NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Fast varför skulle det vara fel att diskutera på internet? Det är väl bra att man reagerar och varför ska man inte ha en åsikt bara för att man sitter på läktaren?
Nej, man behöver inte vara läktardomare osv men jag ser inget fel i att man kommenterar om någon gör ett onödigt ryck i bettet t.ex., vilket man ser ganska ofta, t.o.m. på SM. Även jag tyckte att ungdomarna red långt mycket finare/bättre än många vuxna. Speciellt i vuxna T2 var det en del väldigt fula och onödiga korrigeringar.
Tycker dock också att det låter konstigt att man skulle bli utfryst från ryttarfesten, hur gamla är vi, fem år eller? :p

Och i frågan att kommentera andras ridning, nja .. En del ryttare har en viss ridstil som man tydligt kan se i alla hästar den personen rider. Bara ett exempel är en ryttare som så fort hen släpper tygeln en centimeter så får hästarna en fruktansvärd hållning/underhals .. Vad man kan diskutera är att den sortens ridning får höga poäng vilket kanske speglas lite fel utåt. Och ja, självklart vet jag att det finns en del kraft och vilja i de hästarna.

Senast ändrad:

jag tycker det är bra att det pratas om dålig ridning oavsett vilken kändis-guru det än må vara. Är det bara domarna på en tävling som får säga vad dom tycker? Skämtar du?

Tycker också det är bra att det diskuteras, rider ryttar-en/-na hårt, oharmoniskt osv så kan det gott diskuteras.
Ibland kan jag fråga mig själv om det bara är jag som ser det, för "alla andra" verkar så himla imponerad av bensprattlet på vissa hästar, men jag ser bara en oharmonisk häst, som är ihopkrullad, nosgrimman spänd som f'n och ser bara spänd ut, alltså intrycket imponerar inte på mig, och tyvärr då kan inte hästen imponera på mig, hur flott den än är. Är det såna vi ska applådera åt när de rider förbi i galopp/ökad tölt/trav, skitsamma vilken gångart, ni fattar :)

Jag tycker att mjuk och harmonisk ridning, men "aktiv" ridning ska belönas ännu mer än vad det gör idag. :)

Tycker också det är bra att det diskuteras, rider ryttar-en/-na hårt, oharmoniskt osv så kan det gott diskuteras.
Ibland kan jag fråga mig själv om det bara är jag som ser det, för "alla andra" verkar så himla imponerad av bensprattlet på vissa hästar, men jag ser bara en oharmonisk häst, som är ihopkrullad, nosgrimman spänd som f'n och ser bara spänd ut, alltså intrycket imponerar inte på mig, och tyvärr då kan inte hästen imponera på mig, hur flott den än är. Är det såna vi ska applådera åt när de rider förbi i galopp/ökad tölt/trav, skitsamma vilken gångart, ni fattar :)

Jag tycker att mjuk och harmonisk ridning, men "aktiv" ridning ska belönas ännu mer än vad det gör idag. :)

Du vet Kejsarens Nya Kläder , ingen ser att han är naken:(

Kollar väldigt lite hur folk rider på tävlingar mest hur hästarna går för det är det som är det intressanta :). Men jag blir så nervös inför tävling. Kan inte äta på hela dan. Inte sova natten innan. Tänker samma grejer om igen så blir så trött på mig själv. Men mest nervös skulle jag bli av att det skulle gå för bra. Ja jag vet det låter lite sjukt. Men om det går jättebra på en tävling blir det bara värre till nästa gång. Är det bara jag som tänker såhär knäppt?

Mitt fokus ligger inte på mjuk harmonisk ridning på tävling utan visa upp gångarterna så bra som möjligt. Men enbart bensprattel leder till noll poäng. Krävs lite mer än så för att komma nån vart. Glöm heller inte att träning och tävling är två helt olika saker :).

Haffi G föreläser om just "prispalls fobi" det stod en liten artikel om det i senaste numret av Islandshästen :)

Varför inte bara acceptera att alla rider olika? Vi tar oss fram på olika sätt, även om jag misstycker med många sätt så respekterar jag den personen ändå. Tills den ber om mina åsikter :)

Fast det här handlar inte på långa vägar om olika ridstil, detta var inte stil på något sätt, detta gav mig ont i magen! Jag har ändå ridit för personen i fråga och tycker han är en väldigt duktig pedagog, men sån här behandling får mig att välja andra tränare. Jag valde att inte prata med personen i fråga, men min kompis gjorde det. Jag kan inte föra en vettig konversation om en sån här fråga, för jag tycker inte att det finns några svar överhuvudtaget som rättfärdigar att man behandlar en häst på det sättet. Ser liksom ingen mening med att diskutera saken, eftersom han gjorde det så tycker han ju att det är ok, medan jag tycker att det är vidrigt. Diskussionen skulle inte komma någonvart alls.

Även om jag tycker personen är väldigt kompetent på vissa områden så finns det andra tränare/ryttare som är precis lika kompetenta och som inte behandlar sina hästar på det sättet. Jag väljer att träna för dem istället! Sen vet man ju aldrig vad som försiggår bakom stängda dörrar tyvärr, men man får ju utgå från det man ser och hör.

Mitt fokus ligger inte på mjuk harmonisk ridning på tävling utan visa upp gångarterna så bra som möjligt. Men enbart bensprattel leder till noll poäng. Krävs lite mer än så för att komma nån vart. Glöm heller inte att träning och tävling är två helt olika saker :).

Finns det något mer imponerande än de som klarar av göra både och? :):bow:

Haffi G föreläser om just "prispalls fobi" det stod en liten artikel om det i senaste numret av Islandshästen :)

Ja jag läste faktiskt den och det var himla bra för har alltid kännt lite skam vad gäller detta. Mental träning jobbar jag med. Försöker iaf. Men just inför tävling är det som att jag glömmer bort allt sådant :crazy:. Hjärnspöken. Intalar mig själv att det blir bättre. Tvinga mig ut. Men visst trivs jag himla bra som domarsekreterare lr hästskötare bara. Inget fokus på vad JAG gör och inte gör. Så när ni ser mig nästa gång titta åt ett annat håll :rofl:..

Jo det finns ju de som är jätteduktiga. Hoppas komma dit själv. Bara så svårt på korta sträckor att få precis allt att funka till 100%. Men så har jag ju ingen stor rörelsernas häst heller. Men jag älskar honom ändå. Och med mina tävlingsnerver är det väl en bedrift att bara genomföra en tävling. Ha! Bara bortförklaringar tror jag. Vet inte.. Å ena sidan å andra sidan. Jag kan driva mig själv till vansinne :devil:.

Nästa gång ska jag bara försöka att inte bry mig. Går det bra så för det göra det. Går det dåligt så får det göra det.

*mantra om och om igen -livet är för kort för att hålla på och få ont i magen av något som borde vara kul och utvecklande*

Edit: borde och borde.. Stryck det! Det ÄR kul annars kan vi lika gärna kasta ridhanskarna.

Jag är lite sugen på att åka dit också :-) I så fall hoppas jag att jag springer på dig. Vore kul att ses!

Fast jag tycker ju att fokus bör ligga på mjuk harmonisk ridning, oavsett träning eller tävling. Gångarterna bör faktiskt komma först därefter.

Men visst, det är mycket prestige i tävlande, och inte så få som glömmer att tävling inte är blodigt allvar (utom möjligen på mästerskapsnivå där det kanske är pengar inblandade på ena eller andra sättet) utan faktiskt bara en väldigt liten del av ridningen.
Man betslar upp, man drar i munnen, man rycker till. Man sätter nosgrimman hårt så hästen inte lyckas gapa emot eller komma undan.

Ja, jag vet också att hästarna är väldigt taggade och det är ju ett av problemen.
Det vore trevligare med hästar som inte laddas upp till max, utan som får jobba avslappnat och harmoniskt.

Usch, jag är kritisk.
Och det är ett skäl till att inte ens vilja sikta på större tävlingar. Kanske Barmi och jag hamnar på någon liten tävling så småningom - båda mina tränare beskriver honom som en tävlingshäst för åtminstone T2 - men jag hoppas verkligen att jag inte börjar rycka häst i munnen för det.

Jag var där :-)

Reagerade på en jättestor ryttare i femgångsfinalen som riktigt ryckte sin hingst i munnen, särskilt i passen. Inget i den mannens ridning imponerade. Undrar så vad andra mer mjuka ryttare säger om den typen av ridning. Har han elever som tränar för honom? Hur är hans medtävlare mot honom? Får han vara m och småsnacka på ryttarfesten? Får han hästar att tillrida?

Varmt var det!!! Och campingen- den som låg intill, vilket sunkigt, äckligt ställe!!

Annars var det idel ögongodis. Snacka inspiration!!! Verkligen en boost! Roligt m alla försäljningstält också :-) Och tyvärr har jag fått smak för isländskt godis ;-)

Var är SM 2014?

Skulle vara kul att träffa andra bukare över en kopp kaffe när det är paus, nästa år :-)

Kan det vara samma ryttare som ryckte sin häst i munnen konstant medan de stod o väntade på sin tur i passläggningarna? Ett ryck i sekunden i höger tygel(ifrån domarna) o hästen tuggade frenetiskt samt klapprade tänder. Detta HELA tiden då de stod still. Den ryttaren sjönk i min värld iaf. Tyvärr satt jag taskigt till för passen så jag såg inte så noga när de väl sprang...
wpid-img_20130707_224401.jpg

*KL*

Idag chockade jag både mig själv, Laukur och Blaze (hunden) med att ta en ridtur kl 6 i morse :o Börjar jobba kl 8 och är sjukligt morgontrött så är rätt nöjd att orka gå upp halv 6 och rida, äta frukost och duscha innan jobb :D Tycker det är så gött att rida på morgonen! Lugnt och skönt och lagom temperatur så de ggr jag orkar mig upp i tid så är jag så stolt ;)

En liten uppdatering oxå!

Igår blev våran Rundpaddock klar! Vi kämpar o sliter för att bygga upp en bra hästgård och rundpaddock är en del av det! Jag använde det jättemycket förr så jag hoppas våran egna skall användas lika flitigt!
wpid-dsc_0746.jpg

Nu under semesterveckorna bygger vi även en ny ligghall! Plattan är klar, idag skall vi mura en rad sten och till helgen kommer våran snickarkompis o hjälper oss med stommen! Kommer bli så himla bra!!

Sen är det bara ridhus o ovalbana kvar... Tror jag får köpa fler trisslotter om det skall hända dock...

Skulle också kunna tänka mig en rundpaddock! Vad har ni för diameter på er? Ser riktigt proffsigt ut :)

Den blev tillslut 15,5m diameter.... Det var lite dividerande fram o tillbaka, jag ville ha 16 min sambo 14... Det blev en kompromiss på 15 men när staketet skulle upp fick 15,5 plats. Perfekt ;) hehe

Haha ja kompromisser behövs ibland ;)

Nu får jag kolla på gården vart det kan få plats med en rundpaddock i 16 m i diameter ;) Gubben blir nog jättenöjd med mina planer haha

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 505
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama