NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

För att jag har ett minne som en guldfisk!! :(O_o

Visst är det bara du och B som har sådana? Och du har vanliga modellen? I så fall kan jag nog leta mig fram, tack! :D

Jepp det är vi två som har det. Bägge är typ samma. B´s är i modell competition, så det har ingen kapsonring på nosen och aningens smalare remmar. Mitt är "orginal" hänger bredvid min sadel.

Och för att inte bli utkastad ur tråden för OT-skrivande så uppdaterar jag härmed ;)

Life´s good. Jag har semester och pållarna med. Tindra är på betäckning hos Vaki (som är på SM idag, hoppas min dam inte brunstar just nu...) och Brandi vilar.
Träningshästarna vilar/är hemskickade och nya anländer i augusti.
Började min semester på det där nördiga sättet som vi hästmänniskor gör (oavsett om vi jobbar heltid med hästar eller har det som hobby); med att stiga upp kl 05 och åka iväg och rida kurs för Atli Gudmundsson i två dagar. Fantastiskt bra och fick fina råd för den fortsatta utvecklingen av lillavit (aka Váli, en träningshäst jag tävlar).

img_2370.jpg

Atli kollar på vår pass (mycket bra lektion!)

img_2407.jpg

Lääänga steget och halsen i tölten (det här är en häst som tidigare mest grisepassat sig genom livet).

I övrigt har våren varit ett väldigt ridande, tävlade och dömande (det sistnämnda betydligt mindre än tidigare säsonger), men väldigt kul!
Nu skall jag åka till SM över helgen och mingla (kom fram och hälsa/snacka om ni känner igen mig!) och sedan åker jag bort och bara slappar resten av juli.
Life´s good, som sagt!

/Malin

Full fart, hör jag. Härligt!

Jaha ja, det är fler än jag som jobbar med samma saker (fast på en betydligt högre nivå än jag). Länga steget i tölt. Kul sport, faktiskt, särskilt på en pålle som är rädd för sig själv - tänker då på Isa.
Med henne jobbar jag via traven, som är hennes avslappningsgångart (har skrivit det förr). Om jag får henne att förstå konceptet länga steget i traven, och sedan galoppen när den är mer bärig, kommer hon antagligen att kunna förstå konceptet i tölt också tänker jag.

Isa är riktigt trevlig nu. Fick vila igår, men idag är det hennes tur att jobba igen. Har börjat få igenom sidvärtsrörelserna i traven nu, kan tvära ganska mycket. Jag inbillar mig att det är bra att kunna variera grad av tvärning, jobbar med det på Barmi också för att lösgöra. Kraftig tvärning och stora steg bör vara väldigt lösgörande.

Förresten, om någon är jätteintresserad av min hästträning (bara för privatbruk så att säga, ingen reklam och inget företag) så har jag skapat en sida på Facebook som heter Grönfallet där jag skriver om min lek med hästar.

Sitter på SM nu o V1 finalen för juniorer gick just. Där tävlade ett ekipage med pelhamstång, pelhamdelta och en tygel. Är det lovligt? Har de ändrat bettreglerna?

O så lite knapplån!
Härligt väder här på SM, glad att jag kom ihåg solskyddscremen...

Letade upp denna text på SIF's hemsida
http://www.icelandichorse.se/T%C3%A4vling/Vanligafr%C3%A5gor/Bettinformation.aspx
Deltatygel
Pelhambett kan användas med två tyglar eller med sk. Deltatygel. Deltatygeln fäster till Pelhambettets båda fästpunkter och tyglarna fäster då till Deltatygeln. Ryttaren behöver med deltatygel endast hantera en tygel. Deltatygel är att anse som vedertagen möjlighet att använda tillsammans med Pelhambett och därför att anse som tillåtet.

Låter härligt! Ta det lugnt, så du är utvilad och redo när du kommer upp och plågar oss i augusti (jodå, jag lyckades sno åt mig sista platsen på kursen!) :bump:

*kl*
Var ute med min lille Köttbulle i skogen igår och lekte ponnyunge igen :p Skulle bara ut och njuta lite inför en veckas semester, så blev barbackatur med en kompis. Dock ändrades vi oss mitt i och hade hyfsat tempo. Älskar min hästs galopp, kompisen bara flinade åt mig när jag galopperade uppför en backe, barbacka o släppt tyglarna helt och hade armarna rakt ut (blundade med, men det kunde ju inte hon se...) :love::love: Tur man har en snäll 6-åring! :D

KL

Hoppar in i tråden med min första "uppdatering".

Eftersom jag avskyr sommaren med alla vidriga flygfän så satt jag inatt och knåpade ihop lite minnen från i vintras...
http://www.youtube.com/watch?v=4pryhTRW--Y
Lek och bus med älskade hästar!:love:

(Tänk er "Don´t worry, be happy" istället, men den låten accepterades inte av Youtube)

Och ha överseende med gångarterna, vi satsar inte på SM...:p

KL
Har återfått inspiration i ridningen. Har inte tillgång till tränare på hemmaplan under sommaren +att det mest känns som att ridningen går ut på att hålla sommarfläsket borta på 01:an, Saga, så det har känts lite trögt ett tag. Men plötsligt är hon grymt fin och lyhörd på alla sätt och är i sitt livs form på många plan.

Töltar i bättre form än tidigare, behöver mindre korrigering av takten i de riktigt höga tempona, traven börjar arta sig och det börjar finnas någon sorts ökad trav och även där är formen fin. Traven är tom skumpig nu :cautious: Passen blir mer och mer befäst, även om vi inte övar direkt mycket på det.

Kör mycket bettlöst sen nån månad vilket hon trivs bra med, även om hon eg inte har ngt emot bett. Det var jag som drabbades av tandskadepanik efter ha pratat lite löst om tandskador med en läkare och slet då fram det bettlösa. :cautious: Läkaren är inte hästkunnig med funderade av nån anledning ändå över om bett inte kunde ge tandskador.

1044652_10151779640964612_171119734_n.jpg

Sags med sitt bettlösa, eg en remontnosgrimma med tyglar i ringarna.

Lillhäst är hos Kraftur och dräktighetskollas mån, nervöst :nailbiting:

Inte mycket till uppdatering, mer än att jag red Karl och Isa i paddocken igår. Pressade Isa lite för mycket vid sidvärtsrörelsen i trav så hon fick panik. Synd om hästen, fördelen var att det gick över efter en halvminut och vi kunde jobba igen ganska snabbt efteråt vilket aldrig skulle ha gått för ett år sedan.
Karl hittade lång, låg form i trav och därmed en mer stadig takt och tempo, avslappnat och bra. Visserligen vill inte jag heller rida islandshästarna för långa och låga, men det är ett bra läge att börja jobba med schwung och bärighet, när de går riktigt stadigt i den där formen tycker jag. Rida lång, låg med långa långsamma steg, lägga in i lite öppna i bibehållen låg form och långa steg, hämta upp på ytter och pressa in lite mer energi, så får man mer vila och mer schwung och sedan kan man höja formen allt eftersom och få en riktigt fin gångart...
971486_287906554689296_1082938049_n.jpg

Lille Karl. Det vita bakom Karl är min fjordhingst.

Knapplånar mig själv.
Kan ni begripa att hästrackarna prompt ska stå där marken är som sämst, och undviker de bättre delarna av hagen???

De har nog inte samma syn på vad som är bra och dåligt som du har ;)

De har nog inte samma syn på vad som är bra och dåligt som du har ;)

Antagligen inte. Lerbad är populärt.
Eller så är de så lyckliga över att se mig att de håller sig närmst gårdsplanen för att de hoppas på en snabb blick på mig.

Aldar var ute på äventyr igår.
Det var väl strängt taget inte hans fel.

Ett brunstigt sto hade smitit (hon hade vandrat 7km, visade det sig) och gjorde allt för att komma in i min hage. Enligt vittnen, mina grannar som ser beteshagen från sin stuga, var hon på staketet i sina försök att ta sig in till de andra hästarna (och undertråden var utsträckt så jag fick spänna om den, och ena grindhandtaget var förstört).
Till slut blev väl lockelsen för stor, och Aldar seglade över staketet (enligt grannarna som sett händelsen) till märren. Tydligen kom han till, också, vilket ju är lite synd om det blir resultat. Ännu en helkoko korsning i världen... jag fick via polisen tag i stoets ägare, och rekommenderade dräktighetskontroll och eventuell abort men hoppas förstås att det inte blir något resultat.

Aldar står nu här hemma i vinterhagen, men ska tillbaka till beteshagen om en stund, när jag ändå ska hämta Barmi för ridkurs.

Jag är medveten om SIF:s regler när man har hingstlicens, men detta kan väl knappast vara något de skulle bli upprörda av?

Hingstlicens kan knappast behövas med tanke på att fölet knappast kan registreras i SIF.

Vilka härliga hag bilder :)

KL*

Jag och familjen har köpt stall! :D:banana::bump:
Dansar runt bara jag tänker på det (pekar på bananen, så dansar jag). Inte heller vilket stall som helst men med stora och fina boxar och mycket fin anläggning för hästarna och för ryttare.

Unghästen som håller på att ridas inn just nu hos tränare går som en klocka. Han är helt bombsäker sägjer tränaren och kommer troligen bli en super ridhäst *peppar*

Jag har själv ridit ut för andra gången sen i höstas (jätte stolt), då min vinter har varit färgad av en stor sjukdom och svårigheter så är jag så lycklig när jag sitter på hästenryggen. Känner dock att jag är som en nybörjare, har dålig balans och kan ge lite från mej till hästen just nu. Men snart blir det fullt ös igen om jag får inga bakslag dvs.

Ridit kurs idag, fått bekräftat att jag tänker rätt i träningen av både Isa och Barmi. Inga direkta nyheter, inga revolutionerande övningar men kommentaren om Barmi att "oj, vilken välskolad häst, jätterolig att rida" och gällande Isa att "hon är väldigt välskolad och lyhörd för hjälperna" vilket ju är roligt beröm att få.
Barmi anses ha en möjlig karriär som T2-häst, Isa är ingen tävlingshäst men det har jag ju aldrig inbillat mig heller.
484706_291243474355604_1224548173_n.jpg

Min sits är inte rolig - hösäck kommer i tanken - men Barmi går i ganska trevlig form i tölten här.
Det togs inga foton på Isa.

Vad roligt att få se hur Barmi ser ut! Läser så mkt om dina hästar men har inga "bilder av dom" i huvudet när jag läser. Härlig färg han har!

KL

Idag har Kveikja o jag varit på hopptävling för första gången!
dsc_2118.jpg

dsc_2108.jpg

Ofta ser det ju ut såhär...
dsc_2076.jpg

Haha, snygg stil!

Vi red två rundor på 50cm, tyvärr rev vi sista hindret i första och två hinder i andra. Hon blev jättetrött så nu vet jag till nästa gång att jag skall bara rida en runda! Ingen idé att krama ur en runda till för hon orkade inte lyfta då... Troligtvis åker jag med redan nästa tisdag igen, lika bra att köra på o se det som träning! Hon tittade väldigt på de konstiga hindren men tvekade aldrig. Vi kan ju inte taxera för fem öre -någon av oss- så det blir som det blir... Men vi har himla kul!

Imorgon skall vi på tävling igen, i Trail inför ungdomarnas Lag-SM. Skall ställa upp med både Andi o Kveikja! Kveikja är snäppet bättre än Andi, inte tvekar för något o väldigt lättflyttad. Skall bli spännande att se om Andi behåller 1a platsen sedan förra årets kvällstävling! Han fick då 8,69 eller nåt i den stilen... Undrar om vi slår det iår och om Kveikja slår det? Tävlingen hålls för att ungdomarna skall tjäna ihop pengar till laget. Jag önskar dessa tävlingar hade varit fler -det är både kul o nyttigt att träna!!!

Tycker det är coolt att ni hoppar. Jag hade eg velat hoppträna 01:an då och då. Hon hoppar helt ok och taxerar bra (tur det, för matte kan inte :P ). Hon tycker dessutom att det är riktigt kul :) Jag är rädd och blundar, men det rör henne inte alls :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 503
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama