NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Har en fundering som någon här kanske kan svara på. 01:an, Saga, visade sig vara femgångare förra året. Innan dess inte en tendens till pass. Nu har jag noterat att hon ibland slår upp i pass när hon blir trött i galoppen. Inte när hon går samlat, men om man galopperar ute. Typ konditionsträning. Är det vanligt?

KL.

Någon som var på SM förra veckan? Såg ni något intressant?
Själv tyckte jag att avelschampionatet var så otrooooligt segt :( noll publikanpassning och jag som ändå är intresserad av avel gick därifrån ..

Jag var där. Tyckte överlag att det var bra och intressant att se proffsen in action. Spännande att se olika ridstilar både de som imponerade stort och de som var mindre imponerande enligt mitt tycke. Jag tyckte ändå att domarna var bra på att belöna god ridning, som annars diskuteras emellanåt.

Minnesvärda moment för mig var Unns fina häst, jättekul att se en ryttare som är så jäkla glad i sin häst! Tycker även hon var väl värd fjäderpriset och tjoade som en galning när de läste upp hennes namn. :D
Och när Maria Berg travade Svartur i finalen fick jag allt lite rysningar, så jäkla snyggt!
Gummi och Sproti i stilpassen är ju också väldigt imponerande!

Har säkert glömt massa fina hästar, det var ju väldigt jämn hög nivå i finalerna tycker jag. Kul att se!

Sen fick jag en ny liten favorit som lätt hade fått följa med mig hem, Katla den söta lilla isabellen. (Tror det var anna karlssons häst?)

Jag gillade också Unn och hennes fina häst. Kul att få se en glad ryttare.

Viggis Bragi var också något extra, lite väl ihopriden bara.

Johanna Bergs Medusa hade fantastisk galopp, som en gunghäst.

Tyckte också Kristina Petterssons Sollilja var riktigt häftig.

Så länge hopridning belönas kommer det att finnas högt upp i prislistorna:(

Så länge hopridning belönas kommer det att finnas högt upp i prislistorna:(

Stundtals undrade jag om Bragi öht kunde andas i den form han gick...

Synd att hans skritt belönades så högt, han ser ju ut som en Tennessee Walker! O det är inte ett håll dit jag hade velat se islandshästens avelsmål att gå...
För extrem häst för mig...

Håller med, tyckte det såg väldigt spänt ut. Tycker det var mer bensprattel än rörelse genom kroppen, blev faktiskt lite besviken. Men som sagt, kul att de belönade Svartur i alla fall!

Men men, man kan inte vara överens alltid. Det är ju en jättefin häst, men just den prestationen fick inte mig att dregla.

Kl

Jag var oxå där, dock rätt sysselsatt av mina två små barn stor del av tiden :) Men Unns häst var en klar favorit, även om jag tycker att hon borde ha släppt honom liiiite mer framförallt i ökat tempo tölt. Det hade räckt med bara någon knapp cm på tygeln så hade jag tyckt att det såg ännu bättre ut.

Divar var fin att se (på öppna visningen) och även det där fantastiska unga fuxstoet med ett långt namn som jag inte kommer ihåg... Otroligt häftig häst! Och Oliver med Daniel i sadeln var ju fantastisk (fast han gick ju inte lika bra i finalen).

Vissa favoriter (hästar) sen tidigare år blev jag lite besviken över, några kanske borde få vila lite ( Kjarni och Berserkur tex).

//julia

kl

Jag var också där :)

Tyckte överlag att YR höll högre klass än de vuxna, de hade mjukare ridning, iaf det jag såg. I vuxenklassen var det en del ihopkrullade och ihopdragna halsar, och ryck i stånget.. Men såklart fanns det fina visningar bland de vuxna också!

Insåg också att jag är vuxenryttare nu och ska tävla mot alladomdärsomfårskyhögapoäng, typ föralltid :O ;)

Camilla och Thore är ju mina favoriter sen jag gick på gymnasiet :)
Unn och Hrafndynur såg jag första gången på Strömholm och det är så roligt att se en toppryttare tycka så mycket om sin häst, och som visar det!
Elsa T och hennes två tyckte jag också om, hon är bara 13 el 14 och valde att rida med YR istället för juniorerna, och sen att hon rider otroligt mjuk och med känsla, stor eloge :D

Det finaste under helgen var nog den snygga brännan man skaffade sig, eller var det bara jag ;)

kl.

Har nu ridit för den tredje gången på det här året :D Kändes super! Baugalín gick mycket bättre denna gång, visst finns det massa att arbeta med men just nu lullar vi runt utan krav från min sida trots att hon är i form, bara för att jag ska känna mej lite säker igen.

Hon var hos en tränare i våras och har tagit lite framsteg inom tölten samt har fått tillbaka sin framåt tänkande. Vid början av töltsättningen blev hon helt stumm och tappade all vilja framåt så tränaren satte vikten på posetiv framåt vilja före allt som har funkat mycket bra för damen. Jag är dock mycket medveten om vad behövs nu komma för att hennes tölt blir bättre i helheten (drivet ska komma bättre bak ifrån, arbeta bättre med ryggen samt bättre form), men sätter in en bild iallafall på henne. (OBS det är inte jag som rider heller hennes tränare så inga kommentarer runt ryttaren).

1NanEPj.jpg

Oh nej, du är inte ensam. Jag hade kavlat upp jeansen på fredagentror jag det var och fick fin bränna på halva smalbenet. Kalassnyggt! Lördagen fick jag problem med överhättning så då låg jag i skuggan under läktaren, tills någon vänlig person hällde vatten rätt i ansiktet på mig, ganska svalkande i och för sig. :p

På söndagen lyckades jag bränna både näsa och läppar (mina svaga punkter) och fick köpa en keps. Så nu har jag flått på näsan så den är rosa och läpparna har återgått till normal storlek. Smalbenet är dock fortfarande färgat till hälften och har dessutom fått en massa röda prickar. Så fint så!

Det där med köpa keps är rätt roligt! Tror jag har en från varje år -utom iår! För oftast glömmer jag dem på hotellet eller hemma...O att vara utan keps i sånt väder är ju en pina... Lät ju inte roligt med överhettning? Du får ta ett dopp i barnpoolen nästa år ;)

Nu knapplån

Igår var vi på tävling -igen. Denna gång i Trail! Kveikja gjorde ett kanonjobb o vann, Andi slarvade jag med o kom "bara" trea. Önskar det fanns fler trail-tävlingar! Förhoppningsvis så kan vi vara med på Vesturmästerskapen i augusti och vårat Alternativ-KM i höst -så blir det två tävlingar till!
wpid-dsc_0647.jpg

Trail är en så rolig gren för även en häst utan lyft o flashiga gångarter kan vara bra. O det bedömer hur bra samspel och tillit man har med sin häst! Mer Trail åt folket!!!

Haha, då köpte jag din keps i år då kanske, för jag har inte haft keps sen jag var riktigt liten. :p

Jag är väldigt värmekänslig och det var visst inte bara jag, för jag hade sällskap där under läktaren. Jobbigt med värmen.

Hur funkar trail? Går det att läsa någonstans? Jag tycker det är lite kul med olika grenar och varianter, hade varit kul att testa.

Vi diskuterade gaedingakeppni idag och jag fick veta att i finalen rider man bara tölt och trav. Jättekonstigt tycker jag! Om man då har en häst med jättebra galopp och skritt så bedöms det då inte i finalen som jag förstod det. Hur sjutton tänkte de där liksom? Varför ens ha med skritt och galopp i uttagningen då om det ändå inte räknas i finalen. :crazy:

Ni som ridit gaedinga, vad tycker ni? Funkar det eller blir det skevt i bedömningen från uttagning till final?

KL.
Inte blivit så mycket islandshästridning på några dagar pga att jag var borta i fredags och red SM för fjordingar. Nöjd med resultatet även om jag - precis som jag visste innan - inte var och slogs om placeringarna.

Igår hade jag tänkt rida en massa men så kom mina föräldrar på sommarens varmaste dag för att kapa och klyva ved. Svettigt blev det åtminstone.
Hann med en kortis med Karl, som jobbade trevligt i trav och vettigt i tölt och bra i höger galopp.

Idag hunnit med en tur med Isa, som värmdes upp lite i skritt och trav i paddocken, resten av ridturen gick åt till att växla mellan skritt och långsam tölt, hela tiden. Med lite tur, ska det stärka henne på sikt så hon blir bättre i tölten. Var på lite dåligt humör efter första ridturen för dagen, eftersom nordisen skjöt ut höger bog och det tog tid att övertyga honom om att man inte skulle göra så, och då var det inte läge för koncentrerat dressyrarbete i paddocken med Isa. Dessutom blåste det ordentligt, och då kanske det inte heller är så enkelt för henne.

Dagmar har blivit last-tränad idag, med framgång. Hur lätt som helst att få henne att följa med in i släpet. Snart dags att börja jobba med att skicka in henne.
1002392_293611750785443_340394146_n.jpg

Här har vi Dagmar, två år gammal.

Jag gillade också Hrafndynur, så mjuk och flott resning. Förstår tyvärr inte varför Bragi får så höga poäng, tycker det sänder ut fel signaler :( Visst att han rids på vanligt tränsbett och så men han ser ju allt annat än harmonisk ut.
Vilken häst var Sollilja?
Andra hästar jag gillade var Elsa Teveruds, hon rider ju så himla fint och jag tycker hon borde hamnat högre upp i både femgången och fyrgången, är inte alls nöjd med hur placeringarna blev i fyrgången ..

Ingen annan som var på Sm?

Jag var där :-)

Reagerade på en jättestor ryttare i femgångsfinalen som riktigt ryckte sin hingst i munnen, särskilt i passen. Inget i den mannens ridning imponerade. Undrar så vad andra mer mjuka ryttare säger om den typen av ridning. Har han elever som tränar för honom? Hur är hans medtävlare mot honom? Får han vara m och småsnacka på ryttarfesten? Får han hästar att tillrida?

Varmt var det!!! Och campingen- den som låg intill, vilket sunkigt, äckligt ställe!!

Annars var det idel ögongodis. Snacka inspiration!!! Verkligen en boost! Roligt m alla försäljningstält också :-) Och tyvärr har jag fått smak för isländskt godis ;-)

Var är SM 2014?

Skulle vara kul att träffa andra bukare över en kopp kaffe när det är paus, nästa år :-)

Jag har inte varit på SM sedan ... 2004 tror jag, Sävebanan. Men jag ska till Gaedingakeppni-SM i Mönsterås.

Fast va.. frågar du om folk inte skulle prata med någon pga vad någon anser dålig ridning??? Vad är det här, ryttarlekis för islandshäst? (Nu har jag varken minne eller ork att komma ihåg vem det kan ha varit, så det är inte ryttaren jag försvarar. Utan folks beteende jag ifrågasätter)

Det är sånt här jag inte kan låta bli att bli irriterad på, folk att sitta och kommentera andras ridning. Men sitt upp och gör det bättre själv då. Jag hörde massor med läktarryttares kommentarer och vissa är bara så pinsamma att man önskar att man aldrig hört dem.
(Obs det här är inte riktat direkt till dig utan mer allmänt).

Jag skulle aldrig i mitt liv sitta och kommentera någons ridning på INTERNET. Och absolut inte på en tävling. Har man något överhuvudtaget att säga kan man väl säga det direkt till personen. Fast det kanske bara är jag som lever efter den principen. Det jag väljer att inte säga släpper jag. Livet blir mycket trevligare så :)

Varför inte bara acceptera att alla rider olika? Vi tar oss fram på olika sätt, även om jag misstycker med många sätt så respekterar jag den personen ändå. Tills den ber om mina åsikter :)

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 503
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama