NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Tack till dig och alla andra för svar, kände mig lite orolig efter att ha pratat med veterinären om stora sädesledare och bråck och infektioner. Hingsten i fråga är en liten tarm, men ska väl börja förberedas för vuxenlivet.

Mitt mantra när det gäller hästletande är att man ska leta efter en häst som man gillar att jobba med och som gör en glad. Om det sen går lite sisådär i ridningen så kan man med rätt hjälp få till det med mesta! Det gäller bara att man har kul på vägen!
Lite grisepass och missförstånd har ingen dött av! Så länge det är med ett leende och med kärlek i hjärtat!

Precis rätt inställning, man ska helst längta lite till nästa gång man får rida/träffa hästen. Då har man hittat rätt! :)

Mitt mantra när det gäller hästletande är att man ska leta efter en häst som man gillar att jobba med och som gör en glad. Om det sen går lite sisådär i ridningen så kan man med rätt hjälp få till det med mesta! Det gäller bara att man har kul på vägen!
Lite grisepass och missförstånd har ingen dött av! Så länge det är med ett leende och med kärlek i hjärtat!

Det där var riktigt bra skrivet. =)
Jag har nog lätt för att ha för stora krav på mig sjäv. :/
Men jag letar vidare och håller koll på marknaden. :)

KL

Jag är så himla glad!!! :) Bytte stall och kom då i kontakt med en ny tränare som har förbarmat sig över mig och min Affe. Den nya tränaren menade att min kuse saknar vilja och erfoderlig energi och beordrade ridning i friska tempon och lite annat smått och gott. Mestadels uteritt. Sedan dess har det bara gått framåt, trots att vi bara testat i några veckor. Enorm förbättring! Från vidrig grisepass och loj häst till pigg, framåtbjudning och schwung (för att vara Affe alltså, inte om man jämför med SM-hästarna)!!! Jag är så oändligt tacksam!

Igår red tränaren och jag ut och hon lärde mig verkligen KÄNNA graden av passtaktighet i stegen. Innan kände jag grispass och ren tölt (på andra hästar). Nu kunde jag för första gången verkligen känna när Affe gick mer eller mindre i passtakt för att i några meter då och då gå i ren tölt. Jag fick också hjälp med att trycka på rätt knappar när han gick mer eller mindre rent. Var helt salig. Ville nästan lipa.

Visst, det är mkt kvar! Men nu kan jag ju hjälpa honom mkt bättre. Och receptet var inte att böja i volter, flytta rumpa etc som vi tidigare har tränat så mkt på. Det var energin som fattades. Motorn. Han ska gå rakt fram, ute, i mkt friskt tempo som uppvärmning och sedan samla sig mer inför tölten och riktigt riktigt bjuda framåt. Naturligtvis kanske ni tycker. Men, men. Det andra ska också tränas förstås. Men sedan. När energin finns där, hela tiden. Eller så får vi omvärdera vad det lider. Men jag/vi har Aldrig fått till min kuse så här pigg, glad och så nära renare tölt innan!!!

Ville bara skriva av mig! :p

Vissa tränare verkar ha snöat in på flytta baken i alla möjliga och omöjliga situationer. Jag har en häst som INTE tycker att det är nån bra metod, din nya funkar på min också. Men det kanske funkar på vissa.:meh:

KL

Idag har vi debuterat på tävlingsbanan :) det resulterede i en A-final med 5,63 i V5 :D lite missar här o där, men supernöjd över hur min häst hanterade det hela :) lite okoncentrerad bitvis, men i det stora hela var han fin :)

I morgon rider vi T7 och A-finalen i V5 :nailbiting:

Intressant!
De jag har tränat för har varit mkt för volt och flytta bakdel och jag har fortsatt där...

Ja, det är väl så man "ska" göra. Rida i volt och mjukgöra.

Ja, det är väl så man "ska" göra. Rida i volt och mjukgöra.

Beror ju helt på. Om din häst inte har någon bjudning och saknar energi så kommer du inte att få ut så mycket av att flytta bakdelen. Troligtvis får du bara en framtung häst som korvar sig.
Lösgörande behövs ju också och att flytta bakdel kan vara ett sätt att få hästen att använda sina bakben och sätta under sig, men det kommer den inte att göra om den inte har någon energi, för då kommer du inte kunna driva in bakbenen dit du vill.
Det krävs mer än en ingrediens för att baka en tårta. ;)

Delvis KL
Jag fick börja likadant med Sol förra året, när framåtbjudningen väl fanns där så var det dags att gå vidare och jag kände väl personligen att jag stannade kvar och stampade lite för länge i det stadiet, alltså vi hade bjudning men gjorde inte så mycket med den. Blev så pga hältan, så det är som det är. Nu har vi istället fått problemet att hon lätt blir styv och bara springer framåt, så nu måste jag jobba mer lösgörande och förbereda för samlande arbete.

Det är lätt hänt att bli insnöad på vad en tränare säger för att det funkar så bra just nu, men man måste vara lyhörd för när det är dags att gå vidare.

Idag har jag prövat något nytt!
wpid-dsc_2583.jpg

Ridit med två handhästar! Eller när jag tänker efter så blir jag osäker, undrar om jag knöt Meyja i Andi nån gång när jag red i vintras? Hmm aja, kul var det o hästarna trivdes o gjorde ett bra jobb!

Fast jag har ingen riktig handhästgjord, utan knöt runt en ridgjord. Har ni handhästgjordar? O vet om de tål 400kg i öglan?

Jag har börjat ta unghästen som handhäst, men han är SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ långsam... Går det över, eller har du några tips..? (har hittills tagit honom med grimskaft i handen, känns tryggast men får väääldigt långa armar...:()

Jag har börjat ta unghästen som handhäst, men han är SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ långsam... Går det över, eller har du några tips..? (har hittills tagit honom med grimskaft i handen, känns tryggast men får väääldigt långa armar...:()

Ta hjälp av någon som går bakom och manar på så han förstår vad han ska göra :)

KL.
Ett par ridpass i paddocken med Isa och Karl igår. Isa riktigt trevlig, fungerade att jobba med att flytta bogar i trav utan att bli spänd, och kunde göra lite samlande övningar i skritt och behålla ryggaktiviteten in i galopp. Kul.

Karl tjurig över ett kort pass i paddocken, gick mest ut på att få honom att hålla den form jag tänkt mig utan att dyka och utan att titta efter de andra killarna, och att vänta steg för steg på vad jag vill. Han skjuter gärna ut höger bog, måste alltså skola vänster bak och höger bog lite extra. I trav och galopp var han lite springig till att börja med, men blev riktigt hyfsad efter ett par varv på volten. Ett par gånger slog han över från galopp till en tölt som var kortvarig men betydligt snabbare än han tidigare presterat, vilket jag förstås ser som något positivt. På vägen hem från paddocken fick han jobba lite med att lyfta ryggen och gå på gränsen mellan skritt och tölt, om ni förstår hur jag menar. Jag inbillar mig att allt som handlar om kontroll och variation i gångarterna på sikt leder till något positivt.

Barmi fick en kort tur i skogen med lite klättring - har en del hyfsat branta men ganska korta backar här bredvid och en jättelång brant backe en km bort. Han fick springa i uppförsbackarna vilket innebar vettig galopp. Trevlig omväxling, även om han sannolikt hamnar i paddocken idag.

*KL*

Är så stolt över lilla Idunn idag :D Hon har varit med på dressyrtävling, ryttarmärke 1 och körde tölt istället för trav. Fick ca 64 % :D
Vi har ibland "Dressyrkalas" i stallet (kan ställa upp i alla program från ryttarmärke till LA och tar ut domare). Hon var lugn och sansad och skötte sig exemplariskt. Min medryttare skulle ridit men hoppade av och en annan i stallet som har en isis red Idunn istället. Hon har suttit på henne en gång innan och Idunn är lite speciell (det ska gå fort alltid!!! liten Ferrari) men allt gick super! :D

Kveikja var oxå fruktansvärt långsam som ung! Hon hängde o gick helst bakom... Jag hade dock ingen medhjälpare på den tiden när hon var unghäst så jag lät helt enkelt bli att ta henne som handhäst(jag orkade inte släpa o ansåg inte att det var en bra del i utbildningen att dras runt). Började igen nu för två år sedan o eftersom jag nu har en cool ridhäst så tog jag med en körpisk ut, på så sätt kunde jag nå bak på handhästens rumpa utan att peta på ridhästen... Efter den ridturen så har Kveikja gått jättebra som handhäst!

Men att ha en medhjälpare som rider eller går med och som har en pisk(går dom så kanske körpisk som är lite längre?) som kan skjussa på hästen. Fick lära mig en smart sak i somras -att inte använda smackning som gas då även ridhästen går på det utan använd ett eget kommando som bara gäller handhästen. I mitt fall har jag börjat använda just ordet "Skjuss". Jag har alltid handhästarna med rep/grimma då jag inte gillar att ha bett med tanke på risken att "tappa" hästen o att tyglarna då hänger o flänger o riskerar ge skador. Men det är bara min egna idé, de flesta andra har ju bett så det är kanske bättre?.

Nu spånar jag iväg från din fråga men fortsätter ändå för att det är roligt!

Med Kveikjas inlärningskurva i bagagen så har jag nu börjat lite tidigare med småtjejerna så förhoppningsvis så vet dom hur man går som handhäst när det är dags att gå direkt med ridhästen o inte med en handgjordshäst.
wpid-dsc_0546.jpg

Båda två har även korta sträckor fått pröva gå direkt med ridhästen(o jag från marken som pådrivare), lite läskigt att gå så nära Snöggur tyckte Rá...
wpid-dsc_0744.jpg

O lilla Meyja fick smygstarta redan sin första vinter brevid trygga Mamma!
wpid-dsc_1661.jpg

Henne har jag även haft med nu direkt med ridhäst en kort runda. Hon vet precis hur man skall gå.

Min plan var att nu i sommar börja ta med dom på riktiga ridturer, men de har lite strul med bärrandsröta så jag vet inte om jag vågar ta med dom ut på grusvägar o belasta hovarna såpass? Det kan ju straffa sig med nya hålväggar... Men de hade behövt springa med o få bygga lite kondition o muskler!

ja han kompleterar faktiskt bägge stona i de mesta annars hade jag lika väl kunnat lämna iväg stona till ungefär samma pris som å fixa licens till honom mm..
ja han åker iväg i års skifftet på inridning och träning inför visning..

*KL*

Hur höga var era hästar som 1 åringar? Mätte Ljómi lite snabbt förut i boxen och fick det till 118cm, ingen aning om det är stort eller litet för hans ålder så tänkte det vore kul att jämföra lite :) Laukur mätte jag aldrig som 1 åring så jag vet inte vad hög han var då.

Roligt! Tyvärr syns inte din bild :(

*kl*
Idag har Köttbullen fått bada! Så nu har han återigen vit svans inför nästa helgs tävling :p Hoppas på lite svalare väder, värmen kom lite plötsligt så man får ju värmeslag av att röra sig ute...

kvandi + gimlan, tack för tips, nu har jag lite mer att gå på. Ska ta med gubben med longerpisk bakom så får vi se om det hjälper...
Unghästen är så lugn till sin personlighet, vi kallar honom Ior för att han är så sävlig... Hovslagaren bara stirrade en gång; Ior gjorde ett ryck när hovslagaren höll hoven, hovis släppte inte, med den följden att hästen gick ner på knä, men tyckte att det var ganska okej och la sig helt och hållet ner och bara låg kvar...:p
En annan gång stod han och tittade på oss när vi mockade lösdriften då all snö på taket kanade ner (x antal kilo...) mitt framför mulen på honom. Ior vippade lite på ena örat och fortsatte bara att titta på oss...
Märklig häst, sävlig men sååå nyfiken och charmig!:love:

KL.
En till bra islandshästriddag igår. Paddockpass med alla tre ridbara islandshästar. Karl insåg konceptet även om han förstås vill diskutera var det är meningen att han ska sätta fötterna. Traven betydligt bättre, galoppen lite lugnare.
Han har ju stått länge pga sin skada och innan skadan hade jag ridit honom i paddocken enstaka gånger så han är inte alls van vid konceptet för volt. Nu är det dags att jobba honom mer metodiskt, tycker jag, eftersom han är pigg och glad och i god kondition.

Isa var nog den som gjorde bäst jobb. Väldigt arbetbar i alla fyra gångarter. Jag lade minst fokus på tölten men jobbade där lite med att ställa utåt och inåt och lite sidvärtsrörelser i tölt också, växla sida efter fem-sex steg för att hålla henne mjuk.
Galopparbetet gick bra: testade lite olika sätt för att få henne att fatta galopp "uppåt" och höll bara galoppen korta sträckor innan ny fattning. Jobbade också lite med storleksändring på volten och hon orkar galoppera på en ca 12 meters volt vilket inte är så dåligt.
Jobbade också med att ställa utåt och inåt på volten i galopp: vid utåtställning, om man lyckas få med sig hela hästen, får man ju in ytter bakben bättre under hästen utan att behöva driva med skänklarna.
Traven: tja, bättre. Fixade att vara stabil i formen även vid storleksväxling av volten och vid åttavolter över kortsidan.
I skritten, en del samlande övningar avslutade med ryggning.
Isa var jätteduktig och koncentrerad och "flippade ur" lite på slutet när hon lyft ryggen ordentligt och hade ryggat några steg med bättre flyt än vanligt, och skulle gå ur ryggningen. Då blev hon lite rädd för sig själv och spände sig, så jag ryggade igen i korrekt formgivning och bra rygg- och bakdelsaktivitet och sedan fick det räcka.

Barmi som vanligt mest arbete i skritt och tölt. Jobbade med förflyttning av bakdel ungefär som framdelsvändning men runt oljefat, jobbade runt två fat på ca två meters avstånd som en åtta. Jobbigt, tyckte Barmi som behöver mjukas upp ytterligare.
Och så förstås lite bom-arbete för att få lite inslag av trav och galopp. Testade en upphöjd bom och resten liggande på marken. Ingen höjdare med upphöjd bom för Barmi.

I lördags när jag kom ut till stallet så hittade jag min lilla islandshäst ståendes ihop med 5 st avelston, ardenner varav två nyligen fölat.
Jag fick hjärtat i halsgropen och blev väldigt oroad över hur detta hade gått.
På höger bak, vid hasen hade hon ett sår, 1 dm långt men kanske bara ett par mm brett samt svullnad och varm.
Ej halt eller annan påverkan.
Har pratat med veterinären och vi ska avvakta tills veckan är slut såvid hon inte blir halt eller får feber.

Jag får väl vara tacksam över att det inte hade gått värre, en ardennerhov är väl typ 5 ggr så stor som min lilla hästs hov men jag är otroligt besviken på att jag inte har fått vetskapen utav detta när vi trots allt två dagar tidigare stod och pratade om betessläpp och att vi inhyrda självklart skulle få vara med när detta skedde....

Jag är väldigt upprörd och irriterad över händelsen och även ledsen då min förra häst avlöste problem efter problem och jag helt enkelt är livrädd för allt vad sjukdomar/skador på häst heter....

Jag kan inte riktigt förstå hur man kan släppa in en liten islandshäst på 133 i mankhöjd i en flock med ardennerston där de aldrig har träffat varandra och dessutom där två ston nyligen har fått föl...
Eller är jag bara överdriven?
Speciellt inte när man inte ens har frågat ägaren om det är ok eller ej...

Alla vana hästmänniskor vet ju hur ston kan vara, så att släppa en utomstående liten häst in i en flock, dessutom på DERAS revir där de dessutom överbeskyddar fölen där flocken dessutom är stora ardennrar....
Ja, jag förstår inte tanken....

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 329
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 502
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 248
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama