Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!
*KL*
Nu platsar jag nog inte riktigt här (än)..
Efter att beslut fattats om avlivning av min underbara arabdonna (f. 92) pga fysiska besvär, så har jag beslutat att backa bandet och återgå till islandshästar. =)
Har inte jätte mycket vana av islandshäst i sig (enligt mig), jobbat i islandsstall med bland annat ridskola, turridning och avelsverksamhet under några år och varit medryttare och fodervärd bland annat på andra islandshästar.
Ritit "vanligt" i snart 20år dock. :P
Jag är rädd för dom "stora bruna", men isisar och ponnyer har jag aldrig varit rädd för (inte smidigt när man som dressyrintresserad 171cm lång tjej nämner detta..).
Problemet för min del nu är att hitta DEN hästen.
Jag har en förkärlek till dom lite "speciella" isisarna, gärna heta och egna ideer.
Men nu när jag funderar så vet jag inte alls vad jag skulle vilja ha för typ av häst.
Har ju inte jätte mycket islandsträning, har relativ koll på takt och fått fina lovord från diverse tränare, varav en tom tyckte att jag skulle skaffa unghäst och töltsätta själv.
Så pass extremt känner jag inte att jag är mogen för än, har förvisso unghäst och inridnings/utbildningsvana, men inte för islandshäst.
Jag skulle ju vilja ha någon som kan lite, som man kanske kan kursa, träna och ev testa tävla med.
En trygg, men rolig skogshäst och snäll i hanteringen..
Det största problemet för mig är att hitta en häst som jag tycker är riktigt rolig.
En som gärna "tycker och tänker" och som har det där krutet under hovarna.
Jag är väldigt snabb i tanken som person och behöver en häst som är med på noterna och som inte behöver motiveras till kvickhet.
Tolka mig rätt nu, är ingen "flängryttare", men tycker väldigt mycket om dom där hästarna som andra lätt tycker är "lite för mycket".
Men det största problemet för min del nu är att jag inte kunnat rida på ca 1,5år mer än sporadiska skogsrundor pga tants hälsoproblem..
Jag vet ju därför inte hur mycket jag klarar av längre..
Känner för min egen del att bäst vore att hitta en häst på foder för ev senare köp till att börja med, men verkar lönlöst..
Vill absolut inte köpa någon häst som kanske skulle behöva säljas igen för att jag misstolkat min egen kunskap.
Har ju haft tant i 6år nu, och letar en ny familjemedlem helt enkelt.
En vän som jag kan ha kul med lååång tid frammåt..
Jag har nog för höga krav tror jag. =(
Men jag följer med här och uppdaterar er lite i letandet med jämna mellanrum endå. =)