NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Precis och därför undrade jag vem som tagit bilden. Håller med om att personen på bilden skulle meddelats, det tycker jag tillhör god sed.

KL*
Uppfattade inte vem som red eller om den frågan var mer allmän från frågeställaren:)
Foton är lite känsligt ämne för mig, jagar stulna bilder ganska ofta på nätet...

Jag red hästen, på en clinic där jag betalade en instruktör.
Instruktören valde att ta lite kort under clinicen men sade inte så mycket mer om det.
Efter ett tag dök det upp massa text på Aftonbladet, där bilder på alla deltagare med namn och allt var publicerade, tillsammans med någon liten kommentar.
Lite överraskande, och jag tyckte redan då att författaren/instruktören utifrån god sed borde ha pratat med oss deltagare om att det kunde bli så.
Jag - och de andra deltagarna - betalade dyra pengar för ridlektioner (och det var dåliga lektioner dessutom med en mupp till instruktör) och fann att instruktören använde oss till att fylla Aftonbladet.

Och nu, några år senare, får jag veta av en bekant (jag har träffat henne tre gånger i mitt liv, ungefär) att hon hittat en bild på mig på en bok skriven av instruktören.
Så ja, ganska lätt att identifiera var jag nog eftersom det var genom att någon identifierat mig, som jag fick veta hur bilden används.

Lite komiskt är det ju på sätt och vis att jag föreställer reklam för en ridgren som jag testat på vid ett tillfälle för en instruktör som jag inte tyckte höll måttet, på en bok skriven av den instruktör som jag inte tycker håller måttet...
och det här är väl en av anledningarna till att jag "surar" lite kring att sitta där.

Dessutom var jag tvungen att avliva hästen i fråga i somras, vilket bidrar till att jag tycker att det känns "sådär".

Eller så ska jag se bilden som ett ganska offentligt "erkännande" och en eloge till min lilla goa, charmiga ponny som jag köpte i stället för att hon skulle slaktats några år tidigare.

Nu jobbar jag inom media och bryr mig inte skvatt om jag hamnar på bild nånstans. Folk glömmer snabbt. För en själv kan de kännas stort men det är ett så litet intryck av alla vi mosas med. Men kan på sätt och vis förstå din reaktion.

Självklart tycker jag dock att du ska kontakta författaren, vilket du gjort, sam förlaget. För det är fult gjort. Däremot har jag svårt att se att det skulle vara olagligt.

*KL*

Igår kväll slog jag tre flugor i en smäll och tog med mig Laukur och Blaze (hunden) på årets första springtur! Så blev vi alla tre motionerade och det är kul att variera motionerandet av Laukur och han var busig och tyckte det var helfestligt att matte sprang med bredvid så lång sträcka :p

Ska lätt göras om! Ska försöka springa 2 dagar i veckan och ta med mig Laukur iallafall en av dom.

Kl

Idag har vi tränat Trail :)
wpid-dsc_2203.jpg

Och medan vi tränade så fick bäbisarna vara med och titta på och på egen hand testa utmaningarna.
wpid-dsc_2206.jpg

Deras personligheter lyste starkt. Meyja är ganska feg så hon höll sig ifrån plastband och presenningar medan hon gärna grejade med de mindre flaxiga sakerna så som bildäck, bommar, hindret(hon hoppade självmant!), pallen och hennes favorit -bollen! Kolla i bakgrunden på denna...
wpid-dsc_2216.jpg

(kveikja fick avsluta passet på pallen, hon stod nog kvar där i 5min o halvsov...

O lilla Rá är rolig! Hon är modig och nyfiken, o gillade båda presenningar, den ena liggande på marken, den andra flaxande i vinden, och som på första bilden -plastbanden. Hon fick gå över presenningen på vägen ut, fast det hade hon iofs gjort själv flera ggr redan...
wpid-dsc_2217.jpg

Jag älskar sån här träning! Både nyttigt och roligt :-) O det märks på mina hästar för de löser alla uppgifter med lite stöttning! Ja alla utom snöggur då, han stod uppflugen i ett hörn i hagen -han är livrädd för bollen! Den är egentligen ett hästätande monster o det gäller att vara så långt ifrån den man bara kan!

Men visst måste det väl ändå vara otillåtet att publicera någon med både bild och namn i en tidning utan personens medgivande. Tänk om någon av deltagarna hade skyddad identitet, och så hängs de ut i tidningen med bild och namn. Kan ju gå riktigt illa om personen i fråga får sitt nya namn röjt i media.

Men visst måste det väl ändå vara otillåtet att publicera någon med både bild och namn i en tidning utan personens medgivande. Tänk om någon av deltagarna hade skyddad identitet, och så hängs de ut i tidningen med bild och namn. Kan ju gå riktigt illa om personen i fråga får sitt nya namn röjt i media.

Ja, fast tänk på all skvallerpress... Inte tror jag att paparazzis ber om lov innan de säljer bilder på kändisar som solar topless, kliver ur bilar utan trosor, dansar på bordet på någon klubb höga som en drakar...

Åh vad kul, jag har också en valack på 10 år efter Frami:)

Pigg, poisitiv, framåt. Samtidigt ganska stöddig, okänslig i munnen och envis;)
Lätt att tölta, fin luftig trav och vääääldigt fin skritt :)
Galoppen är racergalopp med 5 växlar:p
Överlag har han ridits fort & fel ganska länge, jag har haft honom ett år och det är ständig lydnadsträning, men det går framåt!!!

KL.

Nu har jag pratat med författaren som bad så hemskt mycket om ursäkt, var förtvivlad över att det blivit fel och verkligen inte menade något illa (vilket jag är övertygad om att det faktiskt är sant) och sade att hon tog till sig av min synpunkt och att jag hade rätt i det.

Och som sade att skälet till att hon valt den bilden (vilket jag också är övertygad om att det är sant) var att det är en bra bild på en häst som jobbar rätt och korrekt och för att visa att vilken hästras som helst kan vara med i grenen.

Jag gick tillbaka till Aftonbladets publikation om kursen och läste om den text hon skrivit om mig och texten gör fortfarande inte ont att läsa. Idel beröm och fina ord, faktiskt.

Jaja. Sånt är livet.

Har lasttränat Dagmar två kvällar nu, eftersom hon absolut inte skulle in i transporten när hon fick komma hem i förrgår. Inga som helst problem att få in det lilla trollet i släpet igår. Man lär sig fort.

*KL*

Vet inte riktigt vad och hur ni diskuterar i denna tråd men jag ger mig i försök iaf med något jag undrar om ;) Har ridit mkt islandshäst innan men relativt lugna och lite "driva på" hästar. Nu är jag fodervärd åt ett sto med MKT vilja och spring i benen. Har lätt för sig men jag har inte lika lätt för mig :o
Vi jobbar mkt mkt med skritt övningar, flytta för skänkel UTAN att det betyder springa iväg. Hon lyssnar mkt på sittbenen och vikten. Måste få till att kunna lägga om skänklarna också ;)
Men tölten; ja jisses... mkt volter, kort tölt. Behöver fler övningar att jobba henne i. Tips? Rakt fram betyder just nu SPRINGA FORT! Volter = lite mer jobb men det är ju jobbigt!!! Roligare rakt fram!!! (enligt pållan)

Jagar tränare men inte fått någon tid ännu så behöver lite tips av er sålänge ;)

Visst är det dessa lurviga ansikten på vår underbara ras som ger guldkant åt vardagen! <3

Knapplån: "If you always do what you've always done, you'll always get what you always got."

Det är mitt nya motto, och jag har tittat mycket på den här filmen, och andra ritter från samma tävling, och kände att nu djäklar ska jag väcka liv i min häst! Sara Ástþórsdóttir och Díva frá Álfhólum

Jag har de senaste veckorna bytt strategi med tränandet av Spá, jag insåg att jag måste göra något nytt för att få ordning. Jag har svårt att både få upp ryggen på henne och få fram "tryck och kraft" när jag sedan ökar farten. Både jag och Spá är lite bekväma av oss. Men nu jäklar! Jag känner att hon tycker att det är roligt att ta i ordentligt och flyga fram med vinden i håret!

Från att ha varit lite töltgalen och töltat väldigt mycket hela vintern har jag bytt strategi. Nu har jag galopperat massor den senaste månaden, och helt skippat tölten i nästan två veckor för att stärka upp traven och framåtbjudningen, idag lossnade det!!! Vi dundrade fram i en sjuhelsikes trav och växlade med en väldigt rejäl galopp! Testade lite tölt också fast att jag bestämt att den ska få vara ifred ett tag till, men den kändes också kanonfin! Blev tvungen att gråta lite för att jag är så stolt över henne... Tills det kom en hundägare joggande och det var läge att verka normal och inte sitta där på hästen och gråta. Hon är verkligen en källa till glädje, och kanske en once in a liftetimehäst är jag rädd. Jag hoppas att hon hinner få många fina avkommor innan hon ska vidare till Nangijala så att jag alltid får ha en liten bit Spá kvar.

Summa summarum: Ut och fräs i vårsolen och hitta glädjen! Det har sagts många gånger förut, men våga rida FRAM hästen ordentligt, det kommer att ge resultat till slut. Hästen blir som den rids.

Senast ändrad:

Jag kan bara hålla med om din slutsats! Att rida på gör nytta! Vi har tränat en del galoppintervaller, haft mycket "galopprejs" med polarna och hetsat varann i höga tempon tölt och jäklar vad bra det går! Pigga glada hästar som vill mera!

Idag har vi ridit en uppvisning för en lokal ridsportklubb -på deraa Ridskolemästerskap. Och eftersom publiken var full med ponnybarn o tillhörande ponnyföräldrar så kändes pressen inte så stor. Kveikja o jag tänkte inte alls på takt, tempo o form utan vi körde järnet till dunket av Swedish House Maffia's Greyhound! O jvlar vad grymt hon gick! Vilka ökningar på långsidorna! Där ser man vad det gör att rida på känsla o bara ösa på!

Och på bilden är det även med en dam ni känner! Vigdis! Hon gick oxå grymt bra tydligen! (jag hade fullt upp med K så jag såg aldrig).
wpid-dsc_2274.jpg

Vi körde på taktiken att vara så snyggt o prydligt klädda vi bara kunde, för att tvätta bort skogsmulle-stämpeln som ju är en rätt vanlig fördom bland de oinvigda. Det var en uppskattad show, många kom fram efteråt o ville klappa o ställa frågor! Vi fick höra bakvägen att ridläraren sagt att det var roligt att se islandshästar i så fin form med så fin ridning! Gött! Mission acomplished!

*KL*

Idag var vi på vår första kurs utomhus med ny tränare och nytt ställe. Lilla tjejen har inte varit på någon travbana tidigare och tyckte travhästarna med sulky var väldigt läskiga.
Är ändå nöjd med dagen och vi fick fina ord ifrån tränaren så det var riktigt kul att höra.

485505_10151374154787283_1877818100_n.jpg

Tagna från film därav kvalitén
417968_10151374276147283_1711655433_n.jpg

253250_10151374276267283_946034919_n.jpg

946660_10151374276492283_228664399_n.jpg

946700_10151374276672283_616335482_n.jpg

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 328
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 502
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 248
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama