Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!
Fin häst.
Och väldigt snygg sits!
Red Isa (spänd i början men gick nästan att jobba med mot slutet av passet) och Barmi igår. Barmi jobbade i paddocken, mest i tölt, med mycket förflyttning av bogar och bakdel. Ställningar, öppna, sluta, förvänd öppna, förvänd sluta, bakdelsvändningar.
Testade att först rida en minimal volt i något slags blandning mellan öppna och skänkelvikning - för att mer eller mindre tvinga isär bakbenen och få in vänster bak ordentligt under och nästan förbi kroppen - och direkt ur den övningen, gå över i bakdelsvändning. Tankemässigt lite jobbigt men jag tror att det kommer att underlätta på sikt att bryta gångartsmönstret där skritt, tölt och pass är det som i stort sett finns.
Lite jobb över bommar, med några travsteg.
Ska som sagt flytta bommarna så jag får ett längre rakt spår, och lägga dit fler bommar. Just nu har jag fem stycken bommar, ska nog lägga ut fem till för att få en lite längre trav-sträcka.
Testade något som skulle föreställa galopp på volt. Kan inte påstå att det egentligen var galopp men det kommer det väl att bli så småningom.
Däremot var han duktig på att galoppera i måndags med min medryttare när vi red ut.
Min medryttare och jag är sneda på olika sätt. Jag får en ganska trevlig vänstergalopp, hon får en trevlig högergalopp. Utmärkt, inte sant!
Min tränare tycker att Barmi är en häst för tävling i öppen klass vilket förstås är roligt att höra även om tävling inte riktigt är det jag siktar mot. Inte inom islandshästridning åtminstone, utom möjligen med Aldar om några år.
Aldar och Dagmar har fått roa sig med last-träning i några dagar. Dagmar var vidrig härom dagen men går nu rakt på utan att tveka.
Aldar var väldigt lustig: tvekade, tvekade, vägde över på bakdelen, tvekade, tog ett jätteskutt upp på baklämmen och sprang sedan in i transporten.