NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Ja, det går bra. Jag tycker det gick bra under de förutsättningar vi hade igår, så jag står fullt ut för eventuella skäms-bilder ;)

KL

Som sagt så var det tävling igår. Gick över förväntan, hon var mer avslappnad än hon varit på tidigare tävlingar och det kändes väldigt skönt.
Först i uppvärmningen så var det ren grisepass för hela slanten. Efter ett tag lyckades vi få till takt och tempo någorlunda så jag försökte rida så lite som möjligt för att spara energi.
Jag red precis som Kvandi V3 och T5. I fyrgången var hon först väldigt matt och seg så det blev inte så bra som jag hade önskat, men hon höll takten hyfsat bra och skötte sig bra i övrigt. När vi kom till galoppen så var hon fortfarande slö de första varven men sen när vi kom ur kurvan så hade vi knappat in lite på hästen framför och då tände hon till ordentligt så sen var det inga problem att hålla energin i galoppen och hon fixade mellan tempo tölt mycket bättre än i töltklassen. Så det kändes jättebra!
Vi fick en andraplats efter Kvandi som tog hem segern :)

T5 var verkligen inte vår grej, inte igår i alla fall, annars är hon ju lättväxlad och har framförallt lätt i nedtagningarna. På hemmaplan har vi börjat träna på ökningar också men det är en bit kvar. Det var kul att testa på och få lite kommentarer även om just den ritten inte var min stoltaste stund som ryttare precis. Det blev lite missförstånd när jag försökte korta upp henne vilket resulterade i att hon föll över i trav, och i övrigt var hon väldigt styv, ostadig och ojämn. Men nån gång måste ju vara den första och det kan inte gå bra jämnt.

Jag är jättenöjd med dagen som helhet! Men en sak som jag reflekterade över såhär i efterhand när jag satte in lapparna med kommentarer i pärmen (yes, de sparas minsann!) var att vi fick samma och till och med lägre poäng i nåt moment, som förra året trots att hon hade kraftiga taktmissar förra året, slog över i trav jättemycket och överlag var prestationen och kommentarerna mycket svagare. Alltså, sämre kommentarer men samma poäng. Lite konstigt kan jag tycka, det var till och med från samma domare i ena fallet. Spelar ju egentligen ingen roll, jag är nöjd så jag tror snarare att de var lite väl snälla förra året. Men det är ju konstigt att det skiljer så mycket.

Idag har vi ridit ut med racerkompisen och Sol har visat vad hon går för tempomässigt i tölten. Hon bjöd på jättefint och gasade på som bara den utan att bli så styv som hon var igår. Vi tränar vidare och kör upp till bevis nästa år. :)

Så hur hårda är de i lättklasser? Kan man ha på sig vad som helst?

De bryr sig i stort sett inte alls. Däremot tycker jag att man ska vara hel och ren och gärna neutral. Med neutral menar jag att jag kanske inte skulle välja ett par rutiga byxor, en randig tröja och fyra olika färger. Utan basfärger som inte stör, och inget som flaxar eller är för långt.

Första tävlingen jag red hade jag inte lust att köpa något nytt, så jag hade svarta ridbyxor, mina vanliga skor, chaps och en vanlig blåvitrandig blus (alltså inte en ridblus utan en helt vanlig från typ gina tricot eller nåt.

Andra tävlingen var ett KM som egentligen skulle varit officiellt och lagom till den så kom det upp en kavaj i min storlek till väldigt bra pris på en begagnatsida i min stad, så jag slog till och köpte kavaj men hade en vanlig vit skjorta under. Hade dessutom köpt vita ridbyxor för 300 kr. Billigt och bra ;)

Denna gången hade jag svarta ridbyxor (misstänkte regn), en vit tävlingströja och kavaj. Hade det regnat så hade jag haft min svarta vattentäta sportjacka (egentligen en löpar/träningsjacka från HM) istället för kavaj. Hade det varit varmare så hade jag vara haft t-tröjan.

KL
941391_10151723946874612_448905082_n.jpg

Sommarbild på de hästar som finns i stallet i just nu :)

Men en sak som jag reflekterade över såhär i efterhand när jag satte in lapparna med kommentarer i pärmen (yes, de sparas minsann!)

Jag sparar också domarprotokoll om det finns rimligt intressanta kommentarer på dem. Kan vara väldigt lärorikt att jämföra, utom när det blir som i ditt fall.
Det man ska komma ihåg är ju att det oftast är flera ekipage på banan samtidigt för islandshästarna, och om man har otur så ser domarna de stunder det går sämst...

Jag tycker kommentarerna är viktigare än rosett, jättekul att få feedback.
Fast om de bara ser de mindre bra stunderna så borde ju kommentarerna visa det. Självklart hade vi en hel del missar och det finns mycket att förbättra, men kommentarerna var mycket bättre denna gången trots att poängen blev densamma.

Nu var det länge sedan jag var här!

Visst får du låna skydden Linda! Det är bara att du hör av dig :)

Problemet är att "rundcorallen" är en bit av hagen vilket betyder att det finns gräs. Står jag still och gör inget alls ställer han sig och äter.

Med lina har vi samma scenario förutom att han då jobbar sig blå på att slita sig loss och jag med värkande händer och armar får en helt onödig kamp.

Finns inga som helst tendenser att han ska springa över mig eller fronta med attack, bakut sparkarna är visserligen riktade inåt mot mig men han har ändå avstånd.

Jag TROR att detta är ett inlärt beteende, han är ändå 10 år så det är många års beteende att jobba med.

Vad händer på kortare lina, typ ett ledrep?

När jag var hos en nh tränare med sol och berättade att jag ibland löslongerade så sa han åt mig att inte göra det förrän samspelet fungerar på nära håll. Ju mer frihet, desto svårare att få kontakt och kontroll. Tidigare har hon ofta haft lite bus i sig precis,i början som du säger. Jag har kunnat stanna, men hon har inte varit så fokuserad precis. Nu när vi har övat med ledrepet så har hon aldrig ens försökt och hennes fokus är helt annorlunda. Jag börjar med att vara nära och flytta och sen skickar jag ut henne. Har gått väldigt lugnt till.

Smart, ska vända på steken och börja nära istället:sneaky:
Tidigare med repgrimma och ledrep har han varit uppmärksam och känslig, är inte bufflig alls då.

Jag fick rådet att börja med 3 meter, men jag köpte ett som var 4 för det känns inte som att det är för långt för att hantera på nära håll och jag kan använda det även när vi ökar avståndet lite. Så får jag hellre köpa ett långt sen när vi kommit dit. Jag skulle inte öka förrän det funkar nära, så inget mer löst arbete än på ett tag. Men det funkar redan på liiiite större avstånd, typ en meter till

Kl

Nu har jag legat golvad i feber i två dagar o inte orkat något... Men hann lägga upp bilder från tävlingen först (dock inte på Elina eftersom jag ville ha tillåtelse först). Nu kommer den allmänna uthängningen här! Ignorera mina vackra miner- jag fick smacka o pssshhhaaa för att få upp tempot max! (men jklar vad det gick, fick mina första 6or, dels för ökat tempo o dels för steglängdsökningarna!)
dsc_2034.jpg

dsc_2038.jpg

dsc_1800.jpg

dsc_1980.jpg

Något jag var rädd för var att sadeln skulle åka fram i galoppen o att ökade tempot efteråt skulle innebära att jag fick balansera på nacken på K.. Men hon gick så bra, mjukt, med rund galopp så sadeln låg kvar helt o hållet! Det betyder att hon inte spände ryggen eller gick på framdelen! Underbart!

Efter två dagar med feber har jag nu sjuk ridabstinens! O då red(läs Åkte) jag ändå med febern första dan... Skall snart ut på K o pröva silikondojjorna! Spännande!

KL

Här händer det inte mycket just nu då lillgrabben har fått en liten sommarvila..
Haft en riktig skitperiod som vi äntligen lämnat bakom oss! Det efterlängtade betessläppet blev ett rent kaos :(
Men NU är flocken omfördelad och livet ter sig lugnare i hagen :) = grabben går att hantera igen och han äter!! Gick ner massor i vikt men nu är han tillbaks och lite rundare igen <3

1005272_10151493133295222_380452582_n.jpg

Jo förresten!! Vi var ju på kurs hos Sigfus för tusan :D Så nåt positivt har vi ju haft ;)

Lillgrabben med Sigfus på ryggen :)

484783_10151429244590222_796829513_n.jpg

165462_10151429130830222_192370394_n.jpg

Det va riktigt roligt att se honom rida honom, och han fick testa en riktig passläggning vilken satt direkt :)

Han skötte sig och rymde bara EN gång ur paddocken :D

Grattis! Vad fina poäng! Fin Kveikja också. "Your time to shine" kommer med den hästen :). Apropå att det var lite deppigt ett tag och du är sugen på att shoppa en till häst. Jag tror att ni har mer kapacitet ihop än vad ditt självförtroende verkar göra. :)

Senast ändrad:

*kl*
Long time no see!
Jag har haft sjukt mycket att gör apå Island och sen jag kom hem verkar det vara minst lika mycket att göra hemma. men tänkte ändå uppdatera en aning här inne.
På island red jag en tio hästar om dagen, mycket bra och nyttigt. Många olika hästar, vi satte igång 80 hästar inför sommarens långturer och ett sto som jag tränade förra året visades totalt till 8,30. Det var kul!

2island12-700x525.jpg

2island21-700x525.jpg

2island18-700x525.jpg

883737_10152717754710417_1915274841_o.jpg

Hemma har det fötts två föl. En hingst efter Vaki och ett sto efter Midas, båda ser superfina ut! Jag har dock ingen aning om vad de ska få heta.. Hingsten är den ljusare med bläs.
13fol04-700x466.jpg

13fol12-700x502.jpg

Vaki bedömdes för en månad sedan och även om han inte kändes på topp utan var tung och trött så höjde han sin ridbedömning med 8,5 för tölt, trav, galopp, helhetsintryck, kort tölt och spirit. Han slutade på 8,22 för rid, vilket är ok men han har mycket kvar att ge så vi hoppas på höjning på SM.
979941_334554726670626_252526099_o.jpg

Roligt är också att jag sökte in på Hólar när jag var på Island och kom in. Så, som det ser ut så blir det Island i tre år framöver. Spännande!
Så, det var en liten rapport från mig. :)

Grattis! Vad roligt att gå på Hólar och starkt jobbat att komma in. Det är väl inte helt enkelt med ridprov och allt? :)

Urkul ju :D Förlora några svenskor nu så de var bra att de fylls på, på Hólar :) Syns i höst!

Kul! Grattis att bli antagen till Hólar också!

Här händer inte så mycket - ridit Isa igen och hon börjar bli bättre på sidvärtsrörelsen i trav. I skritt och tölt fungerar det, och nu tänjer jag gränserna genom att kräva i traven. Visst spänner hon sig lite, lite, men hon kör upp huvudet mindre och tvärar mer vilket ju är en trevlig utveckling. Traven av och till riktigt bärig, ryggaktiviteten i skritt och tölt av och till riktigt bra.
Någon tävlingshäst blir hon aldrig: en trevlig hobbyhäst har hon blivit och det är i och för sig tillräckligt bra för mig.
Men hon ska också på sikt bli en välriden och väldressyrad hobbyhäst som är stark, smidig och lättriden i alla fyra gångarter. Tur att vi har många år på oss.

Funderar på att försöka byta bort Dagmar, Isas avkomma, mot en kbl-travare som just nu står här hemma hos mig. Det är inget fel på Dagmar. Hon är rätt fin att se på, trevlig i psyket, rör sig OK och har bra koll på gångarterna. 4½-gångare åtminstone, som visar skritt, trav, tölt och båda galopperna i hagen och som ibland dessutom grisepassar. Dålig stam på mammans sida, Isa har blup 98 eller något sådant, OK stam på pappans sida med Mökkur som farfar.
Helt OK liten fröken, med andra ord.
Det är bara det att jag just nu skolar om en kbl-travare från trav och han är så fantastiskt vacker och dessutom trevlig...
rider ju en del dressyr och har börjat prova på MSV nivå med min "gamla" kbl-travare och det vore kul med en till. Och hur jag än vrider mig, kan jag inte få in fler hästar på gården. Tur för mig, kanske.
Hon som äger kbl-travaren, har annars bara islandshästar och avlar i liten skala på hästar med bra psyke och helst separerade gångarter men hon försöker inte få fram topptävlingshästar utan "vanliga" hobbyhästar som lämpar sig som familjehästar. Där skulle faktiskt Dagmar kunna vara ett vettigt tillskott.

Jaja, vi får se. Jag är inte säker på att jag ska komma med förslaget om byte men det ligger ganska nära till hands.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 503
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama