NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Varför ska du betäcka stona med din hingst? Kompletterar de varann bra? Ska han visas sen?

Knapplån!

Igår tog vi blodprov på "hingsten" för att kolla testosteronhalten, så nu är matte nervös!!
Tom veterinären tycker han är väldigt hingstig både i beteende och utseende, ska vara kastrerad vid 2 års ålder! Måtte det inte ligga en kula kvar nånstans :(
Hur lugn o cool som helst när han är själv, men utmanar både hingst och valacker i närheten av ston! Dom höll på att slå sönder boxväggarna igår grabbarna när ett sto stog inne!

Så nu håller vi tummarna för min valack <3
942918_10151423885190222_462303475_n.jpg

Mitt hjärta <3
249150_10151417763530222_1190112864_n.jpg

KL

Jag och Mackan var och tränade på ovalbanan i förra veckan. Den 25:e maj ska vi tävlingsdebutera, så jag tyckte att det kunde vara klokt att låta honom bekanta sig med banan först
Han skötte sig jättebra, men då var det ju också bara han och jag på banan. Jag får hoppas att han håller sig i skinnet även när det är söta islandsdamer med och töltar...

Här kommer lite bilder!

Bild025red_zps62dd066a.jpg

Senast ändrad:

Jag har försökt radera inlägget ovan då det blev fel, men det har tydligen gått för lång tid sedan det att jag postade inlägget.. Suck! Bortse från förra inlägget är ni snälla!

KL

Jag och Mackan var och tränade på ovalbanan i förra veckan. Den 25:e maj ska vi tävlingsdebutera, så jag tyckte att det kunde vara klokt att låta honom bekanta sig med banan först ;)
Han skötte sig jättebra, men då var det ju också bara han och jag på banan. Jag får hoppas att han håller sig i skinnet även när det är söta islandsdamer med och töltar...

Här kommer lite bilder!

Bild025red_zps62dd066a.jpg

http://i1069.photobucket.com/albums/u470/annalilieback/Bild026red_zps8d563c04.jpg

http://i1069.photobucket.com/albums/u470/annalilieback/Bild037red_zps99e783e3.jpg

Bild042red_zpsb46c4c6e.jpg

http://i1069.photobucket.com/albums/u470/annalilieback/Bild046red_zps7040cfab.jpg

Bild056red_zpscccec5f8.jpg

Fortfarande något fyrtaktig i galoppen, men det börjar närma sig!

http://i1069.photobucket.com/albums/u470/annalilieback/Bild057red_zpsb38efaa4.jpg

/Anna

Så där beter sig Odinn med om han går med ston och det kommer in valacker som är jämngamla eller äldre än honom.
Han vaktar sin flock precis som en hingst.
Även när de kommer ryttare ridande förbi hagen så går han längs med staketet, slår med frambenen, blåser upp sig och är allmänt hotfull.

Han har inga problem att bara gå med Ston eller bara med valacker, men inte blandat. Nu går han med 1 valack (2 år) och 3 ston, å de är han nöjd över.
Men som sagt, han vaktar sin flock precis som en hingst!

4-åringen togs stående. Han verkar pigg idag trots allt blödande.

KL

Tappade helt motivationen till att tävla efter senaste tävlingen. Det gick klappkasst kan man väl säga.
Men. Efter att ha fått rätt mycket inspiration av en ny tränare så är vi anmälda till hela TVÅ tävlingar nästa vecka!
Bryt ihop och kom igen är mitt nya motto.
Så de blir kvällskval hos tolt.nu på tisdagskvällen och lördag-söndag anordnar jag själv (såklart med en massa hjälp av andra) Gyda vår då vi också ska tävla.

Nämen har bäbisen blivit så stor?! Var det drakens föl?

KL

Idag har jag ridit på min fina Sol. Hon har vilat i två veckor nu, var lite ojämn dagen efter skoning och jag visste inte om det var pga sulorna eller om det var en hälta. Hovslagaren tyckte att sulorna blivit mycket bättre så det var värt ett försök att inte ha sulor, men det verkar som att det får bli sulor i alla fall. Hon har i alla fall inte haft några tecken på hälta sen dess, men fick lite vila för säkerhets skull i samråd med vet eftersom jag tyckte att hon kändes lite spänd före hon blev ojämn också. Ska sätta igång henne igen och se hur det går men hon är varken svullen eller varm så det bådar gott.
Idag var vi ute och skrittade en liten sväng, så himla härligt! Ska försöka hinna med en liten runda imorgon bitti och testa lite trav.

En annan härlig seger är att ända sen vi flyttade till det nya stallet i februari så har Sols mage varit nästan felfri!!! Nu är det massa gräs i hagen men magen är lika fin ändå. Förra sommaren ballade den ju ur direkt när gräset kom. Dessutom håller hon vikten otroligt bra! Wohoooo!

Härligt att magen blivit bättre! Det är verkligen inte kul när den inte funkar som den skall!

Och till *Tilda*- Hälsa Fafnir stort Grattis!

Kl som följer...

Idag har jag prövat något nytt!
wpid-dsc_2583.jpg

Ridit med två handhästar! Eller när jag tänker efter så blir jag osäker, undrar om jag knöt Meyja i Andi nån gång när jag red i vintras? Hmm aja, kul var det o hästarna trivdes o gjorde ett bra jobb!

Fast jag har ingen riktig handhästgjord, utan knöt runt en ridgjord. Har ni handhästgjordar? O vet om de tål 400kg i öglan?

*kl*

Min fröken har blivit riktigt fin!

Här med fästmannen:

Till helgen kommer eventuellt en tränare och kikar på henne inför inridning, sen till veckan ska hon få besök av veterinären för att undersöka munnen då hon får panik av bettet. Så vi ska kolla om det är vargtänder som ställer till det eller om det sitter i huvudet på henne. :(

Filipus är i väldigt fin form och vi har sakta men säkert börja vänja honom på lite gräs vilket går väldigt bra. :)

Tog ni 4-åringen stående? Jag har en 3-åring som klipps nästa vecka och veterinären ville hellre ta honom till kliniken och söva honom. Aldrig gjort det förut med 3 eller 4-åringar.

Har kastrerat tre 3,5-åringar, alla stående, utan problem.

Fast jag har ingen riktig handhästgjord, utan knöt runt en ridgjord. Har ni handhästgjordar? O vet om de tål 400kg i öglan?

Köpte en handhästgjord när jag var på Island -05 (oj vad tiden går fort!). Nu blir ju knappast draget i öglan 400kg, för man ska ju inte släpa den stackars handhästen efter sig, men jag har inga tvivel gällande hållbarheten.
Ska börja ge mig ut mer med handhäst här i sommar men behöver välja noga vilken häst som ska leda och vilken som ska få springa med och så blir väl alla planer på handhästeri förryckta av att unghästarna ska på kollo.
Så handhästandet blir väl i höst i stället...

Red i paddocken på både Isa och Barmi igår.
Isa var riktigt avslappnad och gick att jobba i alla gångarterna. Jag tycker att hon var lite för flack i både traven och galoppen men hon var inte spänd. Galoppen kommer jag att träna med ännu mer fattningar ur skritt för att lyfta frampartiet. Än så länge vågar jag inte fatta ur ryggning, tror att det skrämmer slag på henne.
I tölten försöker jag lura in bakbenen bättre genom att göra relativt snäva serpentiner i sluta/mot bakdelsvändning om ni förstår hur jag menar. På sikt kommer det förstås att ge resultat.

Barmi fick som vanligt jobba i skritt och tölt, med lite bomarbete som gjorde att han lägger in några steg i trav och galopp.
Mycket jobb på att lösgöra honom. Igår tycker jag att han var lösare och mer rörlig i ryggen vilket förstås är positivt.

*KL*

Nu platsar jag nog inte riktigt här (än)..

Efter att beslut fattats om avlivning av min underbara arabdonna (f. 92) pga fysiska besvär, så har jag beslutat att backa bandet och återgå till islandshästar. =)

Har inte jätte mycket vana av islandshäst i sig (enligt mig), jobbat i islandsstall med bland annat ridskola, turridning och avelsverksamhet under några år och varit medryttare och fodervärd bland annat på andra islandshästar.
Ritit "vanligt" i snart 20år dock. :P

Jag är rädd för dom "stora bruna", men isisar och ponnyer har jag aldrig varit rädd för (inte smidigt när man som dressyrintresserad 171cm lång tjej nämner detta..).

Problemet för min del nu är att hitta DEN hästen.

Jag har en förkärlek till dom lite "speciella" isisarna, gärna heta och egna ideer.
Men nu när jag funderar så vet jag inte alls vad jag skulle vilja ha för typ av häst.

Har ju inte jätte mycket islandsträning, har relativ koll på takt och fått fina lovord från diverse tränare, varav en tom tyckte att jag skulle skaffa unghäst och töltsätta själv.
Så pass extremt känner jag inte att jag är mogen för än, har förvisso unghäst och inridnings/utbildningsvana, men inte för islandshäst.
Jag skulle ju vilja ha någon som kan lite, som man kanske kan kursa, träna och ev testa tävla med.
En trygg, men rolig skogshäst och snäll i hanteringen..

Det största problemet för mig är att hitta en häst som jag tycker är riktigt rolig.
En som gärna "tycker och tänker" och som har det där krutet under hovarna.
Jag är väldigt snabb i tanken som person och behöver en häst som är med på noterna och som inte behöver motiveras till kvickhet.
Tolka mig rätt nu, är ingen "flängryttare", men tycker väldigt mycket om dom där hästarna som andra lätt tycker är "lite för mycket".

Men det största problemet för min del nu är att jag inte kunnat rida på ca 1,5år mer än sporadiska skogsrundor pga tants hälsoproblem..
Jag vet ju därför inte hur mycket jag klarar av längre..

Känner för min egen del att bäst vore att hitta en häst på foder för ev senare köp till att börja med, men verkar lönlöst..
Vill absolut inte köpa någon häst som kanske skulle behöva säljas igen för att jag misstolkat min egen kunskap.
Har ju haft tant i 6år nu, och letar en ny familjemedlem helt enkelt.
En vän som jag kan ha kul med lååång tid frammåt..

Jag har nog för höga krav tror jag. =(

Men jag följer med här och uppdaterar er lite i letandet med jämna mellanrum endå. =)

Senast ändrad:

Tog ni 4-åringen stående? Jag har en 3-åring som klipps nästa vecka och veterinären ville hellre ta honom till kliniken och söva honom. Aldrig gjort det förut med 3 eller 4-åringar.

Laukur kastrerades som 3,5 åring, ståendes, utan problem.

Mitt mantra när det gäller hästletande är att man ska leta efter en häst som man gillar att jobba med och som gör en glad. Om det sen går lite sisådär i ridningen så kan man med rätt hjälp få till det med mesta! Det gäller bara att man har kul på vägen!
Lite grisepass och missförstånd har ingen dött av! Så länge det är med ett leende och med kärlek i hjärtat!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 329
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 502
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 248
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama