NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Eller hur :love: Och helt underbar personlighet, och tur det, det förlåter långt att han inte alltid är den lättaste att rida. ;)

Absolut! Jag var/är så kär i den hästen :love: Trots att jag red honom en gång och bara träffade honom under några månader så kröp han in i hjärteroten på mig.

KL
919576_10151662605329612_728886259_o.jpg

Kolik i helgen på stallägarens häst. Ägaren var i Götet så jag prommade i fem-sex timmar och trixade med betforvatten och vette. Hon verkade må kalas på kvällen, men när jag åkte ut på morgonen för att kolla henne mådde hon inge bra. Så efter ha jobbat natt så prommade jag och pålle, hällde i parafinolja. Jag näckade till bara trosor och strumpor för att inte sörja ner kläderna fullständigt.

NU mår pålle bra. Jag var sliten som satan efteråt, men har mjuk hud efter paraffinoljan :p

136800521801795400_resized.jpg

136800522685129600_resized.jpg

Löshoppade pärlan här om dagen och oj vad kul hon tyckte att det var!!
Fick till riktigt bra språng =)

Nu är vi anmälda till vår första kurs och det blir för Hinni i augusti, förhoppningsvis kanske vi får till nån mer kurs under sommaren.
Just nu ligger all fokus att jobba i väldigt låg form för att länga överlinjen och sedan plocka upp, visserligen har hon en ganska bra kondis men jag vill börja om från början då jag bara haft henne sen mars.
Det går bra att arbeta henne i volten men så fort vi kommer ut så tappar hon allt vad form heter så det ska vi börja träna mer nu.
Målet är att träna upp henne i låg form och sedan ta hjälp av diverse tränare för att hitta den högre töltformen, som gammal storhästryttare så är jag inte alls van vid den formen och har svårt att veta när det är rätt, därför tränar vi på det som jag är van vid hos storhästar fram tills dess :)

Vi håller även på att stärka galoppen som är hennes svagaste gångart just nu.

136570656671946500_resized.jpg

Senast ändrad:

Jag har kommit fram till precis samma sak. Håller också på att jobba E i låg form för att sedan ta upp henne i högre mha tränare. Hon har ju mest gått som avelssto de senaste åren så kondisen jobbar vi på båda två!:)
Men hon är duktig och lättlärd och det går framåt! :)

Usch för kolik =( Det är tur att du fanns i närheten!
Jag var uppstallad på ett ställe där en inackorering fick kolik och stallägarna bara struntade i det, det är tur att det finns andra som bryr sig trots att de själva inte äger hästen!

Det är trist om stallägaren struntar i hästen, MEN vad gjorde ägaren? Det är rimligen denne som är ansvarig och inte stallägaren, man kan inte bara lita på att någon annan fixar om man nu inte har en överenskommelse.

Vet inte vad ägaren gjorde men hon kunde inte komma ut förrän senare

Usch för kolik =( Det är tur att du fanns i närheten!
Jag var uppstallad på ett ställe där en inackorering fick kolik och stallägarna bara struntade i det, det är tur att det finns andra som bryr sig trots att de själva inte äger hästen!

Men usch vad rädd jag var periodvis, inte minst på morgonen när det inte gett med sig.

Jag har bara stått på ställen där jag fått support - tack och lov.

Veterinär var självklart på plats under kvällen, men det gör ju inte att man bara kan dra +att det dröjde innan han kunde komma loss.

Okej, det framgick inte i din text nämligen därför jag frågade:) skönt att det släppte till slut.

Senast ändrad:

KL

190426_10151376120865588_892885290_n.jpg

Hon ser ut såhär men idag red jag henne som om hon vore en sånhär

images

Eureka!!:D:D Jag har haft jättesvårt att få med bakbenen men ändå ha en mjuk kontakt med munnen, så idag kom jag på att jag ska tänka som om jag rider på bakbenen och frammen bara ska hänga med. Gick SÅ bra, älskar min häst:love:

*KL*

Idag blev det en skogstur (första för min och Idunns del tillsammans) :D
Vi har inte några höjdar ridvägar runt stallet jag står i då det ligger rätt centralt. Finns en björkdunge bakom sjukhuset som man kan rida igenom, rätt snårigt dock, och sen komma ut på två ängar med motionsspår där vi får rida. då är vi i stort sett inne i det centrala men ändå inte... ;)
Idag upptäckte vi dock att de skövlat en hel del björkar och där var bra traktorvägar att rida på så då var vi helt plötsligt mitt inne i björk skogen :D det var skoj sa Idunn och lekte töltande ferrari.

Rätt nöjd då vi på ena motionsspåret ökade tölten och det gick fort (!!!) men hon var lätt att stanna. Första gången det kändes som att jag hade kontroll. :)

Oj jag måste bara skriva av mig ang vårt ridpass idag!!
Vi har haft jättesvårt att få till galoppen i volten men idag gick det hur bra som helst, vi tränade på att fatta galopp och sedan bryta för att fatta igen några ggr i båda varven.
Leikna verkade tycka att det var jätteroligt för hon blev lite het i slutet, men det roligaste var att vi lyckades få rätt galopp varje gång och kunde t.o.m fatta från skritt!!

Det känns som om vi börjar få kvitto på att vi tränar rätt!!
När jag fick henne så fick vi inte till någon galopp alls i volten utan då var det enbart på uteritt på rak väg som funka och då genom att driva upp galoppen, idag kunde jag göra galoppfattning som hon svarade direkt på :D

*kl*
Nån mer Buke-norrlänning som ska till Vindur 25-26? :) Hoppas på att få träffa nya och tidigare bekantskaper!
Själv är jag nu hemkommen efter 1 veckas välförtjänt semester, i morgon börjar finslipningen inför tävlingen med min lille Köttbulle :nailbiting:

Jag ska dit! Har dock inte anmält mig än. Minett brukar vara där och ibland en bukefalist till som användarnamnet för tillfället har lämnat mitt minne (vet dock vad hon heter IRL)

Jag dyker upp med min "turbohäst" Brenna 5 år (miljöträning):
288_zps707e1562.jpg
[/URL][/IMG]

samt hennes storasyster Thruma, betydligt mindre turbo förutom att hon försöker få fart genaom att snurra på svansen:D
401_zps5f98daba.jpg
[/URL][/IMG]

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 328
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 502
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 248
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama