NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

1009585_10152908215985057_1974433424_o.jpg

Haha, facebookskryta måste man ju, amnars syns det ju inte att man varit duktig. ;)

Förresten så tror jag att jag såg din häst för några veckor sen. Står du hos C D?

Japp! :)
Vad gjorde du hos "oss"?
Var det för derbyt?

KL.

Var ute på en skräcktur tidigare ikväll. Hästen blev skrämd och jag ramlade av och han sprang iväg. Trodde han sprang hem men hittade honom en halv kilometer bort i diket bredvid en tungt trafikerad 90-väg mumsandes på gräs. Vill inte tänka på vad som skulle kunnat hända och tackar för att vi hade tur denna gång. Både jag och hästen oskadda. Hoppas på att denna händelse inte ska skrämma mig ifrån att rida ut själv.

Åh fy!! Vilken tur ni hade!! :nailbiting:

Gud va fin flicka du har!!
Men vad har ni haft för problem?

Damen har samlat energi i 9 mån medans jag va gravid.
Blivit lite väl mkt häst, för vilja har hon sen innan. Och hon har mkt huvud och stark i psyket. Och hon började testa mig, mer o mer däe varje gång. :( och jag som inte ridit på 10 mån har varken balans eller mod just nu. Så jag har inte velat rida på senaste :(
Men nu ska vi få hjälp.. :) och hoppas att jag får hem min gamla Goa tjej igen :)

Ok, jag vet precis vad du menar :(
Hoppas det löser sig snabbt för er! :)

Jag var med en kompis på kurs, hon red och jag filmade. :) Han har ju så speciell färg så jag var nästan säker på att det var han. Och så hade jag ett svagt minne av att han bodde där.

*kl*

Måste få råd nu, jag vet inte riktigt hur jag ska göra.

Jag har ju två hästar, ett sto och en valack. Stoet var väldigt låg i rang när hon importerades och valacken likaså (han har alltid varit låg i rang), men valacken blev flockledaren och har varit det fram tills nu..

Idag rök dem ihop. :(

Stoet B vallar Filipus (valacken), så fort han går någonstans så springer hon förbi, stoppar honom och hugger i luften. Filipus blir förbannad och hugger tillbaka. Idag hade dem backat mot varandra och sparkat, Filipus träffade B vid magen. Filipus har aldrig under de 13 åren jag har haft honom sparkat en annan häst. Visst, han har lekt med dem, stegrat och sprungit men aldrig sparkat mot en annan häst.

Så nu är frågan, ska jag avvakta och se om det blir bättre? Eller är det bara att separera på dem redan nu? De har gått ihop sedan november förra året och allting har gått bra, tills nu... :(

Hur gammal är lilla B? Min första gissning hade varit att hon blivit könsmogen. ;)

Godi var alltid ledare och spsrkades aldrig, men var en häradsbetäckare och det blev ett jäkla liv när han släpptes ihop med ett sto som i övrigt funkade kanon ihop med honom. Stoet stod och tjöt och sparkade oavbrutet. Han stod/halvsatt med baken tryckt mot henne, passiv.
Anledningen var att han hade flörtat och det gillades inte av fröken.

Han gick med andra ston utan problem, eller ja, de flesta klättrade han ju på så jag försökte alltid ha honom med grabbar eller ston som inte var så brunstiga.

Jag hade avvaktat men jag tror att många valt att separera. Oftast så försöker de ju inte göra varandra illa utan bara bestämma rangordningen med hot och rump-kamper.

Hon blev 4 nu i maj..

Filipus har aldrig sparkat eller klättrat på något sto som tur är, han går iväg och skäms om de blir för närgångna. Men nu får han ju inte gå iväg eftersom hon springer efter och stoppar honom.

Gimlan: Jag tror att jag avvaktar denna vecka och ser hur det blir, ryker dem ihop igen så separeras dem. Tycker det är konstigt, de har ju haft sin rangordning i flera månader.

Jag kan inte mycket om sånt men när jag såg henne fullt tränad så tyckte jag att hon var väldigt fin och proportionerlig!

Hoppas ni hittar varandra igen!
Åk runt till tränare så blir det bättre, det är jättesvårt att hitta tillbaka själv!

Senast ändrad:

Hmm, nja då föll väl den tanken.

Ibland tycker jag att rangordningen ändras efter ett tag när den nya har boat in sig. Plus att hon börjar bli vuxen. Såvida det inte är allvarligt blodvite så hade jag avvaktat. Se bara till så han har möjlighet att komma undan, och om hon är för jäklig kanske han kan få några lugna stunder för sig själv.

Kl

I vintras skickade jag in DNA-prov från min Andi, tregångaren, till forskarna kring pass-genen. Idag fick jag svar! O inte är det konstigt att min ögonsten bara travar... Han har genvarianten CC -dvs inget töltanlag! Väldigt intressant att veta faktiskt! Bägge föräldrar töltar enligt uppfödaren, "naturtöltare" var väl tom den beskrivning han använde. Så ibland händer det... Det är alltså inte bara hans taskiga exteriör och taskiga sk "inridning" som förstört tölten för honom...

andidremupp1.gif

Vem behöver tölta när man har Andi :love:

Fast CC indikerar ju bara att det inte är en femgångare.
Däremot så kan CC-hästarna ha svårare för tölten. Men CA och CC är ju fyrgångshästar.
AA är femgångare, CA och CC är fyrgångare. Så har jag uppfattat det iaf..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 503
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama