NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

KL

Idag försökte jag få hem min ena ridhäst igen. Hon har varit utlånad till en granne som sällskap då hennes häst olyckligt blev ensam i vintras. Jag slutade ju rida efter jul pga graviditet, så det gick ju bra medan hon funderade på en lösning.

Nu vill jag börja rida igen, men hon har inget annat sällskap till sin häst. Jag vet att det utifrån ser ut som om jag har hästar över, fast flocken är på ett minimum. Hur som försökte vi flytta hit hennes häst, ett fjordsto, det höll i en halv dag innan min valack bestämde sig för att hon skulle bort.

Han är 25 bast, rätt skruttig och har inte ridits på flera år, han är dock beredd att ta livet av sig själv för att jaga bort inkräktaren. Det talas ibland om islänningar som är rasister och han är en av dem. Jag kan ju tycka att en fjording är typ en islänning, men icke!

Jag har jättedåligt samvete för att grannens häst blev biten, jag hade varnat, men de ville ändå prova. Jag har dåligt samvete för att jag vill ha hem min häst också, nu blir ju hennes ensam igen.

Med granne menar jag 2 km bort och jag vill kunna rida ut tillsammans med min medryttare, så jag vill ha min häst hemma! Vilket jag inte borde behöva ha skuldkänslor för...

Ja alltså jag menade ju förstås inte att man hoppas att ens häst ska bli sämre jag tänkte mer på den tid det tar att faktiskt uppnå ett resultat kontra vad hästägarna förväntar sig. Hur länge var det tänkt att din häst skulle vara där från början?

Tills dess hon töltade. Jag hade alltså kunnat ta hem henne redan efter två veckor...

Jag tror det är ytterst få hästägare som pushar på och stressar en tränare. Och en tränare borde ju klara av att tala om för en hästägare att hästen behöver mer tid än planerat om så är fallet. Jag stressade då iaf inte min tränare, men visst ville jag ha hem hästen, inte minst när hon töltade som hon gjorde! Vilken egotripp ;)

Jag har fortfarande kontakt med tränaren, håller ju inget emot denne för hur det blev. Hon kanske hade kastat lika jvligt med huvudet om jag gjorde själv, eller mer? Men i fortsättningen så väljer jag hellre försöka själv. Men som sagt så har ju min kunskapsnivå ökat såpass att jag har självförtroendet att försöka själv.

Kl

Idag har Rá fått följa med ut på tur!
wpid-dsc_0510.jpg

Hon hade väl lite åsikter om hur det skulle gå till men det gick bra ändå -på hennes vis! Hon skulle tvunget gå mellan hand- och ridhäst, inte utanpå handhästen... Jag hade behövt en större handhäst, som hon inte kan hoppa över... Jag är väldigt glad att Andi är som han är! Hur många hästar hade accepterat att en skitunge till 2åring kastar sig över rumpan o matte försöker få unghästen att hoppa tillbaka... O ändå står han blickstill! Min klippa!

Senast ändrad:

Ni som skickar iväg för träning - vad är syftet att uppnå, och hur lång tid förväntar ni er ska gå åt för att uppnå målet?:)

Jag ska skicka iväg min 09:a på inridning nu snart. Tanken är att tränaren ska rida in henne (grund bara, jag kommer hjälpa till så gott det går) och sen kommer hon hem igen och sedan fortsätter vi (jag och tränaren) hemma i mitt stall ett tag.

Vi har inte bestämt någon tidsperiod som hon kommer vara borta men mellan 1-3 månader blir det beroende på hur det går med min dam. Hon kommer dock inte åka långt, hon kommer stå ca 20 min bilresa från mitt stall. ;)

*kl*
Mina hästar går fortfarande inte ihop. De kan stå i samma hage men de håller stort avstånd mellan varandra. :( Jag har kikat lite efter en till ponny att ha som sällskap till hästarna, men inte hittat någon än..

Fröken B har fått följa med som handhäst. Det är enda stunderna då hästarna inte bråkar, B tycker det är så sjukt roligt att springa bredvid. Nu har hon dock tappat en sko så nu får vi vänta på att hovis kommer och slår på en ny!

Filipus är fortfarande världens bästa, han blir bara finare och finare! Tölten blir bara bättre för varje dag som går och vi har hittat underbara ridstigar där man kan rida hur länge som helst. :love:

KL

Idag försökte jag få hem min ena ridhäst igen. Hon har varit utlånad till en granne som sällskap då hennes häst olyckligt blev ensam i vintras. Jag slutade ju rida efter jul pga graviditet, så det gick ju bra medan hon funderade på en lösning.

Nu vill jag börja rida igen, men hon har inget annat sällskap till sin häst. Jag vet att det utifrån ser ut som om jag har hästar över, fast flocken är på ett minimum. Hur som försökte vi flytta hit hennes häst, ett fjordsto, det höll i en halv dag innan min valack bestämde sig för att hon skulle bort.

Han är 25 bast, rätt skruttig och har inte ridits på flera år, han är dock beredd att ta livet av sig själv för att jaga bort inkräktaren. Det talas ibland om islänningar som är rasister och han är en av dem. Jag kan ju tycka att en fjording är typ en islänning, men icke!

Jag har jättedåligt samvete för att grannens häst blev biten, jag hade varnat, men de ville ändå prova. Jag har dåligt samvete för att jag vill ha hem min häst också, nu blir ju hennes ensam igen.

Med granne menar jag 2 km bort och jag vill kunna rida ut tillsammans med min medryttare, så jag vill ha min häst hemma! Vilket jag inte borde behöva ha skuldkänslor för...

Min gamle är också rasist, PRE pyttsan bort med den:mad:

Vad stor och vacker Rá är!!!!

Hon är precis lika fin live. Försökte lista ut en plan för hur jag kunde smyga på henne på transporten utan att kvandi märkte något, men det kändes ganska omöjligt. Var svårt nog att få med min egen hem haha.

Meyas färg var den finaste jag sett på länge, riktigt snygga små donnor, blir spännande att se dem på tävlingsbanan om några år ;)

Hur håller du dem så smala?

Lagom med mat ;)

Fast meyja är inte så smal som Rá. Meyja är en riktig liten köttbulle! Rá däremot håller sig alltid väldigt fin, hon gör annat än att äta. Sover mycket, vill gärna vara med så hon hänger vid grinden när skojigheter e på gång. Står mkt i ligghallen, gillar varken insekterna eller regn. Praktiskt, men man får oxå alltid ha ett vakande öga så hon inte blir för tunn...

Men lagom med gräs och under vintern ett riktigt bra hö! (hög kvot e fina grejer!)
wpid-dsc_0507.jpg

Jag är så löjligt nöjd över min häst, kunde verkligen inte hittat en bättre :D Sen så smälter man lite extra då hon gnäggar när man kommer..

1001329_4952905509183_2881918_n_51cca508e087c3294eded85b.jpg

*kl*
Puh, min lille Köttbulle skrämde upp mig såhär första semesterdagen... Såg fram emot en mysig uteritt runt sjön (Bullens favvorunda) och slappa lite, möttes dock av en nöjd häst med ett svullet framben... :( Släppte ihop med ny häst i söndags, har bara kollat honom som snabbast sedan dess. Nu hade han ett sparkmärke och svullnad över yttre griffelbenet, var även rejält öm när jag tryckte där... Inte halt, men tillräckligt ändå för att min hjärna skulle börja tänka alla möjliga skador... :crazy:
Så det var bara att ringa till jobbet och kolla så röntgen var ledigt, sen lasta och köra in och röntga griffelbenet- som skönt nog var helt! :banana: Sötnosen var även världens duktigaste och stod blickstilla utan lugnande, iaf så länge matte höll i grimman och pratade lite :D Så trots skrämselhicka är jag så nöjd med min lille pojke som uppförde sig helt perfekt med allt, lastning, röntgen och allmänt mys :love:

Så blev tillbaka i hagen och fortsätta prata med nykomlingen ;)
(fuxen är min)
IMG_4435_zpsdcf7c10d.jpg

fux med flax är fint. Jag har också en, även min har en bläs - fast lite bredare än på din häst.

Vad brukar ni göra en regnig semesterdag? Ser en sådan framför mig och kan inte bestämma mig för vilket projekt jag ska kasta mig över. Bygga boxdörr? Sopa taket i stora stallsektionen (mitt stall är uppdelat i två sektioner: en med fyra boxar och en stor stallgång, en med tre boxar och nästan ingen stallgång)? Skura stallväggarna i stora sektionen?
Ta på mig galonjackan och rida?
Åka till stan och handla färg ska jag väl göra.
Rensa snedgarderoben i stugan och se om jag kan fördela om placeringen av ridkläder, dukar, gardiner och liknande?
Eller läsa en bok?

Alternativen är som synes många... tur man kan sega bort lite tid vid internet också.

Förlåt för att jag hoppar in här, och "attackerar" hur som helst :p

Ser att du har ett micklemträns, är du nöjd? :D

*kl*

Herregisses vad jag är nöjd över Draken efter att hon kommit tillbaka från träningen.
Det är min tränare som haft henne på träning. Och vilka resultat hon uppnått på bara 1 månad.
Hem fick jag en positiv häst som kommer springandes till grinden och vill inget annat en ut å jobba.
Har hittat en såååå fin kontakt på betet, där hon vägrat förut.
Går med en höjd rygg och använder hela sin kropp och rör sig så stort att jag dånar ibland ;)
Äntligen känns det som vi kan komma framåt igen, vi har stått still så länge och trampat och jag kände att ja inte hade kunskapen riktigt att ta oss ur det, så vi fick hjälp :)

Odinn ska till klinik nu och kolla sitt ben, som fortfarande inte är bra.
Det blev så gott som hem bra, men pang sa det så stor han med ett svullet ben igen dagen efter :(
Hoppas det inte är nått helt galet :(

Förlåt för att jag hoppar in här, och "attackerar" hur som helst :p

Ser att du har ett micklemträns, är du nöjd? :D

:D

Jag är mer än nöjd. Köpte de åt min förra häst som betsig själv i munnen, med micklem tränset blev han fin i munnen inga bitsår.

Nu till Yr är jag också riktigt nöjd, har provat byta till vanliga träns för att jag tycker de är lite finare, men det slutar att jag byter tillbaka till micklem.

Jag bara älskar mitt micklem, är det bästa köp jag gjort förutom hästen då ;)

Kl

Har just läst resultaten från SM idag, däribland stilpass och la märke till det stora antalet diskvalificeringar. Några hade ett bra heat o ett dåligt några hade bara ett heat o nollor. Eftersom jag inte kan något om stilpass så började jag undra...

... Varför detta stora antal diskade? Varför blir man diskad i stilpass?

Ser fram emot roadtrip till Norrköping imorn! Men undrar vad man skall packa i klädesväg? Är det varmt eller kallt?

De hade inte lagt pass vid startlinjen så det var därför de blev diskade.

Ta med mycket av allt i klädväg. igår satt vi i dubbla tröjor och regnrock med filt i knät.
Idag satt jag halva dagen i shorts och kortärmat.

Senast ändrad:

:D

Jag är mer än nöjd. Köpte de åt min förra häst som betsig själv i munnen, med micklem tränset blev han fin i munnen inga bitsår.

Nu till Yr är jag också riktigt nöjd, har provat byta till vanliga träns för att jag tycker de är lite finare, men det slutar att jag byter tillbaka till micklem.

Jag bara älskar mitt micklem, är det bästa köp jag gjort förutom hästen då ;)

Åh, jag är så sugen på att köpa ett micklem! Och alla tycker de är toppenbra. Jag skulle så gärna hyra ett micklem i en vecka bara för att se hur mina reagerar på det.

Mitt problem är att jag lever på studiebidrag, och två hästar kostar redan ganska mycket.. :(
Julklapp kanske? :D

Men varför säger du inget?Vi har ju två st. i stallet...
Vill du prova ett Micklemträns nu i sommar på P och K så kan du ta mitt, jag är ju ändå bortrest :)
Byt bett på det om du vill - fritt fram. Du vet väl var det hänger?

/Malin

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 503
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur