NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

TVÅ stycken?! :eek: Den där andra hemliga vågade inte presentera sig för mig? (gjorde ett antagande att jag var den ena ;) )
Var iaf väldigt roligt att träffa dig o dina superfina hästar igen! Ser fram emot att hälsa på er till hösten! :bump:

Kl

Himla nöjd efter en trevlig dag i fint väder på Vindurs vårtävling. Åkte med två hästar som aldrig varit på en ovalbana förut. Leder 2 klasser och tvåa i en. Dessutom har jag träffat två trevliga bukefalister.

kryddelikrydd m fl

Jag blir beklämd, tycker inte ekipaget ser speciellt harmoniskt ut...:(

Och hur den stackars hästens ben mår efter att ridas på det sättet på hård asfalt utan att vara tränad vågar jag inte ens tänka på!:cry:

Snutten där han går i arbetstempo är fin, men resten ger bara ett stressat intryck, där man får känslan av att hästen bara är en maskin för ryttaren :(

Det är ju jättebra!

Kl
Nu få jag äntligen vara med här! Nu har goa Þrídrangur frá Holtabrún varit hos oss i en vecka och vi börjar hitta varandra, sadeln därimot är jag inte nöja med så på måndag (han vilar imorgon) blir det ny sadel.
Eftersom jag inte ridit mer än ett par lektioner för islandshästkunnig tränare och det var ett par år sedan så hoppas jag att ni inte dömer mej för hårt :)
Drangur är 10år, 138cm och 5gångare och med lite mer muskler på honom och mer kunskap på mej så får vi nog ordning på dom med :p
Vi har iaf ruskigt kul!

485409_10151475537659843_334604089_n.jpg

217379_10151475537864843_84376967_n.jpg

969253_10151475538024843_295825657_n.jpg

945204_10151475538139843_442695096_n.jpg

Roligt, jag känner hans uppfödare :)

kryddelikrydd m fl

Jag blir beklämd, tycker inte ekipaget ser speciellt harmoniskt ut...:(

Och hur den stackars hästens ben mår efter att ridas på det sättet på hård asfalt utan att vara tränad vågar jag inte ens tänka på!:cry:

Snutten där han går i arbetstempo är fin, men resten ger bara ett stressat intryck, där man får känslan av att hästen bara är en maskin för ryttaren :(

Jag har inte sett någon skriva att det ser harmoniskt ut. De flesta har uttryckt sig negativt kring att rida så utan träning. Jag skrev något negativt kring tygeldrag.
Jag hoppas att ditt inlägg var avsett att hålla med övriga och inte - som jag läser det - invändning mot övriga inlägg.

Red ingen islänning igår. Var på träningstävling i western med en unghäst, som skötte sig helt OK.

TVÅ stycken?! :eek: Den där andra hemliga vågade inte presentera sig för mig? (gjorde ett antagande att jag var den ena ;) )
Var iaf väldigt roligt att träffa dig o dina superfina hästar igen! Ser fram emot att hälsa på er till hösten! :bump:

Jodå, det var en till där, jag såg minsann att ni stod och pratade vid nåt tillfälle!

För övrigt är jag ruskigt nöjd och lite omtumlad efter helgen. Kom hem med tre blågula rosetter av tre möjliga samt domarnas pris.

Jag som var osäker på om den ena kusen ens skulle går runt banan och eftersom det var debut för ovalbanetävling med 5-åringen (den andra) och jag startade henne i öppen klass hade jag inte direkt räknat med att höra till de bästa.

KL

Jag och Mackan har också tävlingsdebuterat i helgen (på samma tävling som FengurLaugar, här i Arvika). Det var en inofficiell tävling som vände sig till bla ekipage som aldrig tävlat tidigare och unga/oerfarna hästar. Vi är en klubb med många friluftsryttare, så tanken var att även de som inte brukar tävla skulle kunna ställa upp och få en riktig bedömning av en duktig domare, utan att det behöver kännas så "allvarligt" som en officiell tävling kanske kan göra om man aldrig tävlat tidigare.
Och vi fick bra uppsluppning tycker jag! Drygt 30-talet ekipage på vår lilla tävling nästan ända borta i Norge ;) Det känns som att det verkligen blev som vi hade hoppats, att de som inte riktigt vågat ställa upp tidigare nu tog chansen.

På morgonen fick man leda sin häst på banan, eftersom det var just många oerfarna och unga hästar som kunde behöva få kolla in läget lite innan start. Mackan tyckte att det var så spännande med en massa andra hästar, särskilt alla söta tjejer...
Sedan var det dags T8. I uttagningen kändes han lite tveksam i bjudningen, ungefär så som han kändes de första gångerna jag red ut själv med honom. Men i övrigt höll han sig i skinnet, vilket var målet, så vi gick ut på 5,30 och en andra plats inför finalen. Och i finalen kändes han fin! Inte alls lika tveksam som i uttagningen, kanske för att vi hade ett par ekipage inne på banan före oss som han glatt hakade på. Även i finalen blev det en andra plats, och vi slutade på 5,50.
Jag är så nöjd med honom! Han kunde inte ha skött sig bättre :) Nu är det bara att jobba vidare inför Forsen & Eddas junitävling, om jag får en plats där dvs, just nu står jag på reservlistan.

Idag däremot var jag inte kalasnöjd med honom... Ridningen gick egentligen okej, förutom att vi inte riktigt är överens om hur galopphjälpen ska tolkas. Efter ridturen däremot tog han chansen att rymma! Jag hade precis tagit av tränset och skulle sätta på grimman, när han travade iväg mot sto-hagen (jag gör i ordning honom utomhus när vädret är bra). Och inte hade han några planer på att stanna bara för att jag ropade... Jag fick springa en bra bit på ett plaskigt gärde i dressyrstövlar innan jag fick tag i honom.

Men han visade väääldigt fin trav, vilket han har svårt för uppsuttet, så det mildrade kanske min ilska lite ;) I fortsättningen ska jag inte lita så mycket på min "hingst". Han är så glad i ston så det är inte klokt!

Kl

Alltså jag tycker det är dåligt, läste precis på en islandshäst blogg om en som ska betäcka sitt svenskfödda sto med exem och dessutom inte behålla fölet själv sen..

Kl

Alltså jag tycker det är dåligt, läste precis på en islandshäst blogg om en som ska betäcka sitt svenskfödda sto med exem och dessutom inte behålla fölet själv sen..

Låter ju inte helt smart... Men var o en blir salig på sin egen tro... Hoppas hen informerar köparen av fölet om exemrisken!

Kl.
Titta vem jag träffade igår.....

dsc_4614_51a3cfa19606ee10b92b3d92.jpg

SJÄLVAST ORRI :love: lite häftigt!

dsc_4624_51a3cfa6e087c30df20683f7.jpg

Här är några av hans ston :-)

Jo självklart håller jag med övriga!!! Jag ville bara utveckla det hela lite, tänkte kanske att det var jag som överreagerade, men skönt att det var fler som reagerade likadant.

Det här var ju inte i Sverige utan USA (?). Här söker man ju mer och mer få fram harmoniska ekipage på tävlingsbanorna, undrar om det inte är lika högprioriterat i andra länder?

Jo självklart håller jag med övriga!!! Jag ville bara utveckla det hela lite, tänkte kanske att det var jag som överreagerade, men skönt att det var fler som reagerade likadant.

Det här var ju inte i Sverige utan USA (?). Här söker man ju mer och mer få fram harmoniska ekipage på tävlingsbanorna, undrar om det inte är lika högprioriterat i andra länder?

Jag tror att pengarna styr ännu tydligare i USA jämfört med i Sverige. I många länder är ju träningsmetoder tillåtna som vi här anser vara djurplågeri. Djurskyddet är ganska utvecklat här jämfört med större delen av världen.

Sedan är jag inte säker på att jag håller med dig om det där med harmoniska ekipage på tävlingsbanan. Visst har jag förstått att det på många tävlingar finns med ett "stilpris" för god ridning och det är bra.
Det finns ju också varningar och liknande för hård ridning vilket också är bra.

Jag tycker tyvärr att många islandshästar rids ganska mycket på spänning, skulle personligen hellre se en häst med lite mindre gång men mer avslappning jämfört med det jag tycker mig se.
Den här videosnutten var "fulare" i hård tygelkontakt än mycket, men jag ser många islandshästekipage där trycket i tyglarna är betydligt hårdare än jag gillar.

Men man ska komma ihåg att jag är huvudsakligen westernryttare vilket förstås färgar mig.
Jag vill självklart se rena gångarter, jag vill se glädje hos hästen och energi.
Men jag vill inte se energi som bromsas upp i flashiga frambensrörelser på hästar som gapar och ruskar på huvudet för att komma fria från tyglarna.

Visst är det lite som att träffa Elvis? :love:

Jag var helt salig när jag fick pussa på honom. Känner du också någon i Orri-familjen? Vi är goda vänner med kusinerna på Bót och Midkot! :)

Visst är det lite som att träffa Elvis? :love:

Jag var helt salig när jag fick pussa på honom. Känner du också någon i Orri-familjen? Vi är goda vänner med kusinerna på Bót och Midkot! :)

Finns det mmöjligheter att "vemsomhelst" kan åka o se honom?(kanske inte gå in i hagen förståss)? Vi har ju ett orri-barnbarn o skall till Island nästa sommar, hade varit häftigt att se honom! Legendaren!

*kl*

Odinn är skadad! :(
Har ett jätte svullet bakben, de känns varmt å han har ont när man klämde på benet. Från hasen å ner är de nästan jämntjockt.
Lagt ett jodopaxomslag så hoppas ja de bättrar på sig.
Ingen feber å är pigg å glad.

Men så trist med såna här skador :(

*kl*

Imorgon åker min lilla E till hingsten... jag har så blandade känslor att jag snart blir galen!! Å ena sidan är det superspännande och det ska bli sååå mysigt när hon är dräktig och sååå spännande nästa år när fölis kommer, men å andra sidan har jaag tokångest över att vara utan min lilla tös nästan hela sommaren...:crazy:
Jag får helt enkelt bestämma mig för att det BARA är spännande!!O_o

Jag slänger iväg ett PM, du kan ju alltid ta kontakt med någon av mina vänner, de gillar att köra runt turister i fyrhjulsdriven jeep och visa upp hästar ute på gigantiska beten :D :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 329
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 503
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama