik kanske... I mina arbetsuppgifter ingår en viss del där jag ska vara behjälplig till utomstående när dom är hos...
Svar
2
· Visningar
1 063
Senast: Avalbane
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 177
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp