NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Det är Gára som är mamma va? Jag skulle låna henne av Kattis och försöka ta oss till SM, men jag åkte till Norge istället (dumma mig).
Sol var ung och stod i hagen då. Gára var riktigt ball. Framförallt passen :) WOW! har bilder på henne..

Jaha, vad kul!
I början var det mycket lateralt i henne, men de få gånger det har blivit pass har det inte gått särskilt fort och jag vågar inte driva på heller för jag tycker inte hon är tillräckligt stark för det än. Men hon är lätt att lägga, så i framtiden ska det bli kul att prova passen på riktigt och se vad det blir av den. Hon har ett jäkla tryck i galoppen, så kan hon få samma tryck och tempo i passen så blir den nog ganska bra.

I veckan släpptes L på bete!
Gott tycker nog hon även ifall det är redigt med bitande insekter!!
I helgen står prob behandling på schemat för henne.
Longerade henne i veckan och hon har blivit betydligt bättre men är ännu inte helt ren, planen är att börja lite lätt med henne på måndag så jag håller tummarna att det går bra och att hon då är helt ren, hon har fortfarande en liten svullnad på insidan av hasen.
Nu har jag äntligen fått hem tömkörningsgrejor så min idé är att tömköra henne en del i skritt och i slutet ta lite trav.

För övrigt så tyckte hon att hon passade bättre i skäck färg ;)

136999346229719600_resized.jpg

Våra hästar kan bilda klubb ;)
Min har fått spark på exakt samma ben fast hennes svullnad sitter på insidan strax ovanför ditt bandage.

Hon har stått i 2 veckor nu.

Håller tummarna för er!!
Nu är det är så fint väder så vill man ju rida!! =)

Bild nr 2 gillar jag =)
Ser mycket trevligt ut =)
För oss som inte har hängt med så får du gärna lägga upp före bilder =)

*kl*

Min lilla Braela hade visst rejäla vargtänder plus vassa kanter på vissa tänder. :( Och när veterinären gav henne lugnande så ramlade hon ihop på framdelen, blev lite för mycket åt henne tror jag! ;)

Fröken har även varit extremt öronskygg, men vet undersökte öronen och det var inget sår eller skada där så det ska vi försöka träna på. Ni som har islandsimporter, är era också öronskygga? Båda mina importer är öronskygga, även om gamlingen börjar bli bättre nu...

Men nu är tänderna fixade och om ca 1½-2 veckor åker hon iväg på inridning! :D

Vi hade många hästar på Island som var öronskygga. Oftast de som blivit klippta i öronen som föl men även hästar som inte blivit öronmärkta. Trä på grimman som vanligt gick oftast inte, det var uppknäppt rem och försiktigt lägga över nackremmen en bit bakom öronen. Träning träning träning!

Jag bor på Island och har genom tiden umgåts með många olika hästar och aldrig har jag märkt att hästarna här på Island är mera öronskygga en andra. Tycker det är mera indivduelt för varje häst

Min är klippt i örat och det var inte lätt första åren med eksemet och huvor och täcken och smörja osv. Men det har blivit bättre.
Ett sto jag tog hand om var ännu värre:cry:

*kl*

Idag var vi och hämtade småtjejerna, de var fantastiskt duktiga både med att gå in i transporten och åka!

944130_621298037894494_1351650349_n.jpg

970605_621298027894495_1970153390_n.jpg

10239_621294867894811_1234879668_n.jpg

923019_621294891228142_660675523_n.jpg

969152_621294931228138_680876502_n.jpg

Klippta i öronen?! :(

Här är det uppknäppt rem och försiktigt lägga nackremmen över, gärna lite längre ner annars slänger hon sig.. :(

Baugalin: Jaså, alla mina importer har varit öronskygga (3 st) men det kanske är individuellt ändå..

Korven: Uscha! :( Det är inte så lätt med min dam heller, första sommaren i Sverige och borde gå heltäckad från topp till tå men jag får inte på henne några eksemtäcken alls och inte heller några huvor. Så hon får gå med flugtäcke + flugpannband (även det hatar hon!) och så står hon installad när det är som värst. Dessutom får hon stå i en hage där det är ganska öppet och mycket blåst. Och som om det inte vore nog är hon livrädd för flugsprayen också, men det håller vi på att träna bort! :)

Bild nr 2 gillar jag =)
Ser mycket trevligt ut =)
För oss som inte har hängt med så får du gärna lägga upp före bilder =)

Försökte hitta filmen jag la upp förra året när jag tyckte hon gick bra, men kan inte fatta vart den har tagit vägen. Har däremot en bild från april förra året, då tyckte jag att hon hade gjort en hel del framsteg :o Framförallt så var tölten mycket renare.

April 2012:
582441_10150916775029017_1234546540_n.jpg

Sen hade vi ett rejält uppsving under sommaren 2012 och då såg det ut såhär (tror detta är sista träningen innan hältan kom)
Oumlgonblicksbild22012-10-1021-45_zpsf979cdc0.png

Oumlgonblicksbild142012-10-1513-16.png

Sen som sagt så blev hon halt och behandlades och vilade från slutet av sep till början av januari i år då vi fick börja trava och tölta lite försiktigt.
Sen dess har hon varit igång med undantag för kortare vila på ett par veckor nu nyligen.

Min Andi är klippt i öronen -och var öronskygg! Dock kunde man ta på honom grimman normalt, men det blev ju ett "ryck" och man fick absolut inte ta på öronen
i andra fall!

Jag tog en match en gång och sedan dess har öronskyggheten varit bortblåst. Jag stod i boxen, tog ett stadigt tag om båda öron, han börjar snurra o vilja bli av med mig. Först när han stannade släppte jag, och därefter har han aldrig sagt ett ljud om det igen. Det var ju dock ingen panisk rädsla för då hade jag nog inte klarat av att hålla kvar i alla snurr o kast- men han försökte snurra bort mig...

Kanske inte blir rätt metod på en riktigt livrädd häst dock? Men rent logiskt blir det rätt, för när hästen står still då släpper obehaget, alltså lär sig hästen att stå still när man tar på öronen. Samma sak med annat som är farligt! T.ex. Hästar som är rädda för att spolas, sluta inte spola förrän hästen står still/stannar upp. Mkt bra metod!

Fast jag tror inte det beror på märkningen.
Jag har hanterat ganska många öronmärkta hästar som inte varit ett dugg öronskygga och vissa som har varit det. Nu är det inte många som öronmärker sina hästar längre men det finns fortfarande öronskygga hästar.

kl

Min älskade Bumbibjörn börjar bli bättre nu (har vart sjuk till och från sen feb) och vi har börjat köra in :D
Han skulle vara lite bakskygg, men det är inget som jag märkt av! Det går i en rasande fart, och snart blir det träddragning i skogen :banana:

Tömkörning med kvistar:

179150_10151439451377616_1728078539_n.jpg

Hittade ett par fina gamla skaklar på gården som Bumbi kunde släpa på utan problem!

482583_10151442731252616_1969539491_n.jpg

Och nu har vi hittat en loksele (som ska passas in ordentligt, den är lite stor just nu), pålle är överlycklig att få jobba i den!

942026_10151453546892616_725392292_n.jpg

En gammal lunningesax hittades också, tjoho!
Skogsisis nästa! :bump:

Klippta i öronen?! :(

Här är det uppknäppt rem och försiktigt lägga nackremmen över, gärna lite längre ner annars slänger hon sig.. :(

Baugalin: Jaså, alla mina importer har varit öronskygga (3 st) men det kanske är individuellt ändå..

Korven: Uscha! :( Det är inte så lätt med min dam heller, första sommaren i Sverige och borde gå heltäckad från topp till tå men jag får inte på henne några eksemtäcken alls och inte heller några huvor. Så hon får gå med flugtäcke + flugpannband (även det hatar hon!) och så står hon installad när det är som värst. Dessutom får hon stå i en hage där det är ganska öppet och mycket blåst. Och som om det inte vore nog är hon livrädd för flugsprayen också, men det håller vi på att träna bort! :)

Så var min också med flugsprayen, nu kan jag spruta direkt bakon öronen tom. :) Så när hon är 24 kommer det att bli bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 503
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama