Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kl
Ni med spatthästar hur tar ni hand om dom på bästa sätt? Har precis fått reda på att min har spatt båda bak, förmodligen vrickat till på nåt sätt så det har blivit en inflammation i hasen! Har varit mer eller mindre halt sen påsk!
Nu ska hon stå i tre månader å sen återbesök... Så jäkla trist!!
Hur är era erfarenheter? Nåt speciellt man ska tänka på? Osv osv....
Kl
Ni med spatthästar hur tar ni hand om dom på bästa sätt? Har precis fått reda på att min har spatt båda bak, förmodligen vrickat till på nåt sätt så det har blivit en inflammation i hasen! Har varit mer eller mindre halt sen påsk!
Nu ska hon stå i tre månader å sen återbesök... Så jäkla trist!!
Hur är era erfarenheter? Nåt speciellt man ska tänka på? Osv osv....
Min fick diagnosen för 12 år sen. Behandling 1 vecka sen skritt en sommar och sen varit bra. Reds som vanligt mest på rakt spår i 10 år. Nu har han vilat pga min axelskada men är ohalt fortfarande. Han har bara i en has, nedersta glidleden
Åh stackars!! Mitt gamla sto hade spatt. Hon behövde låång uppvärmning, den korta tid
hon reds. Finns säkert andra här som har mer erfarenhet. Spatt är skit
Nu minns jag inte exakt, men säkert 30min om dagen, i början efter skov promenerade vi två ggr/dag lite kortare, kanske som du fått -10min. I början märkte
man hur hältan försvann eller iaf blev mindre under promenaderna
Men förstår jag dig rätt nu att hästen har utläkt spatt men är halt av annan anledning? Utläkt spatt innebär väl i princip bara att hästen är lite stelare i bakbenen, iom att glidlederna växt ihop? Det läget jag hoppas min Andi är i... Långa uppvärmningar är väl det enda jag hört är viktigt i det läget.
Hörde ryktas nåt om att hälften av alla islandshästar över 12 år har förändringar vid en spattröntgen, men de flesta uppvisar aldrig symptom. Vet inte om det är sant dock?