NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

*KL*

Vad har ni för storlek på bett till era islandshästar?

Provade ett smalt tredelat på Laukur under helgen och det var 12,5 och jag tyckte det passade bra. Är inte 12,5 rätt stort för att vara till en islandshäst? :p

9,5 och 10,5 lite beroende på bettet. Lillhäst hade genomgående 9,5 till en början men har ni växt i 10,5.

Säger som nån annan, dra i ena bettringen så ser du om det verkligen passar.

Jag kör med busgalopp främst för att få min 01:a, men väl lite vilja, att bli mer taggad. Men 08:an som verkar vara mer lik din Sol så skulle det inte fungera alls :S

Sorry, jag missförstod din kommentar om överskottsenergin i ett tidigare inlägg:p

Ridit Isa i paddocken idag igen, ett till jättebra pass. Det är så roligt när hon inte blir rädd för sig själv. Hon är fortfarande en högst medioker liten häst, men oj så mycket trevligare än när jag köpte henne för tre år sedan. Hon har en långsam men taktren tölt som går att jobba lite i med öppna, sluta, skänkelvikning. Dessutom börjar jag jobba mer och mer med övergångar mellan tölt och trav (ingen risk att hon blandar) och tölt och galopp, med syftet att få upp tempot lite i tölten. Dessutom får jag henne lite mer på bakdelen i galoppfattningen när jag fattar ur tölt så det blir ju en vinst för galoppen också.

Ja då har vi äntligen fått till ett pass där någon kunde fota!
Jag la dessa bilder under gångartstråden =)

137210909266388900_resized.jpg

Jag är mest nöjd över att vi har fixat lös tygel biten helt på egen hand!
Även ifall det behövs mer träning så kommer det mer och mera och jag kan släppa nästan hela tygeln :)
Hon har i vanliga fall väldigt lätt för traven, så sitter jag fel så blir det trav direkt.

På lördag ska vi rida för Suss!! Spännande!!

Fler bilder finns här:
http://sono.noksin.se/

137211030836542200_resized.jpg

137211030271065500_resized.jpg

*kl*

Dagen före midsommarafton blev min pys ormbiten :(

De hade rymt ur hagen ut på grannens fält, och när vi kom dit så brallade han runt -bus, trodde vi. Vi tog hem hästarna och ingen reagerade på att nånting var galet. Men, 4 timmar senare, när vi skulle rida så hittade jag honom med en gigantiskt mule, snörvlande andning och två klockrena bitmärken över vänster näsborre. Han var opåverkad i övrigt, men konfys över att inte kunna äta, och väldigt öm såklart. Efter ett antal samtal till distriktsvet och Ultuna bestämde vi oss för att ha is i magen (hästarna står på en ö, och det är inte gjort i första taget att ta in en häst till fastlandet), men hålla koll på tecken till chock och syrebrist. Och såklart se så att han kunde äta och dricka. Han fick hö, som han trixade i sig, och vatten kunde han dricka, och han verkade pigg och kry. Det enda annorlunda var egentligen hans sätt. Han är annars inte särskilt tillgiven, kelig visst, men inte sån som kommer fram eller så. Nu gick han som en hund efter mig i hagen, och stoppade in huvudet under min arm.

Natten innebar täta kontroller och oro, men morgonen efter var mulen märkbart mindre svullen, andningen i det närmaste opåverkad. Midsommardagen såg han helt normal ut och hade börjat beta igen.

Han går nu i hagen med de andra (stillsam, liten flock), det blev lugnast så för honom. Fortsatt vila ett tag till dock, vet. pratade om "flera veckor", men hur länge är det närmare bestämt? Har ni några erfarenheter?

Vill minnas att kompisens häst blev huggormsbiten för några år sedan. Den var nog konvalescent ett tag, men det hela slutade väl! Tror den blev biten i ett ben.

Knapplån som följer!

Var ju på tävling igår! Det gick bättre än förväntat! V3 var en klass som verkligen passar oss! Och T5 likaså! 5,2 och 5,17 poängmässigt vilket jag är stolt över! Bara att fortsätta träna! Kveikja var en glad liten häst, ingen tjurbuk utan lyssnade snällt o var perfekt pigg.

Kommer bilder när jag har tid att sitta ner vid datorn. (Elina -skall jag lägga upp bild på dig med?)

Om 30min kommer hovslagarn o skor med silikonsula... Spännande!

Jag tror väl att hästar generellt sett tål ormbett ganska bra så länge det inte är på ett olyckligt ställe.
Det ormserum man använder på människa har åtminstone tidigare varit från häst...
Sedan finns förstås undantag också:(

KL

Behöver råd från er ang löslongering.
När Dropi kom för ett år sedan var han omöjlig att longera. Han hade "lärt" sig att rusade man som en galning och sparkade bakut så slapp man, förra ägaren lade aldrig ner någon tid på att styra upp detta.

Nu har jag börjat ta tag i löslongeringen. Mitt mål är att han skall lyssna på röstsignaler såsom skritt, trav och galopp. Stanna på röst/handkommando samt vända. Även byta från trav till galopp och vice versa.

Problemet är i början. Han startar aldrig från skritt utan tar trav direkt. Försöker jag ha honom i ett lugnt tempo ökar han till galopp. Säger jag ifrån på skarpen sparkar han bakut, mot mig.
Så här håller vi på ca 10 min tills han typ frustar till, vänder innerörat mot mig och börjar jobba. Igår fick jag honom att skritta, stanna på röstkommando, ta trav, ta galopp, gå ner till trav, vända och göra halt. Duktig hest.

Men ska det vara så här varje gång i början? När han väl skärper till sig verkar han tycka det är kul, öronen fram och frustar. Men de första 10 minutrarna är inte kul. Tur att jag inte är rädd av mig.:sneaky:

Skulle ni tolka detta som att han gör det han har "lärt" sig att göra för att komma undan?
Löslongeringen använder jag inte alls för att springa av honom utan enbart för kommunikationen, han är ju en ångvält och jag vill kunna använda röstkommandon även från ryggen.

Det ska jag absolut göra nästa gång jag ska rida :) Men mindre än 11,5 skulle aldrig funka för såpass stor i huvudet är han.

Nu är vi anmälda till vår första tävling.
Vi kommer köra t8 och v5 i augusti, gott nervöst så får väl se hur det går :P

Nu har jag börjat fundera en del på ryttarens klädsel.
Jag kommer enbart tävla lättklass i år och jag undrar vad för regler på klädsel som kan finnas?
Jag är inte så jättepigg på att köpa kavaj, vita ridbyxor och stövlar i nuläget eftersom jag inte ens vet om jag kommer att gilla tävling...

Så hur hårda är de i lättklasser? Kan man ha på sig vad som helst?

Du kan ha på dig precis vad som helst! Det värsta jag sett var trasiga smutsiga ljusgula ridbyxor med fotbollsstrumpor till... Haha, såg lite lustigt ut!

Men dra på dig något neutralt och helt så blir det toppen! Jag tävlade lättklass(o min telefon ville stava det till lättklädd hihi) igår i svarta jodpuhrsbyxor, vit piké och cerise softshelljacketröja! Fast för en gångs skull hade de flesta på tävlingen faktiskt kavaj! O jag som lämnade den hemma bara för att de flesta på dessa lätta kvällstävlingar Inte klär upp sig... Tänkte passa in i mängden men det blev tvärtom! :( oups!

*KL*
Var på terrängträning med en massa stora i söndags...
Superskoj tycke både jag och Trölli!

Senast ändrad:

Jag tror inte han försöker smita, jag tror att han lärt sig att det är så det går till.

Jag var med en kompis på kurs, hon red och jag filmade. :) Han har ju så speciell färg så jag var nästan säker på att det var han. Och så hade jag ett svagt minne av att han bodde där.

Hmm menar du hästen du filmade har en speciell färg?

Problemet är i början. Han startar aldrig från skritt utan tar trav direkt. Försöker jag ha honom i ett lugnt tempo ökar han till galopp. Säger jag ifrån på skarpen sparkar han bakut, mot mig.
Så här håller vi på ca 10 min tills han typ frustar till, vänder innerörat mot mig och börjar jobba. Igår fick jag honom att skritta, stanna på röstkommando, ta trav, ta galopp, gå ner till trav, vända och göra halt. Duktig hest.

.

Tycker INTE det ska vara så öht
Longera med lina i början? Är det samma då?

Bara ett långskott men:

vad händer om du står i mitten med absolut noll energi i kroppen, ingen drivning alls, inte blicken mot rumpan på honom, bara hänger med axlarna och tittar långt bort i fjärran? (Förutsätter förstås att du inte riskerar att han springer över dig...) Syftet är att han ska bli nyfiken på varför du står där utan att kommunicera med honom, utan att be honom jobba.

*kl*

Bara en liten uppdatering i min hästvärld:

Odinn - fortfarande skadad. Men har nu fått gå ut i större hage med kompis, så det går helt klart åt rätt håll:). Hans skada förbyllar mig dock då han inte längre är svullen i sitt bakben, det är fast å torrt men ändå är det större en det andra bakbenet. Han har även fått ett överben, kanske är det detta som gör benet större utan att det för den delen känns eller ser svullet ut? Ohalt och ömar inte i alla fall. Veterinären ska komma ut och kika i slutet av veckan.

Draken - Varit på träning hela Juni, ska hämtas hem på fredag. :)
Sedan träning på lördag, för samma tränare hon varit på träning hos.
Ser vi mycket fram mot.

Fáfnir - växer, äter, sover, skiter och leker.
Har en underbar sommmar med sina komnpisar :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 503
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama