NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

I många fall är det för att göra det mer fjädrande för hästen.
Asi gick med sulor förut då han blev stum i steget och spänd utan dom. Silikon ökar på "fjädringen" mer.
Alla är inte ute efter vikt och aktion ....

Jag har hört att man kan göra det för att det inte ska samlas massa skit under sulan som skaver och ger problem.
Jag fick rådet att hålla koll så det inte kommer in småsten och så, men jag skulle pilla ut det med en söm bara. Har alltså inget under sulan. Återstår väl att se hur mycket skit som letar sig in.

I många fall är det för att göra det mer fjädrande för hästen.
Asi gick med sulor förut då han blev stum i steget och spänd utan dom. Silikon ökar på "fjädringen" mer.
Alla är inte ute efter vikt och aktion ....

Nej, nej detförstår jag :)

Sagisen har tappat en sko och hovis har ont i foten. Hon tenderar att tappa bakskor några dagar innan omskoning. Förklaringen är denna:

1015209_10151738615589612_624936287_o.jpg

Här är ändå inte skon så sliten som den kan vara... Hon skuvar bak, därav det extrema slitaget. Hon skos med aningen större söm med hårdmetallkärna för att skorna skall hålla mer än sex veckor. Svets funkar inte, slits ner på en gång om man inte har speciell hårdmetall men det kostar apmycket. Kormanskor går av... Så det här är bästa lösningen hittils.

Jag har sett att det är fler och fler som kör sula+silikon men jag har inte fattat varför ännu?
Varför?

I mitt fall är det för att hästen klättrar lite väl mycket på vägkanten om vi rider på grusväg med större sten. Känns som att hon helt enkelt inte trivs med sten som slår mot hovsulan. Sen har hästen ganska mycket slagkraft i steget i tölten o min förhoppning är att det skall kännas mjukare för henne. Som michis skrev, för fjädring i steget.

En fjärdedels tub av det silikon jag köpt väger 65gram, o vad jag sett på stallkompisens häst så är det nånstans därrunt det går åt till en hov. Dvs lättare än skyddsboots, så vikten kommer inte vara intressant ur flashighetssynpunkt. För mig är det ju tvärtom, ju tyngre boots min häst har ju sämre går hon....

Jag förstår inte riktigt hur silikonet ska sitta kvar utan sulan?, uppdatera gärna!
För övrigt önskar man nästan att man hade silikon (och sulor) på varenda kuse nu när grusvägarna är stenhårda.

Min häst är skodd med lädersulor, funkar perfekt mot hårda grusvägar + att det släpper igenom fukt.

Mina går oskodda och fungerar bra utom just när grusvägen är nyskrapad.
Dagarna efter skrapning, innan gruset körts ner igen, rider jag antingen på ridbanan eller i skogen. Fungerar jättebra.

Ridit Isa i paddocken idag. Oj vad duktig hon börjar bli.
Visst märks det att hon tycker att jag är besvärlig, men hon flippar inte ur. Det jag jobbar lite extra på just nu är att flytta bakdel mot skänkelvikning på volt i trav. I skritt flyttar hon bra och spänner sig inte, i tölt går det att böja in framdelen mot öppna men inte skicka ut rumpan så bra.
Så nu är det dags att pressa henne i just det momentet. Första försöket slutade med skrämd häst som behövde lugnas ner i skritt en stund och sedan trava runt på volten tills hon slappnade av.
Dagens övningar fungerade. Visst blev hon lite spänd i skänkelvikningsmomentet och visst gick hon emot hand lite. Men hon blev inte rädd, och så snart jag släppte henne rakriktad på volten, så var hon avslappnad och hade bra vila i stegen igen.
Så om några pass till, ska nog den här svårigheten vara passerad och jag får hitta på en ny utmaning för henne.

Jag förstår inte riktigt hur silikonet ska sitta kvar utan sulan?, uppdatera gärna!
För övrigt önskar man nästan att man hade silikon (och sulor) på varenda kuse nu när grusvägarna är stenhårda.

Man skor fast ett armeringsnät av plast. Det hamnar ju "mitt i" silikonet och skall hålla det kvar. Jag har ju aldrig prövat så det blir spännande! Har två veckor innan hovslagaren kommer igen o därefter 3v (Kveikja är nere på 5v intervall för tårna blir för långa + att vi rider så mkt att vi sliter skor...). Så om silikonet lossnar skor jag inte så igen... Då får vi ju testa m sula.

Tar en länk från vettecs hemsida, fast här har de fyllt nåt svart i trakten vilket jag inte skall. Vettec är företaget som tillverkar silikonet/nätet
IMG_0835.JPG

KL

Imorgon blir det tävling!!!! Jag fick vara med trots en massa krångel med avanmälan pga tappsko. Ska bli superkul!!

Igår och imorse fanns det bara ett tempo i tölten och det var full fräs. Så jag red en liten runda ikväll också och då fanns det arbetstempo också, så nu hoppas jag bara att hon kommer ihåg det till imorgon. Annars finns det stor risk att vi fräser förbi stackars Kvandi när det är meningen att vi ska rida arbetstempo. Håller tummarna att hon har fått ur sig överskottsenergin någorlunda så vi kan variera tempot lite granna i alla fall.

Kul att du ska ut och tävla.

Jag hänger inte riktigt med i ditt resonemang om överskottsenergi, dock.
Jag tänker att det här med kontroll över tempoväxlingar och liknande handlar om att ha en lydig häst. Är hästen lydig, så går det att tempoväxla (under förutsättning förstås att de är tränade för tempoväxlingen i sig). Om hästen inte är lydig, fungerar det inte.

Sedan kan jag förstå att det finns många hästar (även några av mina) som blir lite extra "på" om de springer tillsammans med andra, och att de då kan vara mindre intresserade av mina signaler och därmed vara svårare att kontrollera.

Jag har aldrig riktigt förstått det där med att man först ska låta hästen "springa av sig" för att sedan kunna jobba mer koncentrerat.
Ju mer man vänjer hästen vid detta, desto längre stund kan det komma att ta för den att "springa av sig" eftersom den får bättre kondis allt eftersom.
I min värld ska hästen vara så fokuserad på ryttaren att man genast kan börja jobba.

Vad en häst ska vara, bör vara och vad vi vill att den skall vara stämmer ju inte alltid med hur den är! O framförallt inte på en tävlingsbana där ryttaren kanske blir annorlunda pga nervositet. O då talar jag utifrån mig själv! Min K kan tempoväxlingar asbra hemma, klockrent och hon är lydig om något! Men inne på tävlingsbanan är hon en helt annan häst! Jag är säkerligen en stor del i orsaken till det. Nu är hon inte den som behöver springa av sig iofs, utan snarare peppas igång....

Kl

Blir nervös här o nu när jag tänker på tävling! O hur det gick sist o hur jag bestämde inte tävla på lääänge! Vi har egentligen inte kommit något längre i utvecklingen så det lär ju inte bli så strålande. Idag blir det T5(tempoväxlingar) och V3(kort-medeltempo tölt istället för kort tölt och medel-ökat tempo istället för ökat). Blir kul att testa den senare iaf! Vi som alltid har för högt tempo i korta! Nu får vi ha det ;) hehe

Jag har gjort en sak annorlunda till denna tävling! I vanliga fall brukar K vila dagen innan, så hon skall vara riktigt pigg! I helgen har jag däremot ridit både lördag o söndag i paddocken... Hon har gått jättebra! Hoppas det goda håller i sig till idag.
wpid-dsc_0242.jpg

Du har helt rätt i att det beror på att hon inte är fokuserad på mig. Jag har heller aldrig förstått det här med att springa av, det fungerar inte alls, däremot tycker jag ofta att det fungerar bra att träna just tempoväxlingar och övergångar och låta henne jobba i kortare tempo kortare stunder för att sen släppa fram som lite "paus". Att bara sitta och hålla igen funkar inte, inte för henne i alla fall. Hon blir betydligt tröttare av fokuserat arbete än att springa på som en idiot. Hon får aldrig springa på okontrollerat, jag ska alltid kunna stanna. Min förra häst var inte sån och var ibland rent livsfarlig, så nummer ett på min lista när jag köpte häst var att alltid kunna stanna oavsett om någon galopperade förbi eller red långt framför. Och det funkade utmärkt med Sol, och underhålls för att det ska fortsätta vara så.

Sol är en väldigt vaken och alert häst och i början hade jag tyvärr ganska mycket problem med hennes energi som har en förmåga att spreta ut åt alla håll om man inte lyckas fokusera och rikta den. Då hamnade vi i diket eller in i staketet eller i mitten av paddocken eftersom hon helt plötsligt bara slängde sig åt sidan i full fart. Vi fick jättebra hjälp av tränare, först för att hålla tillbaka henne och sen för att undvika det. Nu gör hon aldrig så men hon har de senaste månaderna, sen hon fått tillbaka konditionen igen efter den långa vilan, blivit väldigt framåt istället när hon inte blivit riden på ett tag. Det är inte så att hon springer iväg okontrollerat, men hennes "bekvämlighetstempo" ligger väldigt mycket högre.

Det är inte så att jag inte kan få henne att gå långsammare, det är bara det att såna dagar blir tölten väldigt spänd och oren om jag tvingar henne att gå långsammare. Och det vill man ju inte på tävlingsbanan! I övrigt går det alltid att kontrollera tempot, men hon kan få för sig att börja takta, slår gärna över i tölt om hon inte får trava så fort hon vill och rollar gärna om hon inte får tölta så fort hon vill. Igår testade hon på galopp på stället a la arab när hon inte fick tölta iväg i "sitt" tempo. På kvällen gick det dock jättebra, då var hon sitt vanliga underbara jag som går att rida i alla tempon utan att hon blir spänd :) (förutom ökat tempo som hon inte är riktigt tränad för än)

Jag sitter i en sits att hästen dragit iväg i vikten med typ 50 kg, TROTS detta och 25 grader varmt samt går ute dygnet runt är det HUR MYCKET ENERGI som helst :crazy:

Hästen ÄR stöddig och lyssnar inte 8 av 10 ggr så jag vet att det är ett problem som vi jobbar vareviga ridtur med (samt såklart från marken osv osv).
Men han HAR mycket spring i sig.

För oss funkar inte att få springa av sig, det som funkar är arbete i sakta tempo, volt efter volt och verkligen kräva att han lyssnar. Däremot funkar springa som belöning hur bra som helst, han kopplar ihop att arbeta, lyda, utföra det jag efterfrågar resulterar i att man får springa = KUL!

Jag tycker också att det är en svår balansgång att försöka dämpa ner honom samtidigt som jag VILL ha kvar hans enorma vilja och racerfart, jag vet, jag säger emot mig själv:p

För de gånger vi klickar med lydnad OCH viljan/tempot framåt är det KANON!

Jag hade nog inte varit så rädd för att kväva viljan, den finns där och är lätt att plocka fram igen när man vill. ;)

Gör det du känner funkar bäst just nu och ta det som det kommer. Märker du att han stendör efter ett par veckor så får du helt enkelt lägga om träningen då. Bara onödigt att oroa sig för vad som skulle kunna hända om det inte verkar som att det håller på att hända.

*KL*

Vad har ni för storlek på bett till era islandshästar?

Provade ett smalt tredelat på Laukur under helgen och det var 12,5 och jag tyckte det passade bra. Är inte 12,5 rätt stort för att vara till en islandshäst? :p

*KL*

Vad har ni för storlek på bett till era islandshästar?

Provade ett smalt tredelat på Laukur under helgen och det var 12,5 och jag tyckte det passade bra. Är inte 12,5 rätt stort för att vara till en islandshäst? :p

10,5 på två och 9,5 på en.

Delade bett kan hästen böja i munnen så att de ser lagom ut men är egentligen för stora. Testa dra ut ringarna i munnen så själva mundelen spänns till helt rak. Ser det fortfarande ut att passa så har din pålle nog lite större mun än normalt ;)

Tack för tipset det ska jag testa :)

Har haft 11,5 innan men tänkte i alla fall testa detta och som sagt det såg absolut inte för stort ut, men ska testa att göra som du skriver och se om det ser lika bra ut då :) Han visade inget obehag heller utan var mjuk och fin som vanligt med öronen framåt hela ridturen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 503
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama