NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Det är ju verkligen intressant detta med att man hittat en gen. Då är det ju bara att man testar sina ston, och har man ett sto med Cc får man betäcka med en cc-hingst om man inte vill riskera CC-avkomma. :)

Kul att få en förklaring på varför tölten saknas hos honom.

Jo du minns rätt, det är bara en liten andel hästar som är CC men de har i allmänhet tölt, inte för jag vet om alla har det men det är inget diskvalificerande i sig.

Då hade jag inte helt fel alltså! Har en svag känsla av att Tinna är en cc men har inte tagit tag i det hela för även om det är intressant så känns det inte "livsavgörande".
Speciellt inte nu när hon är så fantastisk att rida!

Hur går man till väga om man vill DNA-kolla sitt sto för att se vad hon har för gångartsanlag? Någon som vet vad det kostar?

Fast CC indikerar ju bara att det inte är en femgångare.
Däremot så kan CC-hästarna ha svårare för tölten. Men CA och CC är ju fyrgångshästar.
AA är femgångare, CA och CC är fyrgångare. Så har jag uppfattat det iaf..

Jag tror hela meningen med detta arbete var att kolla om svårtöltade hästar oftare är CC. Men minns inte exakt, tror det står nån notis med beskrivning i en islandshästen från i vintras.

Men om CC är fyrgångare, vad har då t.ex. ett vanligt halvblod?

KL.

Var ute på en skräcktur tidigare ikväll. Hästen blev skrämd och jag ramlade av och han sprang iväg. Trodde han sprang hem men hittade honom en halv kilometer bort i diket bredvid en tungt trafikerad 90-väg mumsandes på gräs. Vill inte tänka på vad som skulle kunnat hända och tackar för att vi hade tur denna gång. Både jag och hästen oskadda. Hoppas på att denna händelse inte ska skrämma mig ifrån att rida ut själv.

Vilken tur ni haft! Du får börja med små steg för att återta lugnet inför framtida turer.

Hur går man till väga om man vill DNA-kolla sitt sto för att se vad hon har för gångartsanlag? Någon som vet vad det kostar?

Jag läste nåt om 2700kr, finns en gammal tråd här i islandshäst som heter nåt med passgenen där fanns lite info. Men jag skickade in mitt prov till en undersökning i ett examensarbete så det kostade gratis! :-)

Låter jätte intressant ämne med genatiken, nån vänlig själ som kan länka mej nån artikel om ämnet :o

Vad jag vet så har 3-gångare också CC men har någon ett bättre svar så rätta mig, AA versionen visar på passgenen. Tölt kanske är mer komplext, men vad jag förstår så ger avsaknaden av A ofta tölt som är svårare att komma åt.

Precis så har jag uppfattat det, att om hästen helt saknar A genen så KAN dom ha svårare vid tex töltsättning osv. Men även CC är fyrgångare.

Sök på Google ;)
Finns massvis i ämnet.
Jag sökte senast häromdagen på passgen hos gångartshästar.

Kl

Är det någon som vet om det är tillåtet att tävla med flytsula? Dvs sko+silikon men ingen sula som håller inne silikonet. Borde väl falla under kategorin 8mm sko plus sula o ha risken att de skor av för att kontrollera?

Är det någon här som skott med flytsula eller med sula+silikon? Har det fungerat bra?

I förra stallet skodde de med sula och silicon, vet inte om de hade bara silicon. Men det verkade funka bra.

Sol fick sulor i måndags och har redan tappat en sko, ligger väl ute i hagen nånstans. Hon envisas ju med att gå där det är blött, jäkla häst! Hoppas jag hinner få på den innan måndag, men det känns ju piss att inte kunna rida innan tävlingen. :(
Ingen ridning i måndags pga nyskodd häst som brukar bli öm, sen jobbade jag dygn och nu en tappsko. Skit också!

Det är just pga tappskor jag valt bort sulan... Vi får tappskor utan sula såhär på somrarna, inte rätt läge med sula då ;) Skall bli spännande att pröva silikon iaf!

Hoppas du får på dojjan så vi ses på måndag!

Att vila sig i form innan tävling brukar va ett bra koncept på kvekki jaf, då e hon pigg o taggad på tävlingen ;)

Ok, sitter sulan bättre med silicon under, eller är det samma?
Sol hade inte silicon under.

Mja, nog för att vilor kan vara bra, men nu har det varit lite väl mycket vila den senaste tiden. Först blev hon halt efter förra skoningen, sen blev jag halt, sen blev jag sjuk och förra veckan var det så mycket jobb och möten att jag bara hann rida två dagar. Supertråkigt.
Är ju jättepeppad inför tävlingen, jag behöver verkligen lite spänning i vardagen just nu! Hoppas verkligen jag får tag på hovslagaren i tid.

Min häst har gått med sulor + silicon och det får man tävla på i Danmark iallafall, tror sulan inte får vara mer än 5 mm. Min häst trampade ofta av sig skorna förr, men har aldrig ( peppar, peppar ) trampat av sig skor med sula :) kan iofs bero på att jag bytt hovslagare också ;)

Jag har sett att det är fler och fler som kör sula+silikon men jag har inte fattat varför ännu?
Varför?

I tävlingssammanhang rör det sig i vissa fall om att öka på vikten utöver de viktade bootsen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 503
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama