NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Okey, fin hingst som jag aldrig hade hört talas om innan :)

Hon var himla lik ett sto som står här hemma som är e: Isar så blev nyfiken :D

Det var en bra metod, men det funkar inte på min dam. Hon slänger sig åt alla håll och kanter och försöker resa sig. Veterinären fick ta lite grann på öronen när hon hade lugnande i sig, men ändå försökte hon slänga sig. :(

Men jag ska ta upp det med personen som ska rida in henne, kanske den har något tips.

Korven: Det låter bra! Idag fick jag spraya på halsen iaf, vi gör framsteg! ;)

*kl*
Lillsessan igår:

Nu ändrar hon färg igen! Jag som trodde att skimmeln i henne höll på att komma fram, men inte då! Nu blir hon gulbrun. Lite spännande med färgbyten hit och dit, man vet aldrig hur hon kommer se ut om en månad. :D

Väldigt fint ansikte!

Igår hade Isa en sådan där fantastisk dag igen vid ridningen. Jag vågar inte riktigt tro att det håller i sig, men för varje ridpass blir jag förstås jätteglad. Med lite tur håller det i sig över sommarsäsongen, så får jag väl en kämpig vinter igen misstänker jag.

Karl var tjurig och sur, vi var inte överens om vad vi skulle göra. Jag red i paddocken och tränade först lite på rätt tryck på tyglarna från bådas håll. Karl hade åsikter.
Sedan skulle jag trava och det var Karl med på - i vänster varv. Lite för bråttom hade han, men OK.
I höger varv skulle jag trava men det skulle inte Karl. Han skulle bara tölta, visade det sig. Jag flyttade rumpa mot öppna/skänkelvikning och ville ha trav, han töltade omkring i högre tempo än han brukar, och skulle helst bryta ur volten åt vänster på båda öppna sidor av volten (red på mittvolten)...
Till slut gav Karl upp och gick mycket trevlig, lugn trav i höger varv och sedan behöll han lugnet i vänster varv och då avslutade jag ridpasset.
Man ska ge sig när det går som bäst...

Barmi var inte heller på sitt allra bästa humör igår, men det var rätt OK. Han fick jobba med galoppen igen, men det är mest korsgalopp i båda varv. Ska lägga om bommarna igen och se om jag får det lite bättre på det sättet.
Det som är positivt är att han nu förstått att "volt" gäller även i galopp, styvar sig inte lika mycket längre. Första gångerna jag testade, var det hela paddocken som gällde. Svårt som busen att svänga i galopp (eller korsgalopp, då).
Stel femgångar? Neej då

Vilket feminint och söt huvud hon har :)

Ett tips för öron räddslan som jag har använt på ett ungsto som var otroligt öron skygg är att börja med att finna hennes spott. Det vill sägja att du börjar att klappa henne rytmiskt och mjukt upp halsen rätt under manroten, när du känner att hon börjar bli nervös stanna kvar på den punkten och klappa henne tills hon står helt lugn. Då backar du några steg från henne så hon upplever vila. Sen börjar du igen, med tiden kommer du komma närmare och närmare hennes öron och då är det inte lika farligt i hennes ögon. Men det viktiga är att inte gå direkt för öronen heller klappa henne upp halsen.

*Ursäkta om min svenska är inte den bästa blev lite svårt att beskriva men hoppas att det går att förstå

Min Glampi var öronskygg som föl och unghäst han är inte klippt i örat och född i Sverige.
Jag vande honom helt enkelt istället för att undvika.
Berömde när jag fick ta på öronen och tog mycket och ofta där för att han skulle bli van. Nu finns inga spår kvar.
Tog inte speciell lång tid heller han var nog helt van när han var 1år.

Krävs att de är vana tycker jag vid hantering o när man sätter på träns osv. Obehagligt för dem med att inte få känna sig tillfreds.

*KL*

JAG SKA TILL VM I BERLIIIIN!!!!!! (alltså titta, inte tävla):p
Fick reda på det idag och jag är så HIMLA glad!!!:D:D:D

*kl*

I morgon ska vi köra igång igen!!!! :D
Oj vad jag har saknat turerna nu när vi har haft så otroligt fint väder!!!

137028113786376100_resized.jpg

Kl

Ni med spatthästar hur tar ni hand om dom på bästa sätt? Har precis fått reda på att min har spatt båda bak, förmodligen vrickat till på nåt sätt så det har blivit en inflammation i hasen! Har varit mer eller mindre halt sen påsk!:mad:
Nu ska hon stå i tre månader å sen återbesök... Så jäkla trist!!
Hur är era erfarenheter? Nåt speciellt man ska tänka på? Osv osv....

+ kryddelydd

Tack! :D Hon är bra fin min lilla prinsessa! :)

Baugalin: Tack för tipset! Det ska jag verkligen testa på henne, det kanske hjälper! :)

Kl

Ni med spatthästar hur tar ni hand om dom på bästa sätt? Har precis fått reda på att min har spatt båda bak, förmodligen vrickat till på nåt sätt så det har blivit en inflammation i hasen! Har varit mer eller mindre halt sen påsk!:mad:

Min fick diagnosen för 12 år sen. Behandling 1 vecka sen skritt en sommar och sen varit bra. Reds som vanligt mest på rakt spår i 10 år. Nu har han vilat pga min axelskada men är ohalt fortfarande. Han har bara i en has, nedersta glidleden

Åh stackars!! Mitt gamla sto hade spatt. Hon behövde låång uppvärmning, den korta tid
hon reds. Finns säkert andra här som har mer erfarenhet. Spatt är skit :(

Kl

När du skriver att hästen skall stå, hur menar du då? Boxvila? Lösdrift? Promenader?

Min ena har spatt sedan 3år tillbaka och det går *peppar peppar* bra! Han har haft tre skov, alla tre har promenerats bort samt två av dom behandlats med ledsprutor och butta. Den senaste(aug 2011) löste vi själva med promenader ganska snabbt(o att den uppkom var mitt fel, ställa en spatthäst i liten bantarhage o inte hinna rida straffar sig).

Det som fungerat på min älskling är ju promenader och lösdrift. Det har varit ett evigt promenerande periodvis! Och därefter den eviga pressen att han måste gå/ridas så gott som varje dag. Nu gör vi inte det längre, verkar räcka med 5dgr/v och lösdriften. Men han är i full kondition och klarar allt de andra klarar FÖRUTOM att vi inte arbetar mot samling längre. Vågar inte belasta bakbenen mer än vad han själv väljer.

Nu vet jag inte vad din veterinär sagt men mina har bara ordinerat rörelse, massor av rörelse! Givetvis promenader bara så länge hältan är där. Om inte hästen är så halt att den bör stå still. Jag brukade linda Andis ben för att inte mötanden skulle undra varför jag gick med en uppenbart halt häst... Det kändes inte bra i början men nu har det ju varit bra länge! Jag har lovat Andi att sålänge han Vill och hans ögon lyser så kämpar vi! O jag måste ju säga att jag har gott hopp om att vi får bli gamla ihop! I början trodde jag dock att det var färdiglekt för hans del o att det inte fanns något tillfrisknande. Han blir ju givetvis aldrig frisk, men han kan vara smärtfri! Jag tror att vår hemlighet har varit promenaderna, veterinären sa att det enda sättet att bli av med spatt är att slita bort brosket så lederna växer ihop. Då finns inte längre någon inflammation eller smärta. Låter makabert men det verkar ju ha funkat!

Min pärla och hans lilla medryttare på Trail-tävling för en månad sedan
andsack.jpg

KL
Nu händer det mycket kul i mitt hästliv. 01:an är i toppform på alla plan och börjar fatta det där med passen. Trots att det är varmt är det fullt ös. I söndags var jag och en kompis och hämtade en tvååring i Kalmar efter Ypsilon. Inte till mig. Kalasfin och supertrevlig. Reggad som fux men ser ut att vara rödblack. 01:an som själv är fux och gillar andra rödningar adopterade tvååringen på direkten. Hon brukar ha distans till andra hästar men den här damen älskade hon direkt. Ser till att de andra inte är på henne utan att hon får vara ifred. Lillhäst får tom mer eller eller mindre gå på Sagisen utan att hon ens surar med ena örat.

Har fått en ny ridkompis, ägaren till tvååringen. Vi rider mina då såklart. Vi kände varandra lite sådär som tonåringar och nu 15 år senare så känns det som de där 15 åren aldrig funnits. Jättekul då jag saknat sällskap läääänge :)

På tors tar jag med 08:an (e: Svadilfari fr. Knutshyttan UE: Samherji f. Saudárkróki) och drar till Falkenberg och Kraftur. Tämligen oplanerat, men det ska bli kul! Köpte en betäckning på betäckningsauktonen helt spontant. Sista budet på hela auktionen, skrattade och skakade om vartannat :p

Min fick diagnosen för 12 år sen. Behandling 1 vecka sen skritt en sommar och sen varit bra. Reds som vanligt mest på rakt spår i 10 år. Nu har han vilat pga min axelskada men är ohalt fortfarande. Han har bara i en has, nedersta glidleden

Ja jag hoppas min oxå kommer att bli bra!! Hon är behandlad två gånger och ska nu ut på bete! Hon kunde skrittas 10 min/dag men ej om hon är halt?! Konstigt när era ska skrittas??

Tack för utförligt svar!!! Det är skönt att höra att det inte är helt kört bara för att man har spatt på hästen!! Min har tydligen "utläkt spatt" båda bak, jag har aldrig märkt nåt förens nu när hon blev jättehalt runt påsk! Hon är behandlad två gånger med tre veckors mellanrum! Sista gången nu blev hon behandlad och ordinerad ut på bete med 10 min skritt om dagen om ej halt?? Ej nödvändigt dock?? Nu blir jag konfunderad när du har skrittat mycket med din? Hur ofta och länge har du skrittat?

Åh stackars!! Mitt gamla sto hade spatt. Hon behövde låång uppvärmning, den korta tid
hon reds. Finns säkert andra här som har mer erfarenhet. Spatt är skit :(

Ja skit är det minsta man kan kalla det...:( min fina träning och tävlingskamrat som jag även hittat en fin hingst åt... Dom planerna var bara att glömma!!:( nu är målet att jag ska få komma upp på hennes rygg igen!!:) och flyga fram!!:)

Nu minns jag inte exakt, men säkert 30min om dagen, i början efter skov promenerade vi två ggr/dag lite kortare, kanske som du fått -10min. I början märkte
man hur hältan försvann eller iaf blev mindre under promenaderna

Men förstår jag dig rätt nu att hästen har utläkt spatt men är halt av annan anledning? Utläkt spatt innebär väl i princip bara att hästen är lite stelare i bakbenen, iom att glidlederna växt ihop? Det läget jag hoppas min Andi är i... Långa uppvärmningar är väl det enda jag hört är viktigt i det läget.

Hörde ryktas nåt om att hälften av alla islandshästar över 12 år har förändringar vid en spattröntgen, men de flesta uppvisar aldrig symptom. Vet inte om det är sant dock?

Nu minns jag inte exakt, men säkert 30min om dagen, i början efter skov promenerade vi två ggr/dag lite kortare, kanske som du fått -10min. I början märkte
man hur hältan försvann eller iaf blev mindre under promenaderna

Men förstår jag dig rätt nu att hästen har utläkt spatt men är halt av annan anledning? Utläkt spatt innebär väl i princip bara att hästen är lite stelare i bakbenen, iom att glidlederna växt ihop? Det läget jag hoppas min Andi är i... Långa uppvärmningar är väl det enda jag hört är viktigt i det läget.

Hörde ryktas nåt om att hälften av alla islandshästar över 12 år har förändringar vid en spattröntgen, men de flesta uppvisar aldrig symptom. Vet inte om det är sant dock?

Ja man kanske kan börja med 10 min å sen utöka? Ja som jag fattade så har hon utläkt båda bak men gjort nån sorts vrickning??!! Jag har aldrig märkt av spatten innan och hon var spattröntgad när jag köpte henne... Så konstigt att jag aldrig märkt nåt...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 503
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama