NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Det är inget olagligt eller så med det, fotografen behöver inte ens vetat vem ägaren är. Jag hade blivit smickrad, men hade uppskattat att veta mest för att det är kul.

Om personen på bilden kan identifieras och bilden ska användas i ett kommersiellt syfte måste personen godkänna detta.

Är det ditt foto eller ett foto som någon annan tagit på din häst?
Personligen tycker jag att det är god sed att fråga hästägaren innan bilden publiceras, men om jag minns rätt är det inte ett krav....

stod "foto på er TILL häst". Inte foto på er häst. Så människan är med på fotot.

Om personen på bilden kan identifieras och bilden ska användas i ett kommersiellt syfte måste personen godkänna detta.

Jag sitter på hästen och kan identifieras (det är så jag fick veta det: en kompis har köpt boken och kände igen mig och berättade om det).

Fotot används på omslaget till en bok som säljs. Det är väl antagligen kommersiellt syfte?

Missade att du var med på bilden, jag vet inte hur lagen ser ut här men det känns direkt fel att inte bli tillfrågad.

På Svenska fotografers förbund hittade jag följande text (jag har tagit bort text som i detta fall är ovidkommande, men texten finns i sin helhet här):

...
3. När behövs det samtycke från avbildade människor på fotografier?
Svar: Samtycke från avbildade människor behövs normalt vid tre olika tillfällen;

a) när fotografiet ska användas i reklamsammanhang enligt lagen om namn och bild i reklam,
b) när det handlar om en beställd porträttbild enligt upphovsrättslagen 27 §.
c) när fotografiet anses vara en personuppgift enligt personuppgiftslagen och som på något sätt hanteras digitalt, t ex på Internet.

Samtycket från den avbildade, och i beställda porträttfallet, även från beställaren, ska vara aktivt. Det innebär att personen ska ha blivit tillfrågad och aktivt ha avgivit ett samtycke.
...

Nu är det en tolkningsfråga om detta är i reklamsammanhang, och jag vet inte vad som gäller för bokomslag, men på vårt företag som jobbar mycket med tryckt material har vi tolkat detta som att alla bilder som används i kommersiell syfte ska ha ett samtycke (hos oss alltid skriftligt) från personer som kan identifieras. Det är enklare än att ta diskussionen efteråt.

Jag skulle i din situation kontakta både förläggare och fotograf för mer information.

*KL*

Idag åkte aliendressen på då jag såg att han stod och vifta med svansen runt sig så jag våga inte hålla på det längre.

374702_4860947568514_1401314439_n.jpg

Jag skrev i den andra tråden att den ser ut att ligga i bakvikt, och det är väldigt lätt att hamna i stolsits när sadeln ligger i bakvikt eftersom balanspunkten då blir helt felplacerad i sadeln. Så det är mycket möjligt att det beror på sadeln, eller snarare sadelns position och passform.

Okej tack! :) ska ta ett par nya bilder och se så den ligger bra då.

Lägg den minst en dm längre bak då. Känn efter vart bogbladet är och lägg sadeln en bit bakom. Du kan prova att lyfta benet upp och fram så känner du hur långt bak det rör sig och kan lägga sadeln bakom.

stod "foto på er TILL häst". Inte foto på er häst. Så människan är med på fotot.

Och även om en människa är med på fotot så kanske man inte ser vem det är. Jag var dock mest nyfiken på vem som ägde rätten till bilden...

Fotografen äger upphovsrätten till bilden. Men skriftligt samtycke borde ha ordnats innan bilden publicerades om det är lätt att identifiera dig.

Senast ändrad:

Fast å andra sidan togs bilden öppet och visar ingen kränkande situation så det är frågan för vad lagstiftingen säger.

Fotografen äger upphovsrätten till bilden. Men skriftligt samtycke borde ha ordnats innan bilden publicerades om det är lätt att identifiera dig.

Precis och därför undrade jag vem som tagit bilden. Håller med om att personen på bilden skulle meddelats, det tycker jag tillhör god sed.

KL*
Uppfattade inte vem som red eller om den frågan var mer allmän från frågeställaren:)
Foton är lite känsligt ämne för mig, jagar stulna bilder ganska ofta på nätet...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 328
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 502
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 248
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama