Nya A-kasse regler

Sv: Nya A-kasse regler

Men det är väl ingen HÄR som i den HÄR tråden ifrågasatt dig?

Varför går du in och försvarar dig med näbbar och klor när det inte är någon som ifrågasätter DIG? Detta är ju en tråd i ett ämne där det diskuteras GENERELLT. Det är inte en tråd där det diskuteras hur Hazel kan tro att hon verkligen har rätt att vara sjukskriven.

För att det är så samhällsklimatet är, är man arbetslös eller sjukskriven är man garanterat en fuskare. Särskilt om man får för sig att göra något mer än att konstant ringa runt till företag, helst 30 timmar om dygnet, alternativt är sängliggande och kan kanske gå till toaletten, om man har tur.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Det är väl i jösse namn ingen som gått in i tråden och personligen gett sig på Hazel? Varför gå i försvar om det inte är något som ska försvaras?

Personligen ska jag erkänna att jag blir extremt misstänksam när någon börjar försvara sig trots att ingen beskyllning eller ens fråga ställts. Det väcker fler frågor än det besvarar och det är svårt att inte tolka det som ett dåligt samvete.
 
Sv: Nya A-kasse regler

ja precis. GENERELLT har åsikterna blivit att är man arbetslös är man lat och är man sjukskriven så fuskar man antagligen sig till det. Det tycker jag är en otroligt tråkig syn på människor.

Nej, så är det väl ändå inte. Problemet som diskuteras är att det finns massvis med folk som är lata, bekväma och lögnaktiga. Massor.

Ingen har sagt att alla sjukskrivna eller arbetslösa hör till den gruppen. Såna som verkligen inte får jobb eller verkligen inte kan jobba är ju just de som behöver stöd och viss ersättning. För att det ska finnas tillräckliga resurser för detta så bör man bli av med de som snyltar och missbrukar systemet, d.v.s. stjäl DITT stöd, DINA pengar och DINA möjligheter till jobb.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Jag anser mig inte påhoppad och anser inte att jag försvarar mig heller. Jag försökte förklara hur mycket dåligt samvete man får som sjukskriven när man ständigt får höra hur alla fuskar.

Och ja jag har massor av dåligt samvete! det har jag haft sedan jag fick veta att jag antagligen aldrig kommer jobba, för från samhällets sida är det fel och pinsamt. I mitt huvud vill alla bidra till samhället, så jag har svårt att se att någon skulle vilja leva på bidrag istället, men jag vet att det är så.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Den här tråden handlar om något annat än det du diskuterar. Att vända den generella diskussionen till en vinklad tråd om just dig och din sits och ditt samvete känns bara helt fel.
 
Sv: Nya A-kasse regler

sen finns det dom som tittar på mig och säger att jag är "sjukskriven på lösa grunder" eller att min diagnos "är hittepå" osv osv. Människor som tittar snett på mig för att jag åker iväg ibland. För är man sjuk ska man minsann inte orka något annat än att ligga ner.

Människor är så fruktansvärt snabba med att säga att man inte vill men sanningen är att de sällan vet mer än det dom ser ett par minuter på stan.

Det är inte så lätt att vara snäll mot sig själv och acceptera att man kanske aldrig kommer kunna göra sånt som ens vänner gör när alla runt omkring en också tycker att man är en lat en jävel.

Visst.
Och ett stort problem är hur man egentligen ska bedöma arbetsförmåga.
Och hur mycket eller vad man ska förväntas orka göra på fritiden/utanför arbetstid.

Nu handlar tråden huvudsakligen om arbetslöshet men några av oss har av misstag också halkat in på resonemang kring sjukskrivningar - och det är ju ofta en flytande gräns: vem är det som inte kan jobba pga sjukdom? Vem är det som har svårt att orka jobba pga sociala skäl (barn med autism eller ADHD, krånglig social situation med konflikt med före detta partner, vårdnadstvister och så vidare)?

Det är svåra frågor. När det gäller "ren" arbetslöshet hos friska personer, handlar det ibland om en ovilja att jobba, andra gånger om en ovilja eller oförmåga att se hur man ska kunna göra sig anställningsbar.
Ibland handlar det om en ovilja att ta ett "okvalificerat" eller "ointressant" jobb och att man faktiskt hellre gör något som man tycker är roligare.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Jag tycker inte alls det är den generella uppfattningen. Däremot märker jag att många - med eller utan a-kassa/sjukskrivning - har tröttnat på de som FUSKAR. Som utnyttjar systemet.

Precis. Och några som verkligen tröttnat är vi som trots sjukdomar och funktionshinder kämpar för att arbeta så mycket vi bara förmår - för oss sticker det verkligen i ögonen när personer i omgivningen går efter minsta motståndets lag. Vissa är medvetna om att de fuskar, andra har en föreställning om att de inte klarar av att arbeta alls om det känns det minsta jobbigt psykiskt eller fysiskt. Bådadera är väldigt provocerande.

Och nej, jag syftar inte på någon särskild.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Det hade ändå varit intressant att se hur många som
skulle klara av att arbeta om vi inte hade haft vårt generösa
sjukförsäkringssystem och om akassa hade legat i nivå
med försörjningsstöd.
Jag har träffat sorgligt många som inte jobbar för att de
tack vare a-kassa och utbetalningar från försäkringskassa
inte behövder "plåga" sig. De klarar ekonomin ändå.
Vi får väl hoppas på att dom nya reglerna skapar förändring i folks inställning till arbete :)
 
Sv: Nya A-kasse regler

Jobbar du fortfarande Gammeln eller åker du snålskjuts på oss som är arbetsföra ? Pensionärer är ju ett eländigt släkte som bara gnäller och som inte längre för samhället framåt... ;)
 
Sv: Nya A-kasse regler

Jobbar du fortfarande Gammeln eller åker du snålskjuts på oss som är arbetsföra ? Pensionärer är ju ett eländigt släkte som bara gnäller och som inte längre för samhället framåt... ;)
Det är ju bara det att du åkte snålskjuts på mig tills du blev vuxen ( tex gratis tandvård bara för att nämna ETT av alla gratismöjligheter) så det är väl inte mer än rätt att jag som tjänat landet under mer än 45år nu åtnjuter snålskjuts på dig :sneaky:
 
Sv: Nya A-kasse regler

Det stämmer ju bra i den riktning regeringen vill styra arbetsförmedlingen. Den ska inte längre hjälpa folk utanför arbetsmarknaden att hitta jobb och utbildning. Nej, den ska kontrollera den här redan svaga gruppen för att kunna sparka ut dem ur trygghetsystemen helt :).

Har dom gjort något annat under de senaste 10 åren?
Ser liksom inte förändringen...

/Camilla
 
Sv: Nya A-kasse regler

Precis, hur gick en förmedling som skulle matcha arbetsökande och arbetsgivare mot varandras behov till att bli en polisiär myndighet ?

Det är ju inte konstigt att man tycker att privata förmedlare kan sköta AF´s matchningsjobb bättre när dom bara behöver utföra en bråkdel av vad AF idag förväntas göra...
 
Sv: Nya A-kasse regler

Det stämmer ju bra i den riktning regeringen vill styra arbetsförmedlingen. Den ska inte längre hjälpa folk utanför arbetsmarknaden att hitta jobb och utbildning. Nej, den ska kontrollera den här redan svaga gruppen för att kunna sparka ut dem ur trygghetsystemen helt :).

Det är förvisso regeringens mål, men det innebär inte att tanken med ett enhetligt system för kontroll av arbetssökande är fel ändå.

Nu har förvisso fusket i andra trygghetssystem man granskat inte varit särskilt omfattande, fram för allt om man jämför med vad man hittat när man granskat "den fria företagsamheten" och ställt lite rimliga krav på redovisning, kvitton osv...

Fick vi bara ett rimligt entreprenadsansvar, så skulle mycket av slavarbetet i Sverige kunna avskaffas.
 
Sv: Nya A-kasse regler

:bow::bow::bow:

Javisst, om de inte längre bara kan skylla på någon underentrepenör hela tiden så måste dom ju börja att ta ansvar för både kvalitet och för att arbetet sker på rimliga villkor.

Men då kan ju byggjobbarnas löner börja stiga igen och det rimmar ju illa med Borg och Reinfeldts tankar om att arbetarna måste hållas svältfödda, så det kommer ju knappast att komma någon sådan lagstiftning inom överskådlig framtid.

Hela Borg och Reinfeldts politik bygger på att kunna sänka reservationslönen så att arbetarna blir desperata nog för att sälja sig villkorslöst, att då lagstifta mot att kunna ta arbetare från utlandet som kan tvingas att jobba under slavliknande förhållanden går ju stick i stäv med denna ideologi.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Det är ju bara det att du åkte snålskjuts på mig tills du blev vuxen ( tex gratis tandvård bara för att nämna ETT av alla gratismöjligheter) så det är väl inte mer än rätt att jag som tjänat landet under mer än 45år nu åtnjuter snålskjuts på dig :sneaky:

Hm. den generation som hittills klämt ur mest pengar via bidrag o förmåner är väl de som är födda på fyrtiotalet.
För att påstå att de som är födda på sjuttiotalet ska stå för skola daghem o bostadsbidragen under sin uppväxt det är ju skitsnack!
Det är naturligtvis föräldragenerationen som ska stå för dessa kostnader.
Samtidigt är det de som var vuxna fram till 80-talet som fixade till de sjuka pensionsreglerna som framförallt kommuner o landsting lider av nu.

i ett sunt samhälle med sunda regler så ska du leva på vad du har betalt in till kassorna. inte som det sjuka system vi har nu, där dagens generation ska betala till dagens gamla. det funkar utmärkt vid en stadig tillväxt men i dagens situation blir det alltför betungande på sikt
 
Sv: Nya A-kasse regler

:bow::bow::bow:

Javisst, om de inte längre bara kan skylla på någon underentrepenör hela tiden så måste dom ju börja att ta ansvar för både kvalitet och för att arbetet sker på rimliga villkor.

Men då kan ju byggjobbarnas löner börja stiga igen och det rimmar ju illa med Borg och Reinfeldts tankar om att arbetarna måste hållas svältfödda, så det kommer ju knappast att komma någon sådan lagstiftning inom överskådlig framtid.

Hela Borg och Reinfeldts politik bygger på att kunna sänka reservationslönen så att arbetarna blir desperata nog för att sälja sig villkorslöst, att då lagstifta mot att kunna ta arbetare från utlandet som kan tvingas att jobba under slavliknande förhållanden går ju stick i stäv med denna ideologi.

som egenföretagare har jag "sålt" mina varor o tjänster till marknadspriser hela tiden.med undantag från de sönderreglerade jordbrukspriserna. men de tillkom ju för att hålla priserna nere.....
 
Sv: Nya A-kasse regler

Ja men det är ju ännu bättre för då kan ju A-kassan dra dessa latmaskar inför domstol för försäkringsbedrägeri :D

då har alltså a-kassorna varit helt självfinansierade de senaste 20 åren då?

inga tillskott i form av statligt stöd?

och om de hade fått stöd, varför funkade de inte som just försäkringar då? med kraftigt höjda premier......:D
 
Sv: Nya A-kasse regler

När det gäller jordbrukspriser så finns det trenne ting som är av ondo !

1, De stora lågpriskedjorna gör att maten aldrig har varit såhär billig, räknat som andel av disponibel inkomst. Aldrig i vår historia har maten kostat så här lite... Alla dessa sänkningar föses vidare ner i kedjan till dess att dom når bonden, bonden är primärproducent och blir sittande med "svarte petter" och kan möjligen ta ut dessa prissänkningar genom minskad djuromsorg - i de fall detta inte förhindras av lagstiftning dvs som i Sverige.

2, Spekulation på råvarumarknaden, vilken leder till ökad volatilitet. Inom andra näringar går det enklare att anpassa sig efter marknaden och konjunktursvängningar - men skörden kan endast skördas när den är mogen, den kan inte skördas innan och skördar man för sent så ruttnar skörden bort.
Bonden måste ju veta när hen sår att skörden ger ett ekonomiskt överskott när det är dags att skörda - annars skiter det sig på ren svenska.

3, Landgrabbing genom multinationella företag, ivrigt påhejjade av IMF. Detta tar andan ur den inhemska matproduktionen och gör alla dessa u-länder direkt beroende av import av billiga livsmedel. Istället borde ju "hjälp-till-självhjälp" vara en självklar väg där man inriktar alla bidragsåtgärder till att utveckla inhemsk produktion istället för att tvinga in u-länderna i skuldfållan eller göra dem beroende av allmosor från väst.

MEN, nu har vi lämnat tråden och detta borde förmodligen avhandlas i en ny tråd :o
 
Sv: Nya A-kasse regler

Precis, hur gick en förmedling som skulle matcha arbetsökande och arbetsgivare mot varandras behov till att bli en polisiär myndighet ?

Det är ju inte konstigt att man tycker att privata förmedlare kan sköta AF´s matchningsjobb bättre när dom bara behöver utföra en bråkdel av vad AF idag förväntas göra...

Ja,och att begära in listor på sökta arbeten blir meningslöst om man inte har tid att göra något med dem. En AFanställd har inte sällan 100-200 klienter..

Jag jobbar inte där men begär ändå ibland in jobbsökarlistor.
Då ser man hur och vilka jobb personen söker så man kan lista ut var del felar. En klient sökteexempelvis bara jobb denne verkligen inte hade kvalifikationer för eftersom denne helt enkelt inte förstod att det var orimligt.. En annan sökte "massa jobb" som visade sig vara sanna fyra månad efter månad osv.

Kan man diskutera de sökta arbetena och utvärdera vad som funkar och vad som inte funkar så kan det visst vara relevant. Men inte om det bara blir en.meningslös kontrollfunktion...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
847
Senast: Stekspaden
·
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 687
Skola & Jobb Något konstig rubrik kanske... I mina arbetsuppgifter ingår en viss del där jag ska vara behjälplig till utomstående när dom är hos...
Svar
2
· Visningar
1 063
Senast: Avalbane
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 175
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp