NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Det gick ju fort...
vansinne att jobba på det sättet på en avställd häst, får väl vara grundkommentaren.
Och visst blev det taktmissar i den snabba tölten, men tempovariationen var ändå imponerande.
Alldeles för hårt tryck i tyglarna, särskilt med tanke på att hästen reds på stång men det är ju en ridteknisk fråga.

Knapplånar mig själv.
Igår red jag Isa och Barmi igen, båda hästar trevliga. Isa åter den som imponerade mest i sin samarbetsvilja. Nu är hon rolig att rida på riktigt.

Som ni vet så har hon ju sina nackdelar så på vintern är hon väl inte den jag längtar mest efter att rida. Jag har uppenbarligen inget emot utmaningar med tanke på vad jag köper för hästar, och tycker att det är roligt att hitta vägar att träna vidare.
Men det är inte roligt att behöva sitta och hålla ett tydligt tryck i munnen på hästen för att den inte ska springa iväg. Jag vill ha lätthet i kontakten och avslappning och det är inte precis vad jag fick under vintern.

Men nu.
Vettig skritt, avslappnad. Vågar var lyhörd på riktigt, funkar med växlingar mellan rättvända och förvända skolor på volt (det är ju på voltspåret som man får olika effekt på hästens muskulatur av att förvända en sluta: på rakt spår får man "vanlig" sluta-effekt fast på olika bakben; på volt blir det lite andra muskler som tränas). Skänkelvikning oproblematisk. Hon försökte inte ens att höja huvudet i övergångarna trots att de var svåra. Bakdelsvändning och början till skrittpiruetter (oerhört samlande utan att behöva driva med skänkel) åt båda håll utan spänningar.
Bra arbete med galoppfattningarna, blev lite lång och lat och ville tappa ner mot trav men hellre det än en spänd, springig galopp.
Kunde testa lite mot skänkelvikning i traven i båda varv, och tölten gick också att jobba med att flytta bakdel, flytta bogar, tempoväxla lite.
En mycket bra dag alltså, hurra!

Barmi som vanligt trevlig oavsett om det är paddock eller uteritt. Jobbade lite extra med att böja honom, vilket är det han har svårt med. Ju mer mjuk och böjlig han blir, desto bättre kommer det förstås att gå att få fram traven på riktigt. Han stretar emot lite när jag böjer, men det blir bättre och bättre.
Trevlig pojke!

Snorri höll jag på att glömma i stallet efter kraftfodret men kom som tur var ihåg honom så han fick komma ut till de andra pojkarna i hagen. Han är kanske inte den vackraste hästen i världen, men han är bland de absolut trevligaste.

Aldar är bara söt och lyhörd i största allmänhet, finns inte mycket mer att säga om honom.

Dagmar - tja, hon är ett litet troll. Borde börja jobba lite mer med henne också, lite toleransträning. Hon är, precis som Aldar, två år gammal. Grundhanterad, ganska trevlig men verkar hyfsat viljestark. Skulle kunna börja ta med henne som handhäst när jag har räknat ut vilken häst jag lämpligen kan rida med henne på släp. Antagligen får Jenta, min fyraåriga fjording, stå till tjänst. Isa är ingen bra idé, Chili är inte bra. Zamba är för stor och för dominant (en vbl-travare på 165 cm i mkh).
De andra grabbarna är nog inte så bra eftersom Dagmar inte känner dem och det skulle kunna bli lite för spännande.

Samma sak med Aldar: borde kunna hänga med mer som handhäst framöver. För Aldar tränar antagligen inte tillräckligt mycket av sig självt när han bråkar med de andra ungpojkarna hela dagen...

Kändes ju inte så där supernyttig med tanke på att hästen stått sen october. Plus hård beläggning på vägen. men han såg väldigt snabb ut.

Hua... hur kan man rida så fort på en bilväg utan hjälm :S
Skrämmande....
Fort gick det också...

Igår hade jag ute en kiropraktor/aukupunktör som jag har mycket bra erfarenhet av sen min förra häst var dålig, han hjälpte oss massor och hade "magiska händer" brukar jag säga ;)

Utöver benet som fortfarande är svullet så hittade han låsningar i ett par av halskotorna, jag har tyckt att det måste vara nån låsning fram för hon kändes inte som hon gjorde i höstas när jag hade henne, hon var motsträvig på en sida och det har inte gått att mjuka upp.

Nu har hon iaf fått behandling och så fort hon är frisk i benet så ska vi testköra en period och sedan göra återbesök.
Det sattes också aukupunktur i det dåliga benet för att öka blodgenomströmningar för förhoppningsvis snabbare läkning.

Det är väldigt intressant att titta på hästens ögon medans de får behandlingen, vid vissa punkter spärras ögonen upp en aning och vid nästa punkt så blir de väldigt sömniga ;)

I övrigt var hon jättebra :)

Många säger att sånt här är hokuspokus men efter min förra häst så kommer jag alltid ta ut en som kollar hästen, om hästen inte har någon symtom så rekommenderas 1-2 ggr om året och det är väl värt pengarna :) (om man hittar rätt person självklart, det finns många oseriösa)

136947337372548000_resized.jpg

I slutet av Juli byter vi stall till ett jag har stått i innan där jag trivdes mycket bra.
Man kan ju fråga sig varför jag inte stallade där först men där jag står nu var närmare och det var meningen att vi skulle hyra in oss på anläggningen som låg i närheten men då hade de precis ändrat reglerna så det gick inte, uteritter i all ära men vi behöver paddockpass också där vi kan koncentrera oss på varandra så det ska bli skönt att kunna träna lite bättre. =)

Vi ska också vara med på lektion i slutet av juni, Suss Landin, det ska bli spännande då hon känner min häst väldigt väl, nu hoppas jag bara att vi kan sätta igång snart också, hoppas verkligen benet blir bra snart!
Hon verkar iaf inte ha ont, hon vilar på det och rastlös som hon var häromdagen så bockade hon och hade sig så det verkar bara vara en ansamling.
Nästa vecka får vi se om det är dags att ta kontakt med veterinären igen.

Kl

Himla nöjd efter en trevlig dag i fint väder på Vindurs vårtävling. Åkte med två hästar som aldrig varit på en ovalbana förut. Leder 2 klasser och tvåa i en. Dessutom har jag träffat två trevliga bukefalister.

Det är ju jättebra!

Kl
Nu få jag äntligen vara med här! Nu har goa Þrídrangur frá Holtabrún varit hos oss i en vecka och vi börjar hitta varandra, sadeln därimot är jag inte nöja med så på måndag (han vilar imorgon) blir det ny sadel.
Eftersom jag inte ridit mer än ett par lektioner för islandshästkunnig tränare och det var ett par år sedan så hoppas jag att ni inte dömer mej för hårt :)
Drangur är 10år, 138cm och 5gångare och med lite mer muskler på honom och mer kunskap på mej så får vi nog ordning på dom med :p
Vi har iaf ruskigt kul!

485409_10151475537659843_334604089_n.jpg

217379_10151475537864843_84376967_n.jpg

969253_10151475538024843_295825657_n.jpg

945204_10151475538139843_442695096_n.jpg

*KL*

Uppdaterar snabbt om tävlingen idag.

Gick mycket bättre än förväntat, men tyvärr 0 för tölt, lite snålt kanske då vi ändå visade tölt bitvis (han är nyss töltsatt så det var väntat att det skulle bli svårt). Men de andra gångarterna var bättre! I uttagningen blev det alltså 0 för tölt, 5,0 för trav, 5,5 för skritt och 6,0 för galopp! Ingen finalplats först men efter flera strykningar hamnade vi i b-final och den gick vi och vann trots 0 för tölt :P

Så i finalen blev det 0 för tölt, 5,5 för trav, 6,0 för skritt och 5,5 för galopp! Supernöjd och som sagt lite tölt visade vi så känslan var bättre än vad poängen visade :)

Mitt krav på honom var att han skulle sköta sig och det gjorde han mycket bra!

969520_4987900502258_1922069724_n.jpg

Rätta mig om jag har fel, men måste man inte visa en långsida i den gångarten man ska rida för att få poäng?
Tror inte det räcker med bitvis.

KL
Jag är så himla glad för min fina lilla häst! Hon känns så himla bra efter vilan och jobbar på som attan. Har bestämt med en kompis som ska filma nån dag, nu när vi inte har paddock längre så går det ju inte att filma själv med kameran på stativet. Så jag behöver en kamerakvinna :)
Ska bli kul att se hur det ser ut, jag har ju sett lite i skuggan när den faller rätt, men det säger ju inte så mycket. Känns i alla fall mjukare och mer avslappnat än på länge! Känns som att formen är på väg åt rätt håll nu äntligen. :)

Kul att det gick bra i de andra gångarterna!

Har dålig koll på reglerna - uppenbarligen - men erkänner att jag tycker att det är lite konstigt att man kan bli placerad när man fått noll för ett moment.
Men jag är i och för sig van vid westerntävlingar där man kan bli diskad på många kreativa sätt (och jag har testat flera av sätten genom åren:D).

Red Karl i paddocken igår, han ville bara tölta eftersom han var lite distraherad av två ponnyer som reds där. Jag har några grannar som får låna paddocken. Jag ser det inte som någon nackdel att bli störd på det här sättet: det är nyttigt för hästarna att kunna jobba trots att det är fler ekipage inne samtidigt.
Karl fick också testa att hoppa, hela 40 cm skuttade vi över två gåner. Karl var inte helt övertygad om att det verkligen var meningen att hoppa över bommen som var i vägen, det hade naturligtvis varit smartare att springa bredvid, så jag hade en del att göra med att justera honom i sidled. Men skuttade gjorde han, och ganska lagom också. NEJ, jag har inte tänkt göra honom till en hopphäst.

Barmi fick det tufft med galoppträning. Red i paddocken och valde att "tvinga" honom att galoppera några varv. Klarar inte att galoppera på volt, och det blev en hel del korsgalopp och elände, men det gick bättre än hittills. Fin gosse.
Aldar fick en kort promenad till paddocken och träna lite på bom-hinder och gå över bron. Han verkar ha bra minne: förra gången han var i paddocken var bron ganska läskig, igår kom han uppenbarligen ihåg den och gick utan tvekan.

Rätta mig om jag har fel, men måste man inte visa en långsida i den gångarten man ska rida för att få poäng?
Tror inte det räcker med bitvis.

Mycket möjligt att det är så, men jag grinar inte för att vi fick 0 i tölten för jag är medveten om att det är hans stora svaghet och vi jobbar på det och vi anmälde oss inte för att få höga poäng utan för att ha kul och få miljöträning :)

Senast ändrad:

Fast det beror ju på vad man får för poäng på resten. Poängen räknas ju ihop och sen får man en slutpoäng och uppenbarligen lyckades vi såpass bra med de andra gångarterna för att få högre slutpoäng än de andra i finalen.

Grattis, vad roligt!! :) duktiga ni är! Tölten kommer!

Tack! Jag är jättenöjd med vår debut :) Tölten finns men är fortfarande svag och han orkar inte hålla längre sträckor ännu, men det var jag medveten om när jag anmälde oss till tävlingen och ville vara med bara för att få rutin och miljöträning :)

Hälsat på Svala med fyra döttrar i dag.

Svala fick morötter.
Saumlter_zpsf024273b.jpg

Ásta
375158_552176648168155_525601848_n.jpg

Hnoss och Fíma
970968_552177084834778_1246513938_n.jpg

Álma
316102_552177941501359_381459978_n.jpg

Kl

Idag har jag haft premiär för att cykla med häst! Jag har inte vågat tidigare, rädd för att bli dragen vält. Men idag prövade jag till o från vårhagen som ligger 500m bort... Kveikja var jätteduktig och tyckte det var roligt! Öronen framåt o travade på med lagom fart!

wpid-973764_580499615314416_1481548882_n.jpg

Red ju oxå o hon var super! Tempot i tölten bara ökar o ökar, konditionen håller längre och idag har vi tränat kort tempo och sluta i tölt. Hon dansade från den ena sidans sluta till den andra! Nu skall vi bara lära oss att stoppa in bägge bakbenen under kroppen, inte bara ett åt gången... :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 329
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 503
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama