NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Då fortsätter jag kämpa på med volter :D kul att få lite respons ;)

Åttvolter, skolor och sidvärts både rakt fram och på volt funkade bra på en stressad liten ponny jag red mycket förr. Fick ner tempot ganska snabbt.

*kl*

Skryt, skryt, skryt! :D Vi var på Ofeigurs vårtävling igår, och det gick ganska bra ;)
Vi ledde både T8 och V5 inför final, med 5.17 resp 5.67. Sedan vann vi båda, med 5.34 resp 5.71!

Min häst har blivit SÅ fin, och så himla trevlig att rida! :love:

943369_10152748121850136_1648762852_n.jpg

943243_10152748122795136_308680003_n.jpg

551299_10152748122240136_1292951959_n.jpg

320819_10152748125655136_397496370_n.jpg

461367_10152748126540136_1972158866_o.jpg

577649_10152748127095136_1519697061_n.jpg

480649_10152748128250136_1732527642_n.jpg

Imorgon åker jag till Sthlm över helgen och träffar Michis och Tinna, och sedan skall jag vila upp mig. "Vila upp sig" innebär att vara på psykologkongress och lyssna på föreläsningar hela helgen, men också att få sovmorgon, inte morgondfodra, inte gå ut med hundar, inte mocka..... Bara vara.
Istället lämnar jag allt jobb åt sambon ;)

Fin häst.
Och väldigt snygg sits!

Red Isa (spänd i början men gick nästan att jobba med mot slutet av passet) och Barmi igår. Barmi jobbade i paddocken, mest i tölt, med mycket förflyttning av bogar och bakdel. Ställningar, öppna, sluta, förvänd öppna, förvänd sluta, bakdelsvändningar.
Testade att först rida en minimal volt i något slags blandning mellan öppna och skänkelvikning - för att mer eller mindre tvinga isär bakbenen och få in vänster bak ordentligt under och nästan förbi kroppen - och direkt ur den övningen, gå över i bakdelsvändning. Tankemässigt lite jobbigt men jag tror att det kommer att underlätta på sikt att bryta gångartsmönstret där skritt, tölt och pass är det som i stort sett finns.
Lite jobb över bommar, med några travsteg.
Ska som sagt flytta bommarna så jag får ett längre rakt spår, och lägga dit fler bommar. Just nu har jag fem stycken bommar, ska nog lägga ut fem till för att få en lite längre trav-sträcka.
Testade något som skulle föreställa galopp på volt. Kan inte påstå att det egentligen var galopp men det kommer det väl att bli så småningom.
Däremot var han duktig på att galoppera i måndags med min medryttare när vi red ut.
Min medryttare och jag är sneda på olika sätt. Jag får en ganska trevlig vänstergalopp, hon får en trevlig högergalopp. Utmärkt, inte sant!

Min tränare tycker att Barmi är en häst för tävling i öppen klass vilket förstås är roligt att höra även om tävling inte riktigt är det jag siktar mot. Inte inom islandshästridning åtminstone, utom möjligen med Aldar om några år.

Aldar och Dagmar har fått roa sig med last-träning i några dagar. Dagmar var vidrig härom dagen men går nu rakt på utan att tveka.
Aldar var väldigt lustig: tvekade, tvekade, vägde över på bakdelen, tvekade, tog ett jätteskutt upp på baklämmen och sprang sedan in i transporten.

Knapplån!

I går åkte Jorunn ut på bete,, jepp jepp ni läste rätt:D
Blir bäst så för mig så kan jag lägga 100% på min egna träning innan tävling. Så jag kommer bara rida på helger å medisen i veckorna.
Superbra
Jorunn vart överlycklig som fick 2 kompisar sprang runt där och visade upp drägglande fina gångarter i trav:love:
Så där skadu ju gå när jaaaag rider skrek jag åt henne.. Men de hörde hon inte:D

KL

Jag har hittat världens bäst "bettplattor"!:D Jag har inte varit helt glad för de vanliga bettplattor som finns, utan tycker att de "nyper" lite på min känsliga häst. Men nu har jag funnit svaret: Acavallo gel bitguard!! Nu kan vi även alternera muffbett med lösa ringar.

Nån annan som prövat dem?

Grattis! Det ser verkligen snyggt och prydligt ut när du rider!

Grattis och vilken FIN häst!!! Hur hög är denna? Ser väldigt maffig ut :d

Håller också med tidigare talare, fint ridet!

KL

Vi rider just nu på Micklem träns och 2 delat kopparbett vilket tydligen passar herren fint just nuO_o

Annars bygger vi hagar varje ledig minut och jobbar heltid med halvny tjänst, skulle verkligen behöva en 10 timmar extra på dygnet:o

Annars är det lugnt och fint i flocken, alla är i trevligt hull och för min del får gärna betet dröja:sneaky:

Grattis! Jag tycker nog att du har rätt att skrya lite, så fint riden som han ser ut att vara :) Tycker särskilt mycket om den starka fina överlinjen i tölten! Precis så vill jag ha min häst i tölten, framme till bettet och formad med inte hoptryckt. Bra jobbat!

Rigel har nu hinnit fylla 3 år (var har tiden tagit vägen?)
På söndag hämtar jag hem honom :D Så släpps dom direkt på sommarbetet med nya flocken. Ska bli så otroligt roligt!

*KL*

Idag har jag motionerat min kompis halvblod :) Kul att får rida storhäst ibland också! Har ingen värre erfarenhet alls från att rida storhäst då jag gick från ponny direkt till islandshäst. Det blir lite mer att plocka ihop än med en liten islänning och så upplever jag att hästen knappt rör sig i skritten jämfört med vad jag är van vid :P haha.

När sambon kommer hem ska jag ta en tur på Laukur! Igår gick det sååå bra och han var väldigt pigg och glad, passade på att busa lite galoppfattningarna ;) Vi får bättre och bättre ordning på överlinjen och formen i tölt :)

Ska också få rida storhäst i helgen :D ska passa kompisens halvblod. Nu är det förvisso inte så länge sedan jag red storhäst *vissel* hade halvblod innan isisen jag har nu.

Fick upp kompisen, vars häst jag ska passa, på Idunn idag. Hon har aldrig ridit islandshäst innan och Idunn körde räser tölt med henne :o men kompisen tyckte det var kul :D Idunn så det som en chans att slippa jobba och koncentrera sig ;)

Idag har pållen gått i ökad tölt för första gången.
Helt ren och utan att ha hela hästen i handen.
Han kommer att få en snabb säker tölt, kompisen fick galoppera på bra för att hinna med.
Han är urstark och gillar att jobba, så får jag bara bukt med humöret så blir det bra.
Hittills så har han varit för hetsig och slängt sig in i galopp så jag har bara jobbat i kort till arbetstempo tölt i över ett år.
Att det finns tryck i trav och galopp det visste jag redan innan.

Det är mitt nya motto, och jag har tittat mycket på den här filmen, och andra ritter från samma tävling, och kände att nu djäklar ska jag väcka liv i min häst! Sara Ástþórsdóttir och Díva frá Álfhólum

Jag blir lite stolt när jag inser att jag sommarjobbat för den kvinnan och ridit den där otroliga hästen på filmen... :bump:
( och dessutom berömde hon Bloffe med orden "I really like this horse, he's a true Gæðingur!" )

KL.
947072_10201151595980438_935235591_n.jpg

Valborgs - bild såhär i efterskott, finns det ett bättre sätt att börja firandet än att ta en avslapnande tölt-tur i perfekt vårväder? I think not.

Ska rida honom en gång till under helgen då kompisen är bortrest, ska bli kul! :) Kompisen har skrittat ett varv på ridbanan på Laukur en gång så hon ska få prova honom ordentligt inom en snar framtid ;) Dock ingen tölt antagligen då man verkligen får rida och trycka på rätt knappar för att han ska tölta :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 328
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 502
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 248
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Rider ni med snokrem?