NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Min förra häst Godi hade spatt. När jag upptäckte det så var han inte halt, utan det enda jag kände av var att jag kunde känna en lätt ojämnhet när han gick i öppna i tölten, bara några steg sen försvann det. Då hade vi först skrittat fram, jobbat lösgörande i skritt och travat fram lite. Sen på en träning bad jag tränaren kolla lite extra på det och hon tyckte också att det fanns en liten orenhet. Så då bokade jag tid på klinik och han fick diagnosen. Dock hade det tydligen gått ganska långt, en del leder var nästan sammanväxta. Jag hade aldrig känt av det tidigare, men troligtvis har inflammationen funnits tidigare.
Tyvärr blev det ganska fort sämre under några månader och tillslut bestämde jag mig för att låta honom få somna in. Då var han håglös och stel och blev hackad på i hagen av de som tidigare hade stått mycket lägre i rang.

Men jag gick också promenader, ca 20-30 min om dagen. Sen utökades det med lite trav för hand och sen skrittades han uppsuttet och senare även trav och galopp uppsuttet (undvek tölten eftersom det var där jag kände av spatten som mest) och det gick bra ett tag, sen kom bakslaget och då blev det som sagt mycket värre ganska snabbt. Då promenerades han bara för hand ca 20-30 min/dag.

Ja jag hoppas min oxå kommer att bli bra!! Hon är behandlad två gånger och ska nu ut på bete! Hon kunde skrittas 10 min/dag men ej om hon är halt?! Konstigt när era ska skrittas??

Första månaden var avsutten skritt kommer jag på nu.:o

Ja man kanske kan börja med 10 min å sen utöka? Ja som jag fattade så har hon utläkt båda bak men gjort nån sorts vrickning??!! Jag har aldrig märkt av spatten innan och hon var spattröntgad när jag köpte henne... Så konstigt att jag aldrig märkt nåt...

Det är inte ovanligt att man inte märker så mycket. Jag vet en häst som har båda bak och på äldre dar har han börjat tävla igen, med ganska bra resultat.

Ja usch vilket skit spatt är!!:( jag har sagt så länge hon inte blir sämre och man ser att hon mår dåligt så försöker vi!!! Jag vet inte vad nästa steg blir om hon nu inte bättrar sig över sommaren... Vi ska om det inte blir sämre in på återbesök om tre månader!!

Jag håller tummarna för att hon blir bra igen, det känns så overkligt att aldrig mer få rida henne!!:( men vet oxå några hästar med spatt som gått sm osv så hoppet lever!!!:)

Något jag kan rekomendera att testa när du inte längre ger medicin är en ört som heter Djävulsklo-rot. Den har jag gett och det känns som att den fungerat. Huruvida man skall använda sånt hokuspokus som dessutom är smärtstillande är ju diskutabelt och det finns säkert MÄNGDER med folk här på buke som skulle gå i taket över det Och det finns ingen veterinär som kan rekomendera det(eftersom det inte finns vetenskapligt bevisat...). Men i grund o botten gör man det som man själv tror, och i min värld iaf så finns bara en sak som är viktigt -hästarnas väl. Kan en naturmedicin fungera och hjälpa hästen så varför inte? Jag använder själv djävulsklo-rot i cremeform på mina ledproblem och märker stor skillnad.

Kl

Idag har jag slått tre flugor i en smäll!
handhastvagen.jpg

De är så duktiga så!

KL
935829_10151713706169612_981261270_n.jpg

Sags nyadopterade "föl". Ast två år efter Ypsilon. Sags skyddar och stöttar Ast i flocken och som synes, låter Ast komma in i hennes box :O Det är enormt.

Ast till vänster Sags till hö.

Tack för tipset!! Har kollat det och varför inte? Som du skriver man vill hästens väl och i nuläget griper man efter varje möjlighet till förbättring!!! Hon får ingen medicin nu så jag ska nog beställa hem och prova!! :)

Fin bild på er!!:)

Ja, det är skit. Men som tur är väldigt individuellt och många mår ju väldigt bra ändå. Hur mycket man kan vänta ut är ju också väldigt olika, en del mår jättegott av att få lite semester och gå i hagen ett tag. Min blev ju skogstokig när han inte blev riden 5 dagar i veckan. Han hade ju lite svårt med vikten och luftrören också så det blev lite moment 22. och jag när jag märke att han hade ont även i hagen och började dra sig undan så kände jag att det var för mycket. Det där känner man ju av bäst själv, man känner ju sin häst.

En till med goda erfarenheter av Djävulsklo. Skulle dock aldrig ge till till häst som tränades utan max skrittpromenader och sånt för vissa hästar svarar lika på de som butta.

Har inte provat torkat utan i flytande form eftersom jag gett de i en kur på ca en månad (så långt flaskan räcker) och hittills har de funkat bra.

Har aldrig gett spatthäst men vid led och muskelinflammationer och liknande. Nuvarande häst har trassel med rygg och bakknä och fick en kur Flexijoint flytande (de preparatet jag har använt) förut och redan efter några dar så rörde hon sig bättre. Vill du prova de så kolla av och jämför priserna i sverige och i england. När jag köpte sist för 2 år sen så tjänade jag över 250kr på en flaska för att beställa från england inkl skillnaden på fraktpriserna

:eek: Så det var någon som inte vågade avslöja sig? :eek: Nu blir jag ju ännu mer nyfiken! :bump:

Alltså, nu vet jag ju inte om jag kan kvala in bland de "trevliga", men jag var i alla fall på Vindurtävlingen och jag känner Mist! Och under ryttarmiddagen på lördag kväll fick jag dessutom göra en ny, mycket trevlig bekantskap från Umeå! (Min gamla hemstad f ö.)

Här får du en ledtråd till, från prisutdelningen efter T3-finalen:

983948_457269261026191_396095707_n.jpg

:D

KL.
Red Karl och Barmi igår, båda trevliga. Barmi får bättre koll på att springa på volt i annan gångart än tölt (ja ni hör, jag kallar det inte ens för galopp även om det faktiskt blir en del ren galopp innan han hinner ändra och byta).

Karl var trevligare än sist, höll med om att man kan tänkas trava lugnt på volt i båda varv, höll ungefär med mig om när galoppfattningarna skulle göras och höll med om att man kan skritta i öppna och sluta. Vi var väl inte helt överens om hur tölten skulle gå till igår, men det duger.
Karl är charmig och fin och jag är så glad att han inte markerar alls, ens nu när jag börjat sätta igång honom.
Min ridbana är väldigt fast/hård och det är ju bra med tanke på Karls senskada.
Inte riktigt lika bra, kanske, när jag tränar western med andra hästar: vill inte gärna träna sliding stops på en hård ridbana men på det stora hela är jag glad över det hårda/fasta underlaget. Det gör ju att jag kan träna till och med en häst som Isa, med hennes svaga tölt, på ridbanan. Och som sagt Karl med sin senskada.
Att låta anlägga ridbanan var nog det bästa jag gjort sedan jag köpte gården. Helt nöjd.

KL

Nu är jag B-instruktör och C-tränare för Islandshäst :D wooho så lycklig just nu!!
Examinationen med unghästarna va ju nästan en mardröm, fast lite kul var det, så i måndags fick jag veta resultatet och jag vart godkänd med bra omdömen och fina ord :o:D

Alltså, nu vet jag ju inte om jag kan kvala in bland de "trevliga", men jag var i alla fall på Vindurtävlingen och jag känner Mist! Och under ryttarmiddagen på lördag kväll fick jag dessutom göra en ny, mycket trevlig bekantskap från Umeå! (Min gamla hemstad f ö.)

Här får du en ledtråd till, från prisutdelningen efter T3-finalen:

983948_457269261026191_396095707_n.jpg

:D

:eek: :rofl: Du kvalar definitivt in bland de trevliga!
Förresten kom din fina svarta höna upp på min facebook idag ;)

Kl

Ikväll tog jag en träningsrunda på lilla grå o hon var pigg som en mört! Känns som att det bara blir bättre o bättre! Kul att ha en häst man fortfarande kan utvecklas med efter 10år!

Hon börjar se riktigt fin ut i kroppen oxå! Men tror vi borde träna mer galopp så vi får upp magen och magmusklerna lite oxå!
wpid-dsc_0110.jpg

Efter hårt arbete blev det Kyl-lera på och hon blir så söt i det! Kunde ju inte låta bli att pröva bläs på henne... Visst blev hon söt i bläs?
wpid-dsc_0124-1.jpg

Hade jag varit gjord av pengar hade jag nog banne mig skickat henne på visningsträning nu!

Hahaha, jag trodde att det var en helt annan häst!! Betäcka med silverskäck kanske? ;)

(fastjag tycker att hon är väldigt fin utan vita ben o bläs förstås!)

*KL*

Vad gör man inte om hästens man är så tjock och tung att INGEN luft kommer in under i denna hettan?
Jo, antingen kapar man allt eller flätar alá "Jag rider ponny" stil :D stackars isisHÄSTEN! Kunde använt svarta gummiband men det blir ju inte lika sött :p Effektivt iaf ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 503
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur