Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!
Tack för att ni delar med er av tankar kring bortlämnande och träning.
Intressant att höra andras tankar.
Jag har hittills inte lämnat bort någon häst (oavsett kategori) för träning, har däremot tagit emot ett par hästar för inridning (grund).
Jag tänker som jag ser flera göra: vill hellre göra själv även om det tar längre tid, för då blir det som jag tänkt mig. Å andra sidan har jag hittills inte råkat få någon häst som varit så komplicerad att jag inte kunnat lösa det tillsammans med tränare.
Den häst som jag antagligen "behöver" lämna bort är Aldar.
Han är vacker, rör sig bra. Grundridningen ska jag definitivt göra själv, för att få honom att reagera på det sätt jag vill för hjälperna.
Men jag har tänkt mig att han ska visas, och det klarar jag inte själv. Då blir jag tvungen att lämna bort, dels lite för träning för att han ska jobba så som de vill vid avelsvisning, och dels för själva visningen.
Är egentligen inte säker på att jag vill ha hästen riden på det sätt som nog behövs för framgångsrik visning: bågen måste spännas väldigt hårt för att få fram det där sista fina, och det gör mig inget att få fram det sista fina, men jag vet inte om jag gillar hårt spänd båge på unghästar...
Tränade Isa i paddocken igen igår, hon gick som en klocka. Nåja, visst är det jobbigt för henne att flytta bakdel mot öppna/skänkelvikning i trav på volten, men hon accepterar det och höjer inte huvudet så mycket i försöken. Och hon flyttar bakdelen mer och mer.
Travkvaliteten vill jag inte klaga på, luftig och trevlig. Och avslappnad, taktren.
Tölten är OK vad gäller takt, och tempot är jämnt men skrutt-långsamt. Min plan är att, genom arbetet med sidvärtsrörelser i trav, få henne att länga bakbensstegen och sedan överföra det till tölten, och att i traven vänja henne riktigt ordentligt vid konceptet "länga stegen" för tempoväxling, och att få med mig det till tölten.
Med hennes personlighet, fungerar det fortfarande inte att driva med ben och säte och hoppas att hon förstår att hon ska öka hastigheten. Det hon gärna gör är att bli spänd och skutta till och slänga upp huvudet och ta tag i bettet och se chockad ut. Det är inte önskvärt. Alltså får det ta tid och så letar jag efter "andra knep" i stället för att utveckla.
Galoppen jobbar jag nu mest med fattningar ur skritt och tölt, och att böja henne lite i galoppen. Flytta bogarna in och ut för att mjuka upp. Hon är flack än så länge, men fattningen ur tölt gör att hon blir lite mer "lodrät" i tänket i själva fattningen. Ur skritt är också OK, men ur trav blir hon gärna extra flack.
Karl fick också ett pass i paddocken, arbete på att få honom hålla "lagom hög" form och lagom kontakt på tygeln i skritt och trav. Gick bra, även om han blev något springig ibland i traven. Tölt tränade vi inte i paddocken utan ute på vägen, han blev distraherad av två rådjur som skuttade över vägen tio meter framför oss, men helt OK.
Galoppen precis som hos Isa flack men åtminstone inte springig nu. Han är ju inte mycket riden, så jag är nöjd.
Snorri är ivägskickad på bete. Aldar går på bete här hemma och skrotar. Söt häst.
Barmi har vilat ett par dagar pga jag har haft gäster från england, har varit på ridkurs med ett par andra hästar och liknande, men ska jobba i paddocken idag har jag tänkt.
Dagmar fick last-tränas igår, nyttigt att göra ibland och jag fick henne att kliva ombord smalt lastad två gånger igår, och hon stod kvar tills jag backade ut henne andra gången (första gången backade hon ut själv och det var därför som jag såg till att lasta henne igen, så jag fick bestämma när hon skulle ut).