NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

*kl*

Ikväll har jag hämtat hem Draken som
Har varit borta på träning hela Juni.
Så skönt att ha min finis hemma igen <3

null_zps10411cfb.jpg

Apropå att hon varit borta på träning.

Ni som skickar iväg för träning - vad är syftet att uppnå, och hur lång tid förväntar ni er ska gå åt för att uppnå målet?:)
Jag inser och hoppas på att det blir väldigt olika svar...

Funderat på att skicka Snorri på träning när han var yngre. Avstod, för jag kände inte att jag kunde få ut så mkt av det jämfört med hur mkt jag får betala. Jag rider ändå in hästar själv..

Kan ändå tycka att det hade varit kul att lämna iväg honom till ngn duktig, som Michis, bara för att få en ny input på vad det är för häst jag har :)

Åh gulledig!

Kl.
Jag skickar ju inte heller iväg hästar på träning, tar snarare emot.
Däremot skickade mamma Tinna på inridning/utbildning eftersom jag tog ett års uppehåll precis när jag kommit igång med henne som 3 åring. Då hoppades vi få hem en ridbar, positiv och mjuk häst med en bra start inför det som komma skall. Vi lärde oss en läxa och skickar inte iväg någon häst igen. Fel ryttare och hem kom en förstörd häst. Däremot så lät jag henne vara i träning hemma (hos J.E) medan jag var i Thailand, mest för att hon skulle hållas igång men även för att få lite extrahjälp med tölten.

Känner dock att jag kan fixa det mesta själv så behöver inte skicka iväg.

Ni som skickar iväg för träning - vad är syftet att uppnå, och hur lång tid förväntar ni er ska gå åt för att uppnå målet?:)

Visningsträning har jag och kommer skicka iväg på i framtiden för det är jag inte nog bra för, men allt annat gör jag själv.

Jag funderade en period på att skicka iväg Sol, det var under den tuffa perioden då jag var övertygad om att jon hasse ont, men innan vi hittade felet. Då hade vi vissa dagar stora problem med att hon sprang ner i diken och in i steket. Det som fick mig att välja att inte skicka iväg henne var att jag ville ha utbildningen ihop med henne. Så jag valde att ta hjälp av tränare på hemmaplan och med hjälp av två olika tränare försvann problemet helt. Jag var rädd för att om jag skulle skicka iväg henne så skulle problemet vara kvar när jag red henne. Jag är nöjd med beslutet och även om hon såklart hade utvecklats mycket fortare och bättre om jag hade lämnat henne till någon duktig så tycker jag att det är jättekul att få göra det tillsammans, och framförallt på MITT sätt. Jag kan aldrig rida som någon annan och tycker att det är charmen med att ha en egen häst att utbilda. Hon lär sig lyda mina signaler.

Sen åker jag gärna på kurser och tränar för andra, och jag behöver verkligen hjälp och stöd från tränare. Men jag tycker att sålänge det går framåt på egen hand så vill jag inte skicka iväg henne, även om det tar längre tid med mig på ryggen.

Jag har skickat iväg på träning en gång -o jag gör det aldrig igen! Åtminstonne inte till "vem som helst".

Den gången hade jag precis ridit in Kveikja, vilket hade gått jättebra! Hade först tänkt skicka iväg henne för inridning men det var lite skralt med cash så jag började själv. Men när det efter ett knappt år var dags för att börja töltsätta så hade jag inte töltat på flera år. Det kändes väldigt svårt att leta efter något jag knappt mindes o Kveikja töltade inte direkt av sig själv... Hittade då en tränare i krokarna som jag tog några töltlektioner för på hennes hästar och tyckte det kändes bra. Skickade dit Kveikja en månad för töltsättning.

Fick hem en häst som slog upp huvudet i luften vid minsta tygeltag och lyssnade inte längre på förhållningar. Ta i tygeln = kasta upp huvudet o tölta... Jag fick rida med halsring i ett halvår typ för att kunna använda den som broms. Jag ville ju absolut inte ta mer i tygeln bara för att hon hade lärt sig koppla fel.

Som ni ju vet så kastar hon än idag med huvudet i tölten. Vi jobbar o jobbar för att bli kvitt det o det blir bättre. Men det lär väl aldrig bli helt borta...

Nu är det lätt att säga att jag borde gjort det själv. Men nu har jag ju töltat i fem års tid, lärt mig oändligt mycket mer o vet vad jag skall leta efter. Då hade jag åkt runt i trav på Andi i flera år o det enda vi hade tränat sedan jag slutade ridskolan 10år tidigare var NH. Jag hade inte förutsättningarna för att ta fram tölten på en så svårttöltsatt häst. Men jag borde ha hittat mig en bättre tränare...

Idag har jag haft hoppträning!

Något som jag märker i hoppningen som är otroligt bra för våran ridning är galoppfattningarna!! Hur lätt som helst att fatta galopp från skritt nu. Även själva galoppen är hon starkare i, fast kanske mer "rull-galopp" än tävlingsgalopp... Och en sak till som är jäkligt bra med hopp o galopp? Magmuskelträningen!! Hopphästar har alltid grymma magmuskler jämfört med dressyrhästar... Nu skall det gamla mammafläsket bort!

Kveikja får stå ut med att se ut som en hoppeponny!
img_0444.jpg

Det går ju inte alltid så särskilt bra...
img_0412.jpg

Men oftast så hoppar vi ändå!
img_0373.jpg

img_0364.jpg

Grannen vill att vi skall åka med på hopptävlingen redan på tisdag... Efter dagens hoppträning är jag inte helt övertygad! Bommarna flög hej vilt... Men hon tycker det vore bra träning för mig att komma ut o behöva komma ihåg en riktig bana... Haha Vi får väl se... Det är ju vanlig jobbdag för mig -semester blir det inte förräns på fredag -o då bär det av upp till Norrköping!!!

Nån mer som skall till SM o titta?

Vi skickade Krás till Valvis (här på buke) på inridning, och har för mig att vi satte en starttid, och sluttiden blev när hon var "klar"/"mättad".
Tycker Valvis var och är superduktig, och skulle definitivt kunna skicka till henne igen.

Däremot skulle jag nog inte lämna bort en häst till någon annan.

Vi åker till sm redan på onsdag. Ska bli skitkul! Premiär både för mig och min kära camparkompis. :D

Just det ja, glömde ju helt. Hade faktiskt planer på att ta hjälp i vintras när jag skulle sätta igång igen efter skadan och var skitnojig att jag skulle rida henne fel så skadan kom tillbaka. Men då var jag lika rädd för att lämna henne till någon jag inte kände ifall de inte skulle känna av när det kom smygande. Funderade då på att lämna över till min kompis, men det blev inte så. Däremot så har hon hjälpt mig massor, och vi red båda två. Kände mig trygg med det upplägget.

Och jag tycker du är så duktig att jag funderat på att fråga dig om inridning av min lilla röda häst. ;)

Jag har alltid ridit in mina hästar själv, men ridit för tränare. På sista har dock tiden inte räckt till nåt. Ochbjag känner mig tyvärr för tung för en unghäst också.

KL

Vi har sorg i vårt stall. Världens bästa hovslagare omkom i lördags i en MC olycka.:cry:
Jag hade haft honom i 4 år, flera andra typ 15 år. Han lämnar ett stort tomrum efter sig.

Och mitt i allt ska man hitta en ny hovis. Som gärna kan komma nu i veckan eftersom Dropi var bokad att skos nästa helg och VERKLIGEN behöver nya skor:crazy:

Jag kontaktade min EQT och bad henne rekommendera en, fick nr och smsade honom, han svarade inom en timme, på en söndag! MYCKET gott betyg i min värld. Så förhoppningsvis kommer han i veckan.

Livet är så skört, så bräckligt och i vissa fall så kort...

Tack för att ni delar med er av tankar kring bortlämnande och träning.
Intressant att höra andras tankar.

Jag har hittills inte lämnat bort någon häst (oavsett kategori) för träning, har däremot tagit emot ett par hästar för inridning (grund).

Jag tänker som jag ser flera göra: vill hellre göra själv även om det tar längre tid, för då blir det som jag tänkt mig. Å andra sidan har jag hittills inte råkat få någon häst som varit så komplicerad att jag inte kunnat lösa det tillsammans med tränare.

Den häst som jag antagligen "behöver" lämna bort är Aldar.
Han är vacker, rör sig bra. Grundridningen ska jag definitivt göra själv, för att få honom att reagera på det sätt jag vill för hjälperna.
Men jag har tänkt mig att han ska visas, och det klarar jag inte själv. Då blir jag tvungen att lämna bort, dels lite för träning för att han ska jobba så som de vill vid avelsvisning, och dels för själva visningen.

Är egentligen inte säker på att jag vill ha hästen riden på det sätt som nog behövs för framgångsrik visning: bågen måste spännas väldigt hårt för att få fram det där sista fina, och det gör mig inget att få fram det sista fina, men jag vet inte om jag gillar hårt spänd båge på unghästar...

Tränade Isa i paddocken igen igår, hon gick som en klocka. Nåja, visst är det jobbigt för henne att flytta bakdel mot öppna/skänkelvikning i trav på volten, men hon accepterar det och höjer inte huvudet så mycket i försöken. Och hon flyttar bakdelen mer och mer.
Travkvaliteten vill jag inte klaga på, luftig och trevlig. Och avslappnad, taktren.
Tölten är OK vad gäller takt, och tempot är jämnt men skrutt-långsamt. Min plan är att, genom arbetet med sidvärtsrörelser i trav, få henne att länga bakbensstegen och sedan överföra det till tölten, och att i traven vänja henne riktigt ordentligt vid konceptet "länga stegen" för tempoväxling, och att få med mig det till tölten.
Med hennes personlighet, fungerar det fortfarande inte att driva med ben och säte och hoppas att hon förstår att hon ska öka hastigheten. Det hon gärna gör är att bli spänd och skutta till och slänga upp huvudet och ta tag i bettet och se chockad ut. Det är inte önskvärt. Alltså får det ta tid och så letar jag efter "andra knep" i stället för att utveckla.
Galoppen jobbar jag nu mest med fattningar ur skritt och tölt, och att böja henne lite i galoppen. Flytta bogarna in och ut för att mjuka upp. Hon är flack än så länge, men fattningen ur tölt gör att hon blir lite mer "lodrät" i tänket i själva fattningen. Ur skritt är också OK, men ur trav blir hon gärna extra flack.

Karl fick också ett pass i paddocken, arbete på att få honom hålla "lagom hög" form och lagom kontakt på tygeln i skritt och trav. Gick bra, även om han blev något springig ibland i traven. Tölt tränade vi inte i paddocken utan ute på vägen, han blev distraherad av två rådjur som skuttade över vägen tio meter framför oss, men helt OK.
Galoppen precis som hos Isa flack men åtminstone inte springig nu. Han är ju inte mycket riden, så jag är nöjd.

Snorri är ivägskickad på bete. Aldar går på bete här hemma och skrotar. Söt häst.
Barmi har vilat ett par dagar pga jag har haft gäster från england, har varit på ridkurs med ett par andra hästar och liknande, men ska jobba i paddocken idag har jag tänkt.
Dagmar fick last-tränas igår, nyttigt att göra ibland och jag fick henne att kliva ombord smalt lastad två gånger igår, och hon stod kvar tills jag backade ut henne andra gången (första gången backade hon ut själv och det var därför som jag såg till att lasta henne igen, så jag fick bestämma när hon skulle ut).

Skickade dit Kveikja en månad för töltsättning.

Fick hem en häst som slog upp huvudet i luften vid minsta tygeltag och lyssnade inte längre på förhållningar. Ta i tygeln = kasta upp huvudet o tölta... Jag fick rida med halsring i ett halvår typ för att kunna använda den som broms. Jag ville ju absolut inte ta mer i tygeln bara för att hon hade lärt sig koppla fel.
.

Såklart tråkigt att det blev så med din häst men vad jag kan tycka är konstigt är folks inställning till att skicka hästen på träning. Såklart att de flesta tränarna är duktiga men hur bra man än är så kan man ju inte lära hästen mer än vad hästen är mottaglig för. Och skickar man en häst som inte har tölten så öppen så vet jag inte vad man kan förvänta sig efter en månad. Dessutom kanske beteendet att kasta med huvudet bara var ett gupp i vägen och hade försvunnit om tränaren hade fått ha henne en månad till ..

Bara en tanke ..

Såklart tråkigt att det blev så med din häst men vad jag kan tycka är konstigt är folks inställning till att skicka hästen på träning. Såklart att de flesta tränarna är duktiga men hur bra man än är så kan man ju inte lära hästen mer än vad hästen är mottaglig för. Och skickar man en häst som inte har tölten så öppen så vet jag inte vad man kan förvänta sig efter en månad. Dessutom kanske beteendet att kasta med huvudet bara var ett gupp i vägen och hade försvunnit om tränaren hade fått ha henne en månad till ..

Bara en tanke ..

Tänka får man. Jag som då är insatt i häst, tränare och dennes arbetsmetoder kan säga att kasten med huvudet INTE hade försvunnit för att hästen hade stått kvar. Tvärtom hade jag fått hem en häst med fast underhals och huvudet uppe i himlen. Redan då förstod jag att det inte var bra. O med tanke på att hästen töltade som tåget efter två veckor fanns ingen anledning att stanna mer än en månad. Se min avatar, den bilden togs efter vilan hon fick efter träningen...

Huvudkasten är garanterat ett försvar hon tog till mot att huvudet nycktes upp för att hitta tölten. En bra tränare hade hittat den utan att dra upp huvudet. Tyvärr visste inte jag skillnad på bra och dålig tränare då. I dagsläget hade jag klarat töltsätta själv, nu har jag kunskapen och erfarenheten. Den hade jag inte då. Då kändes det bäst att skicka iväg till någon som kunde som hade erfarenheten, apropå din kommentar om hur folk tänker egentligen. Finns ju knappast någon som tänker att de skall skicka iväg för att det skall bli sämre? Man har ju en förhoppning om att det skall bli bättre!

Ja alltså jag menade ju förstås inte att man hoppas att ens häst ska bli sämre jag tänkte mer på den tid det tar att faktiskt uppnå ett resultat kontra vad hästägarna förväntar sig. Hur länge var det tänkt att din häst skulle vara där från början?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 503
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama